مصنوعی چیست مزایا و معایب سنگ مصنوعی سنگ آنتیک 1

سنگ مصنوعی چیست؟ کاربرد سنگ مصنوعی 

مزایا و معایب سنگ مصنوعی

قبل از آنکه به تعریف سنگ مصنوعی بپردازیم، باید به این نکته اشاره کنیم که سنگ مصنوعی، یکی از پرکاربردترین و جذاب ترین متریال های ساختمانی است. سنگ مصنوعی در نمای ساختمان، دکوراسیون داخلی منزل و مراکز تجاری اداری، کاربرد بسیار زیادی دارد. 

 

سنگ مصنوعی یکی از کالاهای با ارزش و پرکاربرد در نمای داخلی ساختمان ها که به تازگی روی صادرات آن نیز فعالیت های چشمگیری میشود. صادرات سنگ مصنوعی، به کشورهای همسایه و حتی به اروپا، توجه خیلی از  شرکتهای بازرگانی و تجار را به خود جلب نموده.

سنگ مصنوعی از تركیب مجدد سنگهای طبيعی با مواد افزاينده دیگر بدست می آید كه به آنهـا وزن كمتری داده و در نتیجه نصب آنها سریعتر میشود. برای آنكه بدانیم سنگ های مصنوعی از چه چیز سـاخته شده اند به اختصار می توان گفت كه سـنگ  مصنوعی از تركیب سـیمان، رسـها، آگرگاتهـای سـنگهای ضـایعاتی و خاكهای سبك وزن ساخته می شوند.

مواد بكار رفته در این سنگها تماما كیفیتی مبتنی بر ملاحظات محیطـی و انسانی دارند. رنگدانه های اكسید آهن رنگ مورد نظر را به سنگ مصنوعی می دهد. تركیبی كه از این راه به دست می آید در قالبهایی ریخته میشود كه دارای نقش و نگارهای سنگهای طبیعی میباشند و به این سنگها سیمایی كاملا طبیعی مدهد. و خاک های سبک وزن ساخته می‌شوند، این مواد در نهایت با میکسر سنگ مصنوعی مخلوط شده و برای تولید سنگ مصنوعی به مرحله بعد که ویبره مواد روی میز ویبره بتن است می‌روند.

از نظر قیمت، سنگ مصنوعی به مراتب قیمتی كمتـر از سـنگهای طبیعـی دارنـد، چـرا كـه كارهـای دشواری كه روی سنگ طبیعی برای رساندن آن به بازار و قابـل اسـتفاده كـردن آن انجـام مـی شـود در مـورد سنگ مصنوعی غیرضروری مینماید و دارای وزنی كمتر و ضخامتی كوچكتر میباشد كه به ما اين اجازه را میدهد كه سه برابر سنگ طبیعی بتوانیم آنها را بكـار گیریم.

سنگ مصنوعی چیست

عـلاوه بـر اینهـا جنس و مقاومـت سـاختاری سنگ مصنوعی در فونداسیونهای خاص توانای تحمل بارهای زیاد را به آنها مي دهد. سنگ مـصنوعی در واحـد متر مربعـی بـرای قطعات تخت به فروش میرسند و بسته بندی آنها در جعبه های چوبی دستی انجام میشود.

 

وزن سنگ مصنوعی بسته به مدل آنها مختلف است و در رنـج 15 كیلـوگرم بـر مترمربـع در قطعـات كوچک تا 37 كیلوگرم برمترمربع در مدلهای بزرگ قرارمیگیرد. رنگ سنگ مصنوعی در گذر زمان از بـین نمیرود. چرا كه رنگ این سنگها بخشي از ساختار سنگ مصنوعی شده و در زمانی كه سنگ در حـال قالـب گیری بـوده است ثابت شده است. تجربیات كاری نشان داده است كه تغییر قابل مشاهده ای در رنگ این سنگها حتی پس از گذر زمانهای طولانی و تحت شرايط آب و هوایی مختلف مثل تغییرات فصلی و بدی آب و هوا ایجاد نشده است.

به منظور ایجاد تكرار در شكلهای سنگ مصنوعی، هر مدل به تنهایی با استفاده از صدها مدل متفـاوت سـاخته شده است. بعلاوه به منظور تقویت تفاوتها- كه هیچ قطعـه ای شـبیه قطعـه دیگـر درنيايید- توجـه ويـژه ای بـه رنگ آمیزی شده است. سایه ها و ضد سایه ها بطور خاصی تركیب شده اند كه بر این اساس پس از كاربری سـنگ مصنوعی تفاوتی با سنگ طبیعی كه از آن ساخته شده است نخواهد داشت .چون سنگ مصنوعی يـک محـصول سیمانی است، دارای عمر مفيدی میباشد كه دیگر محصولات ساخته شده از سیمان هم دارن د و بـرای كارهـای خارجی ساختمان، مثل نما و کف ساختمان، مناسب میباشد. معمولا سازنده ها این عمر مفيد را تامین مینمایند.

از نظر مقاومت حرارتی در دما، سنگ مصنوعی به علت داشتن قابلیت تحمل گرمایی میتوانند در ساخت فضای خارجی شومینه هـا نيیز مـورد استفاده قرار گیرد. از آنجایی كه مواد سازنده این سنگها دارای درصدی رس است ، آنها را در مواجهه بـا گرمـا مناسب ساخته است. بطور طبیعی سنگ مصنوعی باد با ملاتها يا چسبها بكار گرفته شود.

 

معایب سنگ مصنوعی

  • مزایا و معایب استفاده از سنگ های مصنوعی

سنگ مصنوعی یک پودر معدنی طبیعی و رزین است که در خلا و یا با قالب های ترکیبی پلیمری رنگی شده است. میتوان از آن در بخش های زیادی از ساختمان ها استفاده کرد مانند هتل ها، رستوران ها و سایر ساختمان های عمومی، بانک ها، بیمارستان ها، نمایشگاه ها، آزمایشگاه ها و چیدمان خانگی مانند آشپزخانه در صفخات میز، قسمت ظرفشوئی، دیوارها و میزها. این محصول شامل مواد رادیواکتیو نمیباشد. قابل استفاده مجدد و سازگار با محیط زیست بوده و ماده ی سبز دکوراسیون جدید است.

 

لینک پیشنهادی: واردات ماشین آلات خط تولید

 

از سنگ مصنوعی مانند سایر متریال سنگی تقریبا در همه زمینه ها میتوان استفاده کرد. از زمینه مهندسی عمران گرفته تا ایجاد سایت های ساختمانی. استفاده از این سنگ ها به قرن 18 میلادی بازمیگردد و این روزها به تازگی به پایداری و استحکام آنها پی برده شده است. با شباهتی که با سنگ های طبیعی دارند، از سنگ مصنوعی در ساخت ساختمان های تجاری اداری استفاده های بیشتری میشود.

 

مزایای سنگ مصنوعی

  • مزایای استفاده از سنگ مصنوعی 

  1. سنگ مصنوعی به سادگی تمیز میشود. اگر لکه بگیرد به راحتی با صابون یا مواد پاک کننده، تمیز میشود.

  2. سنگ مصنوعی ضد گرد و خاک است امکان نفوذ مایعات در آن کم است. لکه های جوهر و سس را به راحتی میتوان از آن زدود.

  3. سنگ مصنوعی در برابر ضربه مقاومت دارد. در مقایسه با سنگ یا پلیمر، توانائی ضد خش بودن آن قوی تر است. خراش ریز را میتوان با ورقه های شنی از آن برطرف کرد.

  4. در مقایسه با سایر متریال موجود، سنگ مصنوعی در برابر گرما و حرارت مقاومت خوبی دارد. اما پیشنهاد میشود که از قرار دادن اشیاء داغ به طور ممستقیم بر روی آن، خودداری شود.

  5. سنگ مصنوعی یکی از متریال مقاوم در برابر آتش است.

  6. سنگ مصنوعی دارای استاندارد در مجاورت مواد غذائی است و میتوان مواد غذائی را مستقیما در تماس با آن قرار داد.

  7. در سنگ مصنوعی میتوان حفره هائی را برا عبور دادن لوله، سیم های برق و غیره، قرار داد.

  8. برای ایجاد تناسب با سایر اتصالات میتوان در سنگ مصنوعی به راحتی شیارهائی را قرار داد.

  9. میتوان سنگ مصنوعی را به هر شکل دلخواه درآورد.

  10. میتوان سنگ مصنوعی را در یک قسمت کوچک ساخت و بنابرآن، مشکلات داشتن بلوک های بزرگی از سنگ برای سردر ها از بین میرود.
  11. میتوان سنگ مصنوعی را مستحکم تر از سنگ های طبیعی ساخت.

  12. سنگ مصنوعی از نظر اقتصادی به صرفه تر است.

  13. سنگ مصنوعی پایداری و دوام بیشتری نسبت به سنگ طبیعی دارد.

  14. در سنگ مصنوعی همواری یکدست وجود ندارد. در نتیجه، لازم نیست نگران نگهداری سنگ مصنوعی با توجه به بستر هموار سنگ های طبیعی باشیم.

  15. سنگ مصنوعی نسبت به سائیدگی، مواد اسیدی، دماهای بالا، ضربه شدید، فشار، خم کردن و خاصیت نفوذ و حلول مقاومت نشان میدهد. تغییر شکل و چسبندگی آن شیوه های مخصوص به خود را دارند. از آنجایی که سطح آن فاقد هر گونه حفره است، لکه های آب و روغنی نمیتوانند در آن نفوذ کنند در نتیجه در مقابل لکه ها نیز مقاومت دارد. میتوان سنگ مصنوعی را به هر شکلی در آورد و در به کارگذاشتن آن اتصال بدون مرز داشت به این ترتیب که با کنار هم گذاشتن قطعه های کوچک با استفاده از چسب مخصوص، و سپس استفاده از پولیش مخصوص، میتوان سنگ های کنار هم گذاشته شده را مانند یک سنگ بزرگ تر مشاهده کرد.

 

مطلب پیشنهادی : مشخصات سنگ تراورتن

 

مزایا و معایب سنگ مصنوعی

  • معایب استفاده از سنگ مصنوعی 

سنگ مصنوعی با شکل منحصربفردی که دارد احساس واقعی بودن را به دست نمیدهد. در زمستان نیز دمای آن دچار افت شده و سرد میشود و البته قیمت آن نیز بالاست. این نوع سنگ نسبت به سنگ طبیعی دارای درجه سختی  بیشتری است.

 

 

 


پایان مطلب


 

 

 

لینکهای پیشنهادی: 

 

 

نوشته های مرتبط

ارسال یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید