تعریف آبگرمكن خورشیدی 

آبگرمكن خورشیدی دستگاهی است که با جذب انرژی خورشیدی آب مورد نیاز را گرم می‌کند. استفاده از انرژی خورشیدی جهت گرم نمودن آب به جهت رایگان بودن این منبع عظیم انرژی، از نظر اقتصادی بسیار مقرون به صرفه می‌باشد. سیستم‌های آبگرمکن خورشیدی دارای تقسیم  بندی‌های مختلفی می‌باشند که عبارتند از:

  1. ترموسیفون

  2. پمپ دار تحت فشار

  3. برگشت ثقلی

ترموسیفون 

این سیستم‌ها فاقد هرگونه پمپ جهت جابجایی آب می‌باشند و با استفاده از گرمای آفتاب عمل می‌کنند.مشکل عمده این سیستم پدیده یخ زدگی در فصول سرد سال می‌باشد.

 

پمپ‌دار تحت فشار 

در این سیستم مدار بسته می‌باشد و برای جابجایی سیال از پمپ استفاده می‌کنند. تفاوت اصلی این نوع سیستم با آبگرمکن ترموسیفون در این است که آب داخل لوله های تحت خلا در این حالت تحت فشار به گردش در می آید. بدلیل اینکه لوله های تحت خلا از جنس شیشه هستند و تحمل فشار آب را ندارند، از لوله های هیت پایپ مسی بعنوان ناقل حرارت استفاده شده است. سر لوله های هیت پایپ در داخل مخزن آب قرار دارد، لوله های هیت پایپ که در داخل لول های تحت خلا قرار دارند، در اثر جذب انرژی خورشید گرم شده و گرمای خود را به آب درون مخزن آب منتقل می کنند.

آبگرمکن خورشیدی چیست

مزیت اصلی این سیستم این است که نیازی به اینکه آبگرمکن بر روی پشت بام قرار گیرد، نیست. بعبارت دیگر برخلاف آبگرمکن های کم فشار که می بایست حتما بر روی ارتفاع قرار گیرند تا بتوانند فشار آبگرم لازم را در خانه تامین نمایند، وجود ندارد و می توان آبگرمکن را در موقعیت دلخواه و مناسب مثلا در فضای زیر شیروانی، داخل حمام و یا در اطراف سقف قرار گیرد.

 

مطلب پیشنهادی : همه چیز درباره رادیاتور قرنیزی و انواع آن

 

برگشت ثقلی

سیستمهای برگشت ثقلی عموماً جزء سیستمهای غیرمستقیم گرمایش آب است که در آن آب در یک سیکل بسته حرارت خورشید را از کلکتور دریافت کرده و به وسیله یک مبدل حرارتی آب داخل  مخزن را گرم می‌نماید. سیستم تا زمانی که انرژی خورشید به میزان کافی موجود باشد، کار می‌کند. در غیر اینصورت پمپ از کار افتاده و سیال داخل کلکتور در اثر نیروی گرانشی به داخل مخزن تخلیه می‌شود. این سیستم‌ها برای مناطقی که اختلاف دمای زیادی را تجربه می‌کنند بسیار مناسب است. سیستم برگشت ثقلی کلکتور‌های SGP متناسب با شرایط کشور ایران طراحی شده و بدلیل عدم استفاده از ضد یخ، نسبت به سیستم‌های ترموسیفون و تحت فشار برتری فراوانی دارد.

 

به طور كلی آبگرمكن های خورشیدی دو دسته اند

۱ – آبگرمكن خورشیدی صفحه ای ، ۲ – آبگرمكن خورشیدی استوانه ای

آبگرمكن خورشیدی صفحه ای 

در سیستم صفحه ای كه قدیمی تراست وبازده كمتری دارد . باید اشعه آفتاب عمود بر صفحه بتابد تا بیشترین جذب راداشته باشد .

آبگرمكن خورشیدی استوانه ای 

در سیستم لوله ای استوانه های موازی در هر فصل و هر ساعتی از روز در هرزاویه ای كه اشعه خورشید دارد مي توانند اشعه آفتاب را جذب كنند و بنابراین حتي تا دمای جوش قابلیت افزایش دمادارند . سیستم صفحه ای كم كم از دور خارج می شود.

مطلب پیشنهادی راهنمای خرید رادیاتور شوفاژ

 

مكانیزم آبگرمكن خورشیدی چیست؟

اصلی ترین قسمت آبگرمكن خورشيدی مجموعه لوله هایی است به نام كلكتور collector كه تشكیل شده از یک استوانه شیشه ای كه روی سطح آنرا یک تركیب خاص تیره رنگ پوشانده كه اشعه آفتاب آنرا بشدت داغ می كند. درداخل این استوانه آب جریان دارد كه گرمای استوانه را جذب كرده و گرم میشود برای جلوگیری از دست رفتن گرمای استوانه تیره رنگ، آنرادر داخل استوانه شیشه ای بزرگتری قرارداده اند كه شفاف است و بین این دو استوانه خلا است . خلا عایق كاملی است و اجازه نمی دهد گرمای استوانه داخلی به استوانه خارجی برسد و تلف شود.

آبگرمکن خورشیدی

چگونه آبگرمگن خورشیدی درهزینه ها صرفه جویی می كند؟

با نصب یک آبگرمكن خورشیدی شش ماه از سال می توانید كاملا موتور خانه يا پكیج را خاموش كنید در شش ماه دیگر هم بین ۵۰ تا ۷۰ درصد صرفه جویی در مصرف گاز خواهید داشت بگذارید قبض گاز شما را خورشید بپردازد ! ضمناً طول عمر سیستم گرمایش شما افزایش میابد.

 

مزایای آبگرمکن خورشیدی

1-حفاظت محیط زیست

2-جلوگیری از افزایش گرمای زمین

3- انرژی پاک، ارزان، قابل دسترسی، پایان ناپذیر و ذخیره منابع انرژی تجدیدناپذیر

4- افزایش ضریب اطمینان ایمنی

5- دسترسی همیشگی به منبع انرژی

6- کاهش هزینه های انرژی گرمایی

 

پایان مطلب


 

 

لینک پیشنهادی و مطالب مرتبط

نوشته های مرتبط

ارسال یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید