آتشکده‌ها از سال‌ها پیش مورد توجه افراد بسیاری در طراحی روف‌گاردن بوده است، حتی پیش از آن بسیاری از خانه‌های قدیمی آتشکده در حیاط خود داشتند و جزء طرح‌های ثابت خانه‌ها بوده است. پس از آنکه خانه‌ها رفته رفته کوچک‌تر شدند و اکثر افراد از داشتن حیاط شخصی محروم شدند، پای آتشکده‌ها از میان برداشته شد. اما امروزه با رایج شدن بام سبزها (روف‌گاردن‌ها) آتشکده‌ها دوباره مورد توجه قرار گرفتند. در این مقاله به طراحی و اجرای آتشکده می‌پردازیم.

تراس یا پشت بام‌ها در صورتی که ساختار درست و اصولی ای داشته باشند، در زمستان هم می‌توانند یک فضای دنج برای جمع‌های خانوادگی یا دوستانه باشند. آتشکده می‌توانند کانون این جمع‌ها باشد و زمستان گرمی را برای شما بسازد، پیش از آن‌که آتشکده را یک تجملات بدانید، بد نیست این را هم در نظر بگیربد که با هر نوع بودجه‌ی مالی می‌توانید یک آتشکده در بام یا تراس خود ایجاد کنید. زمانی که در روف‌گاردن خود خواهان اجرای آتشکده باشید، چند مورد را همواره باید در نظر داشته باشید.

طرح‌های آتشکده

آتشکده‌هایی که در روف‌گاردن استفاده می‌شود معمولا مرتفع هستند، چرا که حفاری برای تراس یا پشت بام ممکن نیست. البته اگر ساختار ساختمان استقامت بالایی داشته باشد، امکان حفاری نیز وجود دارد. آتشکده‌ ها مدرن محفظه‌ای برای حفظ آتش دارند که با وزش باد یا بارش باران سبک خاموش نمی‌شوند.

آتشکده ها می‌توانند با گاز کپسول کار کننده یا گاز سوز باشند، (برای محیط تراس یا حیاط کوچک آتشکده ذغالی به هیچ وجه توصیه نمی‌شود.) اطراف آتشکده از چوب‌پلاست استفاده می‌شود، چوب‌پلاست خاصیت کند سوزی دارد (به این صورت که در صورت تماس مستقیم با آتش هم خود به خود خاموش می‌شود.) در ضمن رنگ و ساختار چوب پلاست با حرارت به راحتی تغییر نمی‌کند. اطراف آتشکده توصیه می‌شود از نیمکت استفاده شود (به صورت هلالی). نیمکت هم جلوی وزش باد شدید را می‌گیرد هم فضای راحت و مناسبی برای جمع شدن دور آتشکده است. زمانی که کف‌پوش روف‌گاردن شما چوب‌پلاست یا حتی پارکت است، توصیه‌ی ما این است از آتشکده‌ی سنتی یا ذغالی استفاده نکنید، چرا که منجر به تغییر رنگ کف پوش شما می‌شود.

نیمکت‌ها نیز با چوب‌پلاست طراحی می‌شود، به دلیل مقاومت و عدم رسانایی نیمکت چوب‌پلاست یخ نمی‌کند و نمی‌شکند. هرچند نیمکت‌ها را با مصالح دیگری می‌توان طراحی کرد، اما اگر به دنبال بهترین گزینه هستید، توصیه‌ی ما چوب پلاست است.

مزایای آتشکده مدرن نسبت به سنتی

  • آتشکده‌های مدرن معمولا دارای معایب نیستند، دود و بو ندارند و شعله‌ی قابل کنترل دارند.

  • برخلاف آتشکده‌های هیزمی با وزش باد یا بارش باران سریع خاموش نمی‌شوند.

  • ‌می‌توانید روی بالای آتشکده‌های مدرن آلاچیق نصب کنید بدون آنکه دوده بگیرد.

  • در صورت خاموش شدن شعله گاز به صورت خودکار قطع می‌شود.

  • اگر فرزند خردسال دارید، امکان ساخت حفاظ در اطراف آتشکده بدون کاهش راندمان آن وجود دارد.

آتشکده در محیط تجاری و اداری

در محیط‌های تجاری و اداری از آتشکده برای تزئین محوطه استفاده می‌شود، این نوع آتشکده‌ها بسیار بزرگتر هستند و معمولا آتش داخل آن مصنوعی است؛ اگر آتش داخل واقعی باشد هم فضا را بسیار گرم می‌کند هم از لحاظ استاندار‌های ساخت می‌تواند خطرناک باشد. پس در طراحی آتشکده‌ها با آتش مصنوعی هیچ محدودیتی وجود ندارد. 

اگر بعد از چند سال چوب‌پلاست اطراف آتشکده، دچار رنگ‌ پریدگی شود، شرکت دنیزوود آن را رایگان رنگ می‌کند، همین‌طور تنها شرکتی در ایران است که کلیه‌ی محصولات از جمله چوب‌پلاست و ترموود آن شش ماه گارانتی دارد.

در رابطه هزینه‌ی ساخت آتشکده، بسته به ابعاد، کیفیت چوب‌پلاست، تعداد آن و نوع نیمکت‌ها بستگی دارد، اما با یک برآورد کلی می‌توان به این نتیجه رسید که داشتن آتشکده در روف‌گاردن یک نیاز است، نیازی که باعث می‌شود؛ حیاط، تراس یا پشت بام شما در فصول سرد بلا‌استفاده نمانند.

چند باور اشتباه در مورد آتشکده

  • بسیاری معتقدند آتشکده مصرف گاز زیادی دارد، در صورتی که امکان کنترل مصرف وجود دارد.

  • به گیاه‌های داخل روف‌گاردن از طریق گاز و گرمای خود آسیب می‌رساند، این تفکر نیز اشتباه است، فاصله‌ی آتشکده از گیاه حدود یک متر است. از طرفی شعله‌ی آتشکده داخل زمین نبوده که گرمای حاصل از آن ریشه‌ی گیاهان را خشک کند.

  • به خاطر سنگ‌های تزئینی داخلش بوی بدی ایجاد میکند، این هم تصور اشتباهی است. سنگ‌ها از جنس سنگ رودخانه و بدون رنگ بوده که در اثر معرض حرارت قرار گرفتن، هیچ واکنش شیمیایی‌ای در آن رخ نمی‌دهد.

حرف آخر

در این مطلب سعی کردیم، تمام جوانب داشتن یک آتشکده مدرن را شرح دهیم. این روز‌ها با سرد شدن هوا رغبت افراد به نشستن در فضای باز خانه‌ی خود کم شده و آتشکده‌ها علاوه بر دادن زیبایی و جلوه‌ی خاص میتوانند این مشکل را نیز برطرف کنند. اگر شما هم به فکر داشتن یک روف‌گاردن ارزان، اما کاربردی و با جزئیات خاص هستید، می‌توانید با شرکت چوب‌پلاست دنیزوود تماس بگیرید و نمونه کار‌های اجرایی را از نزدیک ببینید. تا با اطمینان خاطر تصمیم بگیرید و انتخاب کنید.

 


پایان مطلب


لینکهای مفید و مرتبط

 

 

نوشته های مرتبط

ارسال یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید