نشینی روی خطوط بی 1

اجاره نشینی روی خطوط بی‌آرتی

دسترسی آسان به حمل و نقل عمومی یکی از ملاک‌های مهم برای خرید یا اجاره خانه محسوب می‌شود. از طرفی دیگر وجود ایستگاه‌های حمل و نقل عمومی مانند بی‌آرتی و مترو،  مشکلات ترافیکی، معضلات محیط زیستی و هزینه‌های عبور و مرور شهروندان را کاهش می‌دهند. طبیعتا افراد جویای مسکن این مساله را اولویت اول خود قرار می‌دهند. هرچند عده‌ای هم به دلایل مختلف شاید نتوانند خانه‌ای در محله‌ای با دسترسی‌هایی که ذکر شد، اجاره کرده یا بخرند؛ اما این پایان ماجرا نیست! راه‌های دیگری برای افرادی که در محله‌های بد مسیر زندگی می‌کنند، وجود دارد. راه‌هایی که دسترسی بهتری به ایستگاه‌های حمل‌‌ونقل عمومی دارند.

بی‌آر تی، ناجی رهایی از ترافیک

اتوبوس‌های پرسرعت یکی از به صرفه‌ترین‌ها در ناوگان‌ حمل‌ونقل عمومی محسوب می‌شوند. هزینهٔ دریافتی اتوبوس‌های بی‌آرتی در مقایسه با دیگر وسایل نقلیهٔ عمومی بسیار ارزان‌تر است. از طرف دیگر، اتوبوس‌های پرسرعت به دلیل داشتن خطوط مخصوص،‌ افراد را از پشت چراغ قرمز ماندن‌های طولانی در امان نگه می‌دارند. افرادی که در تهران زندگی می‌کنند، حتما تجربهٔ ترافیک‌های طاقت فرسا را دارند. برای بسیاری از افراد، معطلی پشت چراغ قرمزها و تقاطع‌ها تبدیل به یک معضل اساسی شده است. از این رو با ظهور اتوبوس‌های تندرو، شهروندان بیشتری جذب آن‌ها شدند. برای یک شهروند تهرانی رویایی به نظر می‌آمد که در کمتر از ۱ ساعت از غرب تهران به شرق تهران بدون ترافیک سفر کند. همین عامل سبب شد که افراد بسیاری خواهان سکونت در حوالی مسیرهای بی‌آرتی باشند. البته باید درنظر داشت که محله‌های مسکونی نزدیک خطوط بی‌آرتی، به لحاظ قیمتی از مناطقی که دسترسی ضعیف‌تر یا کمتری به این خطوط دارند، گران قیمت‌تر هستند. بالا بودن قیمت واحدهای مسکونی که دارای دسترسی بهتری هستند، باعث شده عده‌ای توانایی خرید یا اجاره خانه در این مناطق را نداشته باشند. اما همان‌طور که گفتیم راه‌های دیگری هم هست!

لزوم مسیریابی

حتما برای شما نیز پیش آمده که ساعت‌ها پشت چراغ قرمز بوده‌اید و به قرار کاری یا مهمانی موردنظرتان نرسیده‌اید. یا حتی با آدرس اشتباه در یافتن مسیر سردرگم شده باشید. اولین راهکاری که به ذهن افراد خطور می‌کند، پرس‌وجو از عابران پیاده یا مغازه‌داران بومی آن منطقه است. اما غالبا مسیرهای پیشنهادی، مسیر مطلوب با کمترین اتلاف وقت نخواهد بود. همچنین بارها دیده شده که بسیاری از مردم با تخمین‌های اشتباه، مسیری نادرست و وقت‌گیرتر را پیشنهاد می‌دهند. در واقع پیدا کردن کوتاه‌ترین مسیر که کمترین زمان را ببرد، از عهده‌ٔ همه بر نمی‌آید.

بی‌آرتی یاب در کنار شما

از آنجایی که همهٔ شهروندان باید از حقوق شهروندی یکسانی برخوردار باشند، دسترسی به حمل‌ونقل عمومی یک ضرورت است. قشر کم درآمد به دلیل عدم توانایی خرید یا اجارهٔ خانه در مسیر اتوبوس‌های تندرو، نباید از این وسیلهٔ نقلیهٔ عمومی محروم بمانند. حتی گاه عده‌ای در حوالی مسیرهای اتوبوس‌های تندرو، سکونت دارند؛ اما از وجود چنین مزیتی در اطراف محلهٔ خود بی‌خبرند. البته در بعضی مواقع کسانی که رهن و اجاره از طریق دیوار انجام می‌دهند، کمتر به این مشکل می‌خورند. چرا که مسیرهای دسترسی به مترو و بی‌آرتی غالبا در آگهی‌های خرید و فروش ذکر می‌شوند. با این حال از طریق اپلیکشین‌های موبایل به راحتی می‌توان به نزدیک‌ترین بی‌آرتی دسترسی پیدا کرد. برنامه‌های بسیاری با نام‌های مختلف در این زمینه طراحی شده‌اند.

16132880506028d27237e82 main

برنامه‌هایی از قبیل BRT، سامانه مسیریاب تهران و رهیاب، نقشهٔ بی‌آرتی‌هایی که نزدیک محلهٔ مسکونی یا اداری هستند را ارائه می‌دهند. این برنامه‌ها برای سهولت دسترسی افراد طراحی شده‌اند و کاربران گوشی‌های اندروید و آیفون امکان استفاده از این برنامه‌ها را دارند. کاربران با به همراه داشتن چنین برنامه‌هایی، کمتر دچار سردرگمی در یافتن سریع‌ترین و آسان‌ترین مسیر می‌شوند. از این‌رو مهم نیست در کدام منطقه یا محله تهران سکونت دارید. با داشتن برنامه‌های مسیریاب به راحتی می‌توانید به وسایل حمل‌ونقل عمومی از جمله بی‌آرتی دسترسی پیدا کنید.

 

 


پایان مطلب


 

 

لینک های مرتبط 


 

 

نوشته های مرتبط

ارسال یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید