چطور با استفاده از تیرچه بلوک، سرعت ساخت و ساز را افزایش دهیم؟

تیرچه یک سازه پیش‌ ساخته از فولاد و بتن است که به طور معمول در سقف ساختمان، به خصوص ساختمان‌های چند طبقه به کار می‌رود. کاربرد تیرچه‌ ها تحمل بارهای زنده و مرده سقف و تقسیم آن بین دیوارها و تیرهای ساختمان است. طراحی تیرچه به نوع کاربری یا معماری ساختمان بستگی دارد. استفاده از تیرچه به اجرا سرعت بالایی می‌دهد، چرا که از پیش ساخته شده است. همچنین نصب آن بسیار مقرون به صرفه خواهد بود. علاوه بر این، استفاده از تیرچه در سقف ساختمان باعث می‌شود که سقف، مقاومت بیشتری نسبت به باد و زلزله پیدا کند. تیرچه باعث می‌شود لرزش سقف کم‌تر شود و یک‌ نوع عایق صدا می‌باشد. از دیگر مزایای استفاده از تیرچه بلوک می‌توان به وزن پایین آن اشاره کرد که هزینه‌های حمل و نقل را کاهش می‌دهد، همینطور میزان مصرف بتن را نیز کم‌تر می‌کند.

در ادامه این مقاله به تعریف تیرچه استاندارد و بخش‌های تشکیل‌دهنده تیرچه، تیرچه بتنی، تیرچه صنعتی، سقف تیرچه کرومیت و توضیح تیرچه کرومیت می‌پردازیم.

تیرچه ساختمانی

تیرچه استاندارد و بخش‌های تشکیل‌دهنده انواع تیرچه

از تیرچه هایی که بر اساس ضوابط و استانداردهای مشخصی ساخته می‌شوند و منجر به تولید محصولی با کیفیت بالا می‌شوند، به عنوان تیرچه استاندارد نام برده می‌شود.

تیرچه ها از 4 بخش تشکیل می‌شوند:

  1. میلگرد بالایی: میلگرد بالایی در سقف بلوک قرار می‌گیرد و تنش‌های احتمالی حرارتی را کنترل می‌کند.
  2. میلگرد پایینی: میلگرد پایینی که در قسمت خرپا قرار می‌گیرد و از جنس آجدار می‌باشد.
  3. میلگرد عرضی: میلگرد عرضی به دو صورت دوبل یا تک مورد استفاده قرار می‌گیرد و می‌تواند از جنس ساده یا آجدار باشد.
  4. بتن پاشنه: کارکرد بتن پاشنه در ایجاد تکیه‌گاهی برای بلوک ها است. سطح بتن پاشنه باید صاف باشد تا هنگام بتن ریزی مشکلی به وجود نیاید.

تیرچه‌های استاندارد دارای سه دسته تیرچه بتنی، تیرچه صنعتی و تیرچه کرومیت می‌باشند.

انواع تیرچه استاندارد و خرید تیرچه بدون واسطه در تهران را با قیمتی متناسب می‌توانید در سایت تیرچه پایدار مشاهده فرمایید.

تیرچه بتنی

تیرچه بتنی قطعه‌ای پیش ساخته، متشکل از بتن و آرماتورهای فولادی است و در سقف ساختمان به کار می‌رود. بلوک ها بین تیرچه ها قرار می‌گیرند و پس از بتن ریزی سطح مقطع T شکل ایجاد می‌شود.

تیرچه بتنی دارای انواع تیرچه بتنی پارکینگ، تیرچه بتنی سازه‌ی تجاری و تیرچه بتنی مسکونی می‌باشد. این موارد بر اساس ضخامت میلگرد مصرف شده در تیرچه مشخص می‌شوند.

استفاده از تیرچه بتنی باعث می‌شود مصرف فولاد کاهش یابد و از لحاظ اقتصادی به صرفه باشد؛ علاوه بر این فرآیند نصب تیرچه بتنی آسان است و همچنین سقف تیرچه بتنی عایق صوتی و حرارتی می‌باشد.

کاربرد تیرچه بتنی در جهت تحمل بارهای وارده می‌باشد که در حمل و نقل، قبل از کسب مقاومت بتن و بعد از کسب مقاومت بتن انجام می‌شود.

برای اطلاع از قیمت تیرچه بتنی به صفحه قیمت تیرچه سایت تیرچه پایدار مراجعه کنید.

تیرچه بلوک تهران

تیرچه صنعتی

تیرچه صنعتی که از جنس بتن یا فولاد است، با پیشرفت تکنولوژی به صنعت ساخت و ساز اضافه شد که به روش جوش نقطه خرپایی شکل می‌گیرد و سازه‌های این تیرچه، سه وجهی یا چهار وجهی می‌باشند و اجزای تیرچه صنعتی توسط لولا به یکدیگر متصل می‌شوند. تولید تیرچه صنعتی تفاوت‌هایی را از لحاظ کاربرد و کیفیت با تیرچه سنتی به وجود آورد. یکی از مهم‌ترین تفاوت‌ها، استفاده از روش جوش نقطه ای برای تیرچه صنعتی است که باعث می‌شود شکنندگی تیرچه تا حد زیادی کاهش پیدا کند. غیر از بحث اتصال، ساخت تیرچه صنعتی به صورت مکانیزه می‌باشد که همین موضوع باعث می‌شود درصد خطاها به حداقل برسند. تیرچه های صنعتی وزن و قیمت پایین‌تری نسبت به تیرچه های سنتی دارند.

از مزایای استفاده از تیرچه صنعتی می‌توان به کم بودن وزن سازه که منجر به سهولت و کاهش هزینه‌ها در حمل و نقل می‌شود اشاره کرد. به علاوه، تمام مراحل تولید تیرچه صنعتی کنترل کیفی می‌شوند.

تیرچه کرومیت

در ساخت تیرچه کرومیت از فلز استفاده می‌شود و از سه بخش بال فوقانی، اعضای قطری و بال تحتانی تشکیل شده است. تیرچه کرومیت تنها در ساختمان‌هایی که اسکلت فولادی دارند مصرف می‌گردد که در نهایت موجب استحکام بسیار بالای سقف می‌شود. تیرچه کرومیت به تنهایی می‌تواند وزن قالب‌ها و بتن را تحمل کند.

سقف تیرچه کرومیت

 در سقف تیرچه کرومیت از تیرچه‌ی فلزی یا جان باز استفاده می‌شود و از انوع سقف تیرچه و بلوک به شمار می‌آید. اجزای تشکیل‌دهنده سقف تیرچه کرومیت از قرار زیر است:

  • بلوک که نقش پرکننده را دارد و از جنس سیمان است.
  • میلگردهای حرارتی که در بالای سقف و عمود به تیرچه قرار می‌گیرند و از تغییرات ناگهانی دما جلوگیری می‌کنند.
  • بتن که موجب تحمل بارهای وارد شده به سقف و افزایش استحکام آن می‌شود.
  • کلاف که بار وارده به سقف را یکنواخت می‌کند و از پیچش تیرها جلوگیری می‌کند.
  • و در نهایت تیرچه کرومیت که اصلی‌ترین بخش سقف است و یک سازه از پیش ساخته می‌باشد. تیرچه کرومیت بارهای مرده و نیروهای وارد بر سقف را تحمل می‌کند.

تیرچه صنعتی تهران

 سقف تیرچه کرومیت یکی از محبوب‌ترین و پر استفاده‌ترین سقف‌ها در صنعت ساخت و ساز کشور است. زیرا:

  1. استفاده از سقف تیرچه کرومیت این امکان را می‌دهد که چندین سقف به طور همزمان در مرحله‌ی اجرا باشند.
  2. به دلیل مصرف کم‌تر بتن، وزن سقف کاهش پیدا می‌کند و همین امر موجب می‌شود استفاده از سقف تیرچه کرومیت از لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه باشد.
  3. نصب سقف کرومیت به دلیل پیش ساخته بودن آن، زمان کم‌تری می‌برد و موجب می‌شود سرعت اجرا تا حد قابل قبولی بالا برود.
  4. به دلیل اینکه اسکلت قبل ز مرحله‌ی بتن ریزی جوش داده می‌شود، اسکلت سقف تیرچه کرومت یکپارچه و محکم می‌باشد.

خرید تیرچه‌ بدون واسطه در تهران از تیرچه پایدار

به این جهت که وزن هر تیرچه با تیرچه‌ی دیگر متفاوت است، قیمت تیرچه برخلاف دیگر مصالح ساختمانی بر اساس وزن تعیین نمی‌شود. به طور معمول، قیمت تیرچه در بازار بر حسب متر مربع یا تعیین طول و عرض، در بعضی موارد،  محاسبه می‌شود. این روش باعث می‌شود مصالح بی‌کیفیت و نامرغوب بر اساس وزن به فروش نرسند.

با مراجعه به سایت /https://tirchepaydar.ir، می‌توانید با خیالی آسوده از متناسب بودن قیمت و استاندارد بودن تیرچه اقدام به خرید تیرچه بدون واسطه در تهران بفرمایید.

 

 


پایان مطلب 


 

 

 لینک های مفید و مطالب پیشنهادی مرتبط با این مطلب 

نوشته های مرتبط

ارسال یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید