الکتروموتور ترمزدار و موارد استفاده

الکتروموتورها در صنایع مختلفی کاربرد دارند، موقع کار کردن با برخی از موتورهای الکتریکی لازم است دستگاه خاموش شود و موتور بلافاصله از حرکت باز ایستد تا در کار اختلالی پیش نیاید. این مورد بیشتر هنگام کار با تجهیزات و ماشین آلات صنعتی به وجود می‌آید الکترومتور ترمزدار به صورت آنی و بدون مکث الکتروگیربکس و الکتروپمپ را استپ کانکتور می‌کند. این دستگاه‌ها از ترکیب موتور القایی و دیسک ترمز به وجود آمدند. از آنجا که الکتروموتور ترمزدار امکان توقف و شروع کار دستگاه را در زمان دلخواه فراهم می‌کند کارکرد گسترده‌ای دارد در این مطلب بیشتر با موارد استفاده این دسته از الکتروموتورها آشنا می‌شوید. 

 

الکتروموتور ترمزدار

الکتروموتور ترمزدار چیست و چه کاربردهایی دارد؟

الکتروموتور ابزار یا ماشینی است که انرژی الکتریکی دریافتی خود را به مکانیکی تبدیل می‌کند به این ترتیب موتورهای الکتریکی به کمک یک میدان مغناطیسی نیروی لازم برای انجام وظایف خود را پیدا می‌کنند. معمولا توقف کار این دستگاه کمی طول می‌کشد، در بسیاری از صنایع و کاربردهای تخصصی همین زمان کوتاه می‌تواند خسارت آفرین باشد، الکتروموتورهای ترمزدار شکل گرفتند تا این زمان را به صفر رسانده و از خسارت‌های آتی پیشگیری کنند. به این ترتیب اگر فرد دستگاه را خاموش کند یا جریان برق به هردلیلی قطع شود استپ یا ترمز موتور را متوقف می‌کند.

اتصالات تغییر عملکرد دستگاه را می‌توان روی هر الکتروموتوری سوار کرد، به این ترتیب در برخی موارد با نصب تجهیزات مختلف الکتروموتورهای معمولی را هم می‌توان ترمزدار کرد. در بالابرهای فروشگاهی، اتصالات ماشین آلات و پله‌های برقی این الکتروموتورهای ترمزدار موارد استفاد زیادی دارند و عملکرد دستگاه را به شکل چشمگیری افزایش دادند. مهمترین موارد کاربردهای الکتروموتور ترمزدار عبارت است از:

  • انواع اره

  • بالابر و آسانسورهای مختلف

  • آسیاب

  • توربین بادی

  • چرثقیل

  • تاو کلایمر

  • دستگاه‌های بسته بندی

  • نوار نقاله

  • موتورگیربکس‌های گوناگون

  • توربین بادی

  • سرورموتور و رباتیک

  • درهای اتوماتیک

  • پمپ‌ها

  • کرین‌ها

  • خرد کننده‌ها

 

بیشتر بدانید: راهنمای خرید انواع الکتروموتور

 

مهمترین مشخصات الکتروموتورهای ترمزدار کدام است؟

دیسکی به محور این موتورها متصل شده که در بین دو صفحه فلزی قرار دارد. یکی از این صفحات ثابت بوده و دیگری به شکل محوری حرکت می‌کند، حرکت این صفحه با کمک نیروی تحت فشار فنر انجام می‌گیرد. بخش آهنربایی که منبع تغذیه موتور با کمک فشرده سازی فنر و آزاد سازی روی صفحه فعالیت می‌کند با این مکانیسم از نظر مغناطیسی تقویت خواهد شد.حرکت شفت با کمک این عملکرد آزادانه خواهد بود و به راحتی می‌چرخد. موقع ترمزگیری فنرهای بلافاصله آزاد شده و فشار به دیسک‌ها وارد می‌شود که توقف آنی را در پی دارد.

اتصالات اینورتر و ترمز مکانیکی با توقف درایور موتور عمل می‌کند. اینورتر بکارگرفته شده در این الکتروموتورها استهلاک موتور را پایین آورده و باعث تسریع عملکرد آن می‌شود. الکتروموترها ترمزهای مختلفی دارند در اینجا بیشتر با آن‌ها آشنا می‌شوید:

 

ترمز درایوموتور یا اینورتر

این ترمزها استاندارد بالایی داشته و در لحظه عمل می‌کنند. مکانیسم این سیستم‌ها که بیشتر کاربرد صنعتی دارند موتور را به صورت پله‌ای راه اندازی می‌کند. میکروپروسسورهای موجود در این الکتروموتورها باعث می‌شود راحت‌تر برنامه ریزی شده و استفاده کننده بتواند پارامترهای مختلفی را تنظیم و اعمال کند.

 

ترمز مکانیکی

همانطور که از نامش مشخص است این الکتروموتورها به صورت الکترومکانیکی کار می‌کنند. دیسک‌های دوگانه ثابت و متحرک در طراحی این دستگاه مورد استفاده قرار می‌گیرد و لنت و فنر آن‌ها را به الکتروموتور متصل می‌کند.  این ترمز در آسانسور و انواع بالابرهایی که به توقف در زیر بار نیاز دارند بکارگرفته می‌شود.

 

ترمز جریان معکوس

تغییر جهت گردش موتورهای سه فاز به سبب تعویض در محل دوفاز موتورهای تک فاز یا عوض کردن یکی از دوس سر سیم پیچ اصلی در این نوع ترمز امکان پذیر خواهد شد. توقف روتور در این دستگاه‌ها به سبب قطع در حلظه موتور کنتاکتور با جهت مختلف داخل مدار شده و نیروی عکس جهت چرخش اعمال می‌کند. هر چه زمان اعمال نیرو بیشتر شود امکان حرکت الکتروموتور در جهت عکس وجود دارد و توقف لحظه‌ای هم امکان پذیر است.

 

ترمز DC (جریان مستقیم)

روتور موجود در دستگاه در لحظه استپ توقف آنی ایجاد می‌کند. مدار اتصال ترمز هم چند ثانیه در مدار التپ الکتروموتور می‌ماند. دستگاه‌هایی که زیر بار باید متوقف شوند نباید از این ترمز استفاده کنند چرا که بعد از قطع مدار براسار فشار ممکن است دوباره شروع به دوران کند. 

بیشتر بدانید: پلاک خوانی الکتروموتور

 

هنگام خرید الکتروموتور ترمزدار به چه چیزی باید دقت کرد؟

RPM گشتاور و دور در دقیقه از جیزهایی است که هنگام خرید الکتروموتور ترمزدار باید به آن توجه کرد. نرخ چرخه و منبع تغذیه موتور هم باید متناسب با کاربری‌ای که از دستگاه انتظار داریم باشد. ارگونومی مثل فضا، محل نصب و دسترسی به آن هم باید مورد توجه قرار بگیرد تا دستگاه نهایت عملکرد را داشته باشد. الکتروموتور ترمزدار معمولا بزرگتر از الکتروموتورهای معمولی است و باید جای مناسبی برای آن در نظر گرفت. سطح صدای این نوع الکتروموتور بالا است و جایی که سکوت اولویت بالایی دارد باید با دقت بیشتری انتخاب شود.

الکتروموتور ترمزدار را می‌توان با اینورتر در همه مدل‌ها استفاده کرد. این دستگاه در دو نوع تک سرعته و دوسرعته عرضه شده و ابعاد و اندازه‌های استانداردی بر اساس  IEC دارد. فن خنک کننده کاملا محصور آن بسیار ایمن است و طراحی مهندسی شده آن باعث ارتقای عملکرد دستگاه می‌شود. عملکرد سریع ترمز و امکان تنظیم دقیق گشتاور ترمز کار با دستگاه را ساده‌تر کرده امکان تنظیم طول شافت هم در آن وجود دارد.

در این دستگاه‌ها امکان آزاد سازی ترمز به صورت دستی هم فراهم شده که هنگام قطعی جریان برق و بسیاری موارد بسیار کاربردی خواهد بود. موقع خرید بررسی کنید دستگاه تمام این مشخصات را داشته باشد.

 

الکتروموتور ترمزدار طرفداران زیادی دارد و دلیل آن کاربردهای صنعتی مختلفی است که این دستگاه دارد و ضمن افزایش راندمان کاری استهلاک موتور را به میزان چشمگیری کاهش می‌دهد. اگرچه قیمت الکتروموتور ترمز دار به نسبت مدل‌های معمولی این دستگاه بیشتر است اما به سبب مزایای و کاربردهایی که دارد استفاده آن مقرون‌به‌صرفه خواهد بود. هنگام خرید و انتخاب این الکتروموتورها لازم است با تکنسین و متخصصین مشورت کنید تا بهترین را متناسب با نیازتان به شما معرفی کنند. مکانیسم ترمز باید به نحوی باشد که با کاربری مورد انتظار شما انطباق یابد. فراموش نکنید که برای مصارف خانگی از موتور تک فاز ترمزدار و برای مصارف صنعتی از موتورهای سه فاز ترمزدار استفاه می‌شود.

 


پایان مطلب 


 

 

 

نوشته های مرتبط

ارسال یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید