دستگاه تصفیه آب خانگی و صنعتی 1

انواع دستگاه تصفیه آب خانگی و صنعتی

 استفاده از دستگاه تصفیه آب خانگی و صنعتی به دلیل آلودگی های آب شهری از اهمیت بالایی برخوردار می باشد.  وجود دستگاه تصفیه آب خانگی می تواند یکی از ضروری ترین تجهیزات یک آشپزخانه باشد. این دستگاه ها در انواع مختلف با  کاربرد یکسان و عملکردی مشابه در بازار موجود می باشند. در این مقاله قصد داریم اطلاعاتی در باره انواع دستگاه تصفیه آب خانگی و صنعتی را با شما عزیزان به اشتراک بگذاریم. چراکه سیستم تصفیه آب شهری امکان پاکسازی همه نوع مواد مضر و آلاینده را دارا نمی باشد و اینگونه استفاده طولانی مدت از آب لوله کشی باعث ایجاد انواع بیماریها مثل سنگ کلیه و… در انسان خواهد شد. برخی از شیرآلات آشپزخانه طوری طراحی شده اند که امکان نصب تصفیه آب ساده(سرشیری) بر روی آنها وجود دارد.

دستگاه تصفیه آب همان دستگاه شیرین کننده آب هم نامیده می شود.

 

نکته: آب شور چیست؟

آبی که غلظت بالایی از نمک های محلول را دارد.

انواع دستگاه تصفیه آب خانگی

انواع دستگاه تصفیه آب خانگی

برای بهبود کیفیت آب آشامیدنی که مستقیما به سلامت و بهداشت افراد مربوط می باشد استفاده از دستگاه تصفیه آب خانگی حتی در آشپزخانه کوچک جایگاه بالایی دارد.

دستگاه تصفیه آب سرشیری

  ساخته شده از یک فیلتر ساده الیافیست که به سر شیر ظرفشویی(سینک) متصل و نصب می شود. این دستگاه ساده فقط برای تصفیه املاح درشت آب(که در کتری رسوب می کنند) مفید می باشد نه برای تصفیه آب به منظور آشامیدن. چراکه دستگاه سرشیری تنها یک مرحله از تصفیه آب که همان اسمز معکوس می باشد را انجام می دهد.

دستگاه  تصفیه آب زیر سینکی

شامل چند فیلتر مجزا می باشد که زیر سینک نصب می شود و توسط شلنگ هایی مخصوص به متصل می شود. کیفیت تصفیه این نوع دستگاه بسیار بالاست و دارای یک مخزن تصفیه آب است.

دستگاه  تصفیه آب رومیزی کلمنی

 از جمله مزایای این دستگاه این است که  دارای حجم کم  می باشد و سبک طراحی شده است. تا حدودی املاح درشت آب را می گیرد اما نه املاح سختی مانند نیترات و نیتریت. حداکثر ظرفیت 14 لیتر آب را برای تصفیه داراست بدین صورت که باید مخزن را پر آب کرد و یک شب تا صبح اجازه دهید آب در مخزن بماند سپس قابلیت استفاده را دارا می شود.

به دو شکل دیجیتال و غیر دیجیتال موجود می باشد و مانند یک وسیله ی آشپزخانه می تواند روی کابینت و اصطلاحا روی میز قرار بگیرد.                   

دستگاه تصفیه آب ورودی ساختمان

این دستگاه دارای انواع یک مرحله ای، دو مرحله ای و سه مرحل ای  و حتی حالت نیمه صنعتی می باشد. شبانه روز می تواند 1200لیتر آب را تصفیه کند و آب تصفیه مورد نیاز یک ساختمان را تامین نماید. درکنار مزایایی که دارد یک عیب بزرگ را داراست و آن این مورد است که زود به زود نیاز به تعویض فیلتر دارد به همین دلیل مقرون به صرفه نمی باشد.

دستگاه تصفیه آب سه مرحله ای

دارای سه نوع فیلتر است. فیلتر قلیایی(PP)، فیلتر کربن بلاک(CTO) و فیلتر کربن فعال یا گرانول(UDF, GAC) تا حدود 5 میکرون مواد معلق در آب را حذف می نماید و طعم و بو و مزه آب را تاحد زیادی بهبود می بخشد. برای مناطق کم آب مناسب استفاده نمی باشد. و همچنین به دلیل اینکه عملکردی شبیه صافی را فقط داراست بنابراین مانند دیگر دستگاه هی تصفیه آب خانگی ساده توانابب بالای در حذف مواد مضر را دارا نیست.

دستگاه تصفیه شش مرحله ای

شش فیلتر(فیلتر پروپیلن،فیلتر کربن، فیلتر بلاک یا سرامیکی، فیلتر ممبران و قسمت مهم فیلترها، فیلتر کربن خطی و فیلتر بیو سرامیک یا قلیایی کننده) موجود در این دستگاه عهده دار کل مسئولیت تصفیه آب هستند.

دستگاه تصفیه آب شیرین کن اسمز معکوس RO

به روزترین شیوه تصفیه آب فناوری بکار رفته در این نوع دستگاه می باشد. دارای  یک مخزن، یک پمپ دوفیلتر کارتریجی و فیلتر ممبران می باشد که آب پرفشار با عبور از آن تا حدود 98.2 % املاح خود ( نیترات، انواع باکتری ها و آلاینده ها، مولکول های نمک، فلزات سنگینی مانند آرسنیک، جیوه و…)را از دست می دهد.دارای انواع شش مرحله ای، دستگاه تصفیه آب قلیایی هفت مرحله ای ORP و دستگاه هشت مرحله ای ماورا بنفشUV  می باشد. بهترین تصفیه کننده اسمز معکوس متعلق به کشور تایوان می باشد با انواع دستگاه تصفیه آب مختلفی مانند: دستگاه تصفیه آبCCK، دستگاه تصفیه آب آکوا(شش، هفت و هشت مرحله ای) و دستگاه تصفیه آب سافت واتر. وجود فیلتر کربن در این نوع دستگاه کیفیت آب آشامیدنی را به شدت بالا می برد.

دستگاه تصفیه آب هفت مرحله ای یونیزه قلیایی

نوعی دستگاه تصفیه آب که فیلتر آن روی دستگاه نصب می شود و خاصیت اسیدی آب را کم می کند و آب قلیایی با PH بالا و خواص آنتی اکسیدانی را به شما می دهد که این نوع آب قلیایی علاوه بر مناسب بودن برای آشامیدن و جلوگیری از انواع بیماریهای خطرناکی همچون سرطان برای پوست و کاهش مشکلات گوارشی و قند و چربی خون هم بسیار مناسب می باشد.

پیشنهاد دستگاه تصفیه آب خانگی

دستگاه تصفیه آب اسمز معکوس هشت مرحله ای  تایوان (مینروا،(MINERVAبا کیفیت ترین آب را درست مانند آب مقطر به شما تحویل خواهد داد.

دستگاه تصفیه آب اولترافیلتراسیون

دارای فیلترهای پشت سرهم می باشد که با استفاده از فشار هیدرواستاتیکی و بدون هیچ پمپی عمل تصفیه آب را انجام خواهد داد. عیب این دستگاه این است که  به خوبی نمی تواند عمل عمل حذف املاح آب و تصفیه را انجام دهد اما مزیت آن هم در قیمت پایین و همچنین کم مصرف بودن آن می باشد.

دستگاه تصفیه آب فرابنفش

فیلتر تصفیه فرابنفش با ایجاد اشعه UV به کمک یک لامپ درون دستگاه بر روی   DNA میکروارگانیسم ها تاثیر می گذارد و از افزایش آنها جلوگیری می کند. درصد میکروب زدایی این نوع دستگاه در مرحله ی آخر حدود99.99% می باشد.

مشخصات دستگاه تصفیه آب خانگی خوب چیست؟

  • داشتن گواهینامه ی بهداشتی و استاندارد
  • انتخاب بر اساس نیاز و نوع مصرف(مصرف شرب یا غیر شرب)
  • انتخاب شکل ظاهری و فیزیکی دستگاه
  • گارانتی محصول و کیفیت قطعات(  تعداد و جنس فیلترها، پمپ، مخزن، هوزینگ، جنس پلاستیک دستگاه،اورینگ ها،چهار راهی، شیربرداشت، شلنگ و اتصالات، مارک و برند دستگاه، پایه دستگاه  و…) و خدمات پس از فروش
  • عملکرد و نحوه عملکرد فشار شکن آب

مزایای دستگاه تصفیه آب خانگی

آب لوله کشی شهری سرشار از املاح مضر می باشد و کلرزدایی آب هم باعث ریزش و سفیدی مو و همچنین مشکلات پوستی می شود بنابراین استفاده از دستگاه تصفیه آب خانگی امری حیاتی و ضروری به حساب می آید.

1.بهبود سیستم گوارش

2.حذف کلر از آب

3.طعم و مزه واقعی آب

4.تقویت سیستم ایمنی به خصوص در کودکان

5.آب سالم

6.زود به جوش آمدن آب

و….

دستگاه تصفیه آب صنعتی

انواع دستگاه تصفیه آب صنعتی

انواع دستگاه های تصفیه در مقیاس بزرگتر از دستگاه تصفیه آب خانگی را دستگاه تصفیه آب صنعتی می نامند. و در مقیاس متوسط و کم حجم تر دستگاه نیمه صنعتی. در دستگاه تصفیه آب صنعتی آب ورودب به دو جریان پساب غلیظ و آب تصفیه شده تبدیل می شود. فیلتر ممبران در این دستگاه املاح محلول در آب مثل: پتاسیم، کلسیم، نیترات، کلراید و… را حذف می کند.

دستگاه تصفیه آب صنعتی برای پاکسازی و گندزدایی خصوصا به وسیله ی سیستم اسمز از اهمیت ویژه ای برخوردار می باشد.

مزیت های سیستم اسمز(RO) معکوس

  1. مناسب برای تولید آب مقطر
  2. ظرفیت تولید با تنوع بالا
  3. بازدهی زیاد در کل سیستم
  4. کارکرد مداوم سیستم
  5. آسانی کار برای اپراتور
  6. هزینه کم برای نگهداری و تعمییر
  7. حذف تمام آلاینده ها (معدنی، میکروبی و…)

و…

اما دیگر روشهای تصفیه آب صنعتی شامل موارد زیر می باشد.

روش سیستم های تبادل یونی

تولید آب خالص (آشغالگیری )و گرفتن سختی آب ((TDSدر جهت تبادل محلول با یون های مختلف موجود در محلول از طریق این روش امکان پذیر است. در این سیستم یون های سدیم رزین تبادل کاتیون جایگزین منیزیم و کلسیم موجود در آب می شود و از این طریق سختی آب کاهش داده می شود. در صنایع دارویی و نوشیدنی رنگ ریزی در ورودی دستگاه تصفیه این سیستم را نصب می کنند.

روش الکترودیالیز معکوس(EDR)

در این سیستم روش کار بر این است که به کمک کاتیون و آنیون و با استفاده از جریان برق DC املاح معدنی را حذف می کنند.

روش الکترو دیونیزاسیون(EDI)

ترکیبی از سیستم غشایی و روش تبادل یونی که خروجی آب در آن هدایت الکتریکی کمی دارد و هر واحد الکترودیونیزاسیون تعداد سلول تشکیل دهنده ایست که بین دو الکترود قرار دارد و مدام با جریان برق احیا می شود و دیگر احتیاج به مواد شیمیایی برای احیا ممبران نیست.

روش فیلتراسیون

اولتراسیون(UF)،نانوفیلتراسیون(NF) و میکروفیلتراسیون(MF) مهمترین عمل های روش فیلتراسیون می باشد که دارای خلوص جداسازی بالایی می باشد.

روش تصفیه غشایی

قدرت این شیوه از تصفیه بسیار کم می باشد و دارای صورت های مختلف FU, NF, MF می باشد.

کاربرد دستگاه تصفیه آب صنعتی

1.مراکز درمانی و پزشکی

2. تامین آب برای دامداری و طیور

3. تولید آب کشاورزی، گلخانه ای

4. کارخانه های تولید لوازم آرایشی و داروسازی، نساجی، فولاد و…

5.تولید آب شرب از آب شور

6.تولید آب مصرفی نیروگاه های بخار و سیکل ترتیبی

7.تامین آب دیگ های بخار، سیستم های برودتی و حرارتی

8.بازیافت پساب های صنعتی

و….

عملکرد دستگاه تصفیه آب صنعتی

این دستگاه با قابلیت حذف هرنوع مواد جامد، شورو تلخ با حجم بیش از 5 متر مکعب آب را می تواند تا حد استاندارد با قابلیت تنظیم دستگاه پاکسازی کند.

مراحل تصفیه آب توسط دستگاه صنعتی

  • تزریق کلر اولیه: از بین رفتن مواد شیمیایی  و باکتری ها و میکرو ارگانیسمها ی آب در این مرحله انجام می شود.
  • پیش تصفیه آب با فیلتراسیون کلی: کمک کننده های این مرحله فیلتر های کربنی و صافی شنی می باشند. این مرحله از کار به بازدهی بالا و افزایش دوام ممبران کمک شایانی می کند.
  • حذف ذرات با فیلتر میکرونی: حذف ذرات معلق در آب و جامد در این مرحله ی پاکسازی انجام می شود. و در نتیجه آب آماده مراحل نهایی می باشد.
  • سیستم اسمز معکوس: سیستم معکوس یا وارونه دقت بسیار بالایی داراست. و حذف دقیقی از هر نوع مواد شیمیایی و مضر را دارد.
  • تزریق آنتی اسکالانت: برای جلوگیری از رسوب در آب آنتی اکسیدان ها که در اصل نوعی مواد شیمیایی محسوب می شوند به آب اضافه می شود.

اجزای دستگاه تصفیه آب صنعتی

دستگاه تصفیه آب دارای اجزا و قسمت های مختلفی می باشد که هر یک وظیفه ی خاصی را عهد ه دار هستند.

بعضی از این واحدها عبارتند از:

واحد پیش تصفیه آب شیرین، واحد کنترل فشار و دبی، تکنولوژی تزریق مواد شیمیایی( برای گندزدایی)، واحد غشایی، ایستگاه تامین فشار، تجهیزات ابزاری دقیق و قطعات و اتصالات موجود در دستگاه  در همه ی واحدها و تابلو کنترل

مزایای دستگاه تصفیه آب صنعتی

1. دقت بالا در گندزدایی و تصفیه آب

2. حذف ویروس ها و باکتری ها و ارگانسیم و مواد تب زا

3. قابلیت بکار گیری در صنایع سنگین و نیمه سنگین

4. ایجاد آب مقطر برای مصارف پزشکی و صنعتی

5. کاهش مصرف آب

 

سخن آخر:

امروزه انواع برندها و مدل ها از انواع دستگاه های تصفیه آب خانگی و صنعتی در بازار مو جود می باشد که هریک کارایی خاص خود را دارست لذا لازم است قبل از خرید هرگونه دستگاه تصفیه به خوبی تحقیقات لازم را در این رابطه انجام داده و با کسب اطلاعات کافی اقدام به خرید نموده تا بتوانیم عملکرد لازم را از دستگاه خریداری شده داشته باشیم.

 

 


پایان مطلب


لینکهای مفید

 

 

نوشته های مرتبط

ارسال یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید