انواع کمپرسور باد کوچک و ارزان

کمپرسور باد یا هوا از جمله ابزارآلات بادی هستند که کاربردهای زیادی در صنایع مختلف دارند. کار اصلی کمپرسور هوا این است که با کاهش حجم باد، آن را به صورت متراکم و فشرده در می آورد. در نتیجه این هوای فشرده حرکت مکانیکی تولید می کند. پمپ هوا دارای انواع مختلفی است و براساس نوع کاربرد مورد نیاز، بهترین مدل را می توان انتخاب کرد. بعضی از این دستگاه ها در اندازه های کوچک ساخته می شود که به راحتی بتوان از آنها در کاربردهای دائمی و البته خانگی استفاده کرد. قیمت کمپرسور باد نیز براساس نوع کاربرد و توانایی آن در میزان فشار بادی که تولید می کند و البته کیفیت دستگاه متفاوت است.

 از این رو می توانید انواع کمپرس باد کوچک و ارزان را در بازار جستجو کنید و از آن استفاده کنید. برای انتخاب پمپ باد کوچک باید علاوه بر کم بودن هزینه، مصرف انرژی معقول و ظرفیت تولید هوای فشرده مناسب را نیز در نظر گرفت.

مکانیزم کاری کمپرسور هوا چیست؟

همان طور که می دانید که کلمه کمپرسور به معنی فشرده سازی است و کمپرسور هوا یک دستگاه مکانیکی است که وظیفه فشرده کردن سیالات قابل تراکم را دارد.

مکانیزم کاری در کمپرسور هوا این گونه است که در این ابزار با استفاده از موتور الکتریکی، موتور دیزلی یا بنزینی هوا به درون دستگاه مکش می کند و بعد از آن هوا در مخزن یا محفظه خود ذخیره می شود و با وارد کردن فشار، کار را انجام می دهد.

انواع کمپرس باد 

کمپرسورهای باد بر اساس پارامترهای مختلفی تقسیم بندی می شوند. آنها براساس نوع استفاده یا براساس سبک طراحی یا نوع کارکرد تقسیم بندی می شود:

انواع کمپرسور باد براساس نوع استفاده 

براساس نوع مصرف در 3 دسته کمپرسور های خانگی، ساختمانی و صنعتی قرار می گیرند. 

 در این تقسیم بندی کمپرسورهای باد خانگی دارای حجم و اندازه کوچکی هستند و بیشتر برای باد کردن لوازمی مانند اسباب بازی، لاستیک دوچرخه و … استفاده می شوند. 

کمپرسورهای ساختمانی چون دارای ابعاد بزرگتری هستند به کمک وسایل نقیله حمل می شوند و البته که دارای قدرت و مقاومت بیشتری نیز می باشند. از آنها برای رنگ کردن وسایل یا تعمیرات جاده ای استفاده می شود. اگر به طور دائمی می خواهید این کارها را انجام دهید، خرید این نوع کمپرسورها را به شما پیشنهاد می کنیم.

کمپرسورهای بادی صنعتی همان طور که از نامش پیداست، برای مصارف صنعتی استفاده می شوند و پیشرفته تر از دو نوع دیگر هستند و بیشتر در صنایعی به کار می روند که نیاز به فشار بسیار بالای گاز دارند.

انواع کمپرس باد براساس سبک طراحی 

براساس سبک طراحی کمپرسورهای باد به انواع پنکیکی، استوانه‌ای، دو مخزنی، قابل حمل یا ثابت تقسیم بندی می شوند.

کمپرسور باد پنکیکی از انواع کمپرس باد کوچک و ارزان می باشد که استفاده از آنها بسیار آسان و هزینه نگهداری پایینی هستند. اما تولید صدای بالا از ویژگی های منفی آنهاست که باید در نظر داشته باشید.

کمپرسور باد استوانه ای که از لحاظ عملکرد شبیه نوع پکنیکی آن است، دارای آلودگی صوتی زیادی می باشد و فقط در نوع استفاده با یکدیگر فرق دارند. 

کمپرسورهای بادی دو مخزنی دارای گنجایش بیشتری هستند و در پروژه های بزرگ استفاده می شوند. این نوع کمپرسورها در بازار به وفور دیده می شوند که از نظر حمل نیز دارای مشکلاتی هستند. کمپرسور باد دو مخزنی ثابت قابلیت جابه جایی ندارد و برای مصارف طولانی مدت استفاده می شود.

انواع کمپرسور بر اساس کارکرد

کمپرسورها بر اساس ویژگی ها و کارکردشان دارای انواع مختلفی مانند کمپرسور دینامیکی، کمپرسور جابه جایی مثبت، کمپرسور باد اسکرو، کمپرسور باد فشار قوی، کمپرسور هوا بدون روغن، کمپرسور هوای روغنی، کمپرسور هوای بی صدا و فندکی می باشند. 

کاربرد کمپرسورها با حجم های مختلف

ظرفیت انواع کمپرسورها با یکدیگر متفاوت است و بر اساس نوع ظرفیتشان کاربردهای متفاوتی را دارند. انواع کمپرس باد کوچک و ارزان در مصارف خانگی استفاده می شود. کمپرسور هوا 25، 50، 200، 500 و 1000 لیتری می باشد. 

از کمپرسورهای ۲۵ تا ۱۰۰ لیتری برای پاشش رنگ، تایر خودرو و ابزارآلات پنوماتیکی، کارگاه های کوچک و… استفاده می شود.

از پمپ بادهای ۱۵۰ تا ۵۰۰ لیتری نیز برای انجام فعالیت های تست فشار، تعمیرگاه ها و کارگاه های کوچک، کارواش، پیستوله رنگ و… استفاده می شود.

کمپرسور هوای ۵۰۰ تا ۱۵۰۰ لیتری نیز برای مصارف تعمیرگاهی، پیستوله رنگ، کارواش، سند بلاست، بکس های بادی و کاربردهای دیگر استفاده می شوند.

چه کمپرسوری باید بخریم؟

برای خرید کمپرسور مورد نظر باید نکاتی را مورد توجه قرار دهید:

  • خیلی مهم است که بدانید دقیقا برای چه کاری به کمپرسور هوا نیاز دارید. به بیانی دیگر باید کمپرسور هوا را در براساس نوع کاربرد خود انتخاب کنید. برای کارهای سبک، کمپرسور خانگی و برای کارهای سنگین تر، کمپرسور باد صنعتی را تهیه کنید.

  • از آنجایی که کمپرسور هوا در هنگام خروج هوای فشرده، صدای زیادی را تولید می کنند، توجه داشته باشید که در حین کار از لوازم ایمنی مانند گوش گیر استفاده کنید یا از دستگاه های کمپرسور هوا بی صدا تهیه کنید.

  • به مقدار فضای مورد نیاز برای دستگاه کمپرسور هوا دقت کنید. چون این دستگاه ها دارای اندازه های مختلفی هستند و نیاز است قبل از خرید، اندازه های دستگاه و میزان فضای در اختیار خود را با هم تطبیق دهید.

  • کمپرسورهای هوا شارژی یا برقی هستند یا به وسیله برق خودرو کار می کند، پس در حین خرید حتما به میزان استفاده خود از دستگاه و نوع منبع تغذیه به کار رفته در دستگاه دقت کافی داشته باشید.

  • برند با کیفیتی را برای خرید کمپرسور هوا انتخاب کنید. 

سخن آخر

کمپرسور باد یا هوا، دستگاه های مکانیکی هستند که هوای فشرده را تولید می کند. این دستگاه دارای کاربردهای متنوعی از جمله مصارف خانگی تا مصارف صنعتی هستند. کمپرسورهای هوا دارای انواع مختلفی است و براساس پارامترهای مختلف، تقسیم بندی می شود. برای کارکردهای روزمره و دائمی خود مانند و برای باد کردن لاستیک دوچرخه یا اسباب بازی و … بهتر است از انواع کمپرس باد کوچک و ارزان استفاده کنید.

 


پایان مطلب 


 

مطالب پیشنهادی و مرتبط با این مطلب

 

 

نوشته های مرتبط

ارسال یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید