مزایای عایق های الاستومری آشنا شوید 1

 

برای محافظت از ساختمان و تجهیزات خود چه‌اندیشه‌ای کرده‌اید؟ آیا عایقی می‌شناسید که هم از نفود رطوبت جلوگیری کند و هم یک عایق برودتی، حرارتی و صوتی باشد؟ امروزه مزیت عایق الاستومری به عنوان بهترین عایق ساختمانی و صنعتی یک امر ثابت شده است. عایق الاستومری بهترین روش برای صرفه‌جویی در انرژی است. اما اگر شما با این عایق، کاربرد‌ها و مزایای آن آشنا نیستید حتماً این مقاله کوتاه را مطالعه کنید.

الاستومری چیست؟ کاربرد و مزایای عایق الاستومری

عایق الاستومریک یکی از، بهترین عایق های تولید شده تا به امروز است. این عایق از سه عنصر اصلی پروپلین، ‌اتیلن و داین تشکیل می‌شود. شاید اصلی‌ترین مزیت عایق الاستومری گستردگی کاربرد‌های آن باشد.

البته مزایای این عایق به حدی زیاد است که می‌شود چند مقاله درباره آن نوشت. ولی اگر بخواهیم خلاصه بگوییم می‌توانیم عایق الاستومری را بهترین جایگزین عایق‌کاری‌های سنتی معرفی کنیم که بیشترین مقاومت را در برابر سرما، گرما، گردوغبار و رطوبت دارد.

مواد تشکیل دهنده عایق الاستومری

مزیت عایق های الاستومری بسیار زیاد است و دلیل اصلی هم مواد تشکیل دهنده‌ی این عایق است. این عایق به صورت ساختار انعطاف‌پذیر سلول بسته تهیه شده است. پایه و اساس الاستومری سه ماده‌ی پلی وینیل کلرای (PVC)، نیتریل بوتادین رابر (NBR) و اتیلین پروپلین دیان مونومر رابر (EPDM) است.

عایق مذکور در برابر خوردگی هم مقاومت بالایی از خود نشان می‌دهد. به همین جهت از آن برای عایق کاری لوله‌ها، کانال‌ها، چیلر‌ها و غیره استفاده می‌شود.

ویژگی و مزیت الاستومری

1670138199638c49571b7e8 main

دلیل اصلی تعدد مزیت عایق الاستومری برخورداری این عایق از ویژگی‌های منحصربه فرد است. از جمله می‌توان به انعطاف‌پذیری بالای آن اشاره کرد. البته ویژگی‌های این عایق بسیار بیشتر است که آن‌ها را در ادامه بیان کرده‌ایم.

  • الاستومری سبک وزن است.
  • انعطاف پذیر است.
  • خاصیت ضد زنگ دارد.
  • در برابر ضربه و فشار مقاوم است .
  • مقاومت الاستومری در برابر خوردگی بالاست.
  • یک جاذب موثر حرارت وگرمای مستقیم است.
  • طرفدار محیط زیست است. این عایق فاقد مواد تخریب کننده‌ی محیط زیست همچون CFC و HCFC است.
  • نصب آن آسان است.
  • امکان رشد قارچ و باکتری در آن وجود ندارد.

کاربردهای عایق الاستومری

تنوع و تعدد مزیت عایق الاستومری و ویژگی‌های منحصر به فرد آن باعث شده که در سطح بسیار گسترده‌ای کاربرد داشته باشد. به طوری که می‌توان از این عایق برای تجهیز و عایق‌کاری انواع لوله‌های ساختمانی، کانال های انتقال هوا، مخازن و چیلر‌های بزرگ استفاده کرد. همچنین وسیله‌ی خوبی برای جلوگیری از انتقال صدا محسوب می‌شود. اگر نیاز به عایق‌های ضد حریق دارید حتماً از این عایق‌ها استفاده کنید. کاربرد‌های دیگر آن در سیستم‌های مکانیکی، صنعت کشتی‌سازی، خودروسازی و چندین و چند مورد دیگر است.

انواع عایق الاستومری

1670138232638c49781352b main

عایق‌های الاستومری به اشکال متنوعی ارائه می‌شوند. از جمله می‌توان به عایق‌های الاستومری رولی، لوله‌ای و‌شانه تخم مرغی اشاره کرد. اشکال مختلف این عایق‌ها کاربرد‌های مختص به خود را دارند. مثلاً از عایق رولی که ضخامت آن 6 میلی‌متر تا 50 میلی‌متر است جهت عایق کاری مخازن، کانال‌ها و لوله‌های خیلی بزرگ استفاده می‌شود.

عایق‌های‌شانه تخم مرغی نیز بهترین عایق صوتی هستند که برای استودیو‌های صدا، سالن‌های همایش یا برای اکوستیک کردن ساختمان‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. عایق‌های الاستومری لوله‌ای هم در عایق‌کاری لوله‌های مسی، لوله های فولادی، تهویه مطبوع و غیره کاربرد دارد.

 معرفی چندین مزیت عایق الاستومری

اکنون که درباره عایق‌های الاستومری، ویژگی‌ها و کابرد‌های آن می‌دانید، برویم که موضوع اصلی این مقاله یعنی بررسی و معرفی مزایای عایق الاستومری را بیان کنیم.

صرفه‌جویی در انرژی

به طور کلی عایق کاری با اهداف مختلفی از جمله جلوگیری از نفوذ رطوبت، جلوگیری از ورود و خروج سرما و گرما و صدا انجام می‌شود. تمامی این موارد به خودی به خود جلوگیری از اتلاف انرژی و خرابی سیستم‌ها و تجهیزات را به دنبال دارند. از این رو می‌توان گفت اگر سیستم عایق‌بندی با الاستومری را به خوبی طراحی و نصب کنید، به میزان قابل توجهی از هدر رفت انرژی جلوگیری خواهید کرد.

لازم به ذکر است که صرفه‌جویی در انرژی با استفاده از عایق الاستومری امری اثبات شده است. استفاده از این عایق‌ها در بلندمدت هزینه‌های تعمیر و نگهداری تجهیزات شما را به حداقل می‌رساند. این موضوع می‌تواند مهم‌ترین مزیت عایق الاستومری به شمار آید.

بنابراین اگر فکر اقتصادی داشته باشید یکبار برای همیشه هزینه عایق کاری الاستومری را متحمل می‌شوید، سپس هزینه‌های دائمی تعمیر و تعویض تجهیزات ساختمان را به کمترین مقدار کاهش خواهید داد. اما در صورتی که عایق‌کاری نامناسب و مطمئن را انجام دهید، علاوه بر هزینه‌ی بیشتر باید درگیر دردسر‌های تعویض و تعمیر تجهیزات شوید و هدر رفت وقت و انرژی خود باشید.

بهبود کارایی تجهیزات

سیستم‌های عایق‌بندی بهینه و کارآمد که با اصول صحیح نصب شده باشند، کارایی سیستم شما را تا ۹۵ درصد بالا می‌برند. به این ترتیب می‌توان گفت مزیت عایق الاستومری در کنترل دمای فرآیند در حالت باقی مانده بهترین روش برای کنترل کیفیت محصول و ایمنی عملکرد آن است.

حفاظت از سلامت کارکنان

استفاده از عایق‌های الاستومری در محیط‌های صنعتی و کاری یک مزیت قابل توجه دارد و آن حفاظت از سلامت کارکنان در برابر سوختگی ناشی از گرم شدن تجهیزات است. عایق‌بندی با الاستومری باعث می‌شود که دمای سطح کاهش یابد و این خود از داغ شدن لوله‌ها یا تجهیزات جلوگیری می‌کند. سپس کارکنان می‌توانند در کمال امنیت و ایمنی به کار کردن مشغول شوند و از وقوع حوادثی همچون سوختگی جلوگیری به عمل می‌آید.

ایمنی در برابر آتش

یکی دیگر از مواردی که مزیت عایق الاستومری محسوب می‌شود؛ کارایی آن در حفاظت از سیستم‌های مهار آتش، کابل‌های الکتریکی، کابل‌های ارتباطی، لوله‌ها و داکت‌های روغن و هوا است. ضمن اینکه با استفاده از عایق کاری ظاهر سیستم‌های تهویه، خطوط لوله کشی و غیره شکل و ظاهری منظم و آراسته خواهند داشت.

بهترین عایق صوتی

عایق‌های الاستومری بهترین کارایی را در کنترل نویز دارد. همانطور که می‌دانید مسأله‌ی نویز‌های صدا و آلودگی‌های صوتی موجود در محیط‌های کار برای کارکنان آزار دهنده است و بر روی سلامتی آن‌ها تأثیر مخرب دارد. از این رو می‌توان گفت که استفاده از این عایق در محیط‌های کاری بهترین راه برای جذب صدا‌های اضافه، کنترل نویز و افزایش رضایت‌مندی از محیط‌های کاری پُر سروصدا است.

قیمت عایق الاستومری

شاید فکر کنید که چون عایق الاستومری قیمت بالاتری نسبت به پشم شیشه و پشم سنگ دارد پس خرید و استفاده از دو مورد آخر به صرفه‌تر باشد. در حقیقت اگر ویژگی‌ها و تعدد مزیت عایق الاستومری را در نظر بگیریم حتی با وجود این اختلاف قیمت هم باید گفت که خرید عایق الاستومری بسیار به‌صرفه‌تر و هوشمندانه‌تر از خرید و استفاده از سایر عایق‌های موجود در بازار است. فروشگاه‌های متعدد زیادی در زمینه خرید و فروش عایق‌های الاستومری فعالیت دارند. خرید عمده و اینترنتی می‌تواند روش خوبی برای خرید عمده و خرده این عایق باشد.

بهین فلکس مرکز فروش عایق الاستومری

1670138260638c4994b845e main

جهت استعلام قیمت عایق الاستومری می‌توانید به سایت بهین فلکس مراجعه کنید. فروشگاه اینترنتی بهین فکلس با ۳۰ سال سابقه و به عنوان نمایندگی فروش عایق الاستومری در ایران بهترین مکان برای خرید انواع عایق‌های الاستومری است. شما می‌توانید انواع تجهیزات ساختمانی دیگر را از طریق این فروشگاه با قیمت مناسب خریداری نمایید.

سخن پایانی

تنوع مزایای عایق الاستومری و خواص این عایق باعث شده است که این روز‌ها به طور گسترده در موارد مختلفی از جمله عایق‌بندی سیستم‌های تهویه، کانال‌های کولر، لوله‌کشی‌های ساختمانی و صنعتی و صنایع عظیمی مثل کشتی سازی مورد استفاده قرار بگیرد.

به‌طور کلی می‌توان گفت که عایق‌بندی یک عمل هوشمندانه است که صرفه‌جویی در انرژی و کاهش هزینه‌ها را به دنبال خواهد داشت. برای خرید عایق الاستومری و انواع تجهیزات ساختمانی و صنعتی می‌توانید به سایت behinflex.com مراجعه کنید. 

 


پایان مطلب


 

 

برچسب ها : عایق,عایق الاستومری,عایق ساختمانی

نوشته های مرتبط

ارسال یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید