با کارخانه های تولید ورق در ایران آشنا شوید

وقتی صحبت از ورق­های فلزی می­شود، می­توان به طیف گسترده ­ای از محصولات اشاره کرد که با جنس­های پایه، گرید­ها و ضخامت­های متفاوت در بازار ارائه می­شوند که هر کدام با توجه به ویژگی های خود در بخشی از صنعت کاربرد دارند. انتخاب نوع ورق فلزی، برای ساخت محصولات، به فاکتورهایی مانند مقاومت سایشی، مقاومت کششی، مقاومت برشی، وزن، ضد زنگ بودن و رسانایی الکتریکی بستگی دارد. ما در این مقاله سعی می­کنیم پس از بررسی انواع ورق­ها به معرفی کارخانه­ های تولید ورق در ایران بپردازیم.

ورق­های فلزی پرکاربرد کدام‌اند؟

 

ورق­های فلزی پرکاربرد

 به طور معمول، پس از انجام آزمایشات و به کارگیری تجربیات مهندسین مشاور و بر اساس ویژگی­های محصول شما، نوع ورق مورد نیاز مشخص می­شود. این ورق­ها معمولا در یکی از دسته­های زیر قرار می­گیرد:

  • ورق­های استیل

به ورق های آلیاژی پایه آهنی گفته می­شود که در ترکیب آن از کروم، مولیبدن و نیکل استفاده شده و دارای مقاومت بالا در برابر زنگ­زدگی و سایش است. همچنین این نوع ورق­ها قابلیت شکل­پذیری خوبی دارند.

  • ورق­های گالوانیزه

اگر بر روی ورق­های فولادی پوشش روی داده شود به آن ورق گالوانیزه گفته می­شود. این کار باعث می­شود که مقاومت ورق فولادی در برابر زنگ­زدگی افزایش یابد.

  • ورق­های رنگی

ورق­های رنگی که بیشتر در صنعت ساختمانی مورد استفاده قرار می­گیرند در شکل­ها و رنگ­های متفاوت در بازار وجود دارند. این نوع ورق پس از عملیات پولیش­کاری و رنگ­آمیزی ورق گالوانیزه، بدست می­آید.

  • ورق­های سیاه

این نوع از ورق­ها به دو نوع ورق معمولی و صنعتی تقسیم می­شوند. تفاوت این ورق با سایر ورق ها در فرآیند تولید آن است. در واقع اگر ورق با تکنولوژی نورد گرم تولید شود به آن ورق سیاه و اگر فرایند تولید آن با استفاده از نورد سرد باشد به آن ورق روغنی می­گویند. این نوع از ورق­ها در صنایع ساختمانی، تانکرسازی، صنایع کشتی سازی و خودرو سازی استفاده می‌شوند.

  • ورق­های روغنی

به نوعی از ورق ها گفته می­شود که در فرآیند تولید، تحت نورد سرد قرار گرفته باشد. این نوع ورق­ها نیز در صنایع مخزن‌سازی ، خودروسازی و لوازم خانگی استفاده می­شود. ویژگی این نوع ورق مقاومت سایشی بالای آن است.

  • ورق­های با پایه غیر آهن (مس، آلومینیوم، تیتانیوم و … )

این نوع از ورق­ها طیف گسترده و متنوعی را در بر می­گیرند، که بنا بر نیازهایی مانند میزان سختی، رسانایی الکتریکی، مقاومت دمایی و … مورد استفاده قرار می­گیرند.

  • ورق آجدار

به ورقی گفته می­شود که تحت عملیات نورد گرم و با طرح­های برجسته به منظور افزایش ضریب اصطکاک و همچنین افزایش مقاومت مکانیکی تولید می­شود. این طرح­های برجسته در شکل های متنوعی مثل لوزی، قطره ای و شبکه ای وجود دارند.

  • ورق­های اسید­شویی

هنگامی که سطح ورق­های تولید شده در عملیات نورد گرم به وسیله اسید شستشو داده می­شود، ورق اسیدشویی تولید می­شود. طی این عملیات چربی­ها و ناخالصی­های مانده بر سطح ورق پاک شده و کیفیت آن افزایش می­یابد.

بهترین تولید کنندگان ورق­های فولادی ایران

 

تولید کننده ورق فولادی

حالا که رایج‌ترین مدل‌های ورق‌های فولادی را بررسی کردیم، وقت آن رسیده است که به سراغ معرفی مهم‌ترین کارخانه‌های تولید ورق فلزی برویم و این نکته هم در نظر بگیرید که قیمت ورق فولادی هر کدام از کارخانه ها متفاوت است که در اصفهان آهن میتوانید نمودار قیمت ورق فولادی را دنبال کنید. گفتنی است که هرکدام از این کارخانه‌ها، براساس استاندارد خاصی محصولات خود را تولید می‌کنند.

امروزه در ایران انواع ورق فولادی در کارخانه های مختلفی همچون فولاد مبارکه اصفهان ، کارخانه فولاد اکسین وفولاد کاویان در اهواز و فولاد گیلان تولید میشود و این امر ایران را به یکی از بزرگترین تولید کنندگان این محصول فولادی در خاورمیانه بدل کرده است . عموماً ورق‌های فولادی با روشی به نام نورد تولید می‌شوند. نورد یکی از روش‌های شکل‌دهی فلزات است که در آن شمش فولادی از بین غلتک‌هایی عریض عبور می‌کند و به‌مرور فاصله این غلتک‌ها باهم کم‌تر و کمتر می‌شود تا درنهایت ورق خروجی به ضخامت موردنیاز برای تولید برسد.

کارخانه فولاد مبارکه اصفهان

فولاد مبارکه اصفهان بزرگترین مجموعه صنعتی خصوصی در کشور و دارنده جوایز متعددی در زمینه‌های صنعتی و تجاری است. این مجموعه توانسته 11 بار برنده جایزه ملی تعالی سازمانی شود و همچنین تندیس زرین این جایزه را به خود اختصاص دهد.

 این کارخانه، اصلی­ترین تولید کننده محصولات فولادی سبک و سنگین مانند ورق­های نورد سرد و گرم و ورق­های اسیدشویی در کشور است. محصولات این مجموعه به آسیای شرقی و همچنین به اروپا صادر می‌گردد. محصولات تولید این کارخانه، شامل موارد زیر می‌شود:

  • ورق آجدار
  • ورق سیاه
  • ورق گالوانیزه
  • ورق قلع اندود
  • ورق رنگی

کارخانه فولاد کاویان

این کارخانه نیز یکی از واحدهای تولیدی توانمند در عرصه تولید ورق­های فولادی است که محصولات خود را براساس استاندارد­های  ASTM,DIN و EN تولید و روانه بازار می­کند. ظرفیت تولیدی بهینه این مرکز برابر با 840 هزار تن در سال است. این کارخانه همواره از تاثیرگذارترین تولیدکنندگان ورق در بازار آهن تهران است و همچنین از اعضای دائمی اتحادیه آهن و فولاد تهران به شمار می­رود.

کارخانه هفت الماس

کارخانه هفت الماس

مجموعه تولیدی هفت الماس، دارای اولین خط تولید ورق گالوانوم و یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان انواع ورق­های پایه آهن در ایران است. این مجموعه همچنین برگزیده شانزدهمین جشنواره تولید ملی – افتخار ملی، واحد نمونه ملی در سال 96 و واحد نمونه صنعتی از طرف سازمان صنعت معدن و تجارت در سال 96 است. تجهیزات آزمایشگاهی مستقر در این کارخانه مطابق با استانداردهای تایید صلاحیت آزمایشگاه ISO17025 توانمندی انجام انواع آزمایش­های کنترل کیفی را دارا می­باشد تا بهترین نوع ورق را به مشتریان عرضه نماید .

مجتمع فولاد گیلان

مجتمع فولاد گیلان نیز با ظرفیت تولیدی نزدیک به 3 میلیون تن ورق در سال و دارا بودن دو خط تولید نورد گرم و سرد یکی دیگر از کارخانه­های موفق تولید ورق در کشور است.

 محصولات تولیدی این کارخانه شامل ورق سیاه، ورق روغنی، ورق گالوانیزه، ورق اسیدشویی و ورق آنیل است. این محصولات در بخش های ساختمانی، خودروسازی لوازم­خانگی و تولید لوله بکارگرفته می­شوند. کارخانه فولاد گیلان در سال 1382 در زمینی به مساحت 60 هکتار به بهره­برداری رسیده است.

فولاد اکسین خوزستان

این کارخانه با تمرکز بر تولید ورق­های عریض فولادی و آلیاژی فعالیت خود را از سال 1388 آغاز نموده است. انتخاب این کارخانه به عنوان برترین تولید کننده فولادی از سوی اداره استاندارد ایران، در سال های اولیه آغاز به کار این مجموعه نشان دهنده کیفیت محصولات آن می­باشد. ورق­های تولید شده با عرض 4.5 متر و با ضخامت های مختلف همراه با سختی بالا این کارخانه را به یکی از منحصربه­فردترین تولیدکنندگان فولاد در خاورمیانه تبدیل کرده است.

کاربرد گسترده این محصولات در صنایع شیمیایی و تولید مخازن فشار بالا، کشتی‌سازی، لوله­های انتقال نفت و سازه­های فلزی مختلف نشان‌دهنده کیفیت مطلوب آن­هاست. این کارخانه دارای استانداردهای تخصصی و صنعتی مختلفی است؛ از جمله:

  • سیستم مدیریت کیفیت ISO 9001
  • سیستم مدیریت پایش رضایت مشتری ISO/TS1004
  • گواهی­نامه تایید فرآیند ساخت از موسسهKR  کره جنوبی
  • سیستم مدیریت کیفیت صنایع نفت، پتروشیمی و گاز طبیعی ویژه سازمان‌های تامین‌کننده محصولات و خدمات ISO/TS 29001
  • علامت استاندارد برای ورق­های فولادی گرم نورد دیده

جمع بندی

از ورق‌های فولادی در صنایع مختلفی مانند حمل و نقل، تابلوهای تبلیغاتی، کشاورزی و پروژه‌های عمرانی استفاده می‌شود؛ به دلیل اهمیت داشتن مصرف این ورق در صنایع مختلف، کارخانه‌های زیادی در ایران برای تولید ورق راه‌اندازی شده‌اند.

برای پیدا کردن بهترین کارخانه تولید ورق در بازار ایران، ابتدا باید ورق مورد نیاز خود را انتخاب کنید، چرا که هر کارخانه‌ای در تولید ورق‌های فلزی خاصی مهارت دارد. البته گفتن این نکته هم خالی از لطف نیست که کارخانه‌های تولیدکننده آهن‌ آلات، انواع محصولات فلزی را تولید می‌کنند ولی هر کدام از این کارخانه‌ها، در ساخت محصول خاصی، مهارت بیشتری دارند.

منبع : https://esfahanahan.com/

 

 

پایان مطلب


 

 

نوشته های مرتبط

ارسال یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید