بازسازی املاک مسکونی 1
 

بازسازی ساختمان چیست؟

قبل از پرداختن به بازسازی املاک مسکونی و نوسازی خانه بیایید تا کمی به مفهوم بازسازی ساختمان بپردازیم. اینکه اصلا چرا بازسازی انجام می دهیم و بازسازی چرا بهتر است از هر گزینه دیگری ست؟

بازسازی ساختمان و کار بازسازی همان طور که از اسمش هم مشخص است، به معنی دوباره ساختن یا تغییرات در ملک است. بازسازی ساختمان عموما برای املاک قدیمی کاربرد دارد. با بازسازی می‌توان یک فضای قدیمی و فرسوده را مدرن و تازه کرد. همچنین بازسازی عمر مفید خانه را نیز افزایش می‌دهد. چند نکته درمورد اصول بازسازی املاک مسکونی هست که خوب است به آن ها دقت داشته باشید:

  • امکان فرسودگی زیر ساخت‌ها در خانه‌های قدیمی بسیار بالاست، از این رو ابتدا باید فکری برای تعمیر و ترمیم آن‌ها کرد، به عنوان مثال: می‌توان سیستم‌های گرمایش و سرمایش را نو کرد و یا لوله‌کشی‌ها را چک و تعویض نمود.
  • اگر می‌خواهید بازسازی منزل مسکونی به دکوراسیون داخلی خانه هم راهی پیدا کرده باشد، گچ‌بری‌های برجسته‌ای که در اغلب خانه‌های قدیمی وجود دارند را بتراشید و به جای آن‌ها از گچ‌بری‌های شیک و جدید استفاده کنید. به علاوه، موارد زیر را هم در ذهن داشته باشید:
    • هزینه بازسازی داخلی و خارجی ملک را حدودا برآورد کنید.
    • با یک معمار با تجربه یا طراح داخلی مشورت کنید.
    • تعویض درب و پنجره‌های قدیمی را در اولویت قرار دهید.
    • از ابتدا به فکر نورپردازی، گچ‌بری و طراحی رنگ‌آمیزی مناسب ساختمان باشید.
    • اگر قصد طراحی کمد و قفسه دارید، دیوارهای لازم برای این کار را از ابتدا در نظر داشته باشید و متناسب با آن برنامه‌ریزی کنید و پیش بروید.

البته قابل ذکر است که در صورتی که با یک شرکت معماری و بازسازی خوب قرارداد ببندید مهندسین و تکنسین ها و مسئولین مربوطه تمام این امور را چک کرده و جای نگرانی نخواهید داشت.

بازسازی خانه و اصول آن

هر بخش از خانه اهمیت خاص خودش را دارد و باید اصول خودش را رعایت کنیم تا بازسازی با بهترین نتیجه به اتمام برسد، به طور خلاصه مهم ترین بخش های هر خانه و نکات مربوط به بازسازی آن بخش را در ادامه مشاهده می کنید:

  • بازسازی آشپزخانه: آشپزخانه‌ها در هر شکل و متراژی که باشند طراحی شان بسیار حائز اهمیت است. طراحی و اجرای کابینت‌ها به رنگ سفید با به کارگیری ویترین‌هایی در دو طرف آشپزخانه که با استفاده از شیشه پوشیده شده‌اند و هم‌خوانی آن‌ها با برخی کابینت‌های داخلی که در طراحی آن‌ها هم شیشه به کار رفته است، زیبایی تماشایی را به بیننده منتقل می‌کند. همچنین پنجره به کار رفته در آشپزخانه، نور طبیعی را به داخل منعکس می‌کند که از جمله نکات مثبت در طراحی و بازسازی  آشپزخانه یک خانه مسکونی است. همان طور که می‌دانید در آشپزخانه‌ها، قسمت‌هایی برای قرارگیری یخچال، ماشین ظرفشویی، ماشین لباس‌شویی و دیگر وسایل برقی طراحی می‌شوند. تا جای ممکن کابینتی که در بالای یخچال قرار می‌گیرد بهتر است وسایل سبکی در آن قرار داده شوند که فشار زیادی به یخچال وارد نکنند. در بازسازی آشپزخانه یک واحد مسکونی می‌توان در کنار یخچال‌ها، کابینت‌های بلند و عمودی یک تکه طراحی کرد که برخی وسایل برقی بزرگ مانند: ماشین‌های ظرفشویی و لباس‌شویی به دور از چشم باشند، همچنین گاهی با توجه به درخواست صاحب‌خانه این درب‌ها برای یخچال هم طراحی می‌شوند که تمامی وسایل بزرگ به دور از چشم بیننده در کابینت‌ها قرار بگیرند. در طراحی دکوراسیون آشپزخانه گاهی یک و یا مجموعه‌ای از کابینت‌ها به گونه‌ای که با دیگر کابینت‌های آشپزخانه تماسی نداشته باشند، در مرکز فضای آشپزخانه قرار می‌گیرند، این نوع از کابینت را جزیره آشپزخانه می‌نامند و طراحی آن طوری صورت می‌گیرد که در عین جدا بودن، یکپارچگی طراحی داخلی آشپزخانه حفظ شود.

بازسازی ملک

  • بازسازی سرویس بهداشتی و حمام در املاک مسکونی: توجه داشته باشید که بازسازی سرویس بهداشتی و حمام یک پروژه طولانی مدت است و قیمت تمام شده این پروژه با توجه به اینکه تا چه میزان قصد بازسازی دارید، کمی متفاوت است. به عنوان مثال اگر مشکل سرویس بهداشتی و حمام در حد بازسازی لوله‌کشی آب و بازسازی لوله‌کشی فاضلاب آن باشد، هزینه‌های مورد نیاز برای این پروژه کمتر از مواقعی است که شیرآلات ساختمانی و یا توالت فرنگی نیز نیاز به تعویض دارند. علاوه بر این، برای این کار نیازمند تخصص‌های گوناگون از جمله لوله‌کشی، کاشی‌کاری، سیم‌کشی و نصب تجهیزات مختلف حمام و سرویس بهداشتی هستیم.
  • بازسازی اتاق خواب خانه: یکی از محبوب‌ترین و رایج‌ترین اقدامات که در هنگام بازسازی اتاق خواب مورد توجه قرار می‌گیرد، تغییر شکل و چهره دیوارها است. اگر دیوارهای اتاق خواب شما به شکلی بی‌روح و قدیمی تبدیل شده‌اند، شما می‌توانید با استفاده از یک کاغذ دیواری که طرح جذاب و زیبایی دارد، تمامی دیوارهای اتاق یا فقط بخشی از آن را کاغذ کنید. تأثیر استفاده از کاغذ دیواری در هنگام بازسازی اتاق خواب قدیمی بسیار شگفت انگیز است. گزینه دیگر تغییر دادن کف‌پوش اتاق خواب است.  یکی دیگر از عواملی که در بازسازی اتاق خواب قدیمی بسیار تاثیرگذار است، استفاده از نورپردازی‌های متفاوت است. نورپردازی‌های سقفی و دیواری باعث می‌شوند تا چهره اتاق شما به کلی عوض شود. این نورپردازی‌ها می‌توانند فقط جهت زیبایی یا به منظور کاربردهای خاص در اتاق تعبیه شوند. اهمیت نورپردازی در دکوراسیون منزل یک امر واضح است.
  • بازسازی اتاق نشیمن: یک سبک را انتخاب کنید. برای ایجاد تغییرات می‌توانید یک سبک چیدمان را انتخاب و استفاده کنید. با یک جستجوی ساده می‌توانید طرح‌های مختلف را بررسی و طرح مدنظرتان را انتخاب کنید. سبکی را انتخاب کنید که با حال‌وهوای شما و فضای مورد استفاده در منزلتان سازگار باشد. به رنگ های مورد استفاده در نشیمن منزل خود فکر کنید. این فضا به احتمال زیاد کاربردهای زیادی دارد و افراد مختلفی از این فضا استفاده می کنند. رنگ ها را در کنار هم استفاده کنید تا حس و حال‌های جالبی ایجاد کند. در قدم بعد، با توجه به سبک و رنگ انتخابی خود، مبلمان انتخاب کنید. اگر نشیمن خانوادگی و ساده‌ای را دارید، پس مبلمان ساده و بدون حاشیه‌ لازم دارید؛ اما اگر این نشیمن محل حضور مهمانان رسمی نیز هست، فضا به مبلمان مجلل‌تری نیاز دارد. نور برای هر فضایی بخصوص نشیمن، یک عضو حیاتی است. برای اینکه همیشه نشیمن دارای حال و هوای فصل باشد، احتیاج به پرده‌های حریر و نازک داریم که رنگ و سبک آن را با مبلمان خود تنظیم می‌کنیم.

بازسازی خانه

  • تغییر کف‌پوش و دیوارپوش: این مورد را فراموش نکنید، ابتدا به فکر تغییر متریال و رنگ دیوار و سپس کف باشید. تغییر کف‌پوش آخرین مرحله در کار بازسازى است. برای اتاق نمایش یا فضای نشیمن نیز کار کردن با سنگ های دکوراتیو در پشت محل قرارگیری تلویزیون توصیه می‌شود. می‌توانید از طرح های خلاقانه برای بازسازی ساختمان در بخش فضای نشیمن استفاده کنید. یادتان باشد اگر از سنگ‌های دکوراتیو و تزئینی روی دیوار استفاده می کنید؛ حتما می‌بایست محل قرارگیری تلویزیون را به درستی مشخص کنید؛ زیرا تا سال ها کاربری آن دیوار صرفاً محل قراردادن تلویزیون خواهد بود.

مطلب پیشنهادی : اصول بازسازی املاک اداری | دفتر کار و واحد اداری

 

 این چند نکته که در این مقاله به آن‌ها پرداخته شد، کلیدی‌ترین و ابتدایی‌ترین گام‌های لازم برای شروع پروژه بازسازی یک آپارتمان یا خانه مسکونی است. با رعایت این اصول کلی، از تغییرات ایجاد شده لذت خواهید برد. ممنونیم که تا انتهای این نوشته همراهمان بودید، امیدواریم که در صورت بازسازی منزل زیبایتان، به بهترین نحو از آن لذت ببرید!

 

 


پایان مطلب


 

 

لینک های مرتبط 


 

 

نوشته های مرتبط

ارسال یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید