باغ سدروس گروه ویرا 1

 

برج باغ سدروس، برنده جشنواره جهانی معماری  WAF-2019، در منطقه سعادت آباد تهران، خیابان مروارید قراردارد.

 

سخن معمار:

تراکم و نحوه توزیع آن در تهران مسأله ای است که باعث به وجود آمدن بسیاری از مسائل شهری شده است. این مباحث طیف عمده ای از مشکلات را در مسائل زیرساختی با منظر شهری ایجاد کرده است. تغییر ضوابط سطح اشغال ساختمان باعث شده تا ارتفاع ساختمان ها در یک منطقه متفاوت باشد و چسبندگی ساختمانها به همدیگر باعث بوجود آمدن مفصلی به نام نماهای جانبی شده است.

از طرف دیگر در فضای اجتماعی/سیاسی تهران امروز تقابل و تضاد بین زندگی خصوصی و عمومی شهری مسأله ای مهم و چالش برانگیز است. آنچه در زندگی داخل ساختمانها روی می دهد در تضاد با زندگی بیرونی قرار دارد. تراسها به عنوان مسأله ای بینابینی در این مرز جایی است که قوانین بیرونی کمرنگ شده در عین حالی که امکان استفاده از فضای باز وجود دارد.

این پروژه تلاش میکند مسأله تراس ها را به عنوان مرز ملتهب درون و بیرون به شکلی بارور برای حل مسأله نماهای جانبی و شهری استفاده کند. به این صورت که ساختمان تا ارتفاع ساختمان های مجاور از تایپولوژی آنها پیروی میکند و بعد از آن با تغییر پلان تنش و بی نظمی از نوع شکل پنجره ها آغاز شده و در نهایت با کنسول ها و تراس می شکفد.

نوع طراحی ساختمان چه از لحاظ لایه لایه بودن در پلان و چه در قرارگیری نوع تراسهایش و همچنین نوع متریال ها سعی کرده تا مسأله نمای جانبی را حل کند. نوع پوشش نما از آجر است که براساس قرارگیری روی هرکدام از نوارهای حجمی آرایش متفاوتی ساخته و با خطهایی فاصله ها و بافت های مختلف ایجاد می کند که با اندک دقتی قابل تشخیص است.

برج باغ سدروس

علیرضا تغابنی راجع به کانسپت این کار می‌گوید: پروژه سدروس تلاش میکند با بزرگداشت و ارزش‌گذاری مجسمه‌سازانه تراس‌ها و التهابی که این مساله در قاطعیت مرز درون و بیرون ایجاد می‌کند، به شکلی بارور به حل مسأله نماهای جانبی و شهری بپردازد، به عبارت دیگر استراتژی لایه لایه بودن پلان و حجم از طرفی، تک متریال بودن کلیه نماهای اصلی و جانبی و همچنین فعال بودن تراس ها باعث ایجاد نماهای سوم فعال در پروژه شده است.

در واقع ساختمان سدروس در پویایی نمای سوم نقش بسزایی ایفا نموده‌است، که این روزها دغدغه بسیاری از معماران برجسته، من جمله علیرضا تغابنی است، نمایی که اغلب دست کم گرفته می‌شود و پرداخت زیادی ندارد.

برج باغ سدروس با نمایی متمایز، در زمینی با 1000 متر مربع، در 14 طبقه قد کشیده‌ است و امکانات رفاهی بسیاری مانند لابی مجلل و وسیع، بام سبز در کنار متریال لوکس و مدرن با هدف ارائه زندگی مملو از رفاه و آرامش ارائه داده‌است.

برج باغ سدروس | گروه ویرا

طبقات ساختمان سدروس شامل یک پنت‌هاوس بسیار لوکس با بام سبز در طبقه ده، دو تک واحد مشابه طبقه ده در طبقات نه و هشت، چهارده واحد زیبا در طبقات یک تا هفت و یک دوبلکس بسیار جذاب درطبقه همکف است. برج ‌باغ سدروس تداعی‌گر شکوه و رفاه همراه با آرامش و آسایش در یک ساختمان مدرن و به‌روز است.

167499529463d6665e2fab5 main

مهندس علی حسنی نژاد مدیر گروه ویرا، از تجربه ساخت برج باغ سدروس میگوید:

پروژه ساختمان سدروس یک پروژه مدرن و به سبک مینیمال است که ارائه کانسپت جسورانه آرشیتکت، آن را به یک پروژه متفاوت در سطح جهانی مبدل نموده و در سال 2019 موفق به کسب رتبه نخست جشنواره جهانی معماری گردیده است.

بدیهی است همواره اجرای چنین پروژه هایی با چالش هایی نیز در حوزه ی ساخت مواجه است که لزوم به کارگیری مهندسان توانمند را ضروری می سازد.

با توجه به کانسپت خاص پروژه و نامتقارن بودن آن در ارتفاع و نیز با درنظر گرفتن ظرافتهای مورد نظر آرشیتکت در فضاهای داخلی و خارجی، طراح سازه استفاده از اسکلت فلزی پیچ و مهره را در دستور کار قرار داده بود. این پیچیدگی در کانسپت بخصوص در طبقات ششم تا دهم، اجرای آن را با چالش هایی مواجه می کرد که با توجه به زمانبندی محدود پروژه نیاز به اکیپ های ماهر و با تعداد بالا را اجتناب ناپذیر کرده بود.

از جمله مواردی که این پروژه را متمایز نموده اجرای نماسازی در اضلاع شرق و غرب است که معمار با نگاه زیباسازی شهری پیشنهاد اجرای آجر سفید در تمام اضلاع پروژه را داد که توسط کارفرما نیز پذیرفته و اجرا گردید.

برج باغ سدروس – گروه ویرا

وضعیت: اتمام ساخت

پایان ساخت: 1397

کاربری: مسکونی

مکان: سعادت آباد، خیابان مروارید، خیابان نهم

تعداد واحد: 18

کارفرما: فرشاد شریفی (گروه ویرا)

آرشیتکت: علیرضا تغابنی (دفتر دیگر)

مدیر پروژه: علی حسنی نژاد (گروه ویرا)

مدیر پیمان: علی تبار (ایمن سازه)

مدیر طرح: داود دوست محمدی (گروه نکسا)

برنده جایزه فستیوال جهانی معمار WAF2019

 

 

 


پایان مطلب


لینک های مرتبط و پیشنهادی

 

 

 

نوشته های مرتبط

ارسال یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید