تخصصی اجزای موتور آسانسور و کارکرد آنها 1

مشخصات موتور آسانسور و کاربرد قطعات آن

بررسی تخصصی اجزای موتور آسانسور و کارکرد آنها، باید بدانید که آسانسورها یکی از پیچیده ترین ماشین های امروزی هستند که در صورت نصب و استفاده صحیح، برای مدت طولانی برای شما کار خواهند کرد. عملکرد هر آسانسور به عوامل مهمی مانند کیفیت قطعات آن بستگی دارد. یکی از مهم ترین قسمت های آسانسور موتور آن است. موتورها نقش مهمی در ساختار و کارایی آسانسورها دارند.

در زیر می خواهیم اجزای دو موتور رایج و محبوب را برای شما مرور کنیم، تا از نکات ضروری در انتخاب موتور آسانسور مطلع و مطمئن شوید که موتور آسانسور مناسبی را انتخاب کرده اید. قطعات موتور آسانسور و عملکرد آنها می تواند بر عملکرد موتور و در نهایت آسانسور تاثیر بگذارد. مطالعه بیشتر در مورد هر یک از آنها را از دست ندهید.

 

موتور آسانسور گیرلس و اجزای آن

در ادامه بررسی تخصصی اجزای موتور آسانسور و کارکرد آنها، لازم به ذکر است که طراحی و نصب اولین آسانسورها در سال 1903 در شهر نیویورک آغاز شد. همزمان با پیشرفت سریع علم و فناوری، آسانسورها نیز شروع به پیشرفت کردند و در نهایت در سال 1972 مدل های بدون چرخ دنده یا گیرلس معرفی شدند. موتورهای گیرلس استاندارد لازم برای نصب در ساختمان های بلند را دارا هستند و همچنین سرعت بالایی دارند.

سیستم های گیرلس اغلب از یک موتور DC بزرگ در سرعت های پایین (تقریباً 50 تا 200 دور در دقیقه) تشکیل شده اند. آنها همچنین دارای 4 تا 8 قطب هستند که مستقیماً به تسمه متحرک متصل می شوند. این تسمه محرک دارای ترمز برقی نیز می باشد که در مواقع اضطراری می توان از آن استفاده کرد.

164355512861f6a938ee766 main

1) تراکشن شیو یا درام: این قطعه به میل خروجی موتور محرک آسانسور متصل است. در اطراف آن چند شیار U و V شکل موجود است که طناب های بالا بر آسانسور در آن ها قرار می گیرد. اصطکاک به وجود آمده، هنگام حرکت طناب تعلیق از روی سطح شیار، موجب انتقال حرکت موتور محرک به کابین آسانسور یا وزنه تعادل آن خواهد شد.

2) آرمیچر جریان مستقیم در موتور DC: این نوع از موتور هایی است که جریان مستقیم دارند، با استفاده از برس های کربنی به کنترل جریان و عملکرد موتور خواهند پرداخت. به همین دلیل است که بازنگری و بررسی مرتب این برس ها و آرمیچر ها در عملکرد آسانسور بسیار اهمیت دارد، تا از بروز هر گونه آسیب احتمالی جلوگیری شود.

3) روتور در موتور های AC: این گونه موتور ها دارای مزیت های فراوانی هستند. به عنوان مثال سادگی و کیفیت خوبی که به مصرف کنندگان ارائه می دهند.

4) ترمز: این گونه سیستم ها اغلب دارای یک ترمز بر روی وزنه تعادل هستند تا با استفاده از آن، از هر گونه سرعت بیش از حد جلوگیری شود و در هر طبقه، به درستی بایستد.

5) پایه فولادی: موتور و ترمز سیستم گیرلس، اغلب بر روی این صفحه قرار می گیرند تا از جایگاه اصلی خودشان خارج نشده و موجب مختل شدن عملکرد آسانسور نشوند. این قطعه در هر دو مدل از موتور ها مشترک است.

6) دفلکتور: دفلکتور نیز در هر دو نوع موتور ها دیده می شود. این قطعه شیاردار است و جهت جبران افت عمودی میان طناب بالا بر و کابین آسانسور مورد استفاده قرار می گیرد.

 

موتور آسانسور گیربکس و اجزای آن

برای بررسی تخصصی اجزای موتور آسانسور و کارکرد آنها، باید از قدیمی ترین نوع موتور یعنی موتور گیربکس شروع کرد. این نوع موتورها دارای سرعت بالایی برای پشتیبانی از کابل و در نتیجه کابین های آسانسور هستند. البته امروزه دیگر از چرخ دنده های سنتی استفاده نمی شود و مدل های سیاره ای یا مارپیچی جایگزین شده اند. در نهایت، یک ترمز فنری به ثابت نگه داشتن کابین آسانسور در هر طبقه یا طبقه همکف کمک می کند تا ایمنی افراد در کابین آسانسور تضمین شود. این آسانسورها اغلب ظرفیتی بین 10 تا 14000 کیلوگرم دارند.

164355517461f6a96631cfd main

در ادامه، اجزای موتور آسانسور و کارکرد آنها را به طور دقیق تر بررسی خواهیم کرد.

  1. ترمز: ترمز موتور های گیربکس را اغلب بر روی وزنه های تعادل خواهید یافت. وظیفه آن، متوقف کردن آسانسور در مواقع ضروری است. هنگامی که به طبقه مورد نظر خود می رسید و می خواهید کابین را جهت پیاده شدن متوقف کنید، از این قطعه بهره خواهید برد.

  2. گاورنر: در ادامه بررسی تخصصی اجزای موتور آسانسور و کارکرد آنها، لازم است به وظیفه گاورنر یا همان قطعه کنترل سرعت اشاره شود. همان طور که از نام آن پیداست، وظیفه آن کنترل سرعت آسانسور است. گاهی اوقات سرعت این ‌ماشین، بیش از اندازه افزایش پیدا می کند. در این شرایط، تنها گاورنر که از فولاد ساخته شده است می تواند کمک کند. این قطعه در فضایی پر از روغن نگه داشته می شود تا موجب روان بودن آن شود. برای جلوگیری از آسیب دیدن این قطعه، بهتر است روغن آن به طور مداوم چک شود.

  3. پایه فولادی: این قسمت نقش تراز را بازی می کند و تمامی قطعات را در یک سطح نگه می دارد تا آسیبی نبینند.

  4. دفلکتور: دفلکتور به جبران افت عمودی بین طناب های بالا بر فولادی که بین کابین و وزنه تعادل قرار دارند، خواهد پرداخت.

  5. موتورخانه: سیستم های گیربکس به یک موتورخانه جهت قرار دادن قطعه های خود نیاز دارند. این موتورخانه اغلب در بالاترین قسمت آسانسور قرار می گیرد. در صورت نبودن فضای کافی می توان آن را در طبقات پایین نیز قرار داد.

 

اکنون که با اجزای موتور آسانسور و انواع آن آشنا شدید و از کارکرد تخصصی هر یک از آنها مطلع شدید، به راحتی و با اطمینان می توانید موتور آسانسور مناسب خود را انتخاب کنید. برای این انتخاب می توانید به سایت بلولایت ایران مراجعه کنید، که با بررسی مشخصات انواع موتور آسانسور و همچنین مقایسه قیمت آنها، کار را برای شما آسوده کرده است.

 


پایان مطلب


 

 

 

مطالب پیشنهادی مرتبط با این مطلب 

 

 

نوشته های مرتبط

ارسال یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید