عمر درب و پنجره های یو پی وی سی 1

از ابتدای دهه 90 میلادی برای اولین بار در و پنجره‌های UPVC وارد بازار شد که نسبت به پنجره‌های فلزی کارکرد بهتری داشتند. در ایران نیز بیش از دو دهه است که از این محصولات در صنعت ساخت و ساز استفاده می‌شود. طبق گفته کارشناسان این پنجره‌ها می‌توانند بین 10 تا 40 سال عمر کنند. اما عوامل زیادی در تعیین عمر این پنجره‌ها تاثیر دارد و ممکن است یک پنجره بعد از 10 سال به تعمیر نیاز داشته باشد. در مورد پنجره‌های آهنی نیز این مشکل وجود دارد و ممکن است بعد از سه دهه زنگ بزنند و یا پوسیده شوند. اگر می‌خواهید بدانید چه عواملی در تعیین عمر در پنجره‌های UPVC تاثیر دارد، این مطلب را از دست ندهید.

 

برند و شرکت سازنده

برند یکی از مهم‌ترین عواملی است که می‌تواند تعیین کند عمر درب و پنجره یو پی وی سی چقدر باشد. به هر حال این شرکت‌های سازنده هستند که از استانداردهای کیفی برای تولید محصولاتشان استفاده می‌کنند. برخی از برندها در تولید پروفیل‌های UPVC از آخرین استانداردهای روز دنیا استفاده می‌کنند و تجهیزات مدرنی در کارخانه خود دارند. در نهایت پروفیل‌هایی که توسط این شرکت‌ها تولید می‌شود از مقاومت زیادی برخوردار هستند. یکی از دلایل از بین رفتن این پروفیل‌ها، تابش مستقیم نور آفتاب است که با استفاده از آخرین تکنولوژی‌های روز دنیا، میزان مقاومت این محصولات افزایش می‌یابد. 

شرکت‌های تولیدکننده در و پنجره‌های UPVC پروفیل‌ها را از شرکت‌های دیگری تهیه کرده و سپس آن‌ها را به درب، پنجره، پارتیشن و … تبدیل می‌کنند.

بنابراین یک نکته مهم در زمان خرید این محصولات، توجه به شرکت و برند سازنده است.

شرایط منطقه و محل نصب پنجره‌های PVC

یکی دیگر از نکاتی که در افزایش یا کاهش طول عمر پنجره UPVC تاثیر دارد، محل نصب آن‌هاست. همچنین منطقه و شهر محل زندگی شما بر روی عمر این تجهیزات تاثیر زیادی دارد. به طوری که اگر پروفیل‌ها تحت تاثیر گرما، سرما شدید و اشعه آفتاب به مدت طولانی قرار بگیرند، سریع‌تر خراب می‌شوند.

در شهرهای سردسیر و کوهستانی که در فصل زمستان برای روزهای متمادی یخبندان را تجربه می‌کنند، باعث انقباض شدید پروفیل پنجره‌ها شده و اگر پروفیل یو پی وی سی آن‌ها از کیفیت خوبی برخوردار نباشد، ترک برمی‌دارند. در فصل گرم تابستان در شهرهای گرمسیر هم به این در و پنجره‌ها آسیب زیادی وارد می‌شود. گرما و حرارت زیاد باعث تاب برداشتن این پنجره‌ها می‌شود.

1681901810643fc8f27c4cc main

 

نحوه نصب در و پنجره و تاثیر در دوام آن

از دیگر عواملی که می‌تواند بر روی طول عمر در و پنجره‌های یو پی وی سی تاثیر داشته باشد، نحوه نصب آن‌هاست. مهارت و عملکرد نصاب یک عامل تعیین‌کننده است و اگر آن‌ها را شل در محل مورد نظر قرار دهد، با یک ارتعاش یا لرزش کوچک از دیوار جدا می‌شود. همچنین در مکان‌هایی که خاک نرم دارند، بر اثر فشاری که به دیوارهای ساختمان وارد می‌شود، به تدریج ساختمان نشست می‌‌کند و باعث کج شدن درب و پنجره می‌شود. در این مواقع اگر نصب هم درست انجام نشده باشد، خیلی زود چارچوب آن‌ها در اثر فشار دیوار و سقف شکسته می‌شود و مجبور به تعویض در و پنجره خواهید بود.

نحوه نگهداری و استفاده از در و پنجره

آیا زمان باز و بسته کردن درب و پنجره آن‌ها را محکم روی هم می‌کوبید؟ ممکن است در سال‌های اول هیچ ضربه‌ای به پنجره وارد نشود، اما بی‌توجهی به نحوه باز و بسته کردن درب و پنجره باعث خراب شدن و آسیب به چارچوب می‌شود. ایجاد شکستگی در قسمت‌های باز و بسته کردن که در اثر فشار و ضربه وارد می‌شود، یکی از نتایج استفاده نادرست از این محصولات است. ضمن اینکه لولای درب‌ و پنجره نیز باید مرتب روغن‌کاری شود تا آسیب نبینند. هر زمان که با باز و بسته شدن در و پنجره صدای جیر جیر به گوشتان رسید، یعنی وقت روغن‌کاری لولای آن‌هاست.

نوع درب و پنجره (دوجداره یا تک جداره؟)

درب و پنجره‌های UPVC باید فشار بیشتری را تحمل کنند. به هر حال قرار است دو برابر در و پنجره‌های معمولی روی آن‌ها فشار باشد و سازندگان تلاش می‌کنند از پروفیل‌های مقاوم‌تری برای این تجهیزات دوجداره استفاده کنند. کیفیت پروفیل‌های UPVC مورد استفاده برای در و پنجره دوجداره نسبت به محصولات تک جداره بالاتر است.  

به عنوان مثال زمان تولید خمیر یوپی‌وی‌سی در کارخانه‌ها از مواد پایدار کننده تابش و حرارت استفاده می شود تا در نهایت محصولات تولید شده در برابر ضربه، فشار و اشعه نور آفتاب مقاوم باشند و پوسیده نشوند.

خرابی‌های رایج در درب و پنجره‌های UPVC

این محصولات نیز درست مثل در و پنجره‌های آهنی و آلومینیومی به مرور زمان و در اثر فشار، ضربه و نور آفتاب خراب می‌شوند. تغییر رنگ پروفیل یو پی وی سی مهم‌ترین ایراد این تجهیزات برای ساختمان‌هاست. برای مثال در و پنجره‌هایی که با استفاده از رنگ سفید تولید می‌شوند، بعد از گذشت حداقل 10 سال، به زردی گرایش پیدا می‌کنند.

خراب شدن لولا و دستگیره از رایج‌ترین مشکلاتی است که در این در و پنجره‌ها وجود دارد که البته با تعمیرات جزئی می‌توانید آن‌ها را تعمیر کنید. همچنین گاز آرگون بین شیشه‌های دوجداره نیز به مرور زمان از بین می‌رود و در و پنجره دیگر عایق مناسبی برای گرما و سرما نخواهند بود. اما نگران نباشید، زیرا دوباره می‌توان برای آن‌ها گاز تزریق کرد. شکستگی شیشه نیز از دیگر مشکلات این محصولات است که به راحتی می‌توانید شیشه‌ها را تعویض کنید.

1681901854643fc91ef4001 main

حرف آخر

در و پنجره‌های UPVC یکی از محصولات جدیدی هستند که برای صنعت ساختمان‌سازی کاربرد دارند. قیمت این محصولات نسبت به در و پنجره‌های آهنی بیشتر است، با این حال عایق خوبی برای گرما، سرما و سر و صدا هستند. از سوی دیگر در و پنجره‌های پی وی سی می‌توانند بیش از 3 دهه عمر کنند که البته میزان دوام آن‌ها به عوامل متعددی بستگی دارد که در این مطلب به آن‌ها پرداخته شد.

 


پایان مطلب 


 

لینک پیشنهادی: صادرات درب و پنجره upvc

 

 

نوشته های مرتبط

ارسال یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید