درباره ساختمان سازی

ساختمان یا سرپناه ، یکی از اساسی ترین نیاز بشر می باشد که نقش پناهگاه را برای انسان ایفا می کند. در جوامع امروزی تعریف از ساختمان معمولا یک سازه ی بلند میباشد که متشکل از سقف، دیوار و اتاق دارد. اما تعریف ساختمان از نظر مهندسی ساختار و مبتنی بر متریالی همچون آجر، ماسه، انواع سیمان، آب، بتن، فلز و … می باشد. فرآیند ساختمان سازی از آغاز تا پایان شامل هر نوع ساخت و ساز است که کار آسانی نیست. شاید به تلاش و سرمایه گذاری زیادی نیاز دارد. اگرچه ساختمان سازی به زمان زیادی نیاز دارد و کار خسته کننده ای است، اما نتیجه آن برای ما دارایی دائمی است. فرآیند ساخت و ساز ساختمان مسکونی یک کار سیستماتیک است که توسط افراد ماهر انجام می شود. بنابراین باید در مراحل ساخت ساختمان به صورت گام به گام دقت کرد. قبل از برنامه ریزی، پروژه های ساختمان سازی باید جنبه های مهم مراحل ساخت خانه مانند هدف ساخت و ساز، ابزار، مهارت مالی، تقاضا برای کار و غیره را در نظر بگیرند. با اتخاذ تصمیم برای ساختمان سازی، مرحله برنامه ریزی آغاز می شود. اول از همه با چند مرحله پیش ساخت شروع کنید. در رشته معماری و عمران، ساخت و ساز روشی است که از ساخت یا مونتاژ زیرساخت تشکیل شده است. این شامل استفاده از یک طرح و طراحی دقیق و کنار هم قرار دادن مواد و عناصر مختلف برای تشکیل یک ساختار خاص است. معمولاً این پروژه ها توسط یک مدیر پروژه مدیریت می شود و توسط یک مهندس ساختمان یا مدیر ساخت و ساز نظارت می شود.

معماری، هنر و تکنیک طراحی و ساخت، که از مهارت های مرتبط با ساخت متمایز می شود. عمل معماری برای برآوردن الزامات عملی و بیانی به کار گرفته می شود و بنابراین هم در خدمت اهداف مفید و هم زیبایی شناختی است. اگرچه ممکن است این دو انتها از هم متمایز شوند، اما نمی توان آنها را از هم جدا کرد و وزن نسبی داده شده به هر یک می تواند بسیار متفاوت باشد. از آنجایی که هر جامعه ای – ساکن یا عشایری – با دنیای طبیعی و سایر جوامع رابطه فضایی دارد، ساختارهایی که آنها تولید می کنند چیزهای زیادی در مورد محیط آنها (از جمله آب و هوا و آب و هوا)، تاریخ، مراسم، و حساسیت هنری و همچنین جنبه های بسیاری نشان می دهد. 

ویژگی هایی که یک اثر معماری را از سایر سازه های ساخته شده متمایز می کند: (1) مناسب بودن اثر برای استفاده توسط انسان به طور کلی و سازگاری آن با فعالیت های خاص انسانی، (2) پایداری و ماندگاری ساخت اثر، و (3) انتقال تجربه و ایده ها از طریق شکل آن. همه این شرایط باید در معماری رعایت شود. دومی ثابت است، در حالی که اولی و سومی با توجه به کارکرد اجتماعی ساختمان ها از نظر اهمیت نسبی متفاوت هستند. اگر عملکرد عمدتاً سودمند باشد، مانند یک کارخانه، ارتباط از اهمیت کمتری برخوردار است. اگر عملکرد عمدتاً بیانگر باشد، مانند یک مقبره یادبود، سودمندی یک نگرانی جزئی است. در برخی از ساختمان‌ها، مانند کلیساها و تالارهای شهر، وسایل برقی و ارتباطی ممکن است از اهمیت یکسانی برخوردار باشند.

زمانی که کارفرما به منظور رهایی از درگیری‌ها و ریسک‌های منتقل شده از پیمانکاران ساخت، ترجیح میدهد که تنها با مدیریت طرح قرارداد منعقد کند و سپس وی مستقیماً با پیمانکاران ساخت در ارتباط با انجام بسته (Package) های کاری قرارداد منعقد می کند.

زمانی که کارفرما ترجیح می دهد قراردادهای ساخت مستقیماً و بدون واسطه مدیریت طرح با پیمانکاران منعقد شود و تنها مدیریت طرح  وظیفه مشاوره در انتخاب پیمانکاران و نظارت فنی ومهندسی و مدیریت بر نحوه عملکرد آنها را عهده دار گردد. 

مدیران پروژه نقش اصلی را در برنامه ریزی، اجرا، نظارت، کنترل و بسته شدن پروژه ها ایفا می کنند. آنها در قبال کل محدوده پروژه، تیم و منابع پروژه، بودجه پروژه و موفقیت یا شکست پروژه پاسخگو هستند.

مدیران پروژه موثر به چیزی بیش از دانش فنی نیاز دارند. این نقش همچنین نیازمند یک طرز فکر استراتژیک تجاری، ایجاد تیم و قابلیت های حل تعارض، و تخصص مدیریت تغیی، از جمله مهارت های کلیدی دیگر است که تقاضای بالایی دارند. در سطح پایه، مدیران پروژه باید رهبری از خود نشان دهند، قادر به ایجاد انگیزه در اعضای تیم، اولویت بندی و حل مشکل باشند. سازگاری یکی دیگر از مهارت های کلیدی غیر فنی است که مدیران پروژه برای موفقیت باید داشته باشند.

تعدادی از وظایف مدیریت طرح در متن زیر آورده شده است:

 

  1. برنامه ریزی کاری که باید انجام شود، چه زمانی و چه کسی آن را انجام می دهد.

  2. بررسی ریسک های موجود در یک پروژه خاص و مدیریت این ریسک ها.

  3. اطمینان از اینکه کار با استاندارد درست انجام شده است.

  4. ایجاد انگیزه در تیم افراد درگیر در پروژه.

  5. هماهنگی کارهای انجام شده توسط افراد مختلف.

  6. اطمینان از اینکه پروژه به موقع و با بودجه اجرا می شود.

  7. رسیدگی به تغییرات پروژه در صورت لزوم و در صورت لزوم.

  8. اطمینان از اینکه پروژه نتایج و مزایای مورد انتظار را ارائه می دهد.

 


پایان مطلب


 

 

 

نوشته های مرتبط

ارسال یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید