نصب و اجرای ترمووود 1

در این مطلب سعی داریم نحوه اصولی و روش صحیح نصب و اجرای ترمووود را به علاقه مندان این متریال ارائه دهیم

ترمووود یکی از المان های پر کاربردی است که در طراحی تمامی انواع ویلاها ، اعم از ویلای کلاسیک و ویلای مدرن به کار گرفته می شود . ترمووود محصولی است که در طی یک پروسه مکانیزه از فراوری چوب درختان زبان گنجشک و کاج ساخته می شود و در این فرآیند ، هیچگونه ماده شیمیایی به کار گرفته نمی شود و تنها با استفاده از حرارت چوب ترمو ساخته می شود . این متریال ارزشمند از نظر بهای تمام شده گران محسوب می شود و به همین دلیل استفاده از آن در طراحی دکوراسیون به صورت محدود انجام می شود .

ترمووود در عین برخورداری از زیبایی بی نظیر ، عنصری مقاوم و با دوام است و به همین دلیل کاربرد آن در طراحی ویلا روز به روز افزایش می یابد . از ترموود یا چوب ترمو استفاده های مختلفی در صنعت ساختمان سازی می شود و به کارگیری از این متریال در بخش های مختلف دکوراسیون داخلی و طراحی نما امکان پذیر است . از این مولفه در طراحی و اجرای نما ، کف پوش ساختمان ها ، دیوار پوش و موارد دیگری از این دست بهره گیری نمود . همچنین با توجه به نصب ساده و آسان این عنصر ، می توان جایگاه ویزه ای برای این متریال در بازسازی ساختمان در نظر گرفت .

مزایای به کارگیری از ترمووود

 

مزایای به کارگیری از ترمووود

استفاده از ترمووود فواید زیادی برای کاربران و رشد صنعت ساختمان سازی خواهد داشت که در ادامه بخشی از آنها توضیح داده می شود . ترمووودها دارای وزن سبک تری نسبت به المان های مشابه خود هستند ، از این رو استفاده از آنها در طراحی دکوراسیون به استحکام بنا آسیب نمی رساند و مانعی برای به کارگیری از آنها در ساخت و اجرای ساختمان ها وجود نخواهد داشت . وجود این مولفه در طراحی داخلی فضاهای در اختیار ، باعث حفظ دمای هوا در سطح نرمال می شود و مانع از ایجاد تغییرات پیش بینی نشده و ناگهانی در دمای محیط می گردد . همچنین ترموود میزان رطوبت موجود در محیط را مطابق با استانداردهای تعریف شده حفظ می نماید و نیازهای طبیعی بدن انسان را از نظر ایجاد دمای رفاهی مناسب و رطوبت مطلوب مرتفع می نماید .

نصب ترمووود با سرعت خوبی انجام می شود و نتیجه کار بسیار ایده آل و با کیفیت خواهد بود که این امر سبب به کارگیری گسترده چوب ترمو در بازسازی ساختمان شده است . سرعت نصب بالا در کنار دوام و ماندگاری قابل قبول ، در مقابل عوامل آسیب رسان از قبیل آتش، طوفان ، سرما ، زلزله و عوامل دیگر سبب محبوبیت این متریال در بین طراحان و معماران گردیده است .

استفاده از ترمووود در تمامی شرایط آب و هوایی امکان پذیر است لذا این عنصر سازگاری خوبی برای به کار گیری در طراحی ویلا دارد . چوب ترمو در برابر تابش مستقیم آفتاب نیز دچار تغییر در ابعاد نمی شود و در برابر حشرات و قارچ ها نیز مقاوم است . این محصول عایق خوبی برای سر و صدا است و استفاده از آن به عنوان کف پوش در طراحی ویلای کلاسیک بسیار مطلوب خواهد بود .

 

معایب به کارگیری ترمووود

معایب به کارگیری ترمووود

علی رغم مزایای فراوانی که برای این محصول عنوان شد ، با توجه به اینکه مواد اولیه ساخت این عنصر از چوب درختان است و برای تهیه آن لازم است درختان سبز و جاندار از طبیعت حذف شوند ، ساخت این المان سبب ایجاد آسیب جدی به محیط زیست خواهد شد . از این رو فعالان محیط زیست با توسعه به کارگیری این محصول مخالف هستند .

کاربردهای ترمووود در صنعت ساختمان سازی

ترمووودها متریال جدیدی هستند که امروزه در ویلا سازی و ساخت بناها  بسیار مورد توجه قرار گرفته اند .استفاده از این مولفه کاملا با طراحی ویلای مدرن همخوانی و هماهنگی دارد و به همین دلیل در طراحی نمای اینگونه ویلاها ، وجود این عنصر بسیار به چشم می خورد . همچنین با ورود سبک طراحی مدرن در نماسازی ساختمان ها ، به کارگیری ترمووود در این بخش ، سبب خلق کارهای زیبا و منحصر به فرد شده است . این سبک از کارهای جدید ، از جانب عموم مردم به خوبی مورد استقبال واقع شده است .

ساخت پله و نرده نیز با استفاده از ترمووود در فضاهای لوکس سبب افزایش و ارتقا زیبایی بصری شده و جلوه فاخری به محیط خواهد بخشید . روف گاردن ها ، فضاهای باز ویلا ، آلاچیق ها ، استخرها ، سونا و پرگولا موارد دیگری هستند که استفاده از ترمووود در آنها پسندیده و مناسب می باشد . به طور کلی موارد کاربری ترمووود را می توان به استفاده در طراحی نما و به کارگیری ترمووود در دکوراسیون داخلی تقسیم بندی نمود .

 

انواع ترمووود

انواع ترمووود

ترمووودها را می توان به دو نوع نرم چوب و سخت چوب دسته بندی نمود . نرم چوب ها ، شامل انواعی هستند که چگالی مولکولی کمی دارند و در نتیجه بافت آنها بدون گره است . این نوع ترمووود از وزن پایین تری در مقایسه با ترمووود سخت چوب دارد و از لحاظ قیمت نیز اقتصادی تر است . از این رو ترمووودهای نرم چوب را اغلب در طراحی نمای ساختمان ها به کار می گیرند . مواد اولیه ساخت ترمووود نرم چوب ، درختان همیشه بهار است .

نوع سخت چوب ترمووودها ، از درختان ون و زبان گنجشک و سایر انواع درختان پهن برگ ساخته می شود . از این نوع ترمووودها صرفا برای طراحی دکوراسیون داخلی استفاده می شود . وزن بالای این نوع از چوب های ترمو ، مانع از کاربری آن در نمای ساختمان می شود . ترمووودهای سخت چوب اغلب در کف سازی ساختمان ها به عنوان کف پوش به کار گرفته می شوند .

پروسه فرآوری ترمووود

فرآوری و تولید ترمووود پروسه منحصر به فردی دارد که صرفا با استفاده از حرارت و بدون دخالت هرگونه عامل شیمیایی صورت می گیرد . میزان حرارتی که چوب در فرآوری ترمووود ، تحت تاثیر آن قرار می گیرد ، 220 درجه است و پیش از این که درجه حرارت به حد اشتعال چوب برسد ، مانع از افزایش مجدد دمای آن شده و از سوختن چوب جلوگیری می شود . در طی مواجه شدن چوب با دمای بالا خاصیت مواد تشکیل دهنده آن تغییر می نماید و چوب اولیه تبدیل به ماده ای مقاوم و با دوام می گردد . 

فرآوری چوب به این شیوه سبب افزون شدن خاصیت عایق در چوب خواهد شد و رنگ چوب را نیز از حالت اولیه خود به سمت قهوه ای تیره می برد . کلیه مراحل فرآوری چوب ترمو را می توان در سه دسته خشک کردن چوب ، در معرض حرارت قرار دادن آن و خنک کردن چوب تقسیم بندی نمود .

 

شیوه نصب ترمووود

برای نصب صحیح ترمووود در محل مورد نظر ، لازم است ابتدا زیر سازی مناسبی برای آن انجام شود . زیر سازی ترمووودها به دو صورت فلزی و یا سیمانی خواهد بود که با توجه به شرایط موجود باید نوع ایده آل آن انتخاب شود .

چنانچه زیر سازی فلزی برای نصب ترمووودها در طراحی داخلی مورد نظر باشد ، قوطی های فلزی با ابعاد 40 در 40 و یا 50 در 50 کارایی خواهند داشت . برای انجام زیر سازی فلزی ابتدا باید میله هایی را روی کار ثابت نمایند و سپس قوطی های فلزی را به نحوی به میله ها متصل نمایند که 50 سانتی متر از یکدیگر فاصله داشته باشند . لازم است در نصب قوطی ها دقت کافی صورت گیرد تا محل قرار گیری آنها با لبه کار نیز 7 سانتی متر فاصله داشته باشد .

در صورت انتخاب زیر سازی سیمانی برای نصب ترمووود ، باید از سیمان شمشه استفاده شود . ضخامت سیمان به کار گرفته شده در این حالت ، 4 میلیمتر است . زیر سازی فلزی کارایی بهتری در مقایسه با زیر سازی سیمانی دارد زیرا سیمان در طی گذر زمان تغییر پیدا می نماید و این امر کیفیت کار را در آینده با مشکل مواجه خواهد کرد . برای بهره گیری شایسته تر از ترمووود ، لازم است یک لایه زیر ساز چوبی بین زیر ساز اولیه و ترمووود نصب گردد تا در اثر انقباض و یا انبساط ، چوب ترمو دچار آسیب نگردد .

 

رنگ کردن چوب ترمو یا ترمووود

برای اینکه تنوع در عرضه ترمووود بیشتر شود ، تولید کنندگان اقدام به رنگ کردن چوب ترمو می نمایند . برای انجام این کار ، ابتدا چوب ها را درون یک فضای بسته به شکل وان قرار می دهند تا رنگ به خوبی در داخل چوب نفوذ نماید . این پروسه نیازمند صرف زمان 24 ساعته است . سپس در گام بعد ، رنگ آستر و رویه به وسیله تنظیف بر روی چوب قرار می گیرد . در مرحله آخر ماده شفافی که برای افزایش مقاومت ترمووود مورد نیاز است ، به سطح کار اسپری می شود .

 

مطلب پیشنهادی : انواع چوب ترمووود و کاربرد آن در ساختمان

 

 

 

پایان مطلب


 

نوشته های مرتبط

ارسال یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید