روش های کاهش مصرف انرژی ساختمان با هزینه پایین

مصرف انرژی طی سال های گذشته رشد چشمگیری داشته است. ساختمان ها یکی از بزرگ ترین مصرف کنندگان انرژی هستند.

ساخت و طراحی خانه های با انرژی صفر و مقرون به صرفه با نهایت بهره وری انرژی می تواند تا حد زیادی بر کاهش هزینه های شما اثرگذار باشد.

فن آوری ها و اقداماتی که در جهت کاهش استفاده از انرژی در ساختمان ها انجام می شود می تواند چندین مزیت داشته باشد. به طور مثال هزینه کمتر در مصرف انرژی، افزایش راحتی در زندگی یا کار و کاهش تأثیر بر محیط زیست همچون کاهش انتشار CO2 از جمله مزایای کاهش مصرف انرژی ساختمان ها است.

در اینجا نگاهی داریم به برخی از اقدامات صرفه جویی در هزینه انرژی که می توانید برای رسیدن به اهداف سالانه کاهش مصرف انرژی ساختمان خود انجام دهید.

کاهش مصرف انرژی با بام سبز

در تمام شهرها در سراسر جهان، پشت بام های فراموش شده می توانند نحوه صرفه جویی در انرژی را تغییر دهند. این فضاهای وسیع و کم مصرف، قدرت کاهش مصرف انرژی و حتی تولید غذا را دارند. همچنین پشت بام ها می توانند به عنوان محل مناسب زندگی برای حیات وحش باشند.

داشتن یک باغ بام یا روف گاردن که فضای سرسبز و بیشتری را برای دورهمی های ما ایجاد نماید، امروزه مورد توجه زیادی قرار گرفته است. در این میان طراحی و ساخت روف گاردن های لاکچری در سال های اخیر یکی از سوالات بسیاری از کاربران بوده و در حقیقت افراد زیادی با این چالش مواجه می شوند که چگونه می توانند یک روف گاردن لاکچری و بسیار زیبا را برای ساختمان خود ایجاد نمایند.

تمام آنچه که برای ایجاد این موارد، لازم است یک باغ بام ساده است. با ایجاد فضای سبز در پشت بام، می توانیم شهرهای خود را با اقدامات سازگار با محیط زیست متحول کنیم. این به نفع همه خواهد بود. در ادامه با ما همراه باشید با معرفی روف گاردن و انواع آن، همچنین یکی از شرکت های معروف ایرانی در زمینه طراحی روف گاردن سایت آبگون دیزاین که در آن می توانید اطلاعات مهمی در رابطه با طراحی بام سبز و نحوه اجرای آن کسب کنید.

 

روف گاردن چیست؟

با کوچک شدن میزان سطح زمین موجود در مناطق شهری، امروز مهم تر از هر زمان دیگری است که به این فکر کنیم چگونه می توانیم باغ ها را در پشت بام گسترش دهیم.

روف گاردن یا باغ بام ها راه حلی برای بحران های شهری ما ارائه می دهند. این یک روش آسان و مقرون به صرفه برای کاهش مصرف انرژی ساختمان است و در عین حال مزایای متنوعی را نیز به همراه دارد.

 

انواع باغ پشت بام

دو نوع اصلی باغ بام وجود دارد: فشرده و گسترده

1. بام سبز فشرده

این سیستم از یک لایه ضخیم خاک پخش شده در یک سقف مسطح استفاده می کند. گاهی اوقات ممکن است از یک بستر برجسته باغی برای پرورش طیف متنوعی از گیاهان استفاده شود.

سقف های سبز فشرده معمولاً روی ساختمان های تجاری ایجاد می شوند. ساختار ساختمان باید به قدری محکم باشد که بتواند وزن این باغ بام ها را تحمل کند. این نوع روف گاردن اغلب بیش از انواع دیگر باغ های پشت بام نیاز به نگهداری دارند.

با این وجود اگر این نوع باغ بام ها به درستی انجام شوند، می توانند یک منطقه آرام و غیر قابل استفاده را به یک فضای زیبا و آرامش بخش برای ساکنان و کارمندان تغییر دهند.

2. بام سبز گسترده

سیستم گسترده بام سبز در مقایسه با سیستم فشرده بار کمتری دارد. یک لایه نازک از خاک در سراسر سقف پخش شده و توسط گونه های مقاوم گیاهی نظیر ساکولنت ها و علف ها پوشیده می شود.

این گیاهان با شرایط نگهداری کم به سرعت رشد می کنند و می توانند گرما را تا حد زیادی جذب کنند. این گیاهان در حین رشد خود، کل ساختمان را خنک می کنند.

در نتیجه این باغ های کوچک برای انواع پشت بام ها مانند خانه های شیب دار حومه ای و … مناسب هستند.

 

باغ بام ها چگونه انرژی را ذخیره می کنند؟

باغ بام ها یکی از بهترین عایق ها یعنی خاک و پوشش گیاهی را در بالای ساختمان به کار می برند. از جنگل های گرمسیری آمریکای جنوبی تا جنگل های مخروطی اروپا، گیاهان همیشه پناهگاه طبیعی از گرما بوده اند. پوشش درخت و گیاهان، قسمت های زیرین را در برابر آفتاب شدید محافظت می کنند و باعث می شوند که ساختمان خنک بماند.

روزهای گرم و آفتابی درجه حرارت ساختمان را حتی تا 150 درجه فارنهایت بالا می برد. بدون یک لایه عایق، این گرما به طور طبیعی از داخل ساختمان عبور می کند زیرا نمای بتونی آن به عنوان یک رسانا عمل می کند.

برای تنظیم دمای ساختمان، باید از سیستم های تهویه مطبوع استفاده کرد و این باعث صرف هزینه غیرضروری پول، انرژی و منابع می شود. در آب و هوای گرم، غیر معمول نیست که ساکنان 70 درصد قبض برق خود را برای هزینه های خنک کننده خرج کنند.

فرآیندهای طبیعی نظیر سایه درختان نسبت به سایه سقف سازه باعث می شوند در یک روز گرم تابستان، دمای ساختمان 2 تا 9 درجه فارنهایت کمتر شود. وقتی آب به معادله اضافه می شود، اثر خنک سازی 2 برابر می شود. خاک مرطوب با تبخیر آب از آن، به طور طبیعی سرد می شود و سطح زیرین را خنک می کند.

آیا روف گاردن فقط در تابستان کارایی دارد؟

خیر. اگرچه این روند به خصوص در تابستان بسیار مفید است، اما باغ بام ها همچنین در زمستان نیز ساختمان را در از دست دادن گرما حفظ می کنند. ایجاد یک لایه عایق روی سقف ها در اکثر شرایط آب و هوایی مفید است، دما را در ساختمان ثابت نگه می دارد و از آن در برابر شرایط بد آب و هوایی محافظت می کند.

اثر جزیره گرما

پشت بام های سنتی از موادی تشکیل شده اند که حجم زیادی از گرمای ساطع شده توسط خورشید را جذب می کنند. در مناطق شهری، تراکم ساختمان ها "جزایر گرما" ایجاد می کنند، که می تواند دمای هوای اطراف را افزایش دهد.

به طور متوسط​​، شهرها با ساختارهای بزرگ سیمانی که گرما را جذب می کنند و روند خنک کننده طبیعی را مختل می کنند؛ از حومه روستا گرم تر هستند. در نهایت ساکنان شهر با استفاده از مقدار قابل توجهی انرژی برای خنک سازی خانه های خود، تولید آلایندگی بیشتری نسبت به همسایگان روستایی خود دارند.

پوشاندن بام های شهری با فضای سبز راه حل بسیار خوبی برای اثر جزیره گرما است. این باغ بام ها نه تنها باعث کاهش دما می شوند، بلکه در از بین بردن آلاینده های مضر هوا از طریق سیستم های تصفیه طبیعی نیز نقش دارند. جنگل های شهری می توانند فضای کار و زندگی ما را برای بدن و محیط زیست سالم تر کنند.

صرفه جویی در هزینه و انرژی

یک مطالعه نشان داد که میزان انرژی صرفه جویی شده در تابستان توسط ساختمان های با روف گاردن 20 درصد برای طبقه فوقانی است. این به معنای کاهش 6 درصدی مصرف انرژی برای کل ساختمان است.

همچنین مطالعه دیگری نشان داد که خانه های با بام سبز در خاورمیانه به طور متوسط ​​24٪  تا 35٪ مصرف انرژی خود را کاهش می دهند.

در آب و هوای بسیار گرم، 70٪ انرژی صرف سیستم های تهویه هوا می شود. با اجرای یک باغ بام ساده، ساختمان ها می توانند تا 50٪ در متوسط ​​هزینه برق خود صرفه جویی کنند.

آبگون دیزاین یک گروه شناخته شده با سابقه چند ساله در طراحی و اجرای روف گاردن،انواع آبنما و دیوار سبز است که در آن می توانید شرایط فروش و طراحی اختصاصی برای دکوراسیون یا محیط مورد نظر خود را پیدا کنید. کافی است نام « آبگون دیزاین » را در گوگل جستجو کنید.

 

 


پایان مطلب


لینکهای مفید و مرتبط  با این مطلب

 

 

نوشته های مرتبط

ارسال یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید