بولت و انکر بولت و رولپلاک چه تفاوت هایی باهم دارند 1

رول بولت و انکر بولت و رولپلاک چه تفاوت‌هایی باهم دارند؟

استفاده از کلمات رول بولت، انکر بولت و رولپلاک هنگام پرسیدن قیمت پیچ و مهره در صنعت ساخت و سازی پرکاربرد است اما برای افرادی که تازه وارد کار ساخت و ساز ساختمان شده‌اند، این کلمات به دلیل شباهت نام، اشتباه گرفته می‌ شوند. در صنعت ساخت و ساز ساختمان علاوه بر خرید پیچ و مهره برای اتصال قطعات فلزی، گاه نیاز است که دیگر متریال مانند بتن را به دیگر اجزا متصل نمود. برای مثال اتصال سنگ نما به بدنه بتونی ساختمان و … در این زمان است که استفاده از رول بولت و انکر بولت و رولپلاک اهمیت می‌یابد. برای آشنایی بیشتر با این قطعات تصمیم داریم تعریفی ساده از آن ارائه دهیم:

 

رول بولت چیست؟ آشنایی با سایزبندی رول بولت و انواع آن

پیچ رول بولت یکی از انواع پیچ و مهره است که برای اتصال متریال پایه نظیر سنگ، بتن به دیگر اتصالات ساختمانی کاربرد دارد. زمانی که رول بولت را در حفره ایجاد شده قرار می‌دهیم، با ایجاد انبساط هر دو قطعه را به هم محکم می‌کند. رولبولت‌ها انواع بسیار متفاوتی دارند که از پرکاربردترین آن‌ها باید به رول بولت‌های غلاف معمولی، غلاف کوتاه یا HAS، سر شش گوش یا HSL، سقفی یا لوستری، توخالی، شیمیایی، پروانه‌ای یا اسپرینگ، HSC، HST و HKD اشاره داشت؛ اما پرکاربردترین انواع آن غلاف کوتاه و سر شش گوش است که به اختصار به آن‌ها HAS و HSL یاد می‌شود. یکی دیگر از انواع تقسیم‌بندی‌های رول بولت بر اساس مکانیسم عملکرد آن‌ها است. به این شکل این اتصال به مدل‌های انبساطی، آندرکات و پیچشی تقسیم می‌شوند.

خرید انواع رول بولت انبساطی در زمان زلزله برای استحکام بخشیدن به بتن ترک خورده و بدون ترک کاربرد دارد. مدل آندرکات بیشترین ایمنی را در برابر فشارهای مضاعف و آتش‌سوزی نشان می‌دهد و استفاده از آن سازه را به استانداردهای جهانی نزدیک می‌کند. رول بولت پیچشی اما پرکاربردترین آن‌ها است و حتی برای اتصال سفال نیز می‌توان از آن استفاده نمود. از نظر ابعاد باید گفت که رول بولت‌ها را به واسطه قطر شماره بندی می‌کنند و پرکاربردترین انواع آن در ابعاد 6 تا 22 میلی‌متر تولید می‌شود. ابعاد دیگر این محصول چندان پرکاربرد نیستند.

رول بولت چیست؟ آشنایی با سایزبندی رول بولت و انواع آن

نکات مهم در مورد رول بولت که باید بدانید

رول بولت‌ها از جمله اتصالات بسیار پرکاربرد در صنایع ساختمان‌سازی هستند و در تولید رول بولت اولین از آهن و فولاد با روکش گالوانیزه استفاده می‌شود. رول بولت‌ها از سه بخش پیچ سر مخروطی، مهره و واشر و استوانه فلزی چاکدار تشکیل شده است. در صورتی که برای خرید رول بولت آنلاین اقدام کنید شاهد تنوع ابعاد این محصول در میان انواع پیچ و مهره پیچ استور خواهید بود. کوچک‌ترین آن‌ها با ابعاد 50×5 میلی‌متر در جیب جا می‌شود و بزرگترین آن‌ها در سازه‌های غول‌پیکر کاربرد دارد. برای اتصال این محصول ابتدا باید بسته به قطر رول بولت یک حفره در متریال پایه ایجاد کنید. سپس آن را در حفره قرار داده و با یک چکش آن را در جای خود محکم کنید. سپس با پیچاندن مهره آن را در محل خود سفت می‌کنیم.

تفاوت انکر بولت با رول بولت

اگر بخواهیم صادق باشیم تفاوتی بین انکر بولت و رول بولت نیست و رول بولت واژه اشتباهی است که در بین اهل فن رایج شده است. تمام آنچه به عنوان رول بولت می‌شناسیم یکی انواع انکر بولت مکانیکی هستند که برای اتصال بتن و سنگ به قسمت‌های فلزی سازه‌ها استفاده می‌شود. به عبارتی انکربولت‌ها همان رول بولت‌ها هستند و هیچ تفاوتی بین این دو دیده نمی‌شود.

انواع انکر بولت به سه دسته کلی تقسیم می‌شوند؛ انکر بولت فیزیکی، انکر بولت شیمیایی و استاد بولت‌ها. انکرهای فیزیکی خود به مدل‌های بسیار متنوعی تقسیم می‌شود و بسته به نوع کاربرد می‌توان از مدل‌های مختلف آن استفاده نمود. برای مثال انکر بولت سقفی برای اتصال لوستر و هر جسم سنگین از سقف کاربرد دارد. انکر شیمیایی نوعی چسب کاشت میلگرد است که برای اتصال هر مدل راد، انکربولت یا میلگرد به بتن استفاده می‌شود. این ماده ترکیبی از رزین و هاردنر است و در ابعاد و اندازه‌های مختلف توسط برندهای متعددی تولید می‌شود. استاد بولت‌ها نیز اغلب در صنایع نفت و گاز برای اتصال فلنج و لوله‌های انتقال کاربرد دارد.

قیمت انکر بولت در فروشگاه اینترنتی پیچ استور بسته به نوع آن و تعدادی که برای اتمام پروژه به آن نیاز دارید متفاوت خواهد بود. انکرهای فیزیکی بر اساس ابعاد نیز در قیمت‌های متفاوتی عرضه می‌شود. از دیگر عوامل مؤثر بر قیمت این محصول جنس آن و استانداردی است که انکر ساخته شده از آن تبعیت می‌کند. بدیهی است انکرهایی که استحکام بیشتری در برابر عوامل محیطی دارد و در تنش‌ها مستحکم‌تر است قیمت بیشتری داشته باشد.

رول پلاک چیست و چه کاربردی دارد؟

در عمل انکربولت نوعی رول پلاک است که قادر به تحمل وزن بیشتر از 200 کیلوگرم را دارد. رول پلاک قطعه‌ای فلزی و پلاستیکی است که در درون مصالحی همچون آجر، سیمان، چوب و بتن قرار داده می‌شود تا پیچ را از عوامل محیطی حفظ کرده و قابلیت پیچیدن پیچ در مصالح را فراهم کند. این قطعه نیز بسته به نوع مصالح و همچنین محل نصب به انواع بسیار متفاوتی تقسیم می‌شود. رایج‌ترین نوع رولپلاک؛ رول پلاک ساده پلاستیکی و قرمز رنگی است که در اندازه‌های مختلف تولید می‌شود و علاوه استفاده صنعتی به صورت خانگی نیز از آن استفاده می‌شود.

رول پلاک چیست و چه کاربردی دارد

همان‌طور که گفته شد این مدل تنوع بسیار زیادی دارد و پرکاربردترین آن‌ها رولپلاک ساده (معمولی)، رولپلاک شاخک دار، رولپلاک لبه دار شاخک دار، رولپلاک پروانه ‌ای یا رولپلاک سقفی، رولپلاک لبه دار، رولپلاک کناف، انکر بولت، رولپلاک فیشر، رولپلاک فلزی و رولپلاک HUD هستند. قیمت رول پلاک نیز بر اساس نوع کاربرد، اندازه و متریال استفاده شده در ساخت کاملاً متفاوت است. این محصول هم به صورت عمده و هم به صورت تکه‌ای به فروش می‌رسد و قیمت عمده آن مقرون به صرفه‌تر خواهد بود.

کلام آخر

با توجه به متن می‌توان نتیجه گرفت که انکر بولت نوعی رول پلاک است با این تفاوت که پیچ آن در داخل آن قرار دارد و مقاومت بیشتری در برابر عوامل محیطی و فشار دارد. رول بولت واژه‌ای اشتباه است که به انواع انکربولت اطلاق می‌شود و در واقع در دنیای پیچ و مهره‌ها چیزی به نام رول بولت نداریم. فروشگاه اینترنتی pichstore.com وboltbase.com ، تولیدکننده انواع پیچ و مهره، رولپلاک و انکر بولت، مجموعه کاملی گردآوری نموده است. دعوت می‌کنیم از این فروشگاه اینترنتی دیدن کرده و با اطمینان خاطر قیمت‌ها مقایسه کرده و در کمترین زمان در محل تحویل بگیرید.

 


پایان مطلب


 

 

مطالب پیشنهادی و مرتبط با این مطلب

 

نوشته های مرتبط

ارسال یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید