ساندویچ پانل sandwich panel 1

 

خرید ساندویچ پانل های سقفی و دیواری در طرح ها و رنگ های مختلف از بهترین تولید کننده انواع پنل ساندویچی با سفارش به کارخانه تولید کننده و تحویل در سراسر کشور با شماره های شرکت درانتهای مقاله تماس بگیرد. صنعت ساختمان‌سازی روزبه‌روز مصالح جدید با مزایای بیشتری را به خود می‌بیند. یکی از این مصالح، ساندویچ پانل یا پانل ساندویچی است که به‌عنوان جایگزین آجر و سیمان در پوشش دیوار و سقف به کار می‌رود. پانل ساندویچی شامل یک هسته عایق حرارتی است که از دو طرف، توسط دو ورق عمدتا فلزی پوشانده شده است.

 این المان به‌عنوان نوعی عایق حرارتی و صوتی با مقاومت بالا در برابر حریق، رطوبت و طوفان شناخته می‌شود. اگر به دنبال کاهش هزینه و زمان ساخت‌وساز و سهولت اجرا هستید بهتر است استفاده از این پانل‌ها را در پروژه‌های آتی خود در نظر بگیرید. در پایان این مقاله می‌توانید به‌خوبی در مورد استفاده از این محصول، تصمیم‌گیری کنید. ساندویچ پانل دارای ساختار لایه ای پایدار و سبک است و بصورت سه لایه تولید می گردد. در هنگام تولید پانل، بین لایه ها اتصال بسیار پایداری ایجاد می گردد. ساندویچ پانل (Sandwich Panel) که در بازار به آن پنل ساندویچی یا ساندویچ پنل نیز گفته می شود دارای ویژگی های یکساختار و یکپارچه است.

تولید کننده انواع پانل های سقفی و دیواری

ساندویچ پانل چیست؟

همان‌طور که از کلمه ساندویچ استنباط می‌شود، ساندویچ پانل، محصولی چندلایه‌ای است. اصلی ترین این لایه‌ها شامل دو ورق فلزی نازک به‌عنوان پوشش، یک هسته عایق حرارتی و چسبهایی است هسته را به ورقها میچسباند. علاوه بر این قسمت‌های اصلی، یک ساندویچ پانل از انواع پیچ و مهره و اتصالات نیز برای اتصال ورق‌ها به یکدیگر استفاده می‌کند. از ساندویچ پانل گاه با عنوان پانل کامپوزیتی نیز یاد می‌شود.

ساندویچ پانل و همه موارد سازنده پانل ها

ساندویچ جایگزین مصالح سنتی آجر و ملات سیمان شده خصوصیاتی نظیر عایق حرارتی، مقاومت در برابر حریق و باد و انواع فشار و ضربه را با خود به ارمغان می‌آورد.

ساختار و مواد سازنده ورق پانل ساندویچی

همان‌طور که گفتیم، یک ساندویچ پانل دو لایه بیرونی دارد که عمدتا از ورق فلزی هستند. این لایهها خود شامل لایه‌های جزئی‌تر زیر میشوند:

  • آستر رنگ، رنگ و پوشش‌های ضدزنگ
  • لایه گالوانیزه شده
  • فلز اصلی

لازم به ذکر است که هر دو طرف ورق فلزی، دارای پوشش‌های گالوانیزه، رنگ، آستر و پوشش‌های ضدزنگ هستند. بسته به شرایط محیطی سازه‌ای که قرار است پانل در آن استفاده شود، کیفیت پوشش‌های ضد رنگ یا لاکی که روی ورق اعمال می‌شود نیز تغییر میکند. موادی مانند پلی‌استر، PDVF و پلاستیتول از مهم‌ترین پوشش‌دهنده‌های ورق فلزی پانل ساندویچی هستند. همچنین، درصورتی‌که پانل در معرض نور خورشید قرار داشته باشد باید روی آن یک لایه پوشش UV نیز اعمال شود. فلزی که ورق ساندویچ پانل از آن ساخته می‌شود می‌تواند انواع مختلفی داشته باشد که در ادامه هریک را معرفی می‌کنیم.

انواع پانل های دیواری و سقفی

1- ورق فولادی

ورق فولادی، یکی از بهترین گزینهها برای ساخت ساندویچ پانل محسوب می‌شود. از خواص ورق فولادی، مقاومت بسیار بالای آن در برابر حریق، فشار و عایق حرارتی است.

تولید کننده انواع پانل های سقفی و دیواری

خود فولاد یا استیل به‌هیچ‌وجه در برابر خوردگی مقاومت ندارد به همین دلیل باید حتما از ورق فولاد ضدزنگ یا فولاد گالوانیزهشده، استفاده شود. فولاد ضدزنگ فولادی است که در آلیاژ آن علاوه بر آهن و کربن، مقادیری نیکل، کروم و یا دیگر فلزاتی که پیش از آهن خورده می‌شوند، به‌کاررفته است. این ماده، مقاوم‌ترین فلز برای ساخت ورق ساندویچ پانل است اما قیمت بسیار بالای آن، محبوبیتش را کاهش داده است.

گالوانیزه نیز فرآیندی است که طی آن، فلز فولاد یا هر فلز دیگر در یک وان از فلز روی مذاب با دمای مشخص فرورفته و یک لایه از این فلز بر روی فلز هدف، تشکیل می‌شود. این لایه از فلز زیرین خود به‌خوبی در برابر خوردگی و رطوبت محافظت می‌کند.

2- GRP

GRP یا Glass Fibre Reinforced Plastic به معنی پلاستیک تقویت‌شده با الیاف شیشه است. این ماده تنها می‌تواند به‌عنوان یک لایه تقویت‌کننده زیر ورق‌های فلزی استفاده شود. در مکان‌هایی مانند آزمایشگاه‌ها و یا کارخانه‌هایی که در معرض مواد شیمیایی یا نمک زیاد قرار دارند، استفاده از این ماده زیر ورق، سبب افزایش مقاومت آن در برابر خوردگی می‌شود. GRP، مقاومت چندانی در برابر ضربه ندارد.

3- آلومینیوم

در برخی موارد نیز از آلومینیوم به‌عنوان ورق ساندویچ پانل استفاده می‌شود. از خواص آلومینیوم، مقاومت بالای آن در برابر خوردگی است. به همین دلیل، اغلب از آن برای ساخت پانل‌های ساندویچی با هدف کاربرد در صنعت کشاورزی استفاده می‌شود. بااین‌حال، انبساط حرارتی بالا و مقاومت کم در برابر ضربه از معایب آن محسوب می‌شوند.

4- آلوزینک

ساندویچ پانل آلوزینک از آلیاژ آلوزینک به‌عنوان ورق پوششی خود استفاده می‌کند. آلوزینک نیز فلزی با پایه فولاد و روکشی ترکیب شده از سه فلز آلومینیوم، روی و سیلیکون با درصدهای زیر است:

  • ۵۵ درصد آلومینیوم
  • یک درصد سیلیکون
  • ۴۳ درصد روی

از مزایای ورق آلوزینک نسبت به ورق‌های فولادی گالوانیزه، مقاومت بیشتر آن در برابر رطوبت و تنوع رنگی بیشتر آن است. همچنین، رنگ آن نیز به‌صورت کوره‌ای است و مقاومت بالاتری نسبت به رنگ‌های اعمال شده روی ورق‌های فولادی دارد.

5- دیگر مواد

مواد دیگری نیز ممکن است با مصارف خاص به‌عنوان ورق ساندویچ پانلی استفاده شوند که مهم‌ترین آن‌ها عبارت‌اند از:

  • بتن پیش‌ساخته
  • پلیوینیلکلراید
  • تخته سیمانی
  • تخته سهلا
  • پلی‌پروپیلن تقویت‌شده با الیاف شیشه

مواد سازنده هسته ساندویچ پانل

خاصیت عایق صوتی و حرارتی ساندویچ پانل عمدتا مدیون هسته مرکزی آن است. این هسته از مواد مختلفی ساخته می‌شود که هرکدام، خواص خاص خود را دارند. در ادامه، هریک از آن‌ها را بررسی می‌کنیم.

1- پلی اورتان

پلیاورتان که با علامت اختصاری PUR نشان داده می‌شود یک رزین مصنوعی با بیش از ۹۰ سال سابقه استفاده در صنعت است. پانل ساخته‌شده از این ماده، ساندویچ پانل پلی یورتان نامیده می‌شود. این ماده، مقاومت بالایی در برابر حریق داشته و خاصیت عایق حرارتی و صوتی آن با افزایش ضخامت، بهبود می‌یابند.

2- پلی ایزوسیانورات

پلیایزوسیانورات با علامت اختصاری PIR عملکرد بسیار بهتری نسبت به پلیاورتان در برابر حریق از خود نشان می‌دهد. به‌طوری‌که می‌توان گفت، مقاومت مشابه را با ضخامت کمتر از این ماده به دست میدهد. خاصیت عایق حرارتی PIR نیز نسبت به PUR‌ بهتر بوده و به همین دلیل، نسبت به ساندویچ پانل پلی اورتان گران‌تر است.

3- پشم مواد معدنی

در ساختمان‌هایی که احتمال وقوع حریق در آن‌ها بالاست، استفاده از پشم سنگ یا پشم شیشه به‌عنوان هسته ساندویچ پانل، الزامی است. برخلاف ساندویچ پانل پلی اورتان و پلی ایزو سیانورات که درواقع کندسوز هستند، پشم‌های معدنی به‌کلی، غیرقابل‌احتراق هستند. با این‌ حال، این ماده نسبت به دو ماده قبلی، خاصیت عایق حرارتی ضعیف‌تری دارد.

4- پلی استایرن

ماده پلی استایرن نیز نوعی فوم انعطاف‌پذیر متخلخل است. این ماده، حاوی عناصر شیمیایی کربن و بسیاری از ترکیبات هیدروژن است. پلی استایرن براثر حرارت، منبسط‌شده و به‌منظور استفاده در صنعت آماده می‌شود. این ماده نیز مقاومت خوبی در برابر حریق دارد و به‌عنوان عایق صوتی و حرارتی عمل می‌کند. از مزایای دیگر آن قیمت پایین‌ترش نسبت به دیگر هسته‌های پانل ساندویچی است. ساندویچ پانل پلی استایرن خود به دو دسته EPS یا انبساطی و XPS یا اکسترودی تقسیم می‌شود.

5- دیگر مواد

مواد فرعی‌تر با کاربرد محدودتری نیز به‌عنوان هسته ساندویچ پانلی استفاده می‌شوند که مهم‌ترین آن‌ها عبارت‌اند از:

  • فوم فنولیک اصلاح‌شده (MPHEN)
  • ترکیب آرامید و کربن
  • الیاف فلزی
  • پلی‌پروپیلن
  • کاغذ

موارد استفاده یا کاربرد ساندویچ پانل

موارد استفاده از پانل‌های ساندویچی بسیار وسیع است و مهم‌ترین آن‌ها عبارت‌اند از:

  • دیوار و سقف ساختمان‌های مسکونی، تجاری، اداری، تولیدی، درمانی، آموزشی
  • دیوار و سقف سوله‌ها و سردخانه‌ها
  • ساخت ماشین‌آلات حمل‌ونقل مواد غذایی و مواد قابل اشتعال
  • ساخت آشیانه هواپیما
  • صنعت هوافضا
  • خودروسازی
  • مراکز ورزشی و تفریحی مانند استخرها

همچنین برخی از ساختمان‌های تجاری از ساندویچ پانل در رنگ‌های متنوع به‌عنوان نمای خود استفاده می‌کنند که علاوه بر مزایای شناخته‌شده، سبب زیبایی ظاهری ساختمان نیز می‌شود. البته، لازم به ذکر است که هرکدام از انواع پانل ساندویچی، کاربری مشخص خود را دارد که در ادامه بیشتر به آن می‌پردازیم.

سخن آخر

ساندویچ پانل ، یکی از مصالح ساختمانی نسبتا نوین است که به‌عنوان جایگزین آجر و سیمان در ساخت دیوار و سقف انواع سازها استفاده می‌شود. این محصول یک هسته عایق حرارتی و صوتی و دو ورق عمدتا فلزی به‌عنوان پوشش دارد. از خصوصیات اصلی پانل ساندویچی ، مقاومت بالا در برابر حریق، زنگ‌زدگی، عایق دمایی و صوتی است.

ساندویچ پانل اساس مواد تشکیل‌دهنده‌اش به انواع پانل ساندویچ پلی اورتان، پلیاستایرن، آلوزینک، پشم شیشه، ورق فولادی و غیره تقسیم می‌شود. ازنظر کاربرد نیز این محصول به دو دسته ساندویچ پانل دیواری و سقفی قابل‌تقسیم است. نصب ساندویچ پانل ، نسبتا ساده و سریع؛ اما نیازمند دقت و تخصص است. از این محصول در ساخت انواع ساختمان‌ها، صنعت هوافضا، خودروسازی، سردخانه‌ها و غیره استفاده می‌شود.

ایران، مشهد، بزرگراه آیت الله هاشمی رفسنجانی (میثاق)، آیت الله هاشمی رفسنجانی 34/1

  • 051-36228814
  • 051-36228800
  • 05136228802

 

برچسب ها : پانل,پانل دیواری,پانل سقفی,ساندویچ پانل,قیمت انواع پانل

 


پایان مطلب


 

 

نوشته های مرتبط

ارسال یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید