و معایب نمای کامپوزیتی آلومینیومی 1

نمای کامپوزیت چیست؟

کامپوزیت برای پوشش نمای بیرونی و یا دکوراسیون داخلی ساختمان ها به صورت دیواره، پارتیشن و سقف کاذب کاربرد فراوانی دارد. این ورق ها متشکل از دو لایه ورق آلومینیومی در پوسته های بیرونی و یک لایه از مواد پلی اتیلن و یا مواد نسوز کانی در وسط می باشد. ورق کامپوزیت با توجه به ضخامت، نوع آلیاژ آلومینیومی لایه ها، نوع رنگ بکار رفته در پوسته بیرونی و نوع مواد بکار رفته در لایه میانی تنوع وسیعی را به ورق های مذکور می دهد که هر کدام از انواع آن کیفیت و کاربرد معینی را دارا است. هزینه اجرای نمای ساختمان با کامپوزیت نسبت به سایر نما ها ارزانتر می باشد.

چرا نمای کامپوزیت؟

نمای کامپوزیت یک نوع نما برای ساختمان‌ها است که از مواد کامپوزیتی تشکیل شده است. مواد کامپوزیتی معمولاً شامل دو یا چند ماده مختلف هستند که با هم ترکیب می‌شوند تا ویژگی‌های بهتری نسبت به ماده‌های تشکیل‌دهنده اولیه را ایجاد کنند. در مورد نمای کامپوزیت، این مواد می‌توانند شامل فیبرهای مقاوم مانند فیبر‌های شیشه‌ای یا کربنی با ماتریس پلاستیکی یا ماتریس معدنی باشند.

نمای کامپوزیت به عنوان یک روش مدرن در طراحی و ساختمان‌داری مورد استفاده قرار می‌گیرد. از آنجا که مواد کامپوزیتی خواص مکانیکی بالا، سبکی، مقاومت در برابر تغییرات آب و هوا و مقاومت در برابر خوردگی را دارا هستند، نماهای کامپوزیت به عنوان جایگزینی مناسب برای نماهای سنتی مانند نماهای سیمانی یا آجری در نظر گرفته می‌شوند.

یکی از مزایای اصلی نماهای کامپوزیت، وزن سبک آنهاست که باعث کاهش بار وزنی بر روی ساختمان می‌شود. همچنین، این نوع نماها به دلیل قابلیت انعطاف‌پذیری و طراحی‌پذیری بالا، به ایجاد اشکال و طرح‌های مختلف در نماها کمک می‌کنند.

استفاده از نمای کامپوزیت به توسعه پایداری ساختمان‌ها کمک می‌کند، زیرا این مواد معمولاً باعث کاهش مصرف انرژی در فرآیند تولید و حمل و نقل می‌شوند. همچنین، مقاومت به خوردگی و تاثیرات محیطی در نماهای کامپوزیت به معنای عمر مفید بلندتر برای ساختمان است.

از مهمترین مزایای نمای کامپوزیت سرعت اجرای بالای آن است که این امر به دلیل آماده بودن ورق های کامپوزیت در نصب و اجرای نمای کامپوزیت می باشد. ورق کامپوزیت از مواد سبک وزن تشکیل شده است به همین دلیل استفاده از  کامپوزیت در نمای ساختمان به سبک سازی سازه و پایین آمدن ضریب محاسبه زلزله کمک شایانی می کند.تغییر شکل دادن ورق کامپوزیت از دیگر مزایای نمای کامپوزیت می باشد.این نوع ورق کامپوزیت قادر می باشد تا 135 درجه نیز تا و خم شود.

 

مطلب پیشنهادی : ساز ه ال اس اف چیست

 

انواع نمای کامپوزیت ساختمان

  • نمای کامپوزیت آلومینیوم

  • نمای کامپوزیت فایبرگلاس

  • نمای کامپوزیت طرح چوب

 

نمای کامپوزیت آلومینیوم

این نوع ورق نمای کامپوزیتی از آلومینیوم و پلاستیک تهیه می شود.لایه میانی آن از پلی اتیلن در دو رنگ سیاه و سفید و یا پلاستیک تشکیل می شود و در واقع این ماده همانند یک عایق حرارتی ،عایق صوتی ،عایق رطوبتی عمل می کند.این نوع پنل آلومینیوم کامپوزیتی بسیار سبک و قابلیت انعطاف پذیری دارد.

ورق کامپوزیت

موارد استفاده ورق نمای کامپوزیت

  • نمای خارجی ساختمان های مسکونی، اداری و تجاری

  • بازسازی نمای ساختمان های قدیمی

  • دکوراسیون داخلی ( دیوار، سقف کاذب، پارتیشن و …)

 

نصب نمای کامپوزیت

ورق کامپوزیت به دو روش قابل اجرا می باشد

1. اجرای ورق کامپوزیت به روش هنگ

2. نمای کامپوزیت به روش فیکس

 

نصب فیکس نمای کامپوزیت

در این روش، ابتدا قاب‌های فلزی بر روی دیوار نصب می‌شوند و سپس ورق‌های کامپوزیت‌ با استفاده از پیچ و یا پرچ بر روی این قاب‌های فلزی نصب می‌گردند. پس از نصب و اتصال کامپوزیت‌ها با نوارهایی از جنس کامپوزیت‌های به کار رفته، سطح نما درزگیری و عایق‌بندی می‌شود.در این روش امکان جابه جایی ورق‌های کامپوزیت وجود ندارد و نیاز به آب‌بندی دارد تا نفوذ آب موجب زنگ‌زدگی نما نگردد

 

نصب هنگینگ نمای کامپوزیت

در این روش نیز همچون روش قبلی باید ابتدا دیوار از قاب‌های فلزی پوشانده شده و ورق کامپوزیت بر روی این قاب‌‌ها قرار گیرد. تفاوتی که بین این روش و روش ثابت وجود دارد در این است که در روش نصب هنگ ، ورق‌های کامپوزیت‌ بر روی قاب‌ها ثابت نمی‌شوند و از پیچ و یا پرچ استفاده نمی‌گردد بلکه قاب‌ها دارای شیارهایی هستند که با جایگیری ورق‌های کامپوزیت در این شیارها نمای ساختمان کامل می‌شود. در نصب هنگینگ کامپوزیت، جای پرچ و یا پیچ بر روی نما ایجاد نخواد شد. جابه جایی و تعویض ورق‌ها به راحتی امکان‌پذیر است و در صورتی که یکی از ورق‌ها اشتباه قرار داده شده باشد و یا صدمه ببیند به راحتی قابل تعویض و جا به جایی خواهد بود. نیازی به آب‌بندی ندارد و آب به زیرسازی نما نفوذ نخواهد کرد چرا که شیارهای موجود در زیرسازی مانع نفوذ آب در زیرسازی می‌گردند.

 

  •  مزایای نمای کامپوزیت

  1. خواص کامپوزیت‌ها در مجموع از هرکدام از اجزاء تشکیل دهنده آن‌ها بهتر است و اجزاء مختلف، کارایی یکدیگر را بهبود می‌بخشند.

  2. سبک بودن : ورق های کامپوزیت دارای وزن کمی حدود ۸ – ۵ کیلوگرم در هر مترمربع می باشند که در مقایسه با دیگر مصالح از قبیل سنگ، شیشه و سیمان دارای پایین ترین وزن ممکن می باشد. با بررسی های بعمل آمده نمای کامپوزیت آلومینیوم حدود ۹۰% سبک تر از سنگ گرانیت، ۸۵% سبک تر از سیمان، ۷۵% سبک تر از شیشه و ۵۰% سبک تر از ورق معمولی است.

  3. سهولت در مونتاژ، تعمیر و نگهداری

  4. عایق صوت بودن : وقتی از یک ورق کامپوزیت در یک ساختمان با دیوارهای ساخته شده از بتن سبک استفاده می شود خاصیت عایق بودن صوت آن افزایش می یابد.

  5. تنوع رنگ : با توجه به وجود تنوع رنگ ورق ها طراحان می توانند از رنگ های بسیار متنوع و مختلف از جمله رنگ های متالیک در طرح های خود استفاده کنند . برای رنگ کردن پانل ها از سیستم های بسیار پیشرفته و با کیفیت بالا استفاده می شود تا رنگ مورد نظر بالاترین کیفیت و بهینه ترین مقاومت را در برابر شرایط نامساعد جوی و آلودگی های صنعتی داشته باشد. این خواص به وسیله پوشش های فلورایدی یا PVDF تأمین می شوند.

  6. مقاومت در برابر آتش سوزی : از لحاظ مقاومت در برابر آتش سوزی این مصالح در بسیاری از کشورها به عنوان مصالح ضد احتراق شناخته شده و مورد استفاده قرار می گیرند و پس از آتش سوزی نیز برای محیط زیست آلودگی ایجاد نمی کنند زیرا تمامی مواد بکار رفته در ساخت آن بدون CFC هستند.

  7. عملکرد غیر وابسته در هنگام زلزله : با توجه به اینکه این ورق ها به صورت ثابت به نمای ساختمان متصل نمی شوند، هنگام وقوع زلزله ورق ها در جای خود حرکت کرده و امکان فرو ریختن آنها به حدأقل می رسد. همچنین وزن کم سازه باعث کاهش ضریب زلزله در محاسبات می شود.

  8. امکان آب بندی نما : از ویژگی های نمای کامپوزیت، امکان آب بندی آن می باشد به گونه ای که امکان نفوذ آب به زیر نما وجود نداشته باشد و آب ناشی از باران و برف پس از هدایت به شیارهای تعبیه شده از محل معینی خارج می شوند. همچنین این ورق ها در مقابل خوردگی ناشی از آب و هوا و باران های اسیدی کاملاً مقاوم می باشند و عوامل جوی هیچ گونه تأثیری بر زیبائی و کیفیت نما نخواهد گذاشت.

  9. سرعت اجرا : نصب و اجرای نمای کامپوزیت از سرعت خوبی برخوردار بوده و در مدت زمان کوتاهی به اجرا در می آید که این مورد از محاسن بارز و مفید نمای کامپوزیت می باشد.

  10. امکان انتخاب و اجرای سطوح بسیار پیچیده در قوس.

 

 

کامپوزیت ساختمان

  • معایب نمای کامپوزیتی آلومینیومی

  1. صرفه اقتصادی: نمای کامپوزیت از نظر صرفه اقتصادی به صرفه نبوده زیرا علاوه بر اجرای شاسی زیر کار آن نصب ورق آلومینیوم و لایه میانی آن که از مواد پلی اتیلین می باشد را شامل می شود به همین علت قیمت تمام شده آن به توجه به توضیحات بالا مقرون به صرفه نمی باشد.

  2. دوام: با توجه به ضخامت بسیار کم ورق آلومینیومی نمای کامپوزیت در برابر شرایط جوی نا مطلوب مانند باد و طوفان شکل اولیه خود را از دست داده و بعد ازگذشت زمان کوتاهی تغییر شکل می دهد به همین علت ازدوام واستقامت خوبی برخوردار نمی باشد.

  3. جرم پذیری: جرم پذیری نمای کامپوزیت نسبتا بالا بوده زیرا این نما از فلزآلومینیوم با رنگ کوره بوده که این خود از ایرادات وارده به این نما از جهت جذب ذرات معلق در هوا می باشد.نا گفته نماند در خارج از ایران این نما با رنگ استاتیک تولید شده که از خواص آن عدم جذب ذرات معلق می باشد که بدلیل مقرون به صرفه نبودن این شیوه رنگ آمیزی در ایران انجام نمی پذیرد.

 

کامپوزیت آلومینیوم چیست و چه کاربردی در صنعت ساختمان دارد؟

قبل از آنکه به تعریف کامپوزیت بپردازیم، لازم دیدم که یادآور شوم کامپوزیت ساختمانی با وجود معایبی که در زیر به آن اشاره خواهیم کرد، ولی مزایای خیلی زیادی هم دارند که باعث شده یکی از پرکاربردترین های مواد و متریال ساختمانی باشد که در نمای ساختمان بیشترین کاربرد را دارد و در زیباسازی نما بسیار موثر است و از نظر قیمت و هزینه هم مقرون بصرفه است. چرا که در سطح کشور شرکتهای زیادی در تولید و واردات این مواد ساختمانی فعالیت دارند.

معایب نمای کامپوزیت

کامپوزیت‌ها یک کلاس منحصر به فرد از مواد هستند که از ترکیب دو یا چند ماده جداگانه تشکیل شده‌اند که ماده حاصل نسبت به هر کدام از اجزاء تشکیل‌ دهنده استحکام و دوام بیشتری دارد. امروزه از کامپوزیت‌ها برای نمای بیرونی ساختمان استفاده می‌شود. ورق‌های کامپوزیت متشکل از دو لایه آلومینیوم و یک هسته از جنس پلاستیک یا یک ماده معدنی پرکننده می‌باشند که در بین این دو لایه قرار می‌گیرد.

 


پایان مطلب


 

 

 

نوشته های مرتبط

ارسال یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید