مزایای نصب کفپوش لمینت‌

کفپوش و انواع دیوارپوش از جمله متریالهای پرکاربرد در تزیینات داخلی هستند. کفپوش لمینت یکی از کفپوشهای پرطرفدار طراحان داخلی است.

این روزها با وجود نسل جدید کفپوش‌های چوبی همه در انتخاب رنگ، طرح و اندازه کفپوش مورد نیاز خود انتخاب‌های بیشتری پیش رو دارند. این کفپوش‌ها نسبت به پارکت دوام بیشتری دارند، به راحتی و بدون نیاز به چسب روی زمین نصب می‌شوند و برای محیط‌های اداری و خانه‌ها قابل استفاده هستند.

در این مقاله به بررسی مزایای کفپوش لمینت پرداخته ایم.

 

لمینت‌های شیک و مدرن

لمینت‌ها کفپوش‌هایی هستند که نمای ظاهری آنها از طرح و نقشه‌های چوب، کپی‌برداری شده است. در نگاه اول شاید فکر کنید که آنها الوارهای واقعی‌اند اما با کمی‌دقت به مصنوعی بودن آنها پی می‌برید. در واقع لمینت‌ها از چند لایه چوب متراکم و به هم فشرده «اچ‌دی‌اف» ساخته شده‌اند و سطح خارجی آنها روکشی دارد که مشابه نقش و نگارهای چوب طبیعی است. این را هم بدانید که لمینت‌ها در گروه کفپوش‌های مدرن جای می‌گیرند و قدمتشان به نیم قرن هم نمی‌رسد. لمینت‌ها برای اولین بار در سال ۱۹۷۷ توسط یک شرکت سوئدی اختراع شدند. این کمپانی در سال ۱۹۸۴ محصولات خود را روانه بازار کرد. امروزه ‌این کفپوش‌ها توسط شرکت‌های مختلفی تولید می‌شوند و در سراسر دنیا محبوبیت زیادی دارند.

مزایای کفپوش لمینت 

  1.  لمینت‌ها در مقابل فاکتورها و عوامل محیطی مقاومت زیادی دارند و در برابر استفاده طولانی مدت امتحان خودشان را پس داده‌اند. رنگ، نقش و زیبایی آنها سالیان سال حفظ می‌شود.
  2.  اشعه ماورای بنفش خورشید هم نمی‌تواند به لمینت‌ها آسیبی برساند یا رنگ و روی‌شان را از بین ببرد. بنابراین اگر اتاق شما آفتاب رو است درباره انتخاب بدون نگرانی از بابت اشعه‌های خورشید لمینت‌ها را انتخاب کنید.
  3. شکل ظاهری لمینت‌ها شبیه چوب واقعی است.
  4. تعویض لمینیت‌ها به سادگی انجام می‌شود. اگر متوجه شدید یکی از آنها خراب شده می‌توانید قطعه دیگری را به راحتی جایگزین کنید.
  5.   لمینت‌ها کفپوش‌هایی هستند که قابلیت انتقال و جابه‌جایی دارند. برای مثال اگر اجاره‌نشین هستید و دلتان می‌خواهد لمینت داشته باشید، می‌توانید آنها را بخرید و نصب کنید. بعد هم هنگام اسباب‌کشی آنها را جمع کنید و با سایر اثاثیه‌ها به منزل جدید ببرید.

  معایب قابل اغماض لمینت

  1.  لمینت‌ها کاملا بی‌عیب و نقص نیستند و به هر حال اشکالاتی هم دارند که باید آنها را هم بدانید.
  2. شاید یکی از عیب‌های لمینت‌ها از دید یک مصرف کننده قشر متوسط جامعه، قیمت بالای این محصولات باشد.
  3. برای محیط‌های مرطوب مناسب نیستند.
  4.  راه رفتن روی آنها سر و صدا ایجاد می‌کند.

نکته: اگر به زندگی در محیط آرام عادت کرده‌اید شاید سر و صدای ناشی از راه رفتن روی لمینت‌ها برای‌تان آزار دهنده باشد. در این صورت هنگام نصب لمینت‌ها می‌توانید اول یک لایه فوم روی زمین نصب کنید و بعد قطعات لمینت را روی آن قرار دهید تا هم عایق صدا باشد و هم در استفاده طولانی مدت از هجوم احتمالی موریانه‌ها در امان بماند.

  انواع لمینت‌

لمینت‌ها از لحاظ شکل ظاهری در دو گروه اصلی جای می‌گیرند. یکی الواری و دیگری پارکتی. لمینیت‌های الواری، شکل‌شان مانند تنه درختی است که برش خورده باشد. یعنی همان شیارها، موج‌ها و برجستگی‌های چوب را روی آنها می‌بینید. این نوع از لمینت‌ها نسبت به انواع پارکتی جدیدتر هستند و فضای مورد نظر شما از جمله سالن پذیرایی را شیک و زیبا جلوه می‌دهند. در لمینت‌های پارکتی هر قطعه شامل مستطیل‌های کم عرضی است که در دو، سه یا چهار ردیف کنار هم قرار گرفته‌اند و بعد از نصب طرحی شبیه پارکت ایجاد می‌کنند.

   نصب لمینت

کار پیچیده‌ای نیست اما برای اولین بار بهتر است که کار را به نصاب بسپارید. یادتان باشد که هنگام محاسبه قیمت تمام شده کفپوش‌ها، هزینه نصب جداگانه محاسب می‌شود. بنابراین قبل از خرید لمینت این نکته را هم در نظر داشته باشید و درباره قیمت نصب سوال کنید.

هنگام نصب لمینت‌ها معمولا بین قطعات حاشیه‌ای با دیوار فاصله‌ای باقی می‌ماند تا لمینت‌ها در هوای گرم برای انبساط، فضای کافی داشته باشند اما برای اینکه ‌این فضای خالی بین لمینت و دیوار مشخص نباشد معمولا دورتا‌دور حاشیه‌ها را با قرنیز‌های چوبی می‌پوشانند. البته ممکن است خانه شما از قبل قرنیز سنگی داشته باشد که در این صورت از قرنیز‌های باریک و کوتاه‌تری به نام فیتیله استفاده می‌شود که قیمت آنها را جداگانه محاسبه می‌کنند.

ضخامت و رنگ‌بندی

مهم‌ترین نکته در مورد خرید لمینت‌ها که البته قیمت‌شان را هم تحت تاثیر قرار می‌دهد، ضخامت لمینت‌هاست. در واقع قطر لمینت‌ها فاکتور بسیار مهمی ‌است که به کاربری فضای مورد نظر شما هم بستگی دارد. هر چقدر این کفپوش‌ها ضخامت بیشتری داشته باشند استحکام و دوامشان افزایش می‌یابد. ضخامت لمینت‌ها به‌طور معمول بین ۶ تا ۱۲ میلی‌متر است. برای خانه‌هایی با تردد متوسط ضخامت هشت میلی‌متر کافی است اما برای مکان‌های پرتردد باید بیشتر پول بدهید و ضخیم‌ترین نوع را انتخاب کنید.

رنگ‌بندی این محصولات هم باید برای شما اهمیت داشته باشد. بیشتر لمینت‌ها از خانواده کرم و قهوه‌ای هستند و در این طیف رنگ‌های بسیار متنوعی دارند. اگر خانه شما کوچک است برای اینکه فضا بزرگتر به نظر برسد انواع روشن‌تر را انتخاب کنید. به هر حال بهتر است قبل از خرید رنگ سایر لوازم چوبی را هم در نظر بگیرید تا هماهنگی بیشتر، فضای خانه را چشم‌نوازتر نشان دهد. البته لمینت‌هایی در رنگ‌های سبز، آبی و … هم در بازار موجودند اما با رنگ چوب طبیعی فاصله زیادی دارند و مصنوعی به نظر می‌رسند.

نگهداری از لمینت‌ها

لمینت‌ها مانند سرامیک و سنگ به راحتی تمیز می‌شوند. برای درخشندگی آنها لازم نیست که از واکس یا پولیش استفاده کنید. فقط یک تکه پارچه مرطوب نیاز دارید.

هرگز لوازم سنگین و اسباب اثاثیه‌های خانه را روی لمینت‌ها نکشید چون به سرعت خراشیده می‌شوند.

اگر لمینت‌ها خوب نصب نشده باشند بین آنها شکاف یا فضای خالی دیده می‌شود. در این صورت آب و رطوبت به بخش داخلی آنها نفوذ کرده و عمر مفید کفپوش‌ها کم می‌شود.

برای تمیز کردن لمینت‌ها از مواد شوینده خانگی استفاده نکنید. برای پاک کردن گرد و خاک جاروبرقی بهترین وسیله است. حتی استفاده از جاروهای بخار‌شوی هم توصیه نمی‌شود.

لمینت‌های ارزان قیمت را برای نقاط پرتردد به‌کار نبرید چون خیلی زودتر از آنکه فکرش را کنید کهنه و فرسوده می‌شوند.

رطوبت دشمن اصلی لمینت‌هاست. به همین دلیل استفاده از این کفپوش‌ها برای کف آشپزخانه و سرویس‌های بهداشتی توصیه نمی‌شود.

هنگام خرید به گارانتی‌ها هم توجه کنید. بیشتر کفپوش‌های خوب و با کیفیت ۱۰ تا ۲۰ سال ضمانت دارند تا از بابت دوام و کارآیی خیال‌تان راحت باشد.

 

منبع: سایت آلما دکور

 


پایان مطلب


 

 

 

 

نوشته های مرتبط

ارسال یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید