سنگ مصنوعی و سنگ طبیعی 1

 چرا باید از سنگ مصنوعی استفاده کنیم؟

وقتی که درمورد سنگ ها از کلمه “مصنوعی” استفاده میکنیم، بیشتر مردم چنین مفهومی را با شک بسیارمیپذیرند و در مورد عملکرد آن بسیار دودل هستند. با این وجود باید بدانیم که سنگ های ترکیبی در برخی موارد موجب رسیدن به یک متریال بادوام تر از سنگ طبیعی میشوند. از سوی دیگر، محصولات سنگ مصنوعی بسیار طبیعی به نظر  می آیند و در بسیاری از موارد تنها متخصصان میتوانند با نگاه کردن، تفاوت آنها را تشخیص دهند.

 

لینک پیشنهادی: واردات ماشین آلات خط تولید

 

پیش از قالب دهی و ورود به پروسه ایجاد بافت و شبیه سنگ طبیعی شدن، سنگ های مصنوعی و محصولات آنها را از ناحیه های مخصوصی انتخاب میکنند. این محصولات بسته به پروسه ای که در آن شرکت داده میشوند سالیان درازی دوام خواهند داشت. در مقایسه با سنگ های طبیعی، محصولات سنگ های مصنوعی مزایای بسیاری دارند.

زیبائی استفاده از سنگ مصنوعی در برابر زیبائی سنگ طبیعی

در حالیکه سنگ طبیعی را به دلیل جلوه ی طبیعی که دارد، دوست داریم، نمیتوان زیبائی سنگ مصنوعی را نیز کنار گذاشت. از طرف دیگر سنگ مصنوعی طرح های هنری مختلفی در بافت و رنگ خود دارد. اگر سنگ مصنوعی وارد یک پروسه ی زیبا شدن نشود، در مقایسه با محصول نهائی سنگ مصنوعی، رنگ کسل کننده و مبهمی دارد.

 

لینک پیشنهادی: صادرات سنگ مصنوعی

 

هزینه ی استفاده از سنگ مصنوعی در ساخت بناها نسبت به سنگ طبیعی

در هر پروژه ی ساخت و ساز، هزینه مانع بزرگی برای ساختن آنچه که دقیقا مد نظر است، میباشد و اجازه ی رسیدن به یک پایان خوب را نمیدهد. درحالیکه سنگ های ساختمانی طبیعی با توجه به تعداد زیاد ساخت و ساز ها کمیاب شده اند، سنگ های مصنوعی به راحتی در دسترس کارخانجات تولید کننده سنگ قرار دارد. از طرف دیگر، نواحی جغرافیائی که دارای معادن سنگ طبیعی کم و یا فاقد هرگونه منبع سنگ طبیعی هستند، نیازمند سنگ های مصنوعی مباشند. فاکتور مهم و تاثیرگذار دیگر در مقوله قیمت، کارگذاری راحت سنگ های مصنوعی نسبت به سنگ های طبیعی است. به گونه ای که این کار در مقایسه با کارگذاری سنگ های طبیعی با سرعت بیشتری انجام میشود و نیازی نیست هزینه بیتری برای آن پرداخت شود.

المان هزینه ای دیگر که قابل توجه میباشد، تخمین یا بودجه بندی هزینه ی ساخت است. سنگ های طبیعی در حالت عادی هزینه های افزوده ای را منجر میشوند. این هزینه های افزوده ممکن است در اثر برگشت دادن یک سنگ در اثر کیفیت پایین آن یا خرابی و شکستگی آن باشد.

در مجموع هزینه های گفته شده، دانستن این نکته ضروری است که سنگ های طبیعی تنها توسط افراد ماهر و متخصص کارگذاشته میشوند. از سوی دیگر، سنگ های مصنوعی نیازی به دانش تخصصی بالا برای کارگذاشتن ندارند و تنها دانستن مهارت های پایه ای ساخت و ساز کفایت میکند. برخی از احتیاجات فنی مورد نظر برای ساخت و سازهای سنگ طبیعی نیز با استفاده کردن از سنگ مصنوعی از بین میروند و هزینه ها نیز کمتر میشوند.

کیفیت سنگ مصنوعی در مقابل کیفیت سنگ طبیعی ، مقایسه کیفیت سنگ مصنوعی و سنگ طبیعی

همانطور که اشاره شد، بسیاری از مردم در کیفیت سنگ های مصنوعی تردید زیادی دارند. نکته جالب این است که در برخی از شرایط آب و هوائی یا در مجاورت برخی ترکیبات شیمیائی، کیفیت سنگ های طبیعی در مقابل سنگ های مصنوعی بسیار کم است. این امر به خوبی با توجه به پوششی که بعد از جند وقت بر روی سنگ طبیعی ایجاد میشود، قابل درک است.

 

مطلب پیشنهادی : مزایا و خصوصیات سنگ تراورتن

 

 

سنگ مصنوعی وارد یک پروسه ی کامل میشود و محصول نهائی به منظور انجام آزمایش های مختلف کیفیتی مانند اندازه گیری حد استاندارد کیفیت ها، مورد آزمایش قرار میگیرد. از طرف دیگر، سنگ طبیعی ذاتاً متخلخل است و با گذشت زمان، خراشیدگی هائی بر روی آن ایجاد میشود. خراش های اینچنینی، منجر به وجود نشتی میشوند.

بعلاوه، محصولات سنگ مصنوعی نسبت به سنگ های طبیعی راحت تر نگهداری میشوند. ساختار خراش دار ذاتی سنگ طبیعی تمیز نگه داشتن آن را دشوار میکند که منجر به هزینه های بالا در تمیز کردن آن میشود. سنگ های مصنوعی، دارای یک ساختار سلولی بسته هستند که منجر به خراش نمیشود و کیفیت اثر را بالا میبرد.

قابلیت استفاده و دسترس پذیری سنگ مصنوعی نسبت به قابلیت استفاده و دسترس پذیری سنگ طبیعی

همانطور که پیشتر هم گفته شد، سنگ طبیعی در تمام نواحی کره زمین موجود نیست و این یعنی ساختن یک بنای سنگی در آن قسمت ها زمان بسیار زیادی را به خود اختصاص میدهد چراکه تمام سنگ های مورد نیاز در ابتدا باید تامین شوند. اما این قضیه در مورد سنگ های مصنوعی صادق نیست چرا که در صورت ایجاد سفارش از سوی مشتری، برحسب هزینه ای که پرداخت میکند و کیفیت سنگ مصنوعی مورد نظر، داشتن آن زمان کوتاهی به خود اختصاص میدهد.

تحویل سنگ مصنوعی که زمان تعیین کننده ای در انجام پروژه را به خود اختصاص میدهد، موضوع نگران کننده ای نیست. چرا که بسیاری از تولید کنندگان سنگ های مصنوعی خدمات تحویل را با هزینه های کم یا بعد از خدمات فروش، ارائه میدهند. سنگ های طبیعی را با توجه به شکلشان نمیتوان روی هم قرار داد اما با استفاده از سنگ های مصنوعی و قابلیت کنار هم قرار دادن آنها میتوان به شکل های مختلف رسید. حمل سنگ های مصنوعی به صورت بسته های کوچک شده انجام میشود که خطر ناشی از افتادن سنگ ها را به حداقل میرساند. این گونه رفتار را نمیتوان با سنگ طبیعی هم داشت چرا که با توجه به منبع سنگ، کوچک کردن سنگ ها ممکن نیست.

 

نارسانائی دمائی سنگ مصنوعی نسبت به سنگ طبیعی

درانتخاب متریال مورد استفاده برای یک ساختمان، خاصیت نارسانائی یکی از مهم ترین فاکتورهائی است که باید  آن را مورد توجه قرار داد. مخصوصا برای افرادیکه در شرایط آب و هوائی بخصوص زندگی میکنند. اهمیت این فاکتور به خاطر رسانائی گرما یا سرما است. در بسیاری از موارد، ماهیت متخلخل سنگ طبیعی باعث میشود که رفتار عایق بودن کمتری نسبت به سنگ مصنوعی داشته باشد. در مجموع، میتوان گفت چون سنگ های مصنوعی این خاصیت متخلخل بودن را ندارند، میتوان خاصیت نارسانائی آنها را به طور کنترل شده ای، تنظیم کرد.

 

منبع » سایت صدراستون

 


پایان مطلب


 

لینکهای مفید و مرتبط با این مطلب

 

 

نوشته های مرتبط

ارسال یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید