آسان محصولات و موجودی انبار با مکانیزه کردن تجهیزات انبار 1

مدیریت آسان محصولات و موجودی انبار با مکانیزه کردن تجهیزات انبار

انبار بعنوان یکی از اصلی ترین حلقه های زنجیره تامین شرکتها و صنایع، نقش مستقیم و غیر قابل انکاری در افزایش بازدهی سازمان و کاهش هزینه های تمام شده دارد. به هر میزان انبار وظایف خود را به شکل بهتر و مطلوبتری ایفا نماید به همان میزان هزینه های لجستیکی کاهش یافته و در مجموع بهره وری کل سازمان افزایش می یابد.

بدون شک یکی از دغدغه های اصلی هر انباری، مدیریت اصولی و نگهداشت صحیح موجودیها است. بسیاری از شرکتها و صنایع، با حجم بسیار زیادی کالا در انبارهای خود مواجه‌اند که لازم است تا به شکل درستی انبارش و چیدمان گردند.

هر اندازه تنوع و حجم کالاهای موجود در انبار بیشتر باشد، به همان مقدار نیز دغدغه صاحبان کسب و کار در رابطه با مدیریت صحیح و منطقی کالاها و موجودیها نیز بیشتر می شود. 

مدیریت صحیح و کامل موجودیها در انبار تابع موضوعات و عوامل گوناگونی است که مهمترین آنها در زیر گفته شده است.

 

عوامل موثر در مدیریت صحیح موجودی های انبار

•    انبارش کالاها و اقلام مطابق استانداردهای روز دنیا

•    چیدمان صحیح کالاها و اقلام با توجه به مشخصات و ویژگیهای آنها

•    مدیریت گذاشت و برداشت بار بر مبنای اصل FIFO یا FEFO

•    جریان صحیح کالاها و مواد با توجه به ماهیت آنها

•    حفظ کیفیت و بسته بندی کالا

•    کنترل شرایط محیطی همچون دما، نور و رطوبت

 

جهت پیاده سازی و تحقق کامل موارد مذکور لازم است تا برخی زیرساختهای نرم افزاری و سخت افزاری در انبار به خوبی فراهم گردد.

در واقع مدیران انبار زمانی می توانند مدیریت کالا و موجودیهای انبار خود را به طرز صحیحی به انجام رسانند که ابزار و تجهیزات لازم را در اختیار داشته باشند. بعبارت دیگر لازمه مدیریت صحیح موجودیها، برخورداری از امکانات و تسهیلات مورد نیاز است. این زیرساختها به شما کمک می کند تا تسلط بیشتری در انبار داشته باشید و در عین حال امکان کنترل و نظارت دقیق و مناسبتری را بر روی کالاها بدست آورید.

ارتقای سطح مکانیزاسیون انبار یکی از راههای پیشنهادی در جهت مدیریت بهتر موجودیها در انبار است. بدین منظور لازم است در بدو امر راههای افزایش سطح مکانیزاسیون در انبارها شناخته شود تا بر مبنای آن نقش هر یک از این عوامل در تسهیل مدیریت موجودیها مشخص گردد.

قفسه های مناسب مکانیزاسیون انبار

راههای افزایش سطح مکانیزاسیون در انبارها

الف) استفاده از نرم افزار تخصصی انبار  (WMS)

ب) استفاده از سیستمهای قفسه‌بندی پویا و پیشرفته

 

الف- استفاده از نرم افزار تخصصی انبار (WMS) 

بکارگیری نرم افزار تخصصی سیستم مدیریت انبار یا همان WMS ابزار بسیار مناسبی در جهت افزایش سطح مکانیزاسیون انبار است. 

رویکرد اصلی این نرم افزار مدیریت تمامی فرآیندهای عملیاتی موجود در انبار شامل موارد زیر است:

  • دریافت

  • چیدمان کالا

  • برداشت کالا

  • ارسال کالا

این نرم افزار بصورت تخصصی امکان مدیریت و کنترل تمامی کالاها و اقلام را با توجه به ماهیت و ویژگیهای آنها و همچنین محدودیتهای موجود در سازمان دارا بوده و راه حل مناسبی خصوصا جهت انبارهای بزرگ با میزان گردش عملیاتی زیاد محسوب می شود.

 

ب- استفاده از سیستمهای قفسه‌بندی پویا و پیشرفته

یکی دیگر از راههای افزایش سطح مکانیزاسیون در انبارها، بکارگیری انواع سیستمهای قفسه‌بندی مناسب در انبار است. با توجه به شرایط انبار، در صورتی که سیستم قفسه‌بندی مورد نیاز بدرستی انتخاب گردد قطعا نقش مستقیمی در افزایش سطح مکانیزاسیون انبار و به تبع آن مدیریت آسانتر موجودیها خواهد داشت.

در سالهای اخیر، دانش لجستیک بطور ملموسی با جهش مواجه شده است تا آنجا که برخی از سیستمهای قفسه‌بندی جدید که تلفیقی از قفسه های پویا و تکنولوژیهای نوین هستند، می توانند سطح مکانیزاسیون انبار را به شکل محسوسی افزایش دهند. برخی از این سیستمهای قفسه‌بندی این قابلیت را دارند که در غیاب نرم افزار تخصصی انبار و تحت شرایط فعلی با اتکا به نرم افزارهای موجود در انبار سطح متفاوتی از مکانیزه نمودن انبار را اجرایی نمایند. 

برخی از سیستمها و تجهیزات قفسه‌بندی که می توانند سطح مکانیزاسیون در انبار و سازمانها را ارتقاء دهند در صنایع و تجهیزات قفسه‌ بندی مکانیزه انبار مانند سایت https://rocktehran.com معرفی شده‌اند.

 

نمونه اجرا شده مکانیزاسیون انبار
 

سیستمها و تجهیزات قفسه ‌بندی موثر در ارتقای سطح مکانیزاسیون در انبار و سازمان

•    قفسه‌بندی موبایل رک

•    قفسه‌بندی خود جریان

•    قفسه‌بندی خود برگشت

•    قفسه‌بندی شاتل درایوین

•    بایگانی هوشمند

•    سیستم آ فریم    (A Frame)

•    سیستم جورچین خودکار  (Sorter)

با توجه به ماهیت و نوع انبار، ابعاد و ویژگیهای کالاها و اقلام، حجم موجودیها، میزان گردش کالا و سایر عوامل تاثیرگذار، هر یک از سیستمهای فوق الذکر جهت برخی از انبارها مناسب بوده و می تواند مورد استفاده قرار گیرد. بعبارت دیگر هر کدام از سیستمهای مورد اشاره با توجه به مشخصات و قابلیتهایی که دارند، در صورتی که بدرستی طراحی شده و در انبار مورد استفاده قرار گیرند علاوه بر ارتقای سطح مکانیزاسیون، شرایطی را فراهم می کنند که مدیریت موجودیها و کالاها تسهیل گردد.

بعنوان مثال در قفسه‌بندی خودجریان، سیستم به گونه ای طراحی گردیده است که گذاشت و برداشت بار بصورت اتوماتیک بر مبنای اصل FIFO بوده و امکان اشتباه اپراتور یا انباردار به هیچ عنوان وجود ندارد و یا در سیستم قفسه‌بندی شاتل درایوین، امکان نظارت و مدیریت موجودیها بوسیله نرم افزار اختصاص داده شده به این منظور بر مبنای دو اصل FIFO یا LIFO به راحتی فراهم گردیده است، ضمن آنکه فرآیند گذاشت و برداشت کالا در داخل قفسه ها بصورت مکانیزه و بدون دخالت نیروی انسانی انجام می پذیرد که موجب تسهیل در فرآیند مدیریت موجودیها می گردد.

بطور کلی می توان گفت انواع سیستمهای قفسه‌بندی با سطوح مختلف مکانیزاسیون، ویژگیهای متفاوتی دارند که هر یک قابلیتهای خاصی را به انبار اضافه می کنند و در واقع ابزارهای جدیدی را در اختیار  قرار می دهند تا بدان وسیله امکان مدیریت کاملتر موجودیها در انبار فراهم گردد.

 


پایان مطلب


 

 

 

نوشته های مرتبط

ارسال یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید