میلگرد زاگرس | مهمترین مشخصات همراه با جدول وزن

قطعاً شما به عنوان خریدار مقاطع فولادی مثل میلگرد می‌بایست با کارخانه‌های تولیدکننده آن آشنا باشید تا بتوانید به راحتی تصمیم بگیرید که میلگرد کدام کارخانه بهتر است یا کدام کارخانه میلگرد ارزان‌تر و در عین حال با کیفیتی دارد. یکی از کارخانه‌های تولید میلگرد که در شرق کشور قرار دارد، کارخانه صبا فولاد زاگرس است؛ برای خرید محصولات این کارخانه ابتدا باید با تاریخچه و مشخصات اصلی میلگردهای آن چون: روش تولید، وزن و استاندارد تولید، مشخصات مکانیکی و شیمیایی آشنا شوید.

 

تاریخچه کارخانه صبا فولاد زاگرس

صبا فولاد زاگرس در سال 1388 به صورت رسمی ثبت و در در سال 1393 به بهره‌برداری رسید. ظرفیت تولید فاز اول این کارخانه که در استان چهارمحال بختیاری قرار دارد حدوداً 60 تن در ساعت یا حدود 420 هزار تن در سال می‌رسد که تجهیزات خط تولید و نورد آن از شرکت‌های CVS RM، SIMENSE تهیه شده است. در آینده‌ای نزدیک قرار است فاز دوم کارخانه زاگرس نیز به تولید شمش‌های فولادی اختصاص یابد و خط ذوب و ریخته‌گری آن نیز راه‌اندازی شود. در حال حاضر، صبا فولاد تنها میلگرد تولید می‌کند که در ادامه به توضیح کامل مشخصات میلگرد زاگرس خواهیم پرداخت.

 

استاندارد تولید میلگردهای زاگرس چیست؟

هنگام انتخاب میلگرد یک کارخانه شما باید پارامترهای متعددی را در نظر بگیرید. اگر قصد خرید میلگرد صبا فولاد را دارید ابتدا باید استانداردهای تولید آن را در نظر بگیرید، سپس وزن و کیفیت آن را بررسی کرده و در آخر قیمت میلگرد زاگرس را با دیگر تولیدکنندگان مقایسه کنید. صبا فولاد زاگرس برای تولید میلگردهای خود از استاندارد ملی ایران به شماره 3132 و استاندارد روسی (Gost) استفاده می‌کند. طبق استاندارد روسی میلگردها باید در 4 گروه A1, A2, A3, A4 (میلگرد A1 میلگرد ساده و میلگردهای A2, A3, A4 به صورت آجدار) تهیه شوند که طبق استاندارد ملی، مشخصات الزامی میلگردهای آجدار، کمی متفاوت است. در ادامه، جدول مشخصات میلگردهای آجدار بر اساس نوع آج آن‌ها را برای شما تهیه کرده‌ایم.

صبا فولاد زاگرس چه میلگردهایی تولید می‌کند؟

صبا فولاد زاگرس تنها میلگردهای A3 و A4 را با مشخصه آج 400 و 500 و در سایز 10 الی 32 به بازار عرضه می‌کند. میلگرد آج 400 این کارخانه جناقی بوده و بهتر است از آن برای آهنگری و جوشکاری استفاده نکنید. میزان مقاومت کششی در میلگردها نیز موضوعی است که قبل یا هنگام خرید باید از آن مطلع باشید؛ توجه داشته باشید که مقدار آن در میلگردهای مختلف متفاوت است. به عنوان مثال، میزان مقاومت تسلیم میلگرد a3 زاگرس 400 پاسکال و میزان مقاومت کششی آن 600 پاسکال است که این اعداد در میلگرد نوع a4 با آج 500 به ترتیب 500 و 650 پاسکال است.

 

میلگردهای صبا فولاد زاگرس به چه صورت تولید می‌شوند؟

صبا فولاد زاگرس مواد اولیه موردنیاز خود را از کارخانه‌های دیگر تهیه می‌کند و پس از تائید توسط واحد کنترل کیفیت، آن‌ها را وارد چرخه تولید می‌کند. این مواد اولیه عبارت‌اند از:

 

  • قراضه آهن با آهن 92 تا 97 درصد

  • آهن اسفنجی با آهن 82 تا 89 درصد

  • شمش فولادی در ابعاد 150* 150 به طول 12 متر و با وزن 1032 کیلوگرم

 

مراحل تولید میلگرد زاگرس نیز به شرح ذیل است:

  1. برش شمش‌های فولادی به طول 6 متر

  2. ذوب شمش فولادی در دمای 1150 الی 1250 درجه سانتی‌گراد

  3. انتقال شمش‌های ذوب‌شده به واحد نورد

  4. عبور از نورد اولیه، نور میانی و نورد نهایی به منظور کاهش سطح مقطع و افزایش طول

  5. برش میلگرد در طول موردنظر

  6. خنک کاری

  7. بسته‌بندی به اندازه 2 الی 2.5 تن

شکل زیر اطلاعات بیشتر و جزئیات دقیق‌تری از این مراحل را ارائه می‌دهد:

 

علامت اختصاری میلگرد زاگرس چیست و وزن میلگرد زاگرس چیست؟

علامت اختصاری میلگرد زاگرس SFZ بوده که نشان از اصل بودن میلگردهای این کارخانه است. وزن میلگرد هم یک عامل مؤثر بر قیمت آن است که شما باید هنگام خرید وزن آن را هم در نظر داشته باشید تا بتوانید قیمت نهایی آن را محاسبه کرده و از هزینه‌های پیش‌بینی نشده جلوگیری کنید. همچنین اگر قصد دارید پروژه‌ای را شروع کنید در ابتدا قیمت میلگرد امروز را در نظر بگیرید تا بتوانید هزینه نهایی پروژه را تخمین بزنید. در ادامه با جدول وزن میلگرد زاگرس آشنا می‌شوید:

همان‌طور که در جدول بالا مشاهده می‌کنید، میلگرد زاگرس دارای وزن مناسبی است؛ که برای درک بهتر این موضوع می‌بایست وزن میلگردهای زاگرس را با جدول اشتال میلگرد مقایسه کنید. هرچه عدد وزن میلگرد صبا فولاد به عدد وزن جدول اشتال نزدیک‌تر باشد، یعنی میلگرد وزن استانداردتری دارد.

 

برای مقایسه وزن میلگرد زاگرس با جدول اشتال می‌توانید به سایت آسرون سر بزنید و اطلاعات جامع‌تر و کامل‌تری درباره مشخصات میلگرد زاگرس و دیگر کارخانه‌ها به دست آورید.

 


پایان مطلب


 

 

مطالب پیشنهادی مرتبط با این مطلب 

 

 

نوشته های مرتبط

ارسال یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید