درباره پنجره دوجداره 1

عملكرد گرمايی پنجره دو جداره

مقدار عايق بندي گرمايي پنجره دو جداره با فاصله دو شيشه به  فاصله دو شيشه بستگي دارد. در صورتي كه فاصله دو شيشه خيلي كم باشد، نفوذ گرمايي زياد شده و به طبع آن رسانايي گرمايي پنجره دو جداره افزايش مي يابد. در صورتي كه فاصله دو  شيشه زياد باشد، پديده همرفت بر ويسكوزيته (گرانروي) گاز فائق آمده و باعث افزايش رسانايي گرمايي پنجره دو جداره خواهد  شد. بيشترين عايق بندي گرمايي زماني رخ مي دهد كه فاصله دو شيشه بين 16 تا 19 ميليمتر باشد. فاصله شيشه دو جداره بايد نسبت به قاب پنجره upvc مورد استفاده تنظيم گردد. بيشترپروفيل هاي upvc موجود در بازار قابليت استفاده از شيشه هاي  دو جداره با فاصله مناسب را دارند. اما مشكل زماني ايجاد مي شود كه بخواهيم از پنجره سه جداره استفاده كنيم كه در اين صورت رعايت حداقل فاصله بين شيشه ها و وزن شيشه هاي چند جداره مشكل ساز مي شود. مخصوصاً زماني كه شيشه چند جداره در لنگه پنجره استفاده شود.

 

لینک پیشنهادی: صادرات درب و پنجره upvc

 

در نوع خاصي از پنجره دو جداره براي افزايش عايق بندي حرارتي پنجره دو جداره، هواي بين دو شيشه پنجره دو جداره را تخليه مي كنند. در اين نوع پنجره دو جداره، از نوع خاصي از شيشه كه دماي ذوب آن پايين آورده شده است به عنوان عامل چسبندگي بين قاب و شيشه اصلي استفاده مي كنند. عايق بندي اين نوع پنجره دو جداره به علت حذف پديده همرفت بسيار بالاتر است. اما نقص اين نوع پنجره دو جداره حساسيت بسيار زياد آن نسبت به اختلاف دماي خارج و داخل ساختمان است.

يك راه معمول براي كاهش انتقال حرارت پنجره هاي دو جداره، پر كردن فضاي بين دو شيشه با استفاده از گازي با ضريب انتقال حرارت پايينتر است. در اين حالت معمولاً از يك گاز تك اتمي مانند آرگون، كريپتون يا زنون استفاده مي شود. انتقال حرارت آرگون برابر 0.67 انتقال حرارت هوا است و انتقال حرارت كريپتون نصف انتقال حرارت هوا است. گازهاي كريپتون و زنون بسيار گران هستند. دليل ديگر استفاده از اين گازها در پنجره دو جداره، اين است كه اين گازها غير سمي، بي رنگ، بدون و و از لحاظ شيميايي خنثي هستند. برخي از توليد كنندگان شيشه دو جداره از گاز هگزا فلوريد گوگرد نيز استفاده مي كنند، اين گاز عايق بندي صدايي پنجره دو جداره را افزايش مي دهد. اما اين گاز از نوع گازهاي گلخانه اي بوده و يكي از عوامل گرم شدن كره زمين است. از سال 2006 به بعد استفاده از اين گاز براي مصارف عمومي ممنوع شده است.

به صورت كلي هرچه گاز از رسانايي كمتري برخوردار باشد مي توان فاصله بين دو شيشه را كمتر كرد. به عنوان مثال فاصله بهينه مربوط به آرگون كمتر از هوا و فاصله بهينه مربوط به كريپتون كمتر از آرگون است. اما با توجه به اين كه امكان پر كردن فاصله بين دو شيشه با گاز خالص وجود ندارد بيشتر توليد كنندگان ترجيح مي دهند كه فاصله دو شيشه پنجره دو جداره را بيشتر از فاصله بهينه مربوط به گاز خالص در نظر بگيرند. در پنجره هاي دو جداره معمولي از گاز آرگون استفاده مي شود. از كريپتون تنها در پنجره هاي دو جداره نازك يا پنجره هاي سه جداره با كيفيت بالا استفاده مي شود و از زنون معمولاً به علت قيمت خيلي بالاي آن در پنجره هاي دوجداره استفاده نمي شود.

     

    مقایسه عایق بندی پنجره های دوجداره یو پی وی سی :

    عایق بندی پنجره های upvc(یو پی وی سی ) ثابت

    این نوع پنجره ها بهترین عایق صدا،دما و رطوبت بوده و با توجه به مهندسی و نوع ساخت در صدر پنجره های یو پی وی سی در امر عایق بندی محسوب میشود.

    عایق بندی پنجره های upvc تک حالته

    پنجره های تک حالته نیز از نظر عایق بندی در مقایسه با پنجره های ثابت کمبودی نداشته و تنها تفاوت ان در یراق الاتی است که در این نوع پنجره یو پی وی سی به کار رفته است، اما به علت باز و بسته شدن و احتمال خارج شدن از رگلاژ، احتمال کم شدن عایق و افزایش درز وجود دارد.

    عایق بندی پنجره های upvc دو حالته

    هنگامی که طراحی و ابزار یک الویت است  پنجره  دو جداره دوحالته راه حلی مناسب بشمار می رود. یراق آلات دوحالته  پنجره یو پی وی سی این امکان را به شما میدهد که تنها با یک دستگیره از سه حالت پنجره (باز، بسته، بازشوی از بالا) استفاده کنید. در حالت بازشو از بالا لولای خاص، این پنجره را در شیبی ملایم قرار داده تا بدون جابجایی پرده و دیگر وسایل، ورود و خروج جریان ملایم هوا را داشته باشیم. عایق بندی پنجره UPVC دوحالته با پنجره دوجداره ثابت یکسان است  و تنها تفاوت ان در باز و بسته شدن ان است.

    عملکرد پنجره دوجداره دو حالته upvc بسیار آسان بوده و با یک دستگیره می توان هردو حالت بازشو را استفاده کرد کافیست دستگیره را بچرخانید. هنگامی که دستگیره به سمت پایین باشد، درب یا پنجره دو جداره قفل می باشد و برای بازشدن از بغل این پنجره کافیست جهت دستگیره را به حالت افقی در بیاورید، در انتها برای حالت بازشو از بالا کافیست دستگیره را به سمت بالا بچرخانید.

     

    مطلب پیشنهادی : پنجره عایق چیست | مزایای پنجره سه جداره

     

    نحوه صحیح استفاده از پنجره دوجداره

    عمدتا پنجره دوجداره از بخش های پروفیل و گالوانیزه، یراق آلات و اسپانیولت ، لولا و دستگیره ، شیشه و زهوار تشکیل شده است که هر کدام از موارد ذکر شده وظیفه ای را به دوش می کشند و وجود هر یک لازمه عملکرد صحیح پنجره دوجداره می باشد.

    زمانی که پنجره دوجداره نصب می شود و در فریم اهنی که از قبل توسط بنا جای گذاری شده است محکم میشود ، نوبت به رگلاژ تمامی قطعات می رسد تا لنگه پنجره بدون هیچ مشکلی باز و بسته شود و در این زمان پنجره دوجداره اماده استفاده است.

    یکی از مهمترین مزیت های پنجره دوجداره بحث عایق بندی ان است که با چسب های مخصوص این قابلیت به طور کامل ایجاد می شود و نصاب پنجره دوجداره تست های لازم را برای کارکرد صحیح پنجره انجام می دهد.

    مقاومت پروفیل پنجره دوجداره به اندازه ای بالا می باشد که اگر به درستی نصب و رگلاژ شود هیچ مشکلی برای کارفرما ایجاد نمی کند اما دستگیره و یراق الات ان ممکن است در گذر زمان دچار مشکلاتی شوند برای مثال ممکن است قفل پنجره دوجداره از کار بیوفتد یا اینکه یراق الات به درستی عمل نکنند که هر کدام قابل تعمیر و تعویض می باشند.

    نحوه باز و بسته کردن دستگیره نیز در ماندگاری پنجره دوجداره بسیار موثر است به گونه ای که اگر پنجره دوحالته باشد دستگیره در جهت های مختلف عمل می کند و متناسب با خواسته شما لنگه پنجره باز و بسته می شود اما دقت کنید که دستگیره نباید موقع چرخاندن تحت فشار قرار گیرد زیرا بعد از مدتی اسپانیولت از کار می افتد و توپی و زاماک به درستی عمل نمی کند.

    در بحث شیشه پنجره دوجداره نیز باید دقت کنید که به هیچ وجه نباید زهوار را خارج کنید زیرا باعث افتادن شیشه شده و خطرات زیادی را به دنبال دارد و نکته ای که لازم به ذکر است ساختار خود شیشه دوجداره می باشد که از گوشه ها بسیار حساس است و در صورت کوچکترین ضربه امکان ترک برداشتن و شکستن و پودر شدن کامل را دارد.

    یراق آلات پنجره دوجداره نیز دارای طول عمر زیادی هستند و اگر از جنس مرغوب برای تولید استفاده شده باشد برای سالیان متوالی به درستی کار می کنند ، اما در صورت بروز هر گونه ایراد می توان یراق الات را تعویض کرد و جای هیچ نگرانی نیست.

     

    نحوه  نگهداری از پنجره دوجداره یو پی وی سی

    نظافت پروفیل پنجره دوجداره یوپی وی سی

    بهترین ماده یا محلول برای تمیز کردن پروفیل پنجره دوجداره یو پی وی سی مایع تمیز گننده پنجره یو پی وی سی است که عمدتا در ایران تولید نمی شود و به ندرت در بازار موجود است ولی شما برای تمیز گردن پنجره دوجداره یو پی وی سی خود می توانید از اسپریهای جرم گیر با غلظت پائین یا محلول آب و صابون استفاده کنیدو یا از اسفنجهایی که با فن آوری نانو ساخته شده اند و بهای کمی دارند و در اکثر سوپر مارکتها یافت می شوند استفاده کنید.
    هیچوقت برای تمیز کردن پنجره دوجداره یوپی وی سی از دستمال و یا پارچه زبر استفاده نکنید.
    بعد از استفاده از دستمال آغشته به مایع تمیز کننده و یا آب و صابون سعی کنید با یک پارچه نمدار بدون پرز آن را تمیز کنید.
    هیچ وقت برای تمیز کردن پنجره دوجداره یو پی وی سی از مواد شوینده قوی همچون وایتکس استفاده نکنید.
    اگر لاستیکهای آبندی پنجره های دوجداره یو پی وی سی شما از نوع EPDMM ( که قویترین و بهترین نوع لاستیک است) می باشد، بیشترین عمر مفید را خواهد داشت و همیشه تازگی آن مشهود است فقط کافیست شما هر چند ماه یکبار با یک دستمال بسیار نمناک گرد و غبار را از روی آن پاک کنید و اگر پنجره های شما دارای لاستیکهای سر خود است گه قاعدتا از نوع PVCاست (که نسبت به لاستیک EPDMمقاومت و طول عمر کوتاهی دارند) هرچند ماه یکبار با دستمال آغشته به آب و صابون می توانید آن را تمیز کنید این کار باعث طراوت بیشتر لاستیک آبندی می شود.
     بعد از نصب کامل پنجره های دوجداره یو پی وی سی در صورت اتمام کلیه امور ساختمانی ( نقاشی و آهنگری و ….) لیبلهای محافظ بر روی پروفیل را بردارید، این حساسیت در قبال لیبلهای محافظ بیرونی پنجره بیشتر است چون در صورت ماندگاری زیاد و تابش خورشید بر روی لیبل محافظ دچار تغییر رنگ شده و ترک می خورد و جدا کردن آن از پنجره دوجداره یوپی وی سی بسیار سخت و در برخی موارد غیر ممکن می شود.

    توصیه های نگهداری یراق درب و پنجره دوجداره یو پی وی سی

    یراق درب و یا پنجره دوجداره یو پی وی سی به عنوان نگه دارنده پروفیل فریم (Frame) و پروفیل بازشو(Sash) در یکدیگر بیشرین فشار فیزیکی را در یک پنجره دوجداره یو پی وی سی تحمل می کند، برای نگهداری و طول عمر یراق آلات استفاده شده می بایست مباحث زیر بررسی و انجام گردد:
    عملکرد روان یراق درب یا پنجره دوجداره یو پی وی سی
    عملکرد روان یک پنجره دوجداره یو پی وی سی را می توان به وسیله باز و بسته کردن و حرکت دستگیره آن ارزیابی کرد.
     بر اساس استاندارد اصلی کارکرد یراق آلات پنجره دوجداره یو پی وی سی در آلمان میزان گشتاور و قفل شدن یک پنجره دوجداره حداکثر ۱۰ نیوتن بر متر مربع می باشد
     شما می توانید با استفاده از یک آچار بازرسی اولیه را انجام دهید، عملکرد روان یک پنجره دوجداره یو پی وی سی را میتوان با روغنکاری و یا رگلاژ یراق آلات بهبود بخشید.
     همچنین لازم به ذکر است رگلاژ پنجره می بایست توسط شرکت تولید کننده صورت پذیرد زیرا رگلاژ نامناسب یراق آلات می تواند باعث شود پنجره دوجداره یو پی وی سی عملکرد مطلوب را نداشته باشد.

    محکم و ثابت بودن یراق آلات درب و پنجره دوجداره یو پی وی سی

    کارایی و امنیتی و عملکرد یک پنجره دوجداره یو پی وی سی به محکم بودن یراق آلات آن بستگی دارد.
     پایداری و محل اتصال پیچها در یراق آلات پنجره دوجداره یو پی وی سی می بایست امتحان شود و پیچهایی که احیانا شل شده اند سفت و در صورت شکسته شدن تعویض گردد.

    جلوگیری ازفرسایش و خوردگی یراق آلات پنجره دوجداره یو پی وی سی

    برای حفظ کردن یراق آلات پنجره دوجداره یو پی وی سی و جلوگیری از خوردگی و فرسایش و بالا بردن عمر مفید آن میباست بر اساس اطلاعات صحیح روغن کاری شوند.
     با روغن کاری و گریس کاری مدام کلیه اجزاء مرتبط به یراق در پنجره دوجداره یو پی وی سی (حداقل سالی یکبار) عملکرد یراق آلات را بهبود و مانع از خوردگی یراق آلات آن شوید.
    زبانه های مخفی از جنس فولاد برای جلوگیری از فرسایش نیاز به گریس کاری مداوم دارند.
     در روغنکاری یراق آلات درب و پنجره یو پی وی سی حتما از روغن یا گریس بدون اسید و غیر رزینی استفاده کنید.

    البته لازم به ذکر است عمر مفید یک یراق و مقاومت آن در بحث خوردگی در وحله اول بستگی به نوع آبکاری ( بیشترین میزان مقاومت در آزمایش تست آب و نمک) آن دارد .

    توصیه های ایمنی در پنجره دوجداره یو پی وی سی :

    به بازشو پنجره وزن اضافی آویزان نکنید

    بین بازشو و چهارچوب جسم خارجی قرار ندهید

    در هنگام باد شدید پنجره را در حالت باز (تک حالته) رها نکنید.

    اجازه باز شدن ناگهانی پنجره و با فشار زیاد در جهت لولاها را ندهید

     

     

    پایان مطلب


     

     

    نوشته های مرتبط

    ارسال یک پاسخ

    دیدگاهتان را بنویسید