نچه باید در مورد ورق برش خورده و تفاوت آن با شیت فابریک بدانیم

ورق‌های فولادی از جمله محصولات پرکاربرد در صنایع مختلف هستند. یکی از دغدغه‌هایی که مصرف کنندگان همیشه با آن درگیر بوده‌اند، برشکاری ورق‌های آهنی بوده است. چراکه اگر برش ورق‌ها به درستی انجام نشود، دچار کج‌شدگی و آسیب می‌شوند.

برش اصولی ورق تا آن‌جایی حائز اهمیت است که مصرف‌کنندگان مدت‌های طولانی است که در عین آن‌که مجبور به صرف هزینه‌های بالا هستند، برای داشتن ورق‌هایی بدون خم‌شدگی و یا هر نوع نقص، شیت‌های فابریک را به ورق برش خورده ارجح می‌دانند و آن را به کار می‌گیرند. همین امر، متخصصین و سازندگان ماشین‌آلات را به فکر ساخت دستگاهی با قابلیت برش منحصر به فرد انداخت. تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید تا واحدی صنعتی را به شما معرفی کنیم که علاوه بر آن‌که مناسب‌ترین قیمت ورق برش خورده را به متقاضیان خود ارائه می‌دهد، با کمک دستگاه‌های منحصر به فرد برش نیز، شما را از صرف هزینه‌های بالا بی‌نیاز می‌سازد.

این مقاله را برای آشنایی با انواع روش‌های برشکاری مطالعه بفرمایید.

شیت فابریک چیست؟

شیت فابريك به ورق‌هایی گفته می‌شود كه در كارخانه با ابعاد استاندارد و خاصی از طول و عرض، توليد و بسته‌بندي و در نهایت به بازار عرضه می‌شوند.

یکی از مزیت‌هایی که باعث می‌شود ورق فابریک را ورقی باکیفیت بدانند، دقت در برش و همچنین عدم وجود شکستگی و یا کج‌شدگی و یک‌دست بودن ورق‌ها است. قابل توجه است که همین امر منجر به بالا رفتن قیمت تمام شده ورق فابریک نیز می‌شود.

ورق برش خورده چیست و چگونه تهیه می‌شود؟

ورق برشی یکی از محصولاتی است که در صنعت‌های مختلف کاربردهای بسیاری دارد. ورق آهن به صورت ماده اولیه تختال اسلب با نورد گرم تولید می‌شود. حرارت بالا منجر به کاهش ضخامت ورق و افزایش عرض آن شده و به شکل ورق با ضخامت‌های مختلف تولید می‌شود. در نهایت ورق را به صورت کلاف‌های فولادی بسته‌بندی می‌کنند. این ورق را با کمک دستگاه‌های مخصوص با ابعاد مختلف برش می‌دهند و در نهایت ورق برشی به دست می‌آید.

شیت‌های فابریک و ورق‌های برش خورده، چه کاربردهایی دارند؟

در صنعت، ورق‌های برشی و شیت‌های فابریک موارد مصرف بسیاری دارند. در ادامه به شرح تعدادی از آن‌ها می‌پردازیم.

  • صنایع ساختمان‌سازی

  • ساخت مخزن‌های بزرگ و تانکرها

  • صنعت خودرو سازی

  • کشتی سازی

  • ساخت لوازم خانگی

  • پل‌سازی و سازه‌های عظیم

مطالعه این مقاله را برای آشنایی با پروفیل چهارچوب فرانسوی و یکی از برترین تولیدکنندگان این محصول فولادی در ایران پیشنهاد می‌کنیم. چرا که این مقطع فولادی، تولید شده از ورق آهن برشی می‌باشد.

با چهارچوب فلزی فرانسوی آشنا شوید.

چه تفاوت هایی میان ورق برش خورده و شیت فابریک وجود دارد؟

همان‌طور که پیش‌تر گفته شد، شیت فابریک در کارخانه برش می‌خورد و به همین شکل نیز عرضه و مصرف می‌شود. این در حالی است که ورق برش خورده یا ورق برشی، پس از ارسال به کارخانه‌ها، توسط دستگاه‌های مخصوص برش می‌خورد. یکی دیگر از نکاتی که این 2 ورق را از یک‌دیگر مجزا می‌سازد، تفاوت قیمت آن‌ها است.

ورق‌های فابریک به علت برش‌های دقیق و بدون خطایی که در کارخانه می‌خورند، قیمت بالایی دارند. ورق‌های برش خورده نیز به علت آن‌که در اکثر کارخانه‌ها این برش توسط افرادی انجام می‌شود که یا تخصص کافی ندارند و یا از دستگاهی استفاده می‌کنند که به اندازه‌ای که لازم است، تخصصی نمی‌باشد، دچار موج و کج‌شدگی می‌شوند. همین امر نیز دلیلی بر پایین بودن قیمت ورق برش خورده است.

باتوجه به نکاتی که تا این‌ قسمت از مطلب بررسی کردیم، به کارگیری شیت‌های فابریک عملا صرفه اقتصادی ندارد. اما راه حل چیست؟ چگونه می‌توان هزینه‌های تمام شده یک پروژه را به حداقل رساند؟

تا انتهای این مطلب ما را همراهی کنید تا با معرفی یک دستگاه برش مجهز، شما را از صرف هزینه‌های بسیار بی‌نیاز سازیم.

برشکاری ورق آهن با دستگاه اسلیتر (Slitter)

یکی از دستگاه‌های مجهز و پیشرفته برش فلزات، دستگاه اسلیتر است. این دستگاه رشته بری در 2 نوع ساخته می‌شود و در میزان سرعت با یک‌دیگر تفاوت دارد. این دو دستگاه را با نام‌های برش عادی و برش با سرعت زیاد می‌شناسند.

هر کارخانه متناسب با نیاز خود یکی از این دستگاه‌ها را تهیه می‌کند و به کار می‌گیرد. تفاوت سرعت در این 2 دستگاه قابل توجه و به شرح زیر است:

دستگاه برش عادی: در این دستگاه، در هر دقیقه تنها امکان برش حداکثر 40 متر از ورق آهن وجود دارد.

دستگاه برش با سرعت بالا: در دستگاه برش با سرعت بالا، امکان برش حداقل 150 متر ورق در هر دقیقه وجود دارد.

لازم به ذکر است که خطوط نواربری در این دستگاه بسته به ضخامت‌هایی که امکان برش آن‌ها را دارد، به 3 دسته خطوط نواربری نازک، متوسط و ضخیم تقسیم می‌شود.

چه ورق هایی در دستگاه نواربری استفاده می‌شود و برش می‌خورد؟

انواعی از ورق‌ها را می‌توان به کمک این دستگاه برش داد. این موارد به شرح زیر هستند:

  • ورق سیاه

  • ورق روغنی

  • ورق گالوانیزه

  • ورق رنگی

کارخانه شاهین فلز سپاهان

در کارخانه شاهین فلز سپاهان دستگاه اسلیتر یا نواربری، با فناوری جدید و نوین برای اولین بار در ایران توانایی برش ضخامت‌های گوناگون ورق را با تنها یک دستگاه دارا است و تلفیقی از سایزهای مختلف را با یک اسلیتر و بدون هیچ‌گونه ناهمواری و یا انحنا انجام می‌دهد.

ضخامت ورق‌های مصرفی در رشته‌بری مابین  0.4 تا 12 میلی متر و در عرض‌های 40 سانتی‌متر تا 2 متر است. دستگاه نواربری (اسلیتر) با پیشرفته‌ترین تجهیزات، توسط مهندسین بخش ماشین‌سازی این کارخانه طراحی و ساخته شده است.

این دستگاه به شکلی منحصر به فرد، توانایی برش ورق‌های با ضخامت کم، متوسط و ضخیم را دارا است. برش‌های دستگاه نواربری این شرکت به صورت یک‌نواخت انجام شده و در انتهای فرآیند برش، نوارها مجددا به صورت کویل جمع‌آوری می‌شوند.

کلام آخر

در این محتوا علاوه بر بررسی تفاوت‌های ورق برش خورده با شیت فابریک، به معرفی یکی از مجهزترین کارخانه‌های برش ورق‌های آهنی نیز پرداختیم. باتوجه به نکات ذکر شده، با به‌کارگیری ورق برش‌خورده، علاوه  بر دریافت کیفیتی هم‌اندازه و حتی بیشتر از شیت‌های فابریک، می‌توانید هزینه‌های خود را نیز تا حد چشم‌گیری کاهش دهید. کارخانه شاهین فلز سپاهان به کمک نیروهای متخصص و مجرب خود، این خدمت را با بهترین کیفیت ممکن و مجهزترین دستگاه‌ها، به مشتریان خود ارائه می‌دهد.

ورق مصرفی برای نواربری در جنس، ضخامت و عرض‌های مختلف، با توجه به سفارشات و نیاز مشتریان قابل اجرا است. اگر شما نیز قصد استفاده از خدمات برتر شرکت شاهین فلز سپاهان را دارید، کارشناسان متخصص این مجموعه، همه‌روزه آماده پاسخگویی به مشتریان محترم هستند.

تلفن:  03145273010

وب‌سایت: www.shahinfelezsepahan.com
آدرس کارخانه: شهرک صنعتی بزرگ، بازارچه، خیابان اندیشمندان ۱۶، خیابان کارآفرینان، نبش کارآفرینان 14/1


پایان مطلب


 

 

 

نوشته های مرتبط

ارسال یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید