های آجر نسوز باکیفیت چیست 1

 ویژگی های آجر نسوز با کیفیت + تست کیفیت آجر

آجر نسوز، یکی جدیدترین مصالح ساختمان‌ سازی به‌ویژه در مصارف دکوراسیون داخلی و نما و نیز صنایعی مانند فولاد، سیمان و غیره است. این محصول از خاک، کانی‌های مخصوص و پوکه‌های معدنی تهیه‌شده و خواصی مانند مقاومت بالا در برابر حرارت، زیبایی ظاهری و ضریب انتقال صوت پایین‌تر را نسبت به آجرهای معمولی به همراه دارد.

درحالی‌که تولیدکننده‌های مختلفی آجر نسوز تولید می‌کنند؛ چطور می‌توان یک محصول باکیفیت را تشخیص داد؟ این سوال را در این مقاله با شاخص‌های مختلفی پاسخ می‌دهیم. اگر قصد خرید آجر نسوز را دارید با ما همراه باشید و با اطمینان بیشتری خرید کنید.

ظاهر آجر یکی از ویژگی های آجر نسوز باکیفیت

پیش از هر چیز، هنگام خرید آجر نسوز باید ظاهر آن را بررسی کنید. آجرنمای باکیفیت هیچ‌گونه ترک یا شکستگی ندارد. بافت سطح آن نیز یکنواخت است. داخل سوراخ‌های آجر را نیز از این نظر بررسی کنید. وجود ترک یا شکستگی، نشانه وجود مشکل در فرآیند پخت یا مصالح مورداستفاده است و قطعا بر مواردی مانند عایق حرارتی و صوتی آجر اثر می‌گذارد. علاوه بر این، احتمال شکستن آجر هنگام حمل‌ونقل یا نصب را نیز افزایش می‌دهد.

دقت داشته باشید که یک آجر نسوز مرغوب، سطحی نه زیاد صاف صیقلی و نه ناهموار دارد. سطح آجر باید به‌اندازه‌ای زبر باشد که مالت از آن روی نلغزد. همچنین، وزن همه آجرهای یک بسته باید با یکدیگر برابر باشد. دیگر شاخص‌های ظاهری آجرنمای مرغوب را در ادامه معرفی می‌کنیم.

آلوئک و حفره

آجر نسوز نباید حفره یا آلوئک داشته باشد. آلوئک براثر تجاوز میزان آهک مجاز در خاک مورداستفاده برای تولید آجر نسوز به وجود می‌آید. این آهک، پس از پخت آجر، در مرحله زنجاب، رطوبت را به خود جذب کرده و با ایجاد حباب، پدیده‌هایی تخریبی روی آجر به وجود می‌آورد که آلوئک نام دارد.

هندسه دقیق آجر نسوز

هندسه آجر نسوز را پیش از خرید بررسی کنید. دقت داشته باشید که گوشه‌ها به‌اندازه کافی تیز و با زاویه ۹۰ درجه و شکل آجر دقیقا مستطیل با اضلاع کاملا موازی باشد. علاوه بر این، همه آجرها باید ازنظر شکل و اندازه یکسان باشند. در غیر این صورت، نمای شما نامتقارن به نظر خواهد رسید.

اشکال هندسی آجر نسوز یکی از ویژگی های آجر نسوز با کیفیت است که باید به آن دقت کرد

وجود انحنا و تاب در ظاهر آجرها نشان‌دهنده فرآیند پخت معیوب با دمای پایین‌تر از دمای استاندارد است. به چنین آجری، نپخته نیز می‌گویند.

رنگ آجر

رنگ یک آجر نما مرغوب در همه جای آن یکسان است. تغییر رنگ یا شدت آن در قسمت‌های مختلف، نشان‌دهنده استفاده از ترکیب نادرست مواد شیمیایی یا فرآیند پخت ناقص است. رنگ آجر باید مسی و بدون رگه‌های آهکی باشد. همچنین با شکستن آجر نباید بین رنگ داخل و بیرون آن تفاوتی ببینید. رنگ همه آجرهایی که خریداری می‌کنید نیز باید با یکدیگر یکسان باشد.

بافت آجر یکی دیگر از ویژگی های آجر نسوز با کیفیت

هنگام خرید آجر نسوز باید به تراکم بافت آن نیز دقت داشته باشید. در صورت امکان، یک آجر را شکسته و بافت داخل آن را بررسی کنید. این بافت باید یکنواخت، بدون ترک‌های داخلی یا سوراخ بوده و نشانی از آهک یا آلوئک در آن دیده نشود. بافت یکنواخت، نشان‌دهنده‌ي استفاده از مواد مرغوب، ترکیب شیمیایی درست و فرآیند پخت کامل است. چنین آجری می‌تواند به‌خوبی در برابر ضربات و فشارهای احتمالی و نیز انبساط و انقباض ناشی از تغییرات دما، مقاومت کند.

یکی دیگر از مزایا و سنجش یک آجر نسوز نما با کیفیت، مشاهده کیفیت بافت آجر است

پوکی آجر، همچنین سبب جذب رطوبت می‌شود. به‌این‌ترتیب، احتمال ترک خوردن آن هنگام سرما افزایش می‌یابد. پوک شدن آجر، نشان‌دهنده‌ي فرآیند فشرده‌سازی اشتباه است. در ادامه، تکنیک‌هایی را برای سنجش کیفیت بافت آجر نسوز معرفی می‌کنیم.

تست خراش ناخن

یکی از روش‌هایی که با آن می‌توانید بافت یکنواخت آجر را بسنجید، خراشیدن ناخن روی آن است. با این کار نه‌تنها نباید سطح آجر تراشیده شود؛ بلکه تقریبا اثری نیز از ناخن شما نباید روی آن باقی بماند. با این تکنیک می‌توانید بدون شکستن آجر نیز تا حد زیادی به کیفیت بافت آن پی ببرید.

صدای آجر

آجرهای مرغوب در برخورد با یکدیگر، صدای زنگ‌دار یا فلزی می‌دهند. این صدا نشان می‌دهد که آجر توپر با بافت متراکم و یکنواخت است. چنین آجری، مقاومت خوبی در برابر ضربه خواهد داشت و به‌راحتی نمی‌شکند. دقت داشته باشید که صدای برخورد آجرها به یکدیگر باید کمی ماندگاری داشته باشد. یک صدای بم، خفه و میرا، نشان می‌دهد که فرآیند پخت آجر، ناقص بوده است.

تست شوره آجر نسوز

دیگر تستی که می‌توانید برای تشخیص کیفیت آجر نسوز انجام دهید، تست شوره است. برای این کار، یکی از آجرها را درون ظرف آب گذاشته و پس از ۲۴ ساعت از آن خارج کنید. سپس صبر کنید تا کاملا خشک شود. در حالت معمول، وجود مقدار کمی شوره روی آجر طبیعی است. گفته می‌شود که این مقدار، نباید بیشتر از ۱۰ درصد سطح آجر را بپوشاند. اما اگر میزان شوره از این مقدار فراتر برود، نشان می‌دهد که آجر، حاوی مواد قلیایی است. مواد قلیایی به‌شدت کیفیت آجر نسوز را ازنظر مقاومت حرارتی و مقاومت به ضربه کاهش داده و پس از مدتی، ظاهر آن را خراب می‌کنند.

تست جذب آب آجر

همان‌طور که گفتیم، آجر نسوز نباید جذب آب بالایی داشته باشد. حداکثر این شاخص برای یک آجر نسوز مرغوب، بین ۱۵ تا ۲۰ درصد است. برای به دست آوردن درصد جذب آب، یکی از آجرها را وزن کرده و سپس آن را ۲۴ ساعت درون آب بگذارید. پس از خارج کردن آجر، وزن آن را از وزن آجر خشک کم کرده و سپس بر وزن آجر خشک، تقسیم کنید. ضرب عدد حاصل‌شده در عدد ۱۰۰، درصد جذب آب آجر را به شما نشان می‌دهد.

شناسنامه آجر

یک محصول مرغوب حتما شناسنامه‌ي تولید دارد که عمدتا شامل موارد زیر است:

  • موادی که آجر از آن تهیه‌شده است. آجر نباید از نمک، مواد شیمیایی، انواع سنگ و هر ماده اضافه‌ای تشکیل شده باشد.

  • وزن آجر

  • ابعاد آجر

  • مقاومت حرارتی آجر که باید حداقل ۱۲۰۰ درجه سانتی‌گراد باشد.

سخن آخر

استفاده از آجر نسوز مزایای زیادی دارد که از آن جمله می‌توان به مقاومت در برابر حریق، عایق کردن محیط ازنظر دمایی و صوتی، ظاهر زیبا و نصب آسان اشاره کرد. بااین‌حال، هنگام خرید و دریافت لیست قیمت آجر باید از ویژگی‌های آجر نمای مرغوب مطلع باشید و از ضررهای احتمالی جلوگیری کنید. ظاهر یکنواخت ازنظر بافت، رنگ، وزن و اندازه، بافت درونی باکیفیت و توپر از مهم‌ترین این ویژگی‌ها هستند. با انجام تست‌هایی که در این مقاله مطرح کردیم نیز خرید مطمئن‌تری خواهید داشت.

 


پایان مطلب 


لینکهای مفید و مرتبط با این مطلب

 

نوشته های مرتبط

ارسال یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید