چرا ساختمان های هوشمند مهم هستند؟

ساختمان‌های دیجیتالی هوشمند، هم در صنایع و هم در بقیه کاربری ها استفاده می شوند، اما همه آن‌ها یک سری قابلیت‌های اساسی کلی را ارائه می دهند: 

  • انسان‌ها را به هم متصل می‌کنند. 

  •  کنترل بهتری از امکانات و عملیات را فراهم می کنند.

  •  از راه هایی برای تعاملات  دیجیتالی پشتیبانی می کنند.

  •  و مالکان  ساختمان ها را قادر می سازند تا صرفه جویی 

در  منابعی که شامل فضا، انرژی، آب و کارکنان می شود ، ایجاد کنند. هر یک از این چهار قابلیت می تواند مبنایی برای ایجاد یک استراتژی ساختمان هوشمند باشد که می تواند تعدادی از مزایای قابل اندازه گیری را ارائه دهد که در ادامه به دو مورد از آنها می پردازیم                                                                           

 

بهینه سازی کنترل تاسیسات

اولین ساختمان‌های «هوشمند»، اتوماسیون های  ساختمانی رایج، به ویژه  کنترل آب و دما و دسترسی امن به ساختمان را امکان‌پذیر کردند که همین امر ساختمان های هوشمند را تا هتل هوشمند و حتی کلید هوشمند گسترش داد. این جنبه از ساختمان‌های هوشمند از مزایای بیش از یک دهه تکامل فناوری برخوردار بوده است و آماده است تا به طور کامل از فناوری‌های پیشرفته امروزی مانند اینترنت اشیا، Wi-Fi، تجزیه و تحلیل ابری و دستگاه‌های تلفن همراه استفاده کند. مدیریت منابع در ساختمان های هوشمند به کارهایی پیچیده از مجموعه خدماتی که هم فیزیکی و هم دیجیتالی هستند تبدیل شده است. این کار می تواند شامل بهینه سازی فضا، دما و روشنایی به همراه با ارائه بالاترین سطوح امنیت فیزیکی-سایبری و کنترل دسترسی باشد. امروزه، مدیریت هوشمند ساختمان، کنترل و مدیریت را بر روی منابع ساختمان  افزایش می‌دهد و اپراتورهای تأسیسات را قادر می‌سازد تا کارایی و اثربخشی فضا های ساختمان را به حداکثر برسانند.

مزایای مربوط به بهینه سازی کنترل عملگرها در یک  ساختمان به خوبی اثبات شده است و برخی از مهم ترین نتایج قابل ارائه  ساختمان های هوشمند را همین بخش نشان می دهد. بهینه سازی و بهبود عملکرد تاسیسات می تواند منجر به کاهش انواع هزینه های جاری ساختمان ، ازجمله صرفه جویی عمده در قبوض مربوط به گرمایش، سرمایش، روشنایی و نگهداری شود. به عنوان مثال، به طور متوسط، 50 درصد هزینه های برق در قسمت روشنایی  را می توان با استفاده از  یک سیستم روشنایی هوشمند  کاهش داد.  این کار  با ایجاد یک کنترل هوشمند انجام می شود و با  ذخیره داده های  لازم بر یک محیط ابری و با استفاده از  یادگیری ماشین و هوش مصنوعی می توان این سیستم را بهینه کرد. 

افزایش حفاظت از منابع

پایداری محیطی  سازمان ها  به یک کلمه کلیدی در بازارهای تجاری جهان امروز تبدیل شده است. شرکت‌ها در تمام صنایع به دنبال راه‌هایی برای  بهبود شرایط  زیست‌محیطی، بهداشت و ایمنی) ( HSE و پایداری خود در پاسخ به خواسته‌های مشتریان، سهامداران و قوانین هستند. ساختمان های هوشمند می توانند اجزای اصلی برنامه های پایداری و HSE باشند. علیرغم این واقعیت که میانگین یک متر مربع برای هر کارمند در دهه گذشته به طور قابل‌توجهی کاهش یافته است ولی باز هم استفاده بهینه از فضا یکی از پرچالش ترین موضوعات در بسیاری از محیط‌های تجاری امروزی است و این در حالی است هنوز  که 44 درصد فضاها به درستی استفاده نمی شود و  حتی در فصل‌ها و زمان‌های شلوغ، بیش از 30 درصد صندلی‌ها در اکثر مواقع خالی می‌مانند. استفاده از تجزیه و تحلیل درست برای شناسایی استفاده از فضای اداری  می تواند هزینه‌های قابل‌توجهی مربوط به سربار، عملیات و مصرف منابع را کاهش دهد. .

صرفه جویی در انرژی یکی دیگر از منابع مورد علاقه صاحبان کسب و کار است و یکی از مزایای دوگانه حمایت از محیط زیست و صرفه جویی در هزینه است. فن‌آوری‌های ساختمان‌های هوشمند با هماهنگی بهتر می توانند ممیزی انرژی را ممکن سازند  و به عرضه کنندگان این تجهیزات اجازه می‌دهند تا ارزیابی‌های درست را انجام دهند و راهکارهایی را برای کاهش مصرف انرژی  و منابع انرژی جایگزین، از جمله انرژی‌های تجدیدپذیر و شبکه‌های خرد را ارائه کنند. شرکت‌هایی که حسگرها و دستگاه‌های هوشمند مجهز به اینترنت اشیا را پیاده‌سازی کرده‌اند، طی سه سال تا ۷۰ درصد صرفه‌جویی در مصرف انرژی داشته‌اند.

علاوه بر استفاده از فضا و صرفه جویی در انرژی، مدیریت پسماندها نیز یکی از اجزای مهم حفاظت از محیط زیست  است که می تواند از طریق فناوری های ساختمان هوشمند بهینه شود. برای مثال، یک ساختمان اداری هوشمند، آب باران را برای استفاده مجدد در سیستم بهداشتی جمع‌آوری می‌کند. نمونه‌های دیگر مدیریت پسماندها شامل استفاده از سطل‌های هوشمند و دسته‌بندی رباتیک است که می‌تواند کارایی عملیاتی تاسیسات را به میزان قابل توجهی افزایش دهد. حسگرهای ردیابی و و حسگر های تشخیص میزان پرشدگی با فرکانس رادیویی  (RFID) می‌توانند سطوح پر شدن را شناسایی کرده و مواد قابل بازیافت و استفاده مجدد را نظارت کنند. این کار نیز می تواند هم زمان و انرژی مورد نیاز برای خدمات مدیریت زباله و هم میزان ضایعات ایجاد شده را کاهش دهد.

جهت هوشمند سازی ساختمان در اصفهان می توانید با ما تماس بگیرید.

 


پایان مطلب


لینکهای مفید و مرتبط

 

 

 

نوشته های مرتبط

ارسال یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید