زندگی در کرج بهتر است یا تهران – مهمترین دلیل مهاجرت تهرانی ها به کرج

بسیاری از ما به طور پیوسته قیمت دلار را پیگیری می‌کنیم. نه به این خاطر که بدانیم چقدر امروز در بازار ارز سود یا ضرر کرده‌ایم! بلکه این جست‌وجو بیشتر به این دلیل است که قدرت خریدمان را بسنجیم. بازار مسکن هم یکی از بازارهایی است که مستقیما با نوسان بازار ارز سروکار دارد. اگر شما هم اجاره‌نشین بوده یا در صدد خرید ملک هستید، به احتمال زیاد قیمت دلار را چک می‌کنید. بعد هم به سراغ فایل‌های اجاره و فروش در سایت‌های املاک می‌روید. طبق گزارش منتشر شده از مرکز آمار ایران، بازار فروش مسکن در ماه گذشته رشد ۹۰ درصدی داشته و به همین دلیل امسال با توجه به آمارها و فراگیری ویروس کرونا، سال بسیار سختی برای مستاجران پشت سر گذاشته می‌شود. کسانی که در تهران و حومهٔ پایتخت، شاغلند، شاید تا چند ماه گذشته می‌توانستند با بودجهٔ خود در تهران خانه‌ای رهن و یا اجاره کنند. اما دیگر از سال آینده باید به حومهٔ شهر یا استان‌های نزدیک به تهران از جمله کرج مهاجرت کنند.

جهش اجاره‌بها

با افزایش قیمت مسکن در کل کشور، بسیاری از افرادی که قصد خرید ملکی را داشتند، مجبور به اجاره نشینی شدند. از طرفی هم رکود اخیر در بازار مسکن باعث شد که فروشندگان عنوان آگهی خود را از فروش به اجاره و یا رهن تغییر دهند. همین موضوع باعث افزایش اجاره‌بها در کل کشور به خصوص در تهران، حومه و استان‌های اطراف تهران شد. با این حال، هنوز هم بازار اجاره و رهن در پایتخت درگیر رکود است و همین امر پدیدهٔ مهاجرت پایتخت‌نشینان به حومه و استان‌های اطراف به ویژه کرج را جدی‌تر کرده است. بر اساس آخرین آماری که بانک مرکزی از قیمت اجاره‌بها در تهران منتشر کرده، بررسی شاخص کرایهٔ مسکن اجاره‌ای در شهر تهران و در کل مناطق شهری در آبان‌ماه امسال، نشان‌دهندهٔ رشدی معادل ۲۷.۸ و ۳۱.۹ درصد نسبت به ماه مشابه سال گذشته است. رئیس اتحادیه مشاوران املاک هم اعلام کرده که «در بخش اجاره از ابتدای فروردین ۱۳۹۹ تا ۳۰ دی ماه ۹۶۴ هزار و ۵۷ اجاره‌نامه در کل کشور منعقد شده که رشد ۹۲ درصدی را نسبت به همین زمان در سال ۱۳۹۸ نشان می‌دهد. این بدان معناست که تقاضای بالقوه‌ای در بازار مسکن وجود دارد که از توانایی خرید برخوردار نیست و وارد بازار اجاره شده است.»

همین آمار دلیل بسیار موجهی برای مهاجرت مستاجران از تهران به شهرهای اطراف تهران از جمله کرج بوده است. با این حال رئیس اتحادیه مشاوران املاک کرج هم گفته که «با توجه به اینکه در پاییز امسال نسبت به مدت مشابه سال ۹۸ حجم معاملات خرید و فروش مسکن در شهرستان کرج با کاهش ۲۵ تا ۳۰ درصدی همراه بوده، به نظر می‌رسد سیر نزولی کاهش قیمت مسکن در شهر کرج تا پایان سال جاری ادامه دار باشد.»

قیمت اجارهٔ خانه در کرج

با توجه به آمارها، حتما اجاره و رهن در استان البرز گزینه‌ای است که در ذهن بسیاری از اجاره‌نشینان پایتخت دور می‌زند. بنابراین اگر همین حالا قصد داشته باشید یک خانه در شهر کرج پیدا کنید، بهتر است به سایت دیوار اجاره خانه کرج مراجعه کنید. با این کار با توجه به بودجه و امکاناتی که از خانهٔ خود انتظار دارید، بهترین انتخاب را انجام می‌دهید. اما اگر بخواهید برآورد حدودی از قیمت اجاره‌بها در کرج را داشته باشید، بد نیست به مناطق مختلف کرج نگاهی بیندازیم.

هشتگرد یکی از مناطق کرج است. اگر به دنبال خانه در استان البرز هستید با بودجهٔ ۲۰ میلیون تومانی و اجاره‌بهای ماهانه ۱ میلیون تومان، می‌توانید یک واحد ۶۸ تا ۷۰ متری در این منطقه اجاره کنید. یا با ۱۱۰ میلیون تومان رهن، یک آپارتمان نوساز ۱۱۰ متری کلید نخورده را در این منطقه رهن کامل خواهید کرد. گزینه‌ای که شاید در مناطق بسیار پایین تهران بدون داشتن هیچ امکاناتی قابل تصور نباشد. اگر بودجه‌تان برای پرداخت اجاره پایین بود، می‌توانید سری به فایل‌های منطقه حصارک در دیوار اجاره خانه کرج بزنید. با ۸۵ میلیون تومان ودیعه و ۳۰۰ هزار تومان اجاره، یک آپارتمان صد متری دو خوابه در این منطقه اجاره می‌کنید.

زندگی در کرج بهتر است یا تهران

شهرک اندیشه هم می‌تواند یکی از گزینه‌های شما باشد. البته برای اجاره و رهن در این شهرک باید مبلغ بیشتری نسبت به دو منطقهٔ ذکر شده بپردازید. توجه داشته باشید که این شهرک، فازهای متفاوتی دارد و موجران این شهرک اجارهٔ خانه برایشان بیشتر از مبلغ ودیعه اهمیت دارد.

اگر هم بودجهٔ قابل توجهی دارید، به فکر خانه‌های بزرگ‌ هستید یا از فضای شلوغ و آلوده تهران خسته شده‌اید، پیشنهادهای دیوار در منطقهٔ عظیمیه و مهرشهر را از دست ندهید. این مناطق بیشتر جزو مناطق قدیمی و با اصالت شهر کرج هستند و قیمت آن‌ها تفاوت آن‌چنانی با پایتخت ندارد.

با این حال با توجه به افزایش قیمت مسکن و اجاره‌بها در تهران، اگر مجبور به ادامهٔ زندگی در پایتخت هستید، مهاجرت به استان البرز یکی از پیشنهادهای بسیار خوب است. فاصله این استان تا پایتخت حدود ۵۱ کیلومتر است و وسایل نقلیهٔ عمومی بسیار زیادی از جمله مترو، اتوبوس و تاکسی‌های خطی دارد که می‌تواند شما را به راحتی به محل کارتان در پایتخت، برساند.

منابع:

تجارت نیوز

مرکز آمار

گفت‌وگو با روزنامه نگاران حوزه مسکن

تسنیم

برنا

 

 


پایان مطلب


 

 

لینک های مرتبط 


 

نوشته های مرتبط

ارسال یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید