فضای روفگاردن را بزرگتر نشان دهیم 1

چگونه فضای روف‌گاردن را بزرگ‌تر نشان دهیم؟

چه روف‌گاردن بزرگی داشته باشید، چه کوچک، همواره به دنبال آن هستید که فضای بام‌سبز خود را بزرگ‌تر نشان دهید. در این مقاله قصد داریم تمامی المان‌های موثر بر بزرگ نشان دادن یک فضا را بررسی کنیم و راه‌های ساده و آسان‌تر را پیدا کنیم. هرچند پیش از اجرای روف‌گاردن مهم‌ترین عامل این است که نقشه‌ی اجرایی بدون پرتی باشد؛ لیکن راه‌های دیگری نیز وجود دارد.

مهم‌ترین عنصر؛ نور

قطعا نورپردازی استاندارد، به گونه‌ای است که در هیچ بخش از روف‌گاردن شما تاریکی ایجاد نشود. (دقت کنید سایه با تاریکی متفاوت است.) چنانچه از پرگولا استفاده می‌کنید باید حواستان به گوشه‌ها باشد. تاریک کردن یا سایه‌دار کردن گوشه‌ها فضا را بسته نشان می‌دهد. اگر تراس شما آفتاب‌گیر نیست، بهتر است تا جای ممکن از آلاچیق یا پرگولا استفاده نکنید. یک دست بودن نور عاملی‌ست که به ذهن تلقین می‌کند در فضای بزرگ‌تری قرار دارد. توصیه ما استفاده از منابع نوری پراکنده است، که تاریکی ایجاد نشود.

رنگ کف‌پوش و دیوارپوش 

حتما زمانی که برف تمام کوچه را می‌پوشاند، حس کرده‌اید که آن روز کوچه وسیع‌تر به نظر می‌رسد. به طور کلی هیچ‌گاه نمی‌توانید منکر تاثیر رنگ بر وسیع نشان دادن یک محیط شوید.

رنگ‌های خنثی (خاکی، کرم، شیری، خاکستری و …) بهترین گزینه‌ها هستند. رنگ‌های تیره یا جیغ مخصوصا برای کفپوش‌ها به هیچ وجه توصیه نمی‌شود. از طرفی سعی کنید رنگ کفپوش‌ها و دیوار‌پوش‌ها را از یک پالت هم خانواده انتخاب کنید. چرا که اگر تضاد رنگی بین دیوار و کف بیش از حد باشد، فضا را تنگ‌تر نشان می‌دهد. اگر تراس شما یک بخش همیشه سایه و یک بخش نورگیر دارد، استفاده از دو رنگ در کفپوش هم می‌تواند فضا را متفاوت نشان دهد، اما باید دقت کنید که رنگ‌ها از یک پالت باشند.

 

1670846399639717bf68e9b main

انتخاب متریال یکسان نیز در یکدست‌سازی فضا اهمیت دارد، اگر کف‌پوش چوب‌پلاست انتخاب کرده‌اید، دیوار‌پوش هم توصیه می‌شود چوب‌پلاست باشد. یا اگر برای بخش‌هایی ترمووود انتخاب می‌کنید حواستان به تضاد‌ها باشد.

سبک مینیمال، کارت برنده

هرچه از زرق و برق کم‌تری در وسایل تزئینی روف‌گاردن خود استفاده کنید، بزرگی فضا بیشتر به چشم می‌آید. نیمکت‌های ساده و بدون خطوط، آتشکده‌ با چوب‌پلاست سفید، استفاده‌ی کمتر از رنگ در آبنما. به صورت کلی هرچه زوایا در چیدمان کمتر باشد، محیط یکدست‌تر و بزرگ‌تر به چشم می‌آید.

فلاورباکس‌ها را بلند انتخاب کنید و داخل آن‌ها درختچه‌های بلند با برگ‌های پراکنده قرار دهید، در ادامه چند نمونه گیاه را برای شما مثال می‌زنیم. گیاهان تک شاخه، ظریف و یکدست در رنگ نیز جزء اولویت‌های انتخابی باید باشند.

نقاط کانونی ممنوع

زمانی که بحث از بزرگ نشان دادن فضا می‌شود. ترجیح بر این است نقطه‌ی کانونی وجود نداشته باشد، در اصل از نظر وزنی و چیدمان تمام قسمت‌ها شلوغی یکسان داشته باشند و بخشی مانع تردد و رفت و آمد نشود. گاهی ناخواسته یک المان طراحی را در نقطه‌ی کانونی اجرا قرار می‌دهیم. اما باید سعی کنیم تمرکز را جای یک نقطه بر روی نقاط مختلف گذاشته که بهترین نتیجه را از آن بگیریم و محیطی دلباز داشته باشیم.

در فضاهای داخلی، تاکید بر دیوار‌های بلند می‌شود. اما در فضای باز مانند پشت‌بام یا تراس این موضوع کاملا برعکس است، دیوار‌های بلند محیط را بی‌نهایت کوچک جلوه می‌دهند.

1670846438639717e61a5f1 mainf

گرین‌وال مثبت یا منفی

زمانی که پایه‌ی گرین وال شما رنگ خنثی باشد و بر روی آن گیاهان با برگ‌های نازک و ظریف کار شود. فضا بسیار چشم‌نواز و بزرگ جلوه می‌کند، فقط توجه کنید به جای گرین‌وال بلند از عریض استفاده کنید، دیوار سبز بلند مناسب محیط اداری است.

چیدمان

هر چه موقع نصب و چیدن رنگ‌های هم خانواده را به صورت لایه‌ای کنار هم قرار دهیم، فضا چشم‌نواز تر خواهد شد. حتی در چیدمان گیاهان نیز به قد آن‌ها دقت کنید. هنر چیدمان به چشم آمدن وسایل و المان‌ها است. برای مثال می‌توانید فلاورباکس‌ها را طبقه‌ای نصب کنید. میزان شلوغی طبقه‌های پائین و بالا در حد امکان باید به یک شکل باشد.

در آخر

این موضوع را فراموش نکنید که پنجره‌های منتهی به روف‌گاردن را یکدست کنید و از شیشه‌های شفاف به جای تیره استفاده کنید. در نهایت مهم نیست فضای مورد نظر شما چند متر است، برای اجرای روف‌گاردن از شرکت دنیزوود کمک بگیرید که برای میلیمتر به میلیمتر محیط شما اهمیت داده و استانداردترین پلان‌ها را برای شما در نظر می‌گیرند.

 


پایان مطلب


 

 

لینک های مرتبط 


 

 

 

نوشته های مرتبط

ارسال یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید