کابینت مدرن و سنتی آشپزخانه 1

سبک طراحی مدرن (modern kitchen style)

کلمه "مدرن" به تنهایی دامنه وسیعی از معانی را در بر می گیرد اما وقتی صحبت از طراحی کابینت آشپزخانه مدرن می کنیم ، معمولا کابینت های بدون فریم ، اشیائ ساده و براق ، خط های افقی منظم و فقدان تزئینات اضافی به ذهن می آید که با زیبایی طبیعی متریال های بکاررفته در آشپزخانه همراه گشته است.
تمیز دادن سبک طراحی مدرن با سبک طراحی معاصر کار دشواریست زیرا امروزه بسیاری از فضاها هم مدرن و هم معاصر به حساب می آیند ، از این رو مردم از اصطلاحات مربوط به این دو سبک جابجا استفاده می کنند. این در حالیست که تفاوت هایی بین این دو در ظاهر و اصطلاحات فنی وجود دارد. سبک طراحی معاصر همانطور که از نامش پیداست مربوط به طراحی روز و یا به عبارت دیگر طراحی حال حاضر دنیاست. سبک طراحی مدرن اشاره به یک سبک و استایل مشخص در طراحی دارد که در اواسط قرن بیستم المان های سنتی طراحی مربوط به قبل از انقلاب صنعتی را در هم شکست و سبکی جدید متناسب با زندگی آن روزها ارائه داد.
کلمه مدرن می تواند یک اصلاح گول زننده باشد زیرا در بسیاری از موارد برای توصیف چیزی به کار می رود که نقطه مقابل و متضاد سنتی است ، اما آن چیز به مرور زمان ممکن است تبدیل به شی آنتیکی شود. برای مثال لباس هایی که زنان و مردان در سال 1920 به تن می کردند در آن زمان مدرن بوده است اما در حال حاضر آن لباس ها آنتیک محسوب می گردند.

در زیر هشت المان از کابینت آشپزخانه مدرن را بر می شماریم:

1 – درب های فلت و بدون قاب

این مدل از درب ها که در طراحی مدرن استفاده می گردند یکی از نشانه ها و المان های اصلی این سبک محسوب می شود.

2 – دستگیره های توکار 

یکی دیگر از المان های اصلی سبک مدرن استفاده از درب های بدون دستگیره یا دستگیره توکار می باشد که جلوه خاص و زیبایی به کار می بخشد. در این حالت به جای نصب دستگیره روی درب ها از یک پروفیل استیل U یا L شکل پشت درب ها استفاده میگردد.

3 – استفاده از نمای فلز

در کابینت آشپزخانه مدرن شما معمولا با المان های فلزی و براق نظیر دستگیره های لوله ای استیل و یا دستگیره های خطی باریک که تمام عرض درب ها و کشو ها را می گیرند مواجه می گردید. این گونه دستگیره ها خط های افقی طراحی مدرن را بیشتر در معرض توجه قرار می دهند.

4 – فقدان تزئینات اضافی ، امضا و نشان همیشگی سبک مدرن

این معمولا یکی از نکاتی است که سبک مدرن را از سبک معاصر متمایز می سازد. در حالی که شما ممکن است با متریال های رنگارنگ و پرنقش و نگار و همچنین طرح های پتینه در سبک معاصر مواجه شوید ، از این دست المان ها را خیلی در کابینت آشپزخانه مدرن پیدا نخواهید کرد. در عوض درب های فلت و تجهیزات آشپزخانه استیل و براق که با کاشی های بین کابینت ساده و براق همراه هستند و صفحات رویه کم نقش و نگار در این سبک اجرا می گردند.

5 – اعتماد به زیبایی طبیعی و ذاتی متریال ها 

آنگونه نیست که سبک مدرن به هیچ وجه در تزئین و پیرایش فضا نمی کوشد ، اما در این راستا از مشخصات طبیعی متریال های مختلف استفاده می کند. برای مثال گره های طبیعی چوب بلوط و یا رگه های زیبای سنگ مرمر از جمله ابزاری است که در سبک مدرن برای زیبایی بیشتر فضا بکار گرفته می شود.

6 – تاکید بر خطوط افقی 

شاید شما در نگاه اول متوجه این نکته نشوید اما بسیاری ازطراحان در میزان توجهشان به خطوط افقی در طراحی کابینت مدرن اشتراک مشهودی دارند. خطوط طولانی و عریض ، تجمع کشوهای عریض در یک قسمت با خطوط هم ردیف ، دستگیره هایی که در طول این خطوط امتداد یافته اند برای تاکید بیشتر بر روی آنها همگی بر این نکته دلالت دارند. در آشپزخانه زیر پنل مستطیل شکل معلق پشت کابینت ها با تو رفتگی مستطیل شکل و افقی دکوری خود باز هم تاکید بیشتری بر خطوط افقی این کابینت آشپزخانه مدرن دارد.
برای درک بهتر این مطلب به تشریح چند مثال می پردازیم. در تصویر زیر که مثال دیگری در این باب می باشد علاوه بر شیار های افقی درب ها ، تمامی گره ها و طرح های چوب نیز به صورت افقی می باشند. این در حالی است که در یک آشپزخانه سنتی خطوط و گره های چوب ممکن است گرایش عمودی داشته باشند و به این صورت اجرا شوند.

7 – ثبات در استایل 

نوع نورپردازی ها ، میز ها ، صندلی ها و چهارپایه های کنار بار و… همگی در مرحله طراحی یک آشپزخانه باید مورد توجه قرار گیرند. این المان های طراحی ترجیحا با ثبات می باشند تا اینکه متغیر باشند. این المان ها ساده و بدون پیرایش هستند.
نکته دیگری که باید بدان توجه نمود این است که هیچ قانونی وجود ندارد که در آن استفاده از رنگ های مختلف را در کابینت آشپزخانه مدرن منع کند. چه در خود کابینت ها و چه در لوازم و ملزومات آشپزخانه.

8 – المان های صنعتی 

چیزی درون المان های بی پیرایه ی صنعتی وجود دارد که آنها را برای طراحی مدرن بسیار مناسب می کند. برای مثال در عکس زیر ، دیوار بتنی طبیعی ترمیم نشده ، زنگار و دست نخورده دارای زیبایی بصری بالایی می باشد که در سبک مدرن به اندازه ی یک کاغذ دیواری طرح دار جذابیت دارد. کف طرح بتن و فقدان المان های زینتی ، جلوه مدرن ویژه این آشپزخانه را تکمیل می کند.

 

مطلب پیشنهادی : طراحی آشپزخانه جزیره

 

طرح آشپزخانه سنتی (traditional kitchen style )

کابینت آشپزخانه سنتی بوسیله جزییات آن تعریف شده است. که می تواند شامل آرک ها ، ستون و گچ بری های دکوراتیو ، درب های کابینت قابدار و به صورت کلی ترکیبی از فینیش و فرنیش آنتیک مثل یک پایه کابینت چوبی خراطی شده و یا یک لوستر خاص. این سبک طراحی چه چاشنی سبک آمریکایی و چه سبک قدیمی جهانی را داشته باشد ، با این حال مهر و نشان استایل شخصی صاحب آشپزخانه را به همراه دارد.

همانگونه که گفتیم کابینت آشپزخانه سنتی بوسیله جزییاتش تعریف می شود ولی خلق جزییات چشم نواز و زیبا به سادگی قرار دادن پایه ای چوبی زیر یک کابینت جزیره نیست. اما به هر حال همه کابینت های سنتی چه به سبک آمریکایی باشند و چه به سبک مدیترانه ای و … در یک سری المان های اصلی طراحی مشترک هستند. در این قسمت ما به 15 مورد از این المان ها که به طراحی یک آشپزخانه سنتی کمک می کند اشاره می کنیم.

1 – جزییات معماری :

آشپزخانه سنتی روی جزییات در تمامی نواحی تمرکز دارد به طوری که در این سبک به هر سمتی که نگاهی بیاندازید آراستگی و تزیین را مشاهده خواهید کرد.

2 – درب های قابدار :

ساختار یک کابینت می تواند تاثیر بسیاری زیادی روی ظاهر کابینت داشته باشد. همپوشانی کامل درب ها و بدون فریم بودن آنها بیشتر شبیه به سبک معاصر می مانند. همچنین در هیچ کجا شما لولای درب را نمی بینید. از طرفی درب های قابدار همراه و همسو با سبک طراحی قدیمی و کلاسیک می باشد.

3 – سطح رویه لعاب دار و مندرس برای کابینت ها :

کابینت سبک سنتی معمولا بر روی سطوح لعاب دار و صیغلی که به گونه ای ساخته شده اند که به نظر کهنه و قدیمی می آیند ، تاکید دارد. چه از یک رنگ سفید آنتیک استفاده می کنید و چه از رنگی مشابه جزیره عکس بالا ، کمی لعاب می تواند ظاهری قدیمی و مندرس به آن بدهد. اگر قصد طراحی کابینت آشپزخانه با این سبک دارید دقت کنید. زیرا بسیاری از رنگ هایی که به این منظور تولید شده اند به نظر مصنوعی می آیند و حس قدیمی را انتقال نمی دهند. بنابراین حتما قبل از اجرا از سازنده کابینت خود بخواهید که نمونه رنگ را به شما نشان دهد و به تایید شما برساند.

4 – ترکیب رنگ و استایل های مختلف :

آشپزخانه های traditional معمولا از جنس ها و رنگ های مختلفی در کنار هم استفاده می کنند.برای مثال در بسیاری از مواقع شما شاهد یک رنگ و استایل در محیط آشپزخانه و رنگی دیگر در قسمت جزیره هستید. البته هیچ محدودیتی در این کار وجود ندارد. شما می توانید به سادگی از یک طرح چوب طبیعی در کمد قدی در قسمتی دیگر استفاده کنید و حتی در یک آشپزخانه که به سبک سنتی طراحی می شود از 3 یا 4 رنگ مختلف کمک بگیرید.

مطلب پیشنهادی : نحوه رنگ کردن کابینت

5 – درب های کابینت دکوراتیو :

انتخاب های نا محدودی برای دکور کابینت سنتی وجود دارد. شیشه های دورتراش برای ویترین ، شیشه های آنتیک ، شبکه های فلزی مثل نمونه ای که در عکس مشاهده می کنید و …

6 – تاج و پاخور دکوراتیو :

در این سبک از طراحی کابینت آشپزخانه شما می توانید با بکارگیری کنده کاری در پاخور و تاج و زیرچراغ ها زیبایی فضا را افزایش داده و یا بین کابینت ها از نما استفاده نمایید.

7 – جزئیات معماری برای کابینت :

در این آشپزخانه شما شاهد ستون هایی در اطراف سینک که یک المان معماری زیبا به حساب می آید ، می باشید که جلوه خاص و چشم گیری به این نقطه مرکزی از آشپزخانه داده است. همچنین اختلاف عمق کابینت های قسمت سینک نسبت به کابینت های اطرافش نیز ممکن است نظر شما را جلب نماید. آشپزخانه traditional شامل جزئیاتی همانند پایه و سرستون در قسمت جزیره ، پاخور های قوسی و طراحی هود به صورت مخفی به شکل شومینه مانند می باشد که همگی این جزئیات مانند لایه هایی روی هم قرار گرفته تا به هدف نهایی یعنی خلق یک آشپزخانه به سبک سنتی برسند.
این آشپزخانه برخی از این المان های معماری را به نمایش می گذارد: هود شومینه ای ، سرستون های روی جزیره ، پاخور قوسی و …

 

 

 

 

 

منبع » سایت فینسا دکور

 

 


پایان مطلب


 

 

لینکهای مفید و مرتبط با این مطلب

 

 

نوشته های مرتبط

ارسال یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید