و انواع زمین را بشناسید 1

کاربری و انواع زمین را بشناسید تا هنگام خرید زمین ضرر نکنید!

انواع زمین

وقتی که قصد خرید زمین دارید، باید بدانید که آن زمین از چه نوعی است و برای چه کاربردی آن را می‌خواهید. در تعریف حقوقی، زمین انواع مختلفی دارد که در هنگام خرید باید به آن توجه کنید. در این مقاله قصد داریم به معرفی انواع زمین و نیز کاربری‌های مختلف آن بپردازیم. با ما همراه باشید.

انواع زمین

در اصطلاح حقوقی، زمین به سه دسته‌ی بایر، دایر و موات تقسیم‌بندی می‌شود.

زمین دایر: زمینی که در آن ساختمان، تأسیسات و دیوارکشی متناسب با ملک و یا املاکی که باغ و مشجر و یا زراعی باشد بنا شده‌است. این زمین‌ها دائماً مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرند.

 زمین بایر: این زمین فاقد هر گونه ساختمان و تأسیسات است. البته این زمین‌ها قبلاً سابقه دایر بودن داشته‌اند؛ ولی به دلایلی مانند اعراض و عدم بهره‌برداری به مدت ۵ سال متوالی، بدون عذر موجه، متروک مانده‌اند.

زمین موات: این زمین‌ها سابقه عمران و آبادانی نداشته‌اند و به صورت طبیعی باقی مانده‌اند. زمین برای این‌که مباح و موات باشد باید دو شرط داشته باشد:

مالک خاص نداشته باشد. زمینی که مالک مشخصی دارد و به خاطر اهمال مالک، آباد نیست را، زمین موات نمی‌گویند. این زمین بایر است و احیای آن از موجبات تملک نیست.

آبادی و کشت و زرع در آن نباشد. زمین آباد به زمینی که در آن درختکاری و زراعت و ساختمان باشد، گفته می‌شود. این زمین‌های آباد، معمولاً مالک خاص دارند؛ مگر اینکه در اثر اعراض مالک یا دلایل دیگر، مجهول‌المالک باشند.

1651058920626928e88972c main

 

 

زمین دایر زمینی که در آن ساخت و ساز یا کشاورزی وجود دارد.

انواع زمین موات

زمین موات انواع مختلفی دارد:

زمین‌هایی که از اصل موات بوده و آگاهیم که در هیچ زمانی ملک کسی نبوده و یا ندانیم که سابقه ملکیت داشته یا نه

زمین هایی که در گذشته سکنه داشته؛ اما از بین رفته و متروک مانده‌است. زمین‌های شوش و بابل از این‌گونه زمین‌ها هستند.

زمین هایی که از روی ظاهرشان مشخص است که مالک دارند ولی مالکشان معلوم نیست که چه کسی است و ملک هم به صورت خرابه است. این زمین‌ها دو عنوان می‌توانند داشته باشند: یا زمین‌های موات خوانده می‌شوند یا زمین‌های مجهول‌المالک.

زمین‌هایی که مالک مشخصی دارند؛ ولی مالک از آن‌ها اعراض کرده‌است. این زمین‌ها دو گونه‌اند: یا موات بوده و احیا شده‌اند و پس از احیا مالک اعراض نموده و یا مشمول هیچ یک از اقسام ذکر شده نبوده و تابع ملک مالک می‌باشند؛ ولی مالک آن قسمت را مهجور گذاشته است؛ مثل زمینی که جزء یک آبادی بوده و از نهر آن آبیاری می‌شده ولی نهر خشک شده و زمین از بین رفته و خراب شده‌است ولی مالک از آن اعراض نکرده است.

انواع کاربری زمین

برای خرید زمین، علاوه بر اینکه باید بدانیم زمین از چه نوعی است، کاربری و کاربردی آن چیست، هم اهمیت دارد. در ادامه انواع مختلف کاربری زمین را شرح می‌دهیم.

کاربری مسکونی

این زمین‌ها را برای ساخت ویلا، ساختمان و … می‌توان استفاده کرد. این زمین‌ها برای ساخت خانه و مناسب برای زندگی هستند.

کاربری تجاری

این زمین‌ها برای راه‌اندازی کسب و کار و تجارت هستند و می‌توان در آن‌ها مغازه، رستوران، مرکز خرید و … بنا کرد. این زمین‌ها علاوه بر این‌که کاربری تجاری دارند، باید مجوز ملکشان هم از نوع تجاری باشد.

کاربری کشاورزی

این زمین‌ها برای کشاورزی و کشت و زرع مناسب هستند. این زمین‌ها یا باغ‌های بزرگ هستند که در آن‌ها درخت کاشته می‌شود و یا اراضی زراعی هستند که در آن‌ها محصولات زود بازده کشت می‌شود و معمولاً هم برای صیفی‌جات مورد استفاده قرار می‌گیرند.

کاربری صنعتی

این زمین‌ها مناسب برای برپایی کارخانه، صنعت و تولید هستند.

کاربری اداری- دولتی

این زمین‌ها برای ساخت نهادهای دولتی مانند: شهرداری، وزارتخانه و … مناسب هستند.

کاربری خدماتی

این زمین‌ها با هدف ارائه خدمات و کسب درآمد در اختیار متقاضیان قرار می‌گیرند. کاربری خدماتی با کاربری تجاری تفاوت دارد. در کاربری خدماتی هدف خدمت رساندن به عموم مردم است، مثل حمام‌های عمومی، به همین دلیل این زمین‌ها شامل هزینه‌های شهرداری نمی‌شود.

کاربری فضای سبز

یکی از انواع زمین، زمین‌هایی با کاربری فضای سبز است. این زمین‌ها، گزینه‌های مناسبی جهت ایجاد فضای سبز و پارک هستند.

برای اطلاعات بیشتر در خصوص انواع زمین و کاربری آنها به لینک زیر مراجعه نمایید:

https://bimeh.com/mag/types-of-land/

16510585716269278b8164e main

زمین با کاربری فضای سبز

کاربری پارکینگ

این زمین‌ها برای ساخت پارکینگ در نظر گرفته شده‌اند.

کاربری ورزشی

این زمین‌ها برای ساخت باشگاه‌های ورزشی، ورزشگاه‌ها و مکان‌های این‌چنینی مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرند.

کاربری آموزشی

در این زمین‌ها مهدکودک، مدرسه و دانشگاه بنا می‌شود..

کاربری خدمات شهر

از دیگر انواع زمین می‌توان به زمین‌هایی با کاربری خدمات شهری اشاره کرد. ساخت ساختمان برای آتش‌نشانی، کلانتری و جمع‌آوری زباله در زمین‌هایی با کاربری خدمات شهری انجام می‌شود.

کاربری فرهنگی- مذهبی

مکان‌هایی مانند: مسجد، قبرستان، کتابخانه و سینما در زمین‌های با کاربری فرهنگی- مذهبی بنا می‌شوند.

کاربری بهداشتی- درمانی

بیمارستان‌ها و درمانگاه‌ها در این زمین‌ها ساخته می‌شوند.

فاقد کاربری

بعضی از انواع زمین ها هم فاقد کاربری هستند. این زمین‌ها یا ذخیره شهرداری‌ها هستند و یا هنوز کاربریشان مشخص نشده‌است.

اما چگونه از سرمایه خود در برابر حوادث و بلایای طبیعی محافظت کنیم؟ فرض کنیم شما زمینی که خریده‌اید را ساخته‌اید یا در حال ساخت آن هستید و دچار سانحه شده‌است. چه کسی خسارات این حوادث را جبران می‌کند؟ فراموش نکنید که همیشه راه‌حلی وجود دارد و افراد هوشمند علاج واقعه قبل از وقوع می‌کنند. در ادامه راه‌های محافظت از سرمایه را برایتان شرح می‌دهیم.

بیمه آتش سوزی

وقتی که زمینی را خریداری کردید و در آن ساختمانی بنا شد، یکی از راه‌هایی که می‌توانید از طریق آن، از سرمایه خود محافظت کنید، بیمه کردن ساختمان در برابر آتش سوزی است. البته بیمه آتش سوزی فقط ساختمان را در برابر حریق بیمه نمی‌کند؛ بلکه آن را در برابر حوادثی مانند انفجار و صاعقه هم بیمه می‌کند. علاوه بر این، بیمه آتش سوزی پوشش‌های دیگری مانند: بیمه زلزله، سیل و دیگر حوادث هم دارد که به دلخواه و به صورت اختیاری می‌توانید با پرداخت حق بیمه کمی بیشتر، این پوشش‌ها را هم انتخاب کنید.

شاید فکر کنید که بیمه آتش سوزی چه فایده‌ای دارد؟ با بیمه کردن ساختمان خود، در صورتی که در اثر حوادث بیمه‌شده، ساختمان دچار آسیب شود، شرکت بیمه‌گر هزینه‌های آن را جبران می‌کند و شما مجبور نیستید در زمان حادثه هزینه هنگفتی بابت آسیب به ساختمان پرداخت کنید. پس به نوعی شما پول خود را سرمایه‌گذاری کرده‌اید تا در موقعیت بحرانی از سرمایه خود استفاده کنید.

خرید بیمه آتش سوزی

بیمه آتش سوزی بر اساس کاربری ساختمان و استحکام آن و میزان ریسک‌پذیری و … هزینه متفاوتی دارد. برای اینکه از حق بیمه آتش سوزی ساختمان خود، چه صنعتی و چه غیر صنعتی، آگاهی داشته باشید، می‌توانید از سامانه آنلاین بیمه دات کام استفاده کنید. این سامانه جامع‌ترین و معتبرترین سامانه بیمه‌ای آنلاین کشور است که علاوه بر محاسبه حق بیمه، امکان مقایسه شرکت‌های بیمه‌ای مختلف را هم به شما می‌دهد که راحت‌تر بتوانید اقدام به خرید بیمه آتش سوزی نمایید. با استفاده از این سامانه، شما می‌توانید بیمه مورد نظر خود را به راحتی و با چند کلیک ساده، با اطمینان خریداری کرده و درب منزل تحویل بگیرید.

به طوری کلی قبل از خرید انواع زمین باید به کاربری آن و هدف خود از خرید آن زمین دقت کنید تا متضرر نشوید. همچنین زمان خرید زمین به نکاتی که در مقاله به آن اشاره شد دقت نمایید. 

ماخذ: سایت بیمه دات کام (https://bimeh.com)

 


پایان مطلب


 

 

لینک های مرتبط 


 

 

نوشته های مرتبط

ارسال یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید