شومینه و کاربرد آن در خانه 1

 

 انواع شومینه ها در منزل، بخشی از تاسیسات ساختمان به حساب می آیند و در طراحی و اجرای آنها، ضمن رعایت اصول فنی و ایمنی، می بایست به نسبت فضا و موقعیت مان، یکی از انواع این شومینه ها را انتخاب و اجرا کرد. لازم است یادآوری کنم که به نظر اغلب مردم، شومینه اتلاف انرژی بالایی دارد و با توجه به بالا بودن هزینه انرزی در کشورمان، این نکته را هم باید مد نظر داشته باشید.

با این همه، برای آشنایی شما عزیزان، در ادامه مطلب به انواع شومینه و کاربرد آنها اشاره خواهیم کرد.

انواع شومینه، از موارد تزیینی و کاربردی در منازل هستند که طی سال‌ها به بخشی ثابت از عناصر دکوراتیو تبدیل شده‌اند. زیبایی این بخش و نمای متفاوت و جذابی که به محیط می‌دهد، در کنار جلوه نوستالژیک شومینه و حس فوق العاده‌ای که در محیط زمستانی خانه ایجاد می‌کند دست به هم داده و کاربرد آن را به گزینه‌ای مورد‌پسند و پرطرفدار تبدیل کرده است.

تنوع موجود در میان انواع شومینه کمک می‌کند تا بتوان نمونه‌ای مناسب از نظر گرمایشی و هماهنگ با محیط منزل خود انتخاب نمود. به‌نحوی که با سایر لوازم دکوراتیو و فضای کلی منزل هماهنگ بوده و نمایی هارمونیک و زیبا به محیط ببخشد.

در این مطلب همراه با شما می‌خوانیم:

  • شومینه و کاربردهای آن در منزل را بیشتر بشناسیم.
  • شومینه زیبا، مفید و کاربردی!
  • از باربیکیو و مصارف کاربردی آن چه می‌دانیم؟

تا انتهای نوشتار با ما همراهی کنید.

 

انواع شومینه

 

انواع شومینه برای کدام خانه مناسب است؟

شومینه از اجزای دکوراتیو زیبا و بسیار پرطرفدار است که در بسیاری از منازل از ویلایی تا آپارتمانی کاربرد دارد. اما اینکه کدام شومینه برای کدام خانه مناسب است، موضوعی جداگانه است که با در نظر گرفتن عوامل گوناگون از نوع دکوراسیون منزل تا نوع شومینه و سوخت مصرفی و میزان گرمایش هر خانه و وسعت آن تعیین می‌شود.

انواع شومینه از نظر نوع قرارگیری به ۳ دسته اصلی دیواری، کنجی و رومیزی تقسیم می‌شوند. این موضوع نشان می‌دهد که برای انتخاب نوع مناسب، توجه به میزان فضای در دسترس و پلان خانه و محل نصب شومینه بسیار مهم است.

از نظر شکل‌ ظاهری و متریال مصرفی در ساخت هم، انواع مدل‌های شومینه به سنگی، آجری و شیشه‌ای تقسیم می‌شوند. بدیهی است سبک دکوراسیون اجرا شده در هر محیط، تا حد زیادی بر انتخاب نوع شومینه‌ای موثر است که برای نصب در آن محیط در نظر گرفته می‌شود.

مدل‌های سنگی و آجری از انواع شومینه بیشتر در منازلی با دکوراسیون کلاسیک و سنتی کاربرد دارند و شومینه‌های شیشه‌ای اغلب با نمای دکوراتیو مدرن هم‌خوانی دارند.

سوخت مصرفی نیز از دیگر مواردی است که بر انتخاب نوع شومینه در منازل گوناگون اثر می‌گذارد.

 

مطلب پیشنهادی : آبگرمکن خورشیدی چیست؟

 

در ادامه مطلب با انواع این وسیله کاربردی از جهات مختلف آشنا شده و توضیح مختصری درباره هر یک خواهیم خواند.

با ما همراه بمانید.

کاربرد انواع شومینه

 

آشنایی با انواع شومینه، از زیبایی تا تنوع در کاربرد!

شومینه‌ها گرچه همگی با کاربردهای گرمایشی و دکوراتیو مورد استفاده هستند، اما میزان تولید گرما و کاربرد سوخت در آنها متفاوت است.

از شومینه گازی و برقی تا انواع هیزمی گرمابخش منازل ما بوده و بخشی از زیبایی و المان‌های دکوراتیو را در این محیط تشکیل می‌دهند.

از نظر نوع نصب و شرایط استفاده نیز، تفاوت‌هایی در انواع شومینه دیده می‌شود که بر انتخاب آنها اثر دارد.

در این بخش از مطلب با هم نمونه‌هایی از این سازه‌های زیبا و کاربردی را بررسی می‌کنیم.

شومینه الکلی: در این نوع شومینه همانطور که از نامش برمی‌آید، از الکل به‌شکل ژل بیو اتانول استفاده شده که دوده یا آلایندگی زیادی تولید نمی‌کند و نیازی به نظافت دشوار ندارد. در این نوع تنها کاربرد یک دستمال مرطوب ساده برای پاک‌‌سازی بدنه شومینه کافی است، ضمن اینکه الکل سوختی بی‌خطر بوده و مضراتی برای تنفش انسان ندارد.

لازم به یادآوری است این نوع شومینه حرارت زیادی فراهم نمی‌کند و در فضاهای بزرگ بیشتر جنبه زیبایی و دکوراتیو دارد.

شومینه برقی: این محصول کاملا فاقد آلایندگی بوده و بازده کاری آن صد ‌در صد بوده و انرژی را به‌هدر نمی‌دهد. برخلاف تصور قدیمی، این نوع شومینه با مصرف پایین انرژی الکتریکی همراه است و هزینه زیادی به کاربران تحمیل نمی‌کند.

در میان انواع شومینه نمونه‌های برقی از زیباترین و بي‌خطرترین نمونه‌ها مدل برقی است که با کاربرد آسان و بدون نیاز به پاکسازی و رفع آلایندگی بسیار راحت مورد استفاده قرار می‌گیرد.

شومینه دیواری: مدل‌های خاصی از شومینه که داخل دیوار یا به‌شکل قاب بر روی دیوار نصب شده و از نما و ظاهر بسیار زیبایی برخوردار است به بازار آمده که طرفداران خاص خود را نیز جلب نموده است.

شومینه گازی: این نوع از متداول‌ترین نمونه‌هایی است که در حال حاضر مورد استفاده در خانه‌هاست. با وجود انشعاب گاز در اکثر منازل و گرمایش بالای حاصل از سوخت گاز، این نوع شومینه با بیشترین استقبال از طرف خانواده‌ها روبه‌روست.

شومینه گازی با دودکش و لوازم جانبی و با رعایت نکات ایمنی، نمونه‌ای مطمئن است که در مقایسه با سایر مدل‌ها گرمایش بیشتری تولید کرده و برای محیط‌هایی با هر میزان زیربنا از جمله خانه‌هایی با وسعت بالا بسیار مفید و کاربردی است.

شومینه آویزان: شومینه آویز یا معلق نمونه‌ای بسیار شیک از انواع شومنه است که در بخشی از منزل آویزان شده و در شیک و امروزی کردن فضا تاثیر زیادی دارد. برای کسانی که از سبک‌های مختلف دکوراسیون پیروی می‌کنند، استفاده از مدل‌های مختلف این نوع شومینه بسیار مفید و کاربردی بوده و کمک به‌سزایی به تکمیل زیبایی محیط و ایجاد گرمایش لازم می‌کند.

اغلب نمونه‌‌های شومینه آویز به‌طور سفارشی و هماهنگ با فضای در دسترس ساخته می‌شوند.

باربیکیو: باربیکیو به‌معنای وسیله‌ای برای پخت طولانی مدت گوشت و سایر مواد غذایی است که اغلب در فضای آزاد مورد استفاده قرار می‌گیرد. نمونه از وسایل گرمایشی به‌شکل کوره‌ای که کاربردهایی خوبی در پخت‌وپز داشته و برای تهیه انواع غذای کبابی کاربرد دارد. از نکات مهم در مراقبت از این وسیله پاکسازی قطعات آن پس از استفاده و نیز بررسی لوله‌های گاز وصل به دستگاه از نظر ایمنی است.

شومینه آویزان

سخن پایانی…

انواع شومینه و کاربردهای آن در منزل نه تنها در بحث گرمایش، که در تکمیل دکوراسیون منزل نیز مطرح بوده و نقش مهمی ایفا می‌کند. علاوه بر کاربردهای کلاسیک و سنتی شومینه، امروزه تنوع محصولات این وسیله از نظر نمای ظاهری، نوع سوخت مصرفی و نیز به‌لحاظ قیمت و متریال مصرفی باعث شده بسیاری به کاربرد بیشتر آن در بناهای مدرن و امروزی روی بیاورند. موج جدید استفاده از انواع شومینه، با ظهور مدل‌های جدید این محصولات همزمان شده و به شیک و امروزی کردن نمای دکوراتیو به‌ویژه در مناطق سردسیر منجر شده است.

تنوع موجود در مدل های گازی، برقی، هیزمی و انواع شومینه در سبک‌های دیگر نیز، امکان تامین رضایت افراد با سلیقه‌ها و الزامات گوناگون را در این زمینه فراهم کرده است.

برای علاقمندان به پخت‌وپز پیک‌نیکی در فضای باز نیز انواع باربیکیو به‌عنوان بخشی از این ملزومات کاربردی و مورد استفاده است.

با رعایت نکات ایمنی در نصب، کاربرد و پاکیزه‌سازی این لوازم گرمایشی و دکوراتیو می‌توان استفاده خوب و مفیدی از آنها را در ساختمان‌هایی با سبک‌های مختلف شاهد بود.

شما هم می توانید با برسی تنوع موجود در مدل‌های انواع شومینه، نمونه‌ای متناسب با فضای دکوراتیو خانه خود انتخاب و برای گرمایش و زیبایی هرچه بیشتر منزل تهیه و نصب نمایید.

 

نوشته های مرتبط

ارسال یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید