معروف ترین سازه های فلزی جهان آشنا شوید 1

معرفی برترین سازه های فلزی جهان

مقدمه

امروزه در سراسر جهان سازه‌های فلزی وجود دارند که رکورد ارتفاع در جهان را تغییر می دهند، پل هایی که عریض‌ترین رودخانه‌ها را پوشش می‌دهند و سازه‌هایی که به عنوان نماد یک شهر شناخته می‌شوند. قابل ذکر است که بسیاری از این سازه‌های نمادین بدون فولاد ساخته نمی‌شدند و نقش فولاد در ساخت آن‌ها غیرقابل انکار است. همانطور که می‌دانید فولاد یکی از پرکاربردترین فلزات برای ساخت و ساز این ساختمان‌های مسحور کننده در چند دهه گذشته به حساب می‌آید و با توجه به ویژگی‌های منحصر به فرد خود توانسته است محدودیت‌های سازه‌‌های سنتی را کنار زده و ویژگی‌های قابل اعتمادی را ارائه دهد. 

1633241545615949c917137 main

برج ایفل  (The Eiffel Tower)

برج ایفل یکی از رمانتیک‌ترین و مشهورترین سازه فلزی جهان است که در سال ۱۸۸۹ ساخته شد و بلندترین ساختمان پاریس نیز نام گرفته است. ارتفاع این برج به ۳۲۴ متر می رسد و نام برج ایفل از نام طراح و سازنده آلمانی تبار آن، گوستاو ایفل برداشته شده است. لازم به ذکر است در این سازه ۱۸ هزار قطعه فولادی استفاده شده  است که توسط ۲.۵ میلیون پیچ مهره و میخ پرچ به یکدیگر متصل شده اند. برای ساخت این برج مجموعا حدود ۷۳۰۰ تن فولاد به کار رفته است. نکته جالب توجه درباره این برج این است که در هنگام وزش باد حدود ۵ تا ۷ سانتی‌متر نوسان پیدا می‌کند.

 

 

استادیوم ملی پکن ( The Bird’s Nest)

این استادیوم که با نام آشیانه پرنده (The Bird’s Nest) نیز شناخته می‌ شود، برای المپیک 2008 ساخته شد و آن را بزرگترین سازه فولادی جهان می ‌دانند که در شهر پکن چین بنا شده است. این سازه با 36 کیلومتر مقاطع سازه‌ای توخالی ساخته شده است و وزن قسمت‌های فلزی سازه، ۴۲ هزار تن می‌باشد. همچنین در طراحی این سازه اقدامات لازم جهت صرفه جویی انرژی و حفاظت از محیط زیست لحاظ شده است.

 

خرید انواع تیرآهن

 

برج خلیفه (Burj Khalifa)

برج خلیفه که با نام اختصاری برج دبی نیز شناخته می‌شود در حال حاضر بلندترین برج جهان است که با ۱۶۳ طبقه و ارتفاع ۸۲۸ متر در شهر دبی واقع شده است. ساختار اصلی این برج را بتن مسلح تشکیل داده است که از ۳۱ هزار و ۴۰۰ تن میلگرد و سایر مقاطع فولادی در آن استفاده شده است. جالب است بدانید در طراحی این برج از شکل و شمایل یک نوع گل به نام هیمنوکالیس استفاده شده است. اگرچه این برج در سال ۲۰۰۹ ساخته شده است ولی هنوز به عنوان یکی از مدرن‌ترین سازه‌های دنیا شناخته می‌شود.

 

طاق دروازه (Gateway Arch)

از بلندترین سازه‌های فلزی دنیا، طاق دروازه (Gateway Arch) واقع در ایالت میسوری آمریکا است. این سازه توسط ارو سارینن طراحی و در سال 1965 تکمیل شد و کماکان بزرگترین اثر باستانی در ایالات متحده به حساب می‌آید. ارتفاع این سازه فولادی 192 متر بوده و از 900 تن فولاد ساختمانی در قسمت داخلی و استنلس استیل در قسمت خارجی این سازه، به عنوان پوشش استفاده ‌شده است. این طاق به عنوان نمادی از توسعه غرب ساخته شده است و از عرشه آن، نمای پاناروما از شهر در دسترس می‌باشد.

 

آسمان‌خراش امپایر استیت (The Empire State Building)

این ساختمان که یکی از نمادهای کلان شهر نیویورک به شمار می‌آید، در سال ۱۹۳۱ ساخته شده است و با ۱۰۳ طبقه، به مدت ۴۰ سال لقب بلندترین ساختمان جهان را به خود اختصاص داده بود. طراحی سازه بسیار مدرن و درخور توجه است و بیش از ۵۷ هزار تن فولاد در اسکلت فلزی آن به کار رفته است. ارتفاع این آسمان‌ خراش ۳۸۱ متر بوده و دارای کاربرد اداری می‌باشد. ساخت این ساختمان در زمان خود تنها ۱۳ ماه به طول انجامید که در زمان خود بسیار شگفت انگیز است.

 

پل بندر سیدنی (Sydney Harbour Bridge)

پل بندر سیدنی که به عنوان بزرگترین پل قوسی جهان شناخته می‌شود در سال ۱۹۳۲ افتتاح شد. این پل در نزدیکی خانه اپرای سیدنی قرار دارد و به همراه یکدیگر جاذبه‌های اصلی گردشگری شهر سیدنی را تشکیل می‌دهند. طراحی این سازه بسیار جالب و کاربردی بوده تا جایی که ریل قطار، خیابان، پیاده‌ رو و مسیر ویژه دوچرخه بر روی آن تعبیه شده است. در مجموع حدود ۵۲ هزار و ۸۰۰ تن فولاد در این پل به کار رفته است و برای استحکام قطعات فلزی به یکدیگر، بیش از شیش میلیون پرچ به صورت دستی نصب شده‌اند.

 

پل بروکلین (The Brooklyn Bridge)

این پل یکی از قدیمی‌ترین سازه‌های فلزی آمریکا است. این پل در سال ۱۸۶۹میلادی ساخته شده و پس از ۱۴ سال عملیات عمرانی و با صرف هزینه ۱۵ میلیوم دلاری، در سال ۱۸۸۳ میلادی افتتاح شد. پل بروکلین اولین سازه‌ای است که در ساخت آن از کابل‌های فولادی گالوانیزه با قطر ۴۰ سانتی‌متر استفاده شده است و در دو طبقه برای تردد خودروها و عابران پیاده مورد استفاده قرار می‌گیرد. پل بروکلین با ۱۳۸ سال قدمت، نماد شهر نیویورک است و بیش از ۱۰۰ هزار وسیله نقلیه به صورت روزانه از روی این پل تردد می‌کنند.

 

برج ویلیس(Willis Tower)

برج ویلیس که قبلا با نام برج سیرز شناخته می‌شد، یکی از بزرگترین ساختمان‌های جهان و از نمادهای شهر شیکاگو می‌باشد که در سال ۱۹۷۳ کامل شد و با ارتفاع ۵۲۷ متر، دومین ساختمان بلند در آمریکا به شمار می‌آید. این سازه فلزی طراحی بسیار منحصر به ‌فردی دارد، به طوری که از زمان ساخت آن، تقریبا در تمامی آسمان‌ خراش‌های بعدی استفاده‌ شده است. این برج بلند‌ترین مکان عمومی جهت مشاهده شهر در ایالات متحده است و یکی از مناطق گردشگری محبوب مردم به حساب می‌آید. وزن این سازه نیز حدود ۲۲۲ هزار و ۵۰۰ تن می‌باشد.

 

برج سیگرام (The Seagram Building)

ساختمان سیگرام، آسمان خراشی در قلب منهتن و شهر نیورک است. ارتفاع این ساختمان 157 متر بوده و جزو اولین ساختمان‌هایی به شمار می‌آید که در ساخت آن از فولاد استفاده شده است. ساختار این سازه توسط معمار آلمانی Ludwig Mies van der Rohe طراحی شده است و دارای کاربرد اداری می‌باشد.

 

برج تایپه ۱۰۱(Taipei 101 Tower)

برج تایپه ۱۰۱ که قبلا به عنوان مرکز مالی جهانی تایپه شناخته می‌شد، در تایوان واقع شده است و تا قبل از برج خلیفه، بلندترین آسمان‌خراش جهان به شمار می‌آمد. این برج با ارتفاع ۵۰۸ متر در منطقه‌ای زلزله‌خیز بنا شده است تا با معماری خاص خود، میزان مقاومت و استحکامش را در برابر طوفان و زلزله نمایش دهد. برای ساخت این برج از فولاد با کارایی بالا و و در نمای آن از شیشه و آلومینیوم استفاده شده است. از این برج تحت عنوان اولین برج جهان که توانست با ارتفاع بیش از نیم کیلومتر ساخته شود، یاد می‌شود.

 

منبع: https://foolazh.com/blog/most-famous-steel-structures-around-the-world/ 

 

 

 

پایان مطلب


 

 

نوشته های مرتبط

ارسال یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید