اکسپوز exposed concrete چیست 1

تعریف بتن اکسپوز (exposed concrete)

صنعت مصالح ساختمانی همواره رو به پیشرفت است و متریال های جدیدی را برای بالاتر بردن کیفیت ساخت و ساز به بازار عرضه می کند. انواع مصالح پیش ساخته از جمله سنگ فرش بتنی ، مبلمان بتنی و پله بتنی در حال حاضر تولید و اجرا می شوند. 

سبکی دیگر از این مصالح، بتن اکسپوز است که به آن بتن نما گفته می شود. شرکت گام آبی فردا یکی از پیشگامان تولید این محصول نوین در کشورمان ایران است که پروژه های بزرگ و متعددی را توسط بتن اکسپوز هنزا اجرا نموده است. در این نوشته به معرفی این محصول طی مباحث زیر خواهیم پرداخت.

  1. انواع بتن نما

  2. شیوه های اجرای بتن نما

  3. مزایا و معایب بتن نما

  4. شرکت گام آبی فردا 

انواع بتن اکسپوز

در این بخش قصد داریم که شما را با گونه های مختلف و متنوع این محصول آشنا سازیم که شما با توجه با نیاز و سلیقه خود بتوانید نمونه مناسب این محصول را برای خود انتخاب نمایید. این تنوع بر حسب جلوه بیرونی بتن نما عبارت است از:

  1. نمای بتنی با طرح چوب

این محصول را می توان توسط قالب های چوبی شکل دار تولید کرد.

  1. نمای بتنی با طرح کاشی یا پارچه

برای آنکه بتوانید نمای بتن اکسپوز خود را به شکل کاشی درآورید، لازم است از قطعاتی در اندازه های کوچک استفاده کنید که هم کاملا صیقلی باشند و هم ضخامت کمی داشته باشند. به علاوه اگر بخواهید محصول نهایی دارای طرح پارچه ای باشد، لازم است قالب هایی را به این منظور طراحی نمایید. هنگام استفاده از قالب ها به دو نکته باید توجه کنیم. اولا قالب ها باید کاملا سالم باشند تا شکل نهایی زیبایی خود را از دست ندهد و ثانیا به خوبی روغن کاری شوند که پس از عمل آوری بتوان قطعات بتنی را به راحتی از آن جدا کرد.

  1. بتن اکسپوز صیقل داده شده

جهت تهیه این نمای زیبا موارد زیر را باید لحاظ نمود:

  1. استفاده از قالب هایی با جنس PVC یا ABS که دارای سطحی صیقلی باشند.

  2. استفاده از ریزدانه هایی با ابعاد کوچک در ساخت بتن اکسپوز

  3. استفاده از ابزارهایی مانند ساب زن و یا براش زدن که بتوانیم سطحی صیقلی به این محصول ببخشیم.. 

4.   بتن شسته شده یا واش بتن (washed concrete)

برای تولید این محصول کافی است که سطح بتن توسط آب با فشار معین شستشو داده شود. این کار سبب می شود که سنگدانه های بتنی در سطح آن ظاهر شوند و جلوه ای زیبا به نمای بتنی ساختمان شما خواهد بخشید. 

  1. بتن اکسپوز رنگی

آخرین نوع از این محصول که در این نوشته خدمتتان معرفی خواهیم کرد، بتن نمای رنگی است. به دلیل وجود قابلیت اضافه کردن رنگدانه ها، این امکان برای شما وجود دارد که از بتن جهت پوشش نمای ساختمان خود استفاده کنید و از مزایای آن بهره مند گردید، هرچند به جای رنگ اصلی بتن، آن را به رنگ دیگری که همخوانی بیشتری با نمای ساختمان شما دارد، رنگ آمیزی نمایید.

شیوه های اجرای بتن نما

روش ساخت یک نما بستگی به ابعاد نما، میزان هزینه مورد نظر برای ساخت نما و همچنین طراحی آن دارد. در ادامه دو شیوه مهم در اجرای نمای بتنی را معرفی خواهیم کرد:

  1. اجرای بتن اکسپوز در محل

معمولا در ساختمان های بزرگ که کاربرد عمومی نیز دارند، استفاده از این شیوه پوشش نما رایج است. به این ترتیب که در محل پروژه قالب گذاری روی سطح نما انجام گرفته، سپس بتن ریزی صورت می گیرد. پس از آن نوبت به مرحله هموار سازی سطح محصول می رسد. یکی از نکات اجرایی این محصول آن است که قالب گذاری از سطوح پایینی آغاز می شود و به ترتیب به سمت ارتفاعات بالاتر نما پیش می رود. نکته دیگری که از مزیت های این روش است، هزینه کمتر آن نسبت به دیگر روش ها است.

  1. استفاده از بتن پیش ساخته

روش دوم استفاده از پنل های بتنی است که قبلا در کارخانه ساخته و پرداخته می شوند و پس از انتقال به محل پروژه نوبت نصب آن ها فرا می رسد. استفاده از این روش این مزیت را نسبت به روش قبلی دارد که پنل هایی را به ما ارائه می دهد که کاملا یکپارچه، هم سطح و هم اندازه هستند و این باعث تولید نمایی کاملا یکنواخت می گردد. از دیگر مزایای آن سرعت بالای نصب است؛ زیرا دیگر فرآیند بتن ریزی در محل پروژه صورت نمی پذیرد. 

مزایا و معایب بتن اکسپوز

در ادامه به مهم ترین ویژگی های مفید این محصول اشاره می کنیم که از این قرار است:

  1. تنوع پذیری: از نظر قابلیت طراحی به شکل های مختلف و همچنین قابلیت داشتن رنگ های گوناگون

  2. وزن سبک پنل های بتن اکسپوز: که کار با آن ها را راحت می کند.

  3. انطباق پذیری: که باعث شده بتوان از این متریال در کنار انواع المان های گوناگون بهره برد.

  4. هزینه پایین اقتصادی نسبت به دیگر نماهای ساختمانی

اما اگر بخواهیم در کنار این مزایای عمده به یکی از معایب این محصول اشاره کنیم که ممکن است برای برخی مانعی در استفاده از آن باشد، رنگ و جنس این محصول است که خشک و سرد است و ممکن است مورد سلیقه همگان نباشد. 

شرکت گام آبی فردا (تولید کننده محصولات هنزا)

شرکت گام آبی فردا یک شرکت دانش بنیان و سهامی خاص است که از سال 1382 کار طراحی و تولید مصالح ساختمانی نوین را آغاز نموده است. این شرکت با بهره مندی از تیم تخصصی قوی توانسته تا سال 1389 به تجربه اجرای بیش از دویست هزار متر مربع پروژه های عمرانی دست پیدا کند که این کار باعث تلفیق تجربه و تخصص در تیم هنزا شده است. یکی از نقاط قوت شرکت گام آبی فردا برخورداری از واحد تحقیق و توسعه (R&D) است که توانسته است خلاقیت و دانش روز را به صنعت ساخت مصالح ساختمانی و بتن اکسپوز در داخل کشور وارد نماید.

 


پایان مطلب


 

مطالب پیشنهادی و مرتبط

 

نوشته های مرتبط

ارسال یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید