نوسانات قیمت آهن و میلگرد بر روی بازار مسکن 1

تاثیر نوسانات قیمت آهن و میلگرد بر روی بازار مسکن

با توجه به استفاده فراوان انواع مقاطع فولادی چون تیرآهن، میلگرد ساده و آجدار، نبشی و … در صنعت ساخت و ساز، نمی‌توان از تاثیر نوسانات قیمت آهن و میلگرد بر روی بازار مسکن چشم‌پوشی کرد. حقیقت این است که قیمت مسکن مستقیما وابسته به نوسانات قیمت آهن است.

قیمت آهن آلات و میلگرد، خود وابسته به عوامل بسیاری چون قیمت ارز، تحریم‌های خارجی و مسائل سیاسی داخلی تغییر می‌کند. عدم ثبات در تمامی این عوامل، منجر شد تا قیمت‌ها در سال گذشته و سال جاری با نوسانات شدید تغییر کرده و منجر به ایجاد بحران در ساخت و ساز و قیمت مسکن شود.

می‌توانید با بررسی قیمت های روز مقاطع فولادی، نوسانات آن‌ها را مورد بررسی قرار دهید. برای استعلام قیمت مقاطع فولادی چون قیمت تیرآهن می‌توانید به وبسایت شرکت‌های بازرگانی معتبری چون پیشرو صنعت نفت آسیا (آیرومارت) مراجعه کنید. در ادامه قصد داریم تاثیر این تغییرات قیمتی را به تفصیل مورد بررسی قرار دهیم. با ما همراه باشید.

چه عواملی بر قیمت مسکن موثرند؟

قیمت مسکن، وابسته به عوامل متعددی هست و نمی‌توان یک دلیل واحد رابه عنوان علت نوسانات شدید قیمت‌ها شناخت. با توجه به این مساله، به طور کلی اختلاف نظرهای بسیار بر سر تعیین علل موثر بر قیمت مسکن وجود دارد. در گزارش پیش رو قصد داریم قیمت آهن آلات و قیمت میلگرد و تاثیری که بر بازار مسکن دارند را بررسی کنیم. آهن آلات و مقاطع فولادی چون میلگرد و تیرآهن از جمله پرکاربردترین مصالح ساختمانی به شمار می‌روند. از این رو، قیمت این مصالح بر بازار مسکن تاثیری شگرف می‌گذارد که نمی‌توان آن را نادیده گرفت. در حقیقت تقریبا تمامی پژوهش‌ها و تحقیقات، قیمت مقاطع فولادی را از دلایل مهم تغییرات قیمت مسکن می‌شناسند. در میان مقاطع فولادی مختلف، انواع میلگرد که در بتن مسلح، آرماتوربندی ستون و … به کار می‌روند، بیشترین استفاده را دارند. علاوه بر این مقاطع، موارد زیر نیز بر قیمت مسکن موثرند:

  • عرضه و تقاضا
  • نرخ بهره بانکی
  • مصالح ساختمانی دیگری چون سیمان
  • وضعیت کلان اقتصادی

و …

با بررسی تاثیر قیمت مقاطع فولادی بر بازار مسکن با ما همراه باشید.

قیمت میلگرد

علل تغییرات شدید قیمت میلگرد در بازار آهن آلات

قیمت میلگرد همانند دیگر آهن آلات به عوامل مختلفی وابسته است. هر یک از این عوامل، به نوبه خود ممکن به تغییر قیمت آهن آلات منجر شوند. آیا میلگرد ارزان تر می‌شود؟ هزینه پروژه‌های عمرانی به کجا می‌رسد؟ پاسخ این سوالات، به عوامل مختفی بستگی دارد. از جمله عوامل حقیقی موثر، می‌توان موارد زیر را نام برد:

نرخ ارز

همواره یکی از مهم‌ترین علل تاثیرگذار بر قیمت میلگرد و تیراهن، نرخ ارز است. علاوه بر اینکه بخشی از مقاطع فولادی از طریق واردات به بازار می‌رسند، بخش زیادی از مواد اولیه تولید مقاطع فولادی داخلی چون سنگ آهن نیز از طریق واردات تامین می‌شوند.

نرخ ارز از جهت دیگر نیز بر قیمت آهن آلات تاثیر می‌گذارد. قیمت مقاطع فولادی در بورس کالا، بر اساس قیمت دلار نیمایی تعیین می‌شود. به همین جهت با تغییر قیمت دلار، نرخ مقاطع فولادی در بورس نیز تغییر می‌کند. از آن‌حایی که قیمت فولاد در بازار آزاد نیز تاثیرپذیر از قیمت‌های بورسی و نرخ دلار آزاد است، با تغییرات دلار نوسان خواهد داشت.

قیمت نفت

صادرات نفت و قیمت آن در جهان، یکی از عوامل مهم و موثر بر رشد اقتصادی در کشورها به شمار می‌‌رود. افزایش یا کاهش قیمت نفت، بر قیمت آهن آلات و قیمت میلگرد تاثیرگذار خواهد بود. به طور کلی، قیمت نفت خام بر قیمت جهانی فولاد موثر است و منجر به نوسانات آن خواهد شد. به گونه ای که با افزایش قیمت نفت خام، قیمت مقاطع فولادی چون قیمت تیرآهن و میلگرد افزایش خواهد یافت.

قیمت نفت تنها از این طریق بر نوسانات بازار فولاد موثر نیست. از طرف دیگر، شاخص‌های قیمت نفت، با تاثیر بر هزینه‌های تولید و حمل و نقل نیز به تغییرات قیمتی در بازار فولاد منجر می‌شود.

عرضه و تقاضا

عرضه و تقاضا بر بازار بسیاری محصولات از جمله فولاد تاثیر می‌گذارد. با افزایش تقاضا برای خرید مقاطع فولادی و کاهش عرضه، قیمت‌ها افزایش می‌یابند. از طرف دیگر، با افزایش عرضه و کاهش تقاضا، فروشندگان مجبور به کاهش قیمت‌ها خواهند شد.

البته شرایط فصلی نیز میزان عرضه و تقاضا را تغییر می‌دهند. به عنوان مثال، با شروع فصل سرد و کاهش ساخت و سازها، تقاضا برای خرید میلگرد کاهش می‌یابد. این کاهش تقاضا، قیمت میلگرد را در بازار فولاد کاهش می‌دهد. همانطور که دیده می‌شود در نیمه دوم سال جاری، قیمت میلگرد روند کاهشی داشته و علت این امر علاوه بر سیاست‌های مختلف داخلی، کاهش تقاضا برای خرید نیز برآورد شده است.

بی ثباتی قیمت آهن آلات و مسکن

همان‌طور که پیش از این ذکر شد، در صنعت ساختمان سازی، بخش زیادی از هزینه‌ها صرف تامین مقاطع فلزی و آهن آلات می‌شود. از این رو با کوچک‌ترین تغییری در قیمت مقاطع، هزینه‌های ساخت و ساز جا به جا می‌شود. با نوسان اندکی در قیمت میلگرد و تیرآهن که در اسکلت و پی ریزی ساختمان استفاده می‌شوند، بازار مسکن دست خوش تغییر خواهد شد.

یکی از عوامل بسیار مهم پیش از خرید مقاطع فولادی مورد نیاز در ساخت، ابتدا بهتر است پیش‌بینی شود که چه حجمی از مقاطع فولادی لازم است. برنامه ریزی برای خرید از خرید بیش از حد مقاطع فولادی و وارد شدن فشارهای مالی بالا در ابتدای پروژه جلوگیری می‌کند. چرا که علاوه بر قیمت مقاطع فولادی، باید هزینه بالایی نیز برای حمل و نقل پرداخت کرد.

حال اگر بدون پیش‌بینی، کمتر از مقاطع مورد نیاز خرید کنیم چه؟ در این شرایط، با توجه به احتمالا بالای نوسانات شدید در آینده، ممکن است برای خرید مجدد مقاطع فولادی مجبور به پرداخت هزینه‌های گزاف شویم. تا اینجای بحث، درباره تاثیر مستقیم نرخ آهن آلات بر مسکن صحبت کردیم. اثر روانی افزایش قیمت آهن آلات به صورت غیرمستقیم بر قیمت دیگر مصالح و در نتیجه قیمت مسکن اثر خواهد گذاشت. بار روانی کاهش یا افزایش قیمت‌ها در بازار به مراتب تاثیر شدیدتری دارد.

قیمت میلگرد

پیش‌بینی قیمت مسکن در نیمه دوم سال 1400

قیمت مسکن در سال 1400 به قیمت دلار و تاثیر آن بر قیمت آهن آلات و مصالح بستگی دارد. شرایط مسائل سیاسی میان آمریکا و ایران، سیاست‌های داخلی، واردات و صادرات و …  در سال جاری بر قیمت‌ مسکن بسیار تاثیرگذار خواهد بود. در شرایطی که نرخ دلار روند کاهشی داشته باشد، قیمت مصالح ساختمانی چون قیمت میلگرد و در نتیجه قیمت مسکن کاهش خواهند یافت. در روزهای اخیر، قیمت میلگرد روند کاهشی داشته است. کاهش قیمت‌ها در حال حاضر جنبه روانی پیدا کرده و برخی پروژه‌ها با انتظار روند نزولی بیشتر قیمت‌ها نیمه کاره مانده‌اند.

اگرچه تقاضا برای خرید مسکن کاهش یافته است، با این‌حال انتظار نمی‌رود در سال 1400، قیمت ساخت و ساز کاهش یابد. کارشناسان اقتصاد مسکن با توجه به افت توان اقتصادی متقاضیان، تعدیل چشم انداز تورمی و رکود معاملات بازار مسکن را تا انتهای سال 1400 با ثبات دانستند.

با وجود این پیش‌بینی‌ها، با توجه به عوامل مختلفی که بر قیمت مسکن تاثیرگذار است، همچون قیمت آهن آلات و قیمت میلگرد، سرمایه‌گذاری در صنعت ساخت و ساز پرریسک برآورد می‌شود. ممنون که تا انتهای این گزارش همراه ما بودید.

 

 

 

پایان مطلب


 

 

لینک های مفید و مرتبط 

 

 

نوشته های مرتبط

ارسال یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید