تیرآهن هاش ipe و زنبوری 1

تفاوت تیرآهن هاش ، IPE و زنبوری

تیرآهن به عنوان یکی از مهمترین مقاطع فولادی است که در پروژه‌های عمرانی و صنعت کاربردهای فراوانی دارد. از این رو شناخت ویژگی‌های هر کدام از انواع تیرآهن برای کاربران و مصرف کنندگان مقاطع فولادی از اهمیت زیادی برخوردار است. تیرآهن علاوه بر استفاده در پروژه‌های صنعتی به عنوان پروفیل‌های صنعتی هم کاربرد دارد؛ بنابراین در هنگام خرید آن باید نکات مهمی در نظر گرفته شود. در ادامه می‌خواهیم به تفاوت تیرآهن هاش، IPE و زنبوری بپردازیم.

تیرآهن چیست؟

 

تیرآهن چیست

همان طور که اشاره شد تیرآهن به عنوان یکی از مهمترین مقاطع فولادی است که دارای کاربردهای متنوعی در پروژه‌های صنعتی و ساختمان سازی است. وظیفه اصلی این محصول، تحمل تنش‌های حاصل از نیروهای وارد شده بر آن است.

به یاد داشته باشید که انتخاب نامناسب این محصول سهم زیادی در میزان عدم موفقیت پروژه‌های شما خواهد داشت.

تیرآهن به دو شکل مقطع I و H  است و کاربرد گسترده‌ای در صنعت دارد. این مقطع فولادی از دو بخش «جان تیرآهن» و «بال تیرآهن» تشکیل شده است که بال تیرآهن به لبه‌های کناری این محصول گفته می‌شود، در حالی که جان تیرآهن به عنوان بخش اصلی و میانی تیرآهن در نظر گرفته می‌شود. قبل از اینکه به تفاوت تیرآهن هاش، IPE و زنبوری بپردازیم بهتر است هرکدام از آن‌ها را بهتر بشناسیم.

تیرآهن لانه زنبوری چیست؟

 

تیرآهن لانه زنبوری چیست

 تیرآهن لانه زنبوری یکی از انواع تیرآهن‌های مورد استفاده در سازه‌های فلزی است. نامگذاری این محصول به دلیل شکل ظاهری آن است. در پهنای جان این محصول، خانه‌های توخالی به شکل پنج ضلعی مشاهده می‌کنید که شبیه به لانه زنبور است.

تیرآهن لانه‌زنبوری به دلیل ماهیت سوراخ‌دار خود، چُنین نامی را گرفته و کاربردهای فراوانی در صنعت و ساختمان‌سازی دارد. نظریه‌های متعددی در مورد استفاده یا عدم استفاده از این محصول، بین مهندسین ساخت‌و‌ساز وجود دارد

تیرآهن لانه زنبوری به نوعی طراحی شده است که فضاهای خالی روی سطح آن در نظر می‌شود و با انجام این کار ارتفاع تیرآهن بیشتر می‌شود. به طور کلی هدف ساخت این نوع تیرآهن این است که تیر بتواند ممان خمشی بیشتری را با تغییر شکل نسبتا کم و همچنین وزن کمتر تحمل کند.

تیرآهن زنبوری نسبت به سایر انواع تیرآهن، دارای مقاومت خمشی و ارتفاع بیشتری است که با توجه به پروژه مورد نظر در زمینه‌های مختلف می‌توان از آن استفاده کرد.

تیرآهن هاش چیست؟

 

تیرآهن هاش چیست

تیرآهن هاش به عنوان مهمترین مصالح در ساخت و ساز و پروژه‌های عمرانی است. تیرآهن هاش،  اسکلت اصلی ساختمان را تشکیل می‌دهد و بر حسب ضخامت به دو دسته تقسیم می‌شود. این نوع تیرآهن طبق استانداردهای مشخصی نامگذاری می‌شود و به عنوان تیرآهن «بال پهن» شناخته می‌شود.

تیرآهن هاش یا «بال‌پهن» یکی از انواع تیرآهن مورد استفاده در مصالح ساختمانی است که استفاده از آن، روز به روز گسترش پیدا می‌کند. این مقطع فولادی از نظر شکل ظاهری، تحمل بار و کاربرد، تفاوت‌های زیادی با تیرآهن معمولی دارد.

تیرآهن هاش، تیرآهنی است که در آن طول بال تیرآهن با طول جان تیرآن برابر است. زمانی که جان این تیرآهن به صورت افقی قرار می‌گیرد، شکل ظاهری این تیرآهن به صورت حرف H انگلیسی می‌شود و دقیقا به همین دلیل به آن هاش گفته می‌شود. تیرآهن‌های بال پهن به طور معمول در طول 12 متر تولید می‌شوند اما به طور کلی می‌توانند بین 8 تا 16 متر باشند.

 تیرآهن هاش در صنایع سنگین، اسکلت سازی در پروژه‌های عمرانی و همچنین پل سازی کاربردهای فراوانی دارد.

تیرآهن IPE چیست؟

تیرآهن IPE چیست

 

یکی از متداول‌ترین اشکال تیرآهن، تیراهن‌های IPE به شکل I انگلیسی هستند که در کشور ما بسیار پرکاربرد است. بخش عمودی این سازه را جان تیرآهن و دو بخش افقی آن را بال تیرآهن می‌نامند. این نوع تیرآهن‌ها بر اساس روش نورد گرم ساخته می‌شوند. از استانداردهای رایج این نوع تیرآهن می‌توان به IPE، IPB و INP اشاره کرد.

استاندارد ارتفاع تیرآهن IPE، 80 تا 600 میلی‌متر برای تولید است، اما در ایران، سایزهای متداول و پُرکاربرد آن‌ 120 تا 300 میلی‌متر است. تیرآهن IPE نسبت به سایر انواع تیرآهن متقاضی بیشتری در بازار ایران دارد و به همین دلیل واردات این نوع تیرآهن بیشتر است.

استانداردهای مختلفی در تولید تیرآهن به کار رفته است که یکی از این استانداردها IPE است. تیرآهن IPE یکی از مقاطع فولادی مهم در ساختمان‌سازی به حساب می‌آید و بین مشتریان از محبوبیت خاصی برخوردار است.

تفاوت تیرآهن هاش، IPE و زنبوری

با توجه مطالب گفته شده می‌توان نتیجه گرفت که تیرآهن‌های موجود در بازار از نظر کاربرد و ویژگی‌ها با هم تفاوت‌های زیادی دارند.

تیرآهن هاش در اصل بال پهن هستند و به علت دارا بودن سطح مقطع بزرگ‌تر نسبت به تیرآهن معمولی در مقابل نیروهای خمشی تحمل بیشتری دارد؛ در نتیجه از استحکام بیشتری برخوردار است. به همین دلیل در بسیاری از پروژه‌های عمرانی سنگین، بهتر است از این نوع تیرآهن استفاده شود.

حداکثر طول در نظر گرفته شده برای تیرآهن‌های معمولی 30 متر است و این در حالی است حداکثر طول تیرآهن هاش 100 متر می‌باشد به همین در پروژه‌های عظیم، سد سازی و ساخت ماشین آلات سنگین کاربردهای فراوانی دارد.

تیرآهن های IPE نسبت به هاش بال کوتاه‌تری دارند و بال ها در آن شیب ندارند و بیشتر در ساخت و سازهای ساختمان های مسکونی به کارگرفته می‌شوند و تحت استاندارد اروپایی تولید می‌شوند.  

به صورت کلی تیرآهن‌ها به دلیل تفاوت در شکل ظاهری‌شان، مقاومت‌های متفاوتی در برابر  برش، کشش و خمش از خود نشان می‌دهند. به صورت کلی اگر بخواهیم مقایسه‌ای میان تیرآهن‌ها داشته باشیم، باید بگوییم که تیرآهن  IPE به این دلیل که بر اساس آخرین فناوری روز ساخته شده است، استحکام بالاتری دارد و برای برپا نگه داشتن  سدها، ساختمان‌ها، پل‌ها و برج‌ها، مورد اعتمادتر است. در صورتی که تیرآهن‌های زنبوری از مقاومت کمتری برخوردار هستند و معمولا در سقف سوله‌ها مورد  استفاده قرار می‌گیرد.

 

تیرآهن یکی از مهمترین مقاطع فولادی در صنعت ساختمان است که برای استفاده از آن، لازم است انواع مختلف این محصول، کاربرد و ویژگی‌ها و حتی کیفیت کارخانه‌های تولید کننده این محصول را بشناسید برای اطلاع از قیمت تیرآهن که شامل تیرآهن زنبوری، تیرآهن هاش و تیرآهن IPE است اینجا کلیک کنید.

 .

نتیجه گیری نهایی

در نهایت تیرآهن مورد استفاده در پروژه‌های ساختمانی با توجه به نوع پروژه انتخاب می‌شود. هرکدام از انواع تیرآهن دارای کاربردها و ویژگی‌های متفاوتی هستند و در موارد گوناگونی قابلیت استفاده دارند.

برای خرید و مشاهده قیمت آهن میتوانید به سایت اصفهان آهن (https://www.esfahanahan.com) مراجعه کنید.

برای ارتباط با کارشناسان فروش اصفهان آهن می‌توانید به اطلاعات زیر مراجعه کنید.

تلفن تماس: 03134045             ایمیل: info@esfahanahan.com

 


پایان مطلب


 

لینک پیشنهادی:

 

نوشته های مرتبط

ارسال یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید