چیست انواع رسانه 1

مقدمه: 

امروزه، نقش رسانه بیش از پیش در توسعه کسب و کارها، مهم و موثر ارزیابی شده ست. انواع رسانه، با کاربرد های متفاوت، هریک با اثرگذاری خاص خود، موجب اطلاع رسانی و بهبود فرایند برندسازی و در نتیجه فروش و دوام شرکتها شده است. که یکی از این ابزار رسانه ای خوب، می توان به رپورتاژ آگهی اشاره کرد. (برای آشنایی با این موضوع به لینک رپورتاژ چیست؟ مراجعه کنید)

در ادامه این مطلب از مجله اینترنتی بسپارمگ، به مفهوم دقیقتری از رسانه و کاربرد آن می پردازیم.

رسانه چیست؟

رسانه؛ روش و ابزاری است که برای ارتباط به کار برده می شود. پس به تکنولوژی هایی که به مخاطبان تمام دنیا پیامهایی را منتقل کند رسانه(media) می گویند. از اپلیکشن موبایل گرفته تا روزنامه نگاری و ژورنالیسم و… همگی زیر مجموعه ای در خدمت رسانه می باشند. نظریه پرداز کاندایی به نام مارشال مک لوهان شخصی بود که برای اولین بار کلمه رسانه در حوزه ارتباطات را بکار گرفت. دود آتش، نقاشی های کشیده شده در غارها، چاپارها در ایران و… جزء اولین وسایل ارتباطی بین افراد بوده است تا اینکه امروزه روزنامه، رادیو، تلویزیون، تبلیغات و بازاریابی اینترنتی، سینما، پایگاه ها و شبکه های ماهواره ای و اینترنتی و اجتماعی و… جایگزین مدرن ارتباطات دنیای جدید شده است.  در دنیای ارتباطات امروزی می توان گفت که هر انسان خود یک رسانه است.

تاریخچه رسانه:

در غرب تاریخچه رسانه به حدود 400 سال پیش بر می گردد و در ایران حدود 160 سال قبل میرزای شیرازی با انتشار کاغذ خبر، دریچه رسانه را به سوی کشور ایران گشود. از جمله انواع رسانه ها و تاریخچه آنها را باهم بررسی خواهیم نمود.

روزنامه: در سال1605 در استراسبورگ اروپا در قرن 16  توسط یوهان کارلوس اولین روزنامه متولد شد. به روزترین اطلاعات و اخبار ورزشی، فرهنگی، هنری و سیاسی همواره توسط روزنامه به اقشار مردم  به صورت ممکن آگاهی می دهد.

سینما: سینما توگراف توسط مظفرالدین شاه که آن را در سفر خود به فرانسه  در سال 1900 میلادی دیده و مجذوبش شده بود خریداری و وارد ایران شد.

تلویزیون:  این رسانه پرمخاطب به خاطر پخش تصویر و صدا و همچنین امکان پخش برنامه های زنده و مستقیم جایگاه خود را بین اقشار مختلف جامعه باز کرد.

ماهواره: حدود 12 هزار مدار تلفنی با 2 کانال تلویزیونی در سال 1980 جزء اولین ماهواره های در مدار قرار گرفته شده بودند. شش سال بعد نسل ششم ماهواره ها با ظرفیت سه برابری و سیستم های دیجیتالی بکار رفت. خوشبختانه ماهواره های تلویزیونی ((dbs  توانستند تمام نقاط کور را تحت پوشش قرار دهند و این امتیاز مهمی برای آنها محسوب می شود.

اینترنت:  تحول عظیم جهانی اینترنت در اواخر 160 پدیدار گشت. مجموعه ای از میلیون ها کامپیوتر که با شبکه مخابراتی به هم متصل شدند و امکان ارتباطاتی همچون: چت، ارسال و دریافت ایمیل  و عکس و فیلم و… را برای مخاطبان خود فراهم نمودند. از طریق شبکه جهانی وب امکان ساخت انواه سایت های مختلف ایجاد شد. موتورهای جستجو، شبکه های خبری و… از قابلیت های دیگر این فناوری جدید می باشد.

رسانه چیست؟

 تفاوت رسانه و ابزارهای رسانه ای:

 باید در نظر داشت که روزنامه، رادیو، تلویزیون و… ابزارهای رسانه ای برای بستر ارتباطی محسوب می شوند و رسانه در اصل زمانی شکل می گیرد که محتوا و پیامی موجود باشد تا به مخاطبان ارسال شود. گرچه گاها  حتی در متن های تخصصی هم، رسانه و ابزارهای رسانه ای را به شکل مترادف باهم بکار می برند. در اختیار داشتن رسانه در دنیای معاصارامروزی ساده و سریع شده اما ساختن رسانه ( پیج در شبکه های اجتماعی، ساخت وب سایت ، انتشار و ساخت پادکست و…) همگی نیازمند تلاش و تخصص و تجربه می باشد. اگرچه در زمان های قدیم( صدها سال قبل) کلمه press  را برای رسانه بکار می بردند و دلیلش هم رسانه های چاپی بودند که در آن زمان ها به دستگاه پرس چاپخانه ها گفته می شد. نمونه بارز این مطلب خبرگزاری تاسیس شده در قرن 19 می باشد با نام . associated press  اما به هر حال نویسندگان مختلفی همچون دن لاگی، مارسل دانسی، مایکل نیومن و… همگی نهایتا در تعریف رسانه به این نتیجه رسیدند که  معانی گسترده ای شامل  رسانه می شود به طوری که اکثر دستاوردهای تکنولوژی و پیشرفت هم ( م.بایل، کتاب و…) در واقع از جنس رسانه هستند.

ستون های اصلی رسانه :

از دیدگاه صاحب نظران تمام رسانه ها شامل سه ستون اصلی می باشند که حتی اگر یکی از آنها در دسترس نباشد نمی توان گفت که رسانه ای هم ( چه رسانه دیجیتال و الکترونیکی چه رسانه سنتی) وجود دارد. این سه ستون اصلی عبارتند از:

  1. اطلاعات و محتوا( پیام)
  2. بستر ارتباطی
  3. مخاطب( به منظور شکل گیری ارتباط)

اهداف رسانه چیست؟

ایجاد انگیزه و هیجان در مخاطب و همچنین ساماندهی کیفیت و ماهیت یادگیری مخاطبان از اهداف مهم رسانه های امروزی می باشد.

تاثیر رسانه ها بر افراد:

از نظر روانشناسان و جامعه شناسان رسانه ها خصوصا رسانه های جمعی می توانند هم دیدگاه منفی و هم دیدگاه مثبت را به افراد دهند.

 

تاثیرگذاری رسانه ها بر تمام اقشار جامعه بدون محدودیت سنی و جنسیتی بر هیچ کس پوشیده نیست. در واقع می توان ادعا کرد که رسانه ها برای تاثیرگذاری بر مخاطبان خود از روش های متفاوتی مانند: ایجاد وابستگی افراد به رسانه استفاده می کنند.

انواع رسانه بر اساس نوع ارتباط:

  1. رسانه های شخصی( فردی): ابزاری مانند: فکس، تلفن و… که پیام را از پیام دهنده به تعداد مشخص و محدودی از پیام گیرنده انتقال دهد رسانه انفرادی گفته می شود. البته با روی کار آمدن مبحث برند سازی شخصی که مدتهاست جایگاهی در دنیای مدیریت برای خود فراهم نموده می توان گفت که یک فرد می تواند خود نماینده یک سازمان باشد. گرچه در فضای سلبریتی ها و اینفلوئنسرها و بلگرها کار تیمی برای تولید محتوا صورت می گیرد و می توان فرض را بر این اساس نهاد که شاید پشت هر فرد یک تیم کاری هم باشد. بنابراین شفاف سازی برای بیان تعریف رسانه فردی و رسانه جمعی امری ضروری و لازم می باشد.
  2. رسانه های جمعی( گروهی یا انبوه): انتفال پیام و ایجاد ارتباط با مخاطبان جمعی و انبوه که تحت نام اطلاع رسانی صورت می گیرد در واقع همان رسانه جمعی یا گروهی (mass media ) نام دارد. این رسانه دارای دو ویژگی کلیدی می باشد یکی ارتباط یک فرستنده با تعداد زیادی مخاطب(one-to-many) یا همانomc مثل یک گروه تلگرامی که برای کسب و کار ایجاد شده با تعداد نفرات بسیار از مخاطبان و دیگری ارتباط یک طرف یا یک سویه که فقط از طرف فرستنده به گیرنده می باشد((uni-directional         communication                 

گرچه دیگر با وجود ایمیل و پیامک و… امروزه این ارتباط یک طرف از بین رفته وامکان بازخوردهایی به رسا نه های گروهی( اینترنت، رادیو، سینما، تلویزیون، روزنامه، مجله، کتاب و…) فراهم شده.

انواع رسانه های جمعی:

  •  رسانه های کامپیوتری: بانک اطلاعاتی،اینترنت، تبلیغات و بازاریابی اینترنتی و…
  •  رسانه های چاپی: کتاب، روزنامه، مجله و…
  •  رسانه های خیابانی: تابلوهای تبلیغاتی در خیابان، پوسترهای تبلیغاتی، بدنه های اتوبوس و…
  •  رسانه های نشریات که خود شامل 4 دسته: نشریات الکترونیک، رسانه های چاپی، رسانه های دیجیتال و رسانه های سایبر می باشد.
  •  رسانه های پخش: رادیو و سیستم های صوتی، تلویزیون و…

کاربرد های رسانه چیست؟

تفاوت رسانه های جمعی و رسانه های اجتماعی:

 رسانه های اجتماعی(  Social media) که امروزه با رشد و توسعه فناوری اطلاعات به وجود مده اند در اصل صورتی دیگر از رسانه های ارتباطی می باشند که ویژگی اصلیشان تعا مل و ارتباطات فرستنده و مخاطب یا همان گیرنده می باشد.

با وجود شباهت بین دو واژه شبکه های اجتماعی(( social network و رسانه های اجتماعی( social media) لازم است که بدانیم که در رسانه های اجتماعی یک طرف  که از پلتفرم برای ارتباط با مخاطبان خود استفاده می نماید قدرتمند تر می باشد حتی اگر مخاطب هم امکان اظها بیان و صحبت را داشته باشد اما بازهم قدرت در دستان پرتوان صاحب رسانه است.

اما در شبکه های اجتماعی همه با هم در یک سطح می باشند. چس می توان مدعی شد که تفاوت ابزار مطرح نیست بلکه روش و نحوه بکارگیری ابزتر و ارتباط سازی مد نظر می باشد.

کاربرد های رسانه چیست؟

  •  سرگرمی: رسانه ها  یکی از ابزارهای کم هزینه و در دسترس برای افراد جامعه به منظور سرگرمی هستند.
  •  پیوند: افراد دارای منافع مشترک بی آنکه همدیگر را بشناسند یا دیده باشند می توانند با هم در ارتباط باشند ودر تبادل باورها و افکار خود با هم تعامل داشته باشند.
  • جامعه پذیری: در زمان های گذشته افراد از طریق مدرسه ، خانواده و برخی محیط های عمومی به سمت جامعه پذیر شدن می رفتند اما به مرور زمان پیشرفت و گستردگی رسانه ها عاملی برای اجتماعی شدن انسان ها شد.
  •  تفسیر:  معنای اصلی و نهایی اطلاعات و همچنین اهمیت و شفاف سازی محتوا و پیام انتقال داده شده از جمله مواردیست که در کنار انتقال پیام بسیار حائز اهمیت می باشد.
  •  نظارت: اطلاع رسانی و انتقال اطلاعات در نقش خبری نظارت بر محیط را برای افراد جامعه امکان پذیر می کند به طوری که در کل دنیا می توان به رسا نه های اطلاعاتی دسترسی داشت.

تفاوت رسانه های جمعی و رسانه های اجتماعی:

انواع رسانه ها از نظر محتوا و مفهوم:

  •  رسانه های فیزیکی: روزنامه، مجله، رادیو، تلویزیون و…
  •  رسانه های منطقی: زبان گفتاری، زبان نوشتاری، روزنامه نگاری، تبلیغات و روابط عمومی و…

اهمیت کارکرد رسانه ها در چیست؟

  1. ارتباط راحت با درک مفاهیم بهتر
  2. ایجاد تجربه ها ی یادگیری غیر ممکن و حتی دست اول
  3. یادگیری راحت و پایدار
  4. ایجاد انگیزه آموزشی و بهبود برای کمک به تداوم یادگیری
  5. صرفه جویی در زمان آموزش و یادگیری

 

سایت بسپار در رسانه ها

 

 

کلام پایانی:

ارتباط یعنی اشتراک و در معنای لغوی پیوند دادن را شامل می شود. فرایندی که در طی آن پیامی از فرستنده به گیرنده منتقل شود ارتباط نامیده می شود. لازم به ذکر است که یک حوزه تحقیقی به نام روانشناسی رسانه نیز داریم که نشات گرفته از جامعه شناسی، انسان شناسی و مطالعات رسانه ای می باشد.

نکته قابل تامل در ارتباط با رسانه حفظ اخلاق رسانه ای می باشد که تحت هر شرایطی باید مورد توجه قرار گیرد.  موضوع مهم دیگری که نیاز به دقت و توجه دارد سواد رسانه ای  است که توسط مک لوهان در سال 1965 عنوان شد. سواد رسانه ای  مسیری برای آگاهی و شناخت رسانه و فرایند ایجاد و رساندن پیام به صورت دقیق و مناسب به مخاطبان است.

 


پایان مطلب


 

 

 

نوشته های مرتبط

ارسال یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید