گذاری در املاک و مستغلات 1

چرا سرمایه گذاری در املاک و مستغلات،

یکی از مناسب ترین روش ها برای حفظ سرمایه ست؟

 سرمایه گذاری در املاک و مستغلات به منظور کسب سود و یا گاها فقط حفظ سرمایه نیازمند رعایت اصول صحیح و مناسب در این کار است. برای موفقیت هرچه بیشتر در امر سرمایه گذاری در املاک و مستغلات لازم است که شاخص های کلیدی و مهم دارایی های ملکی را به خوبی شناسایی کنید تا با کنترل بیشتری در این حوزه بتوانید سرمایه گذاری امن و مناسبی انجام دهید.

از قدیم الایام سرمایه گذاری در بخش ملک و املاک یکی از امن ترین و سودآورترین راه های رسیده به پول و ثروت بیشتر بوده است. مدیریت مالی درست به همراه هوش مالی  با فعال سازی ذهن از جمله مواردیست که قطعا شما را به نتیجه دلخواهتان که همان کسب سود و پول بیشتر می باشد، می رساند. سرمایه گذاران موفق با ایمان و اعتماد به خدا و تفکر درست و همچنین شناخت بازار املاک و مستغلات و گرفتن مشاوره های اصولی و درست با صبوری و آگاهی از تمام موارد مناسب در امر سرمایه گذاری امن و اقدام به موقع توانسته اند خود را به درجات عالی در سرمایه گذاری پرسود برسانند لذا شناخت کافی و مناسب از اصول و علم سرمایه گذاری صحیح و به موقع قطعا شما را هم نیز به آنچه در این امر مد نظرتان می باشد نزدیک خواهد کرد و حتی ممکن است حد سودتان فراتر از حد تصورتان شود و نرخ بازده سرمایه بسیار چشمگیر باشد. رشد درآمد از حوزه املاک و مستغلات نیازمند بازی با اعداد و ارقام و تجزیه و تحلیل بازار املاک دارد تا بتوان مرز سود و ضرر مالی را به موقع شناسایی کرد و حتی الامکان از ضرر در این بخش جلوگیری نمود.

یکی از بارزترین خصوصیات یک سرمایه گذار خوب این است که هرگز در امر سرمایه گذاری احساسی عمل نمی کند.

 

نکته: چنانچه قصد دریافت تسهیلات بانکی برای سرمایه گذاری در ملک و مستغلات را دارید باید امتیاز و سابقه اعتباری بالایی در بانک مربوطه داشته باشید.

 

6 روش سرمایه گذاری در املاک و مستغلات:

بازسازی و نوسازی املاک قدیمی یا تغییر کاربری ملک

بازسازی و نوسازی املاک قدیمی یا تغییر کاربری ملک:

بهترین و ساده ترین راه پراستفاده در املاک همین گزینه می باشد. چرا که اینگونه شما می توانید در کنار کار اصلی خود ملکی قدیمی با قیمتی پایین تر و مناسب تر از بازار خریداری نمایید و پس از بازسازی و نوسازی خانه یا همان ملک را با قیمتی بالاتر به فروش برسانید. برای شروع سرمایه گذاری در املاک این مورد بسیار مورد توجه خریداران آشنا با اصول کار سرمایه گذاری قرار دارد.

 

سرمایه گذاری در املاک و مستغلات با پیش خرید آپارتمان:

خرید ملک قبل از اتمام کار را پیش خرید گویند. مزیت اصلی پیش خرید آپارتمان در این است که تا حد زیادی ملک را ارزانتر از زمان تکمیل واحد خریداری می کنید چرا که در زمان پیش خرید در واقع شما به گونه ای با سازنده ملک مشارکت کرده اید بنابراین حتی اگر میزان پول اصلیتان کمتر از خرید یک آپارتمان آماده و نوساز با متراژ کم باشد در این مورد می توانید متراژ بالاتری را با پیش خرید برای خود رقم بزنید. دومین مزیت پیش خرید آپارتمان این است که پول واحد را کم و کم و به تدریج طبق قرارداد پرداخت می کنید. مورد بعدی این است که در مرحله نازک کاری  می توانید با سلیقه خودتان تغییراتی ایجاد نمایید و در انتها پس از اتمام کار می توانید آپارتمان را به قیمت بالاتری از زمان پیش خرید برای فروش عرضه کنید.

سرمایه گذاری در املاک و مستغلات با خرید آپارتمان آماده:

سرمایه گذاری در املاک و مستغلات با خرید آپارتمان آماده:

با خرید ملک و سرمایه گذاری در این بخش هرگز از تورم جا نخواهید ماند. جذب سرمایه گذاری در خرید ملک همیشه پرتقاضا بوده است چراکه اینگونه اصل پول و سرمایه همواره حفظ خواهد شد. شاید شنیده باشید که ملک را در قدیم پادشاه نامیده بودند چرا که ملک یکی از قدرتمندترین بازار سرمایه می باشد.

سرمایه گذاری در املاک و مستغلات با خرید خانه کلنگی یا زمین:

اگر سرمایه گذاری های پراکنده ای دارید بهتر آن است که آنها را جمع آوری نمایید و با دانش و علم مالی و دقت و تجربه و ارزیابی های لازم سرمایه تان را وارد بخش ملک و املاک کنید. ملکی با توجه به بودجه خود خریداری نمایید تا از تورم بازار در امان باشید.

مهم ترین مزیت خرید زمین در این است که نگهداری از زمین نیاز به تعمیر و بازسازی و… هزینه اضافی ندارد. همچنین زمین در طولانی مدت سودی عالی به خریدار خود می رساند.

سرمایه گذاری در املاک و مستغلات یا مشارکت در ساخت و ساز:

سرمایه گذاری در املاک و مستغلات یا مشارکت در ساخت و ساز:

با شرکت در مشارکت در ساخت و ساز علاوه بر اینکه پس از کوبیدن ملک قدیمی و کلنگی خود بنایی نوساز و شیک و مستحکم تر خواهید داشت هنگام فروش نیز ارزش بنای شما بالاتر رفته است اما اگر فقط ملک قدیمی و کلنگی خود را به فروش برسانید تنها سودی که می برید در اصل فقط پول فروش زمین آن ملک محسوب می شود. (راهنمای تنظیم قرارداد مشارکت در ساخت)

سرمایه گذاری در املاک و مستغلات از طریق انبوه سازی یا تشکیل تعاونی مسکن:

برای داشتن حق امتیاز تعاونی لازم است که عضو تعاونی مسکن شوید و حق عضویت برای خود خریداری نمایید و از منافع آن بهره مند شوید. در صورت انبوه سازی پرت مصالح  و همچنین هزینه ساخت و ساز کاهش می یابد و در عوض کیفیت ساخت و ساز و سرعت عمل ساختمان سازی بالاتر می رود و مهم تر این که گردش مال نیز روند افزایشی چشمگیری خواهد داشت.

سرمایه گذاری در املاک و مستغلات از طریق انبوه سازی یا تشکیل تعاونی مسکن:

قدم های موثر و طلایی در سرمایه گذاری املاک و مستغلات:

  1. تا حد لازم تحقیق کنید و با آگاهی قدم به جلو بردارید. تمام شرایط مورد نیاز را با جزییات و دقت زیاد بررسی کنید.
  2. با پیشنهاد کمترین قیمت  و با شناخت از فنون مذاکره وارد مذاکره شوید و سعی کنید سود اصلی خود را در همین گام اول که خرید ملک است  به خوبی رقم بزنید.
  3. در صورت نیاز به تعمییر یا تکمیل ملک حتما سریعا اقدام نمایید تا زمان طلایی را از دست ندهید.
  4. تصمیم گیری کنید که آیا قصد فروش ملک را دارید یا می خواهید با اجاره دادن آن کسب درآمد کنید.
  5. با کسب سود حاصل از فروش یا اجاره و حتی گرفتن وام می توانید دوباره اقدام به خرید ملک حتی در متراژ کمتر یا بیشتر نمایید. کم کم با سرمایه گذاری می توانید کسب درآمدتان را گسترش دهید و در مسیر رشد مالی خوبی قرار گیرید.

نکات مهم در زمان خرید یا فروش ملک و مستغلات:

  1. سند رسمی: قبل از خرید و فروش هر ملکی حتما سند اصلی ملک را بررسی و از صحت تمام موارد ذکر شده در آن اطمینان حاصل کنید. پلاک ثبتی، نشانی دقیق ملک، کد پستی و… از جمله موارد ضروریست که حتما باید در سند یا قرارداد به درستی  و با عدم مغایرت و کامل ذکر شود.
  2. مبایعه نامه ملکی معتبر: اگر قرارداد خرید و فروش ملکی با حضور خریدار و فروشنده و با در دست داشتن سند رسمی در دفترخانه ثبت شود به آن قرارداد رسمی گویند و چنانچه دو طرف معامله در دفاتر مشاور املاک یا به صورت شخصی بین خودشان قراردادی را نوشته و امضا نمایند به آن قرارداد عادی گویند.  اگر ملک هنوز سند رسمی ندارد و مالک قصد فروش با مبایعه نامه را دارد  حتما حق فروش و مشخصات مالک و ملک را بررسی نمایید و در مبایعه نامه تایید کنید. مبایعه نامه حتما باید در دفاتر دارای مجوز رسمی تنظیم گردد تا صحت هویت خریدار و فروشنده و همچنین قانونی بودن سند ملک بررسی و تایید شود.
  3. بررسی موقعیت ملک: قبل از خرید حتما موقعیت ملک را بازدید کنید. نمای خارجی، نمای داخلی، مسیرهای دسترسی به ملک، مشاعات ملک، طول عمر و … ملک را با دقت بررسی کنید و حتی از همسایگان و اهالی محله نیز اطلاعات کسب نمایید.
  4. تایید و اطمینان از درستی و صحت مالکیت فروشنده: فروشنده ملک باید صاحب قانونی ملک باشد یا وکالت نامه رسمی از طرف صاحب اصلی ملک برای فروش در اختیار داشته باشد. توجه داشته باشید که در این صورت در سند اصلی ملک قطعا باید مشخصات فروشنده و صاحب اصلی ملک درج شده باشد.
  5. مد نظر داشتن بودجه و تامین مالی: قبل از اقدام به خرید حتما بودجه خود را در نظر بگیرید و اگر نیاز به وام دارید بررسی نمایید تا بدلنید که بانک مسکن به چه میزان و تحت چه شرایطی وام را در اختیار شما می گذارد. لازم به ذکر است که گاهی می توان با سند ملکی که قصد خریدش را دارید اقدام به درخواست وام نمایید اما حتما اطمینان حاصل کنید که از پس قسطهای وام بر میآیید تا دچار مشکلی نشوید. خانه اولی ها از این مورد برای خریدن اولین خانه خود بسیار کمک می گیرند.
  6. تایید از اطمینان به وکالت نامه معتبر زمان خرید ملک وکالتی : اگر شخصی با وکالت نامه قصد فروش ملکی به شما را دارد حتما از صحت و درستی و قانونی بودن وکالت نامه مطمئن شوید و سپس اقدام به خرید ملک نمایید.
  7. بررسی قوانین تنظیم قرارداد خرید و فروش: از جمله مواردی که باید مد نظر داشت:  اطمینان از صحت اطلاعات وضعیت ثبتی ملک و همین طور اطلاعات شخصی طرفین قرارداد،  گرفتن استعلامات لازم  از اداره ثبت در صورت نیاز به تعویض سند، اطمینان از تاریخ تنظیم قرارداد در روزهای غیر تعطیلات رسمی، برخورداری از حق فسخ قرارداد برای طرفین با شرایط پذیرفته شده توسط هر دو طرف، و…..
  8. ساخت قانونی ملک: بررسی مواردی مانند انباری، اتاق اضافی و… که آیا به صورت قانونی به ملک اضافه شده یا خارج از نقشه اصلی بوده چرا که در این صورت نیاز به پرداخت جریمه ساخت غیرقانونی به شهرداری می شود.
  9. اطمینان از صحت تاسیسات ملک: هنگام خرید ملک خصوصا ملک های قدیمی بررسی این مورد بسیار حائز اهمیت می باشد. تاسیساتی همچون سیستم گرمایشی و سرمایشی ، لوله کشی و برق کشی و… را حتما چک کنید. تا پس از خرید به مشکل و یا حتی تعمیرات و نیاز به خرج هزینه  اضافی پیدا نکنید.

کلام نهایی:

 لطفا قبل از هر گونه اقدام به سرمایه گذاری در املاک و مستغلات اهداف خود را  از این نوع سرمایه گذاری و قطعا با در نظر داشتن قدرت مالیتان تعیین نمایید تا بتوانید تصمیم درستی در این باره اتخاذ کنید. بسنجید که چه ملکی با چه موقعیتی و با چه هدفی برای سرمایه گذاری مناسبتر است و حتما درباره ملک تحقیق کنید. شفاف سازی و در نظر داشتن استراتژی  مناسب در این حوزه رشد شما را تضمین خواهد کرد.

 


پایان مطلب


 

 

لینک های مفید و مرتبط

نوشته های مرتبط

ارسال یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید