ساخت و کاربرد شیشه سکوریت 1

شیشه های سکوریت

شیشه سکوریت در کارخانه ، تا دمای بسیار زیادی حرارت داده می شوند و به طور ناگهانی منجمد می گردند.این تغییر ناگهانی دما از حالت مذاب به حالت انجماد باعث می شود که مقاوت شیشه ها تا چندین برابر افزایش یابد.

در واقع شیشه سکوریت نوعی شیشه است که با اعمال شوک حرارتی بر شیشه معمولی تولید می شود . برای تهیه این نوع شیشه ابتدا جام های شیشه در اندازه های مورد نظر برش خورده و پس از انجام عملیات دیاموند بر روی لبه های آن بر روی غلطک کوره قرار گرفته و به صورت افقی وارد کوره شده و تا دمای خمیری حدود 650 درجه سلسیوس حرارت داده می شود ، پس از هدایت به قسمت بعدی در این مرحله توسط هوای پرفشار به سرعت سرد می گردد . این سرد شدن سریع در سطح شیشه تنش فشاری بالایی ایجاد می نماید و باعث افزایش استحکام حرارتی و مکانیکی شیشه می گردد . این نوع شیشه ها در مقایسه با شیشه های معمولی با مشخصات یکسان در مقابل بارهای مکانیکی ، ضربه و تنشهای حرارتی تا پنج برابر مقاوم تر می باشد .

نحوه خرد شدن این شیشه به قطعات ریز و غیر برنده ، مانع از بروز جراحت ناشی از شکستگی شیشه ها می گردد . از این لحاظ این نوع شیشه ها محصولات مناسبی جهت استفاده در نماهای خارجی ساختمانها و فضاهای داخلی اماکن عمومی و بطورکل در کلیه مکانهایی که شیشه در مساحت زیاد مورد استفاده قرار می گیرد به صورت تک جداره و یا جدار خارجی شیشه های دوجداره و لمینت می باشد .
این شیشه در مقابل تنش های حرارتی ناشی از جذب انرژی خورشید و همچنین تنش های مکانیکی مانند ضربه ، فشار باد و فشارهای ناشی از وزن برف مقاومت مناسبی دارد و در رنج دمایی 70- تا 300 درجه سلسیوس مقاومت نموده و نمی شکند .

استفاده از شیشه سکوریت در هنگام وقوع زلزله

شیشه سکوریت پس از وقوع زلزله نیز مزایای فراوانی دارد. پس از زلزله به دلیل ناهموار بودن مسیر امداد رسانی به علت فرو ریختن اشیا کار رسیدگی به مصدومان بسیار سخت می‌گردد. اما به هنگام استفاده از شیشه سکوریت به علت پودر شدن شیشه نه تنها پا را زخم نمی ‌نماید بلکه در مسیر رفت ‌وآمد خللی ایجاد نمی‌نماید.

 

مطلب پیشنهادی : انواع شیشه و کاربرد آن در ساختمان

 

فواید استفاده از شیشه سکوریت در فروشگاه ها

شیشه سکوریت در بخش های تجاری ساختمان ها کاربرد فراوانی دارد. به طوری که شاید بتوان گفت 90 درصد جلوه بخشی واحد های تجاری مدیون شیشه های سکوریت می باشد. وضوح کالا در دکوراسیون ، افزایش دید در فضای تجاری و نمایش فوق العاده کالا در فروشگاه از جمله مزایای نصب شیشه سکوریت در فروشگاه می‌باشد.

ویژگیهای شیشه سکوریت :

– کاهش اتلاف انرژی
– کاهش آلودگیهای صوتی
– جلوگیری از نم زدگی شیشه
– ایمنی بیشتر نسبت به پنجره های تک جداره

در صورت استفاده از شیشه سکوریت و پنجره های عایق می توان در ازای هر متر مربع شیشه سکوریت به میزان ۴۰ متر مکعب گاز در سال صرفه جویی نمود. علاوه بر کاهش مصرف انرژی و سر و صدا، محیط زیست پاکیزه تری تامین می نماید.

مطلب پیشنهادی : مزایا و معایب نمای شیشه ای

1- صرفه جویی در مصرف انرژی
2-کاهش آلودگی صوتی: به کار گیری پنجره های عایق و شیشه های سکوریت، یکی از راه های کاهش آلودگی صوتی می باشد. با استفاده از شیشه های معمولی در سکوریت، حدود ۴۰ دسی بل شدت صوت کاهش خواهد یافت. این در حالی است که متوسط آلودگی صوتی در شهرهای بزرگ ۸۰-۷۵ دسی بل و در شهرهای کوچک ۵۵ دسی بل می باشد.
3-مقاوم در برابر اشعه ماورای بنفش (UV) و حذف اثرات مخرب آن
4-کاهش در برابر آلودگی هوا
5-کاهش تابش سرد
6-کاهش هزینه تاسیسات سرمایشی و گرمایشی در ساختمان
7-کاهش آلودگی محیط زندگی و هزینه های مربوطه
8-هوابندی کامل
9-مقاوم در برابر باد، باران و طوفانهای شدید
10-تقویت مضاعف با استفاده از پروفیل گالوانیزه در داخل پروفیل uPVC 
11- حفاظت از محیط زیست از طریق بازیافت و استفاده در صنایع دیگر
12-عدم نیاز به سرویسهای مکرر (تعویض، رنگ آمیزی و…) و نظافت آسان
13-غیر قابل اشتعال
14-سهولت در نصب

 

پایان مطلب


 

 

 

نوشته های مرتبط

ارسال یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید