طراحی و معماری آسانسورها و بالابرها 1

اصول طراحی آسانسور 

با توجه به افزایش ارتفاع ساختمان ها در عصر مدرن می توان دید که طراحی آسانسور ها و پله برقی در قلب این ساختمان ها دارای اهمیت بالایی هستند. شاید بتوان گفت که تا جایی که ما می دانیم زندگی بدون آسانسور و پله برقی در ساختمان ها غیر ممکن است. اما بر خلاف این که ما آن ها را هر روز استفاده می کنیم، خصوصا در زمان بازسازی راه پله ها باید توجه بیشتری به اصول تعبیه آسانسور شود

کارکرد داخلی و نحوه ی عمل آسانسور و پله برقی  برای ما چندان مشخص نیست. در این نوشته ما به بحث در مورد راه هایی برای مشخص کردن بیشتر نوع آسانسور ها در ساختمان ها خواهیم پرداخت.

طراحی آسانسورها و بالابرها

 

  • کاربرد آسانسورها

نصب آسانسور

آسانسور ها دارای کاربرد های زیادی در مکان های مختلف هستند اما پایه ی کار همه ی ان ها مانند هم است. در حالی که صنعت، ساختمان، بیمارستان، و بخش های خانگی و تجاری از آسانسور استفاده می کنند، می توان گفت که این استفاده ها آزادی بیشتری را در طراحی ان ها به همراه داشته است. اندازه گیری ظرفیت این سیستم ها و نوع مکانیزمی که در آن ها استفاده می شود باید برای همه ی شما مهم باشد. این امور به معمار این امکان را می دهد تا بهتر بتواند در مورد گزینه های طراحی آسانسور به نتیجه برسد و رابط ها را در این زمینه کنترل کند.

 

آگهی :  خرید نرده چوبی

 

ساختار آسانسور

  • سیستم های آسانسورها

آسانسور گیرلس : این آسانسور ها دارای مکانیزمی برای بالا بردن و انتقال بین سطوح مختلف هستند که از کابل های فولادی برای آن استفاده می کند. این آسانسورها توان دست یافتن به سرعت بالایی را در حرکت بین طبقه های مختلف ساختمان دارند. برای همین این سیستم ها در ساختمان های دارای طبقات زیاد مورد استفاده قرار می گیرند.

آسانسورهای کششی: این سیستم ها هم از چرخ دنده ها برای بالا بردن آسانسور استفاده می کنند. اگر چه این سیستم ها از نوع اول آسانسورها که برای ساختمان های دارای طبقات متعدد مناسب هستند دارای سرعت کمتری هستند، اما در عوض به موتورهای سبک تری برای این کار نیاز دارند.

آسانسور هیدرولیک: این سیستم ها هم در آسانسور ها برای مکان هایی که ارتفاع ساختمان خیلی زیاد نیست مناسب هستند. این سیستم ها برای ارتفاعی تا 6 طبقه می توانند بهترین گزینه برای انتخاب توسط شما باشند. سیستم های هیدرولیک با استفاده از پیستون به جای چرخ دنده برای انتقال آسانسور استفاده می کند.

طراحی آسانسور

  • ابعاد آسانسور:

از مواردی که برای معمار دارای اهمیت بالایی است ابعاد آسانسور است که در طراحی باید مد نظر قرار گرفته شود. برای این کار باید سازنده ها را در جریان پارامترهای طراحی ساختمان قرار داد.

حداکثر فاصله ای که باید توسط آسانسور طی شود: دانستن ارتفاع عمودی ساختمان در طراحی آسانسور می تواند دارای اهمیت بالایی باشد. برای مثال همان طور که گفتیم آسانسور های هیدرولیک بیش از 6 طبقه را پشتیبانی نمی کنند.

حداقل بلندی هر طبقه: این مقدار هم نشان دهنده ی فاصله ی کف تا کف دو طبقه ی مجاور است که برای مشخص کردن محدودیت های کنترلی و حرکت آسانسور نیاز است.

ابعاد مسیر: باید تا به سازنده در مورد طول، عرض و ارتفاع محل قرار گرفتن آسانسور داده ی لازم را بدهید تا یک سیستم استاندارد را برای شما فراهم کند.

ابعاد ورودی: ابعاد ورودی هم از موارد مهمی است که باید در نظر گرفته شود تا در استفاده از آسانسور در ساختمان مشکل خاصی به وجود نیاید.

اندازه کابین آسانسور: مانند دیگر اندازه ها که در بالا به ان ها اشاره شد، اهمیت اندازه ی کابین یک آسانسور هم برای طراحی بهینه ی آن توسط سازنده لازم است. برای مثال، یک آسانسور برای انتقال مسافران می تواند دارای کابینی با ابعاد حدود 1/80 تا 2/13 متر عرض و حدود 1/20 تا 2/70  متر عمق باشد تا بتواند باری به اندازه حدود 907 تا 2200 کیلوگرم را بین طبقه ها جا به جا کند.

 

مطلب پیشنهادی : معرفی انواع آسانسور و کارکرد آنها

طراحی کابین آسانسور

  • زیبایی آسانسور اتاق یا کابین آسانسور

نوع درب: درهای متفاوتی برای آسانسور ها می تواند استفاده شود که در این زمان با توجه به نوع پنل ان ها می توان آن را در سه گروه تقسیم کرد. هم چنین بسته به شرایط می توان درها را از سمت های مختلف باز کرد.

جامپ: این اصطلاح هم به معنای پرش است برای بیان سمت های ورودی و فاصله ای که بین کابین و ورودی آسنسور است به کار می رود که می تواند مربعی و یا به شکل دیگر باشد.

طراحی داخل کابین آسانسور: این هم از مشخصه های مهم در زیبایی یک آسانسور است که تنها برای رضایت کاربران دارای اهمیت است. در داخل یک آسانسور شما می توانید از فلزها، مواد مختلف و دکوراسیون های مختلفی هم بهره ببرید. این عوامل می توانند برای زیبایی آسانسور بسیار دارای اهمیت باشند.

COP: پنل کابین هم که برای بسیاری از ما شناخته شده است و برای کنترل حرکت و ایستادن آسانسور در طبقه های مختلف مورد نیاز می باشد. حتی در بعضی آسانسورها می توان یک نمایش گر LCD هم در این پنل داشت.

عملکرد و کارایی آسانسور

  • عملکرد و کارایی آسانسور

سرعت : با توجه به مطالبی که در مورد انواع سیستم ها در آسانسور گفته شد، شما می دانید که سیستم های هیدرولیک که در آسانسورها وجود دارند دارای سرعت کمتری هستند، که تا 60 متر بر دقیقه می باشد.. اما سیستم های گیرلس آسانسور می توانند تا از 150  تا 600 متر در هر دقیقه حرکت کنند. نوع دوم آسانسور ها هم که سیستم کششی هستند می توانند تا 152 متر بر دقیقه سرعت داشته باشند که به طور معمول از این میزان کمتر است. هم چنین باید بدانید که میزان فاصله ای که آسانسور می خواهد طی کند بر سرعت آن اثر خواهد گذاشت.

ظرفیت آسانسور: ظرفیت آسانسور با توجه به وزنی که ان ها قادر به تحمل آن هستند مشخص می شود. این وزن می تواند در رنجی بین 450 تا 2700 کیلوگرم باشد. اما به طور معمول آسانسورهای دارای توان کمتر با ظرفیت بار خود که تا 900 کیلوگرم است مشخص می شوند.

مصرف انرژی: مصرف انرژی آسانسور ها هم می تواند دارای اهمیت باشد که می توان گفت که این سیستم ها به طور متوسط 5 درصد از مصرف توان ساختمان را به خود اختصاص می دهند. البته در این زمان سیستم های هیدرولیک دارای بازده ی کمتری هستند. اما به هر حال روش های مبتنی بر استفاده از نرم افزارهای هوشمند هم می تواند در کاهش مصرف انرژی موثر باشد.

تجهیزات آسانسور و بالابر

آتش : مهم است که به سازنده ها در مورد مکان قرار گرفتن ساختمان خود اطلاع دهید تا به شما در مورد مسائل ایمنی و کدهای محلی برای اعلام آن کمک کنند. برای مثال بعضی از آسانسور ها دارای درب های ضد حریق هستند.

  •  اصول طراحی پله برقی

 پله برقی هم سیستم هایی با پیچیدگی بالا هستند. اما برای این که مشخص کنید آن ها در پروژه ی شما چطور استفاده شوند نیاز به یک مکانیک ندارید. در هر صورت برای  پله برقی هم اندازه و نوع آن ها دارای اهمیت است که باید آن ها را در نظر داشته باشید تا بهتر بتوانید در مورد ان ها و نحوه ی استفاده از ان ها تصمیم بگیرید.

انواع بالابرها

 

مطلب پیشنهادی : نکاتی که در طراحی پله و نرده باید در نظر بگیریم

  • زیبایی پله برقی

پله ها: این پله ها ازآلومینیوم و در رنگ های مختلف وجود دارند تا دارای وزن کمی باشند. اندازه ی پله های  پله برقی بین 60، 90 و یا 100 سانتی متر است. در این زمان زاویه ی ان ها هم مهم است که نباید خیلی زیاد و یا بیش از 30 درجه باشد.

ریلهای دست: که به طور معمول از شیشه، آلومینیوم، و یا استیل هستند و بین 90 تا 100 سانتی متر طول دارند.

نور: در  پله برقی ها به طور معمول از LED ها استفاده می شود.

سیستم بالابرها

  • عملکرد پله برقی

چرخش: در زمانی که چرخش نیاز است، باید با توجه به تعداد نفری که در آن هستند به استفاده از سیستم مورد نیاز برای ایمنی مبادرت نمود.

مصرف انرژی: این سیستم ها بین 2 تا 10 درصد انرژی خروجی ساختمان را مصرف می کنند. اما می توان از درایوهای پر بازده هم در آن ها برای کاهش مصرف انرژی استفاده کرد.

آسانسور و پله برقی


پایان مطلب


 

 

 

نوشته های مرتبط

ارسال یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید