سازی ساختمان چیست کاربرد و مزایای خانه هوشمند 1

هوشمندسازی ساختمان چیست؟

وقتی که در مورد ساخت و ساز صحبت می کنیم باید بگوییم که ما به عصر جدیدی رسیده ایم که هوشمندسازی ساختمان در آن صورت می گیرد. در حال حاضر اینکه خانه ها و دفاتر ما بتوانند پناهگاهی را برای ما فراهم آورند و ما را گرم نگه دارند کافی نیست. امرزوه به لطف تحول فناوری و تکنولوژی که ایجاد شده است نه تنها می توان کلیه سرویس هایی که ساکنان یک خانه یا دفتر کاری به آن احتیاج دارند را فراهم کرده بلکه با خانه هوشمند می توان هزینه ها را به حداقل رسانید و تاثیرات منفی که روی محیط زیست ایجاد می شود را به حداقل رسانید.

هوشمندسازی ساختمان

هوشمندسازی ساختمان چیست؟

در ساده ترین شکل ممکن باید بگوییم که برای هوشمندسازی ساختمان از فناوری هایی استفاده می شود که در آن از اطلاعاتی که در مورد آنچه که در ساختمان و بین سیستم ها اتفاق می افتد استفاده شود تا بهینه سازی عملکرد ساختمان صورت بگیرد. این اطلاعات سپس برای اتوماسیون فرایندهای مختلف، از گرمایش و تهویه تا تهویه مطبوع و امنیت مورد استفاده قرار می گیرد.

گرمای بیش از حد ساختمان هزینه قابل توجهی برای هر مالک یا کاربر ساختمانی دارد. با این حال، در حالی که اینها یک هزینه تجاری ضروری هستند اما سطحی از این هزینه اغلب به صورت بیهوده ایجاد می شود به این علت که به صورت هوشمندانه انجام نشده است. به طور مثال ممکن است چراغ ها در اتاق بلااستفاده روشن باشد و باعث گرم شدن فضا شده باشد. انگیزه اصلی هوشمندسازی ساختمان جلوگیری از این نوع استفاده های بیهوده از انرژی و منابع است تا هم هزینه ها کاهش پیدا کند و هم بهره وری انرژی بهبود پیدا کند.

مزایای هوشمندسازی ساختمان

ویژگی های اصلی هوشمندسازی ساختمان

سیستم ها به هم وصل هستند

مهمترین قابلیت هوشمندسازی ساختمان این است که سیستم های اصلی موجود در آن به هم متصل می شوند. بنابراین کنتور آب، پمپ، برق، روشنایی و غیره به هم متصل هستند. این همان چیزی است که یک ساختمان را “هوشمند” می کند و سیستم های موجود در آن قادر هستند که با یکدیگر ارتباط برقرار کنند.

استفاده از سنسورها در هوشمندسازی ساختمان

سنسورها بخش جدایی ناپذیر از ساختمان های هوشمند هستند و نقش مهمی در جمع آوری داده هایی دارد که در رابطه با تصمیم گیری در مورد اختصاص منابع مورد استفاده قرار می گیرند. برای مثال، آمار ورود و خروج افراد به داخل و خارج ساختمان را به راحتی استخراج کنیم تا اطلاعاتی در مورد موقعیت افراد در زمانهای مشخصی از روز را بدست آوریم و متوجه شویم که چه منطقه ای بیشترین ترافیک را داشته است.

اطلاعات اتوماسیون توسط سیستم هایی که در ساختمان های هوشمند مستقر شده اند جمع آوری و تجزیه و تحلیل می شوند و مهمتر از همه این که، این کار به صورت مداوم و به صورت بلادرنگ و در زمان واقعی انجام می شود. این نظارت مداوم امکان تنظیم خودکار را فراهم می آورد که می توانید شرایط را در کل یک ساختمان کنترل کند.

مطلب پیشنهادی : متاورس چیست

داده ها

هوشمندسازی ساختمان موجب تولید حجم زیادی از داده های با ارزش می شود و این چیزی است که ساختمان های معمولی به سادگی آن را انجام نمی دهند.

نمونه هایی از هوشمندسازی ساختمان

برای نشان دادن چگونگی استفاده از ویژگی های ساختمان های هوشمند، National Grid نشان می دهد که چگونه برای تهیه گزارشاتی در مورد سطح اشغال شده می توان از سنسورها استفاده کرد. این امر به آنها این امکان را می دهد تا میزان کاربری و ظرفیت اشغال شده در کل ساختمان را اندازه گیری کنند و به حمایت از یک استراتژی هوشمندتر در فضای کاری کمک می کند.

دانشگاه فناوری سیدنی با استفاده از فناوری خودکارسازی ساختمان های هوشمند در بخش آموزش، همگام سازی کنترل کولر گازی با یک بستر رزرواسیون اتاق را انجام داد. این امر به صرفه جویی در هزینه های تجاری به طور قابل توجهی کمک می کند به این علت که کولر گازی فقط برای اتاق های مورد استفاده فعال می شود.

خانه سبز هوشمند

مزایای هوشمندسازی ساختمان

هوشمندسازی ساختمان باعث راحتی بیشتر کاربران خواهد شد

هوای با کیفیت تر، راحتی جسمی، امنیت، بهداشت، نورپردازی و حتی دسترسی به اتاق و فضای مناسب می توانند راحتی را برای کاربران به ارمغان بیاورند تا کاربران بتوانند عملکرد خوبی داشته باشند.

کاهش مصرف انرژی

ساختمان های هوشمند سبز، کارآمدتر و مقرون به صرفه تر هستند.

پایان حدس و گمان ها

استفاده از سنسورها و دوربین ها داده های دقیقی در مورد نحوه استفاده از ساختمان ارائه می دهند که می تواند به تصمیم گیری روشنگرایانه تری تبدیل شود. استفاده از فضا را می توان بر اساس داده های واقعی بهبود داد  چرا که ساختمان به طور عملیاتی و هوشمندانه فعال می شود.

صرفه جویی هزینه های عملیاتی

این گزینه شامل صرفه جویی در هزینه هایی است که می توان با توجه به هزینه روزانه و نگهداری تجهیزات انجام داد. همچنین به صرفه جویی احتمالی که با شناسایی منابع استفاده نشده و پتانسیل رشد در فضاهای بلااستفاده ارائه می شود گسترش پیدا می کند.

ویژگی ساختمان هوشمند

محافظت از داده ها

تجهیزات حفاظت از داده ها، مانند سنسورهای حرارتی، داده ها را بدون استفاده از تصاویر قابل شناسایی توسط کارکنان و یا مردم عمومی می سنجند.

مزایای زیادی وجود دارد که با پیاده سازی هوشمندسازی ساختمان ها بدست می آید و از بهره وری هزینه تا بهبود اعتبار و سازگاری با محیط زیست را شامل می شود. هوشمند سازی ساختمان امروزه فرآیندی نسبتا جدید است اما با توجه به طیف وسیعی از مزایایی که ارائه می دهد به زودی به یک گزینه پر طرفدار تبدیل می شود.


پایان مطلب


 

 

نوشته های مرتبط

ارسال یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید