نکته نورپردازی نمای ساختمان با وال واشر ال ای دی 1

چکیده:

در فرآيند طراحی و ساخت هر ساختمان، یکی از مهم‌ترین مراحل، نورپردازی نمای ساختمان است. نورپردازی نما اگر به شکل اصولی انجام شود، تاثیر شگرفی روی مخاطبان خواهد گذاشت. با پیشرفت صنعت نورپردازی و تولید انواع لامپ‌های جدید (مانند وال واشر ال ای دی و جت لایت و…) استراتژی‌های گوناگونی برای نورپردازی نمای ساختمان ابداع شده است. از نورپردازی خشن و تاکیدی گرفته تا نورپردازی یک‌دست؛ ما در این مقاله قصد داریم شما را با اهمیت و روش‌های نورپردازی نمای ساختمان آشنا کنیم.

 

اهمیت نورپردازی نمای ساختمان

استفاده از نورپردازی اصولی برای نمای ساختمان جلوه خاصی به انواع ساختمان‌های مسکونی، اداری و تجاری می‌بخشد. البته نورپردازی اصولی نیز (مانند هر کار دیگری) نیاز به رعایت تعادل داشته و نباید در آن افراط و تفریط صورت گیرد. درصورتی که شدت نورپردازی نما کم باشد، باعث کم جلوه شدن ساختمان یا منزل شما شده و نورپردازی در نمای ساختمان تقریبا بی‌اثر و بدون جلب نظر دیگران خواهد بود. از طرفی اگر نورپردازی نما به شکل افراطی انجام شود، باعث آلودگی نوری شده و باز هم نظر مخاطبان را به خود جلب نمی‌کند و همچنین ممکن است باعث آزار ساکنین ساختمان شود.

 

استفاده از چراغ مناسب برای روشنایی ساختمان

اگرچه نورپردازی نما باعث زیبایی و ایجاد جلوه بهتری برای ساختمان می‌شود. اما باید به هزینه تمام شده نورپردازی و قیمت چراغ‌های استفاده شده و همچنین هزینه برق مصرفی توسط این چراغ‌ها نیز توجه داشت. می‌توان از انواع جت لایت، پروژکتورهای LED یا SMD یا انواع وال واشر ال ای دی برای روشنایی نمای ساختمان استفاده کرد. اما در این بین خرید وال واشر ال ای دی باعث کاهش هزینه برق مصرفی شما خواهد شد.

وال واشر قطعه‌ای است که از کنار هم قرار گرفتن تعدادی لامپ با چیدمان‌های متفاوت تشکیل شده است. تعداد لامپ ها و میزان نوردهی آنها، با توجه به کاربرد وال واشر ال ای دی می‌تواند متفاوت باشد. اگر تعداد چراغ وال واشر زیاد باشد، می‌توان از آن به‌عنوان پروژکتور هم استفاده کرد. این مدل چراغ وال واشر خطی می‌تواند برای نورپردازی نمای ساختمان ها استفاده شود. ارزان بودن قیمت وال واشر یکی از بزرگترین مزایای این نوع چراغ است. همچنین می‌توان میزان نور، ابعاد و توان هر کدام از این چراغ های وال واشر را براساس شرایط تغییر داد.

16090643705fe85fb228319 main

نکات مهم در نورپردازی اصولی نمای ساختمان

۱. استاندارد بودن رنگ و شدت نور: رنگ نور استفاده شده در نورپردازی ساختمان باید به گونه‌ای باشد که با مصالح به کار رفته در ساختمان همخوانی داشته باشد. همچنین شدت نور نیز بستگی به سبک نورپردازی دارد. اما شدت نور باید متعادل بوده و به گونه‌ای باشد که باعث آزار چشم بینندگان نشود. نکته قابل توجه پنهان بودن منبع نور است. به‌جز موارد خاص، در سایر شرایط منبع نور استفاده شده برای روشنایی نما باید پنهان باشد و در دیدرس مخاطبان نباشد.
رنگ‌های سفید و آبی معمولا از رنگ‌های مورد علاقه طراحان برای نورپردازی نمای ساختمان هستند. این ۲ رنگ ملایم معمولا باعث ایجاد آرامش در بازدیدکنندگان از نمای ساختمان شده و می‌تواند حس خوبی به آنها منتقل کند. هرچند با توجه به نوع کاربری ساختمان، استفاده از سایر رنگ‌ها هم می‌تواند مناسب باشد.

۲. توجه به نورپردازی محوطه: بسیاری از طراحانی که وظیفه طراحی نورپردازی نمای ساختمان را بر عهده دارند، از نورپردازی محوطه اطراف ساختمان غافل می‌شوند. درحالیکه نورپردازی محوطه متناسب با نوع نور استفاده شده برای نمای ساختمان، جلوه ساختمان را در آن منطقه متمایز می‌کند و می‌تواند توجه تعداد زیادی از بینندگان را به خود جلب کند. نورپردازی اصولی محوطه مکمل خوبی در نورپردازی نمای ساختمان است. برای این کار می‌توان از انواع چراغ دفنی ال ای دی استفاده کرد.
از چراغ دفنی ال ای دی برای روشنایی محیط‌های خارجی و داخلی استفاده می‌شود. چراغ دفنی ضد آب LED جهت نورپردازی نمای ساختمان‌ها، ستون‌ها، بناهای یاد بود، آثار باستانی، مجسمه‌ها و فضاهای سبز کاربرد دارد. روشن کردن محوطه اطراف ساختمان باعث ایجاد حس امنیت بیشتر نیز خواهد شد.

16090645055fe86039704e5 main

۳. برجسته کردن عناصر نمای ساختمان: یکی از ویژگی‌هایی که می‌تواند طراح نورپردازی نمای ساختمان را از سایرین متمایز کند، آشنایی وی با با اصول معماری است. درصورتیکه طراح با ویژگی‌های معماری آشنایی خوبی داشته باشد، می‌تواند عناصر اصلی نمای ساختمان را به درستی تشخیص داده و در نورپردازی، این عناصر را برجسته کند. این کار باعث می‌شود بازدیدکنندگان در نگاه اول عناصر اصلی و زیباتر نمای ساختمان را مشاهده کنند. این عناصر اصلی می‌تواند شامل ستون‌ها، سرستون‌ها، قوس‌ها، پنجره‌ها و… باشد که باید در طراحی روشنایی نمای ساختمان‌های مسکونی یا تجاری به آنها توجه ویژه‌ای شود.

  1. در نظر گرفتن کاربری ساختمان: یکی از نکات بسیار مهم در طراحی روشنایی ساختمان‌ها، توجه به نوع کاربری آنهاست. برای مثال نوع نورپردازی نمای ساختمان مسکونی با ساختمان اداری یا مجتع‌های تجاری متفاوت است. بنابراین قبل از شروع طراحی نورپردازی باید به کاربرد سازه توجه شود.

برای مثال روشنایی نمای ساختمان مسکونی باید به‌گونه‌ای باشد که فضای داخل منزل از بیرون دیده نشود. همچنین نورپردازی نمای ساختمان مسکونی معمولا با تاکید بر ورودی‌های سواره و پیاده و دیوارهای خارجی انجام می‌شود. درحالیکه برای نورپردازی نمای ساختمان اداری یا مجتمع‌های خدماتی و رفاهی باید به کاربری خاص سازه و جایگاه آن در شهر توجه داشته باشیم. نورپردازی نمای این ساختمان‌ها براساس مشخص کردن حجم کلی سازه و با تاکید بر ورودی‌های ساختمان انجام می‌شود.

16090645395fe8605bae170 main

۵. استفاده از چراغ‌های با کیفیت: آخرین نکته برای نورپردازی اصولی نمای ساختمان استفاده از چراغ‌های با کیفیت و استاندارد می‌باشد. پیشنهاد می‌شود برای این کار به فکر خرید لامپ‌های ضد آب باشید که کیفیت بالاتری دارند و در برابر بارش برف و باران مقاوم هستند. شاید قیمت اولیه این لامپ‌ها کمی بالاتر باشد، اما در طول زمان کارایی بهتری خواهند داشت و در این صورت شما نیاز به تعویض لامپ‌های نمای ساختمان و خرید لامپ جدید نخواهید داشت. همچنین لامپ‌های با کیفیت و استاندارد، نوردهی و پرتاب نور بهتری دارند و این موضوع باعث زیبایی بیشتر و روشنایی بهتر نمای ساختمان شما می‌شود.

یکی از بهترین شرکت‌های نورپردازی فعال در این زمینه، گروه روشنایی مانی نور است که با داشتن ۳ شعبه در تهران و چندین سال سابقه در تولید انواع لامپ و پروژکتور با کیفیت، بهترین گزینه برای انجام پروژه‌های نورپردازی شماست. گروه روشنایی مانی نور امکان تولید انواع لامپ‌های سفارشی را براساس نیاز مشتریان دارد. همچنین محصولات ساخت این شرکت دارای ۳ سال گارانتی بدون قید و شرط می‌باشند که تضمین کننده کیفیت بالای محصولات شرکت مانی نور است.

راه‌های ارتباطی با گروه روشنایی مانی نور از طریق شماره ۰۹۱۲۶۳۵۶۶۷۲ یا مراجعه به فروشگاه اینترنتی این شرکت در سایت maninour.com و اطلاع از قیمت خرید انواع لامپ‌ها و محصولات روشنایی می‌باشد.

16090645995fe86097f2df0 main

 

 

پایان مطلب


 

 

نوشته های مرتبط

ارسال یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید