انتخاب بهترین میلگرد در ساختمان سازی 1

راهنمای انتخاب بهترین میلگرد در ساختمان سازی

بهترین میلگرد برای ساختمان سازی براساس شرایط تعیین می‌گردد. بنابراین، انتخاب صحیح یک میلگرد با‌کیفیت و استاندارد بر‌اساس شرایط سازه، به معنای انتخاب بهترین میلگرد در ساختمان سازی است. ما در این‌جا به شما کمک می‌کنیم تا با شناختن موارد استفاده از میلگرد، بهترین میلگرد برای ساختمان سازی خود را انتخاب کنید.

بهترین میلگرد برای ساختمان سازی بر اساس جنس

جنس میلگرد اهمیت زیادی در تعیین کاربرد آن دارد. بهترین جنس بر اساس محل ساخت‌و‌ساز، شرایط آب‌و‌هوایی، نوع استفاده از سازه، بار حمل‌شده توسط میلگرد و مواردی از این قبیل مشخص می‌شود.

 

میلگرد استیل ضد‌زنگ

این میلگرد‌ها از جنس استیل ضد‌زنگ ساخته‌ شده‌اند که دارای مقادیر قابل توجهی کروم و نیکل در ساختار خود است. این مواد سبب می‌شود که آهن موجود در میلگرد زنگ نزند و در برابر خوردگی مقاوم باشد. هم قسمت سطحی و هم مرکز این نوع میلگرد در برابر رطوبت مقاوم است. به‌همین دلیل نیز برای پروژه‌هایی که در معرض آب یا رطوبت زیاد هوا هستند مناسب است. صنایع غذایی و پتروشیمی به‌طور وسیعی از این نوع میلگرد استفاده می‌کنند. با این حال، به‌علت قیمت بالا، میلگرد استیل ضد‌زنگ بهترین میلگرد برای ساختمان سازی در همه شرایط نیست.

 

میلگرد کربنی

این میلگردها قیمت مناسب و مقاومت بسیار بالایی دارند و بهترین میلگرد برای ساختمان سازی در شرایط معمول محسوب می‌شوند. اما در جایی که اندکی رطوبت باشد به‌سرعت زنگ می‌زنند.

 

میلگرد کامپوزیتی

این نوع میلگرد از ترکیب فیبرهای فایبرگلاس و رزین ساخته شده و هیچ فلزی در ساختار آن نیست. به‌همین دلیل بهترین میلگرد برای مصارفی مانند ساخت اتاق ام‌آر‌آی و مواردی از این قبیل محسوب می‌شود. آنها مستحکم و سبک هستند.

 

میلگرد گالوانیزه

با توجه به قیمت مناسب و ضدزنگ بودن فولاد گالوانیزه، میلگرد گالوانیزه بهترین میلگرد برای ساختمان سازی در بسیاری از شرایط محسوب می‌شود.  با این حال، اگر لایه رویی آن خراشیده شود سطح زیرین آن زنگ می‌زند. به‌همین دلیل برای مصارف آبی مناسب نیست.

 

میلگرد اپوکسی

این میلگردها همان میلگرد سیاه هستند، با این تفاوت که با اپوکسی پوشیده شده‌اند تا بتوانند در مناطق مرطوب نیز مورد استفاده قرار بگیرند.

 

بهترین میلگرد برای ساختمان سازی بر اساس ضخامت

به‌طور کی هرچه میلگرد ضخیم‌تر باشد مقاومت آن بیشتر است. اگرچه میلگرد با قطر 6 تا 60 میلیمتر ساخته می‌شود، اما اندازه‌های زیر برای پروژه‌هایی که ذکر می‌کنیم بهترین هستند:

  • سایز ۱۲: ساختمان‌های مسکونی، سکوهای نفتی، سوله‌ها و سازه‌های پتروشیمی

  • سایز ۱4: ساختمان‌های بزرگ و سنگین

  • سایز ۱6: رمپ پارکینگ، ساختمان‌های خیلی بلند، پلوپایه بتنی

 

بهترین میلگرد بر اساس گرید

میلگردها در چهار گرید A1،  A2، A3 و A4 ساخته می‌شوند. در این‌جا به شکل مختصر مفهوم هرکدام از این گریدها و بهترین کاربرد آنها را ذکر می‌کنیم:

  • A1: ساده و بدون آج ساخته‌شده از انواع انعطاف‌پذیر آهن- این نوع میلگرد برای ساختمان‌سازی مناسب نیست و تنها برای خم‌کاری و جوشکاری استفاده می‌شود.

  • A2: دارای آج‌های مارپیچ است. این میلگرد در دیوارهای برشی، تیر و تیرچه‌ها و خاموت‌ها بیشترین کاربرد را دارد. اما برای مصارفی که در معرض تغییر دمای شدید هستند، مناسب نیست.

  • A3: این میلگرد هم دارای آج است؛ اما آج‌های آن هفت و هشتی هستند و دارای مقدار زیادی کربن می‌باشند. به‌همین دلیل نباید روی آن جوشکاری انجام شود. اما برای پروژ‌ه‌های معمول مناسب است.

  • A4: میلگرد A4 در شرایط معمولی استفاده نمی‌شود. به علت مقاومت بالایی که در برابر تغییرات دمایی دارد، مناسب کویر و پروژه‌های خاص و سنگین است. A4 نیز آجدار است.

 

به‌طور کلی در میان انواع گرید میلگرد، ،  A2، A3 بیشترین کاربرد را در پروژه‌های معمول دارند. A1 به‌دلیل نداشتن آج، قابل استفاده در داخل بتن مسلح نیست، زیرا به بتن نچسبیده و سبب لغزش و ترک بتن می‌شود.

 

بهترین میلگرد برای ساختمان سازی بر اساس روش تولید

میلگردها به دو روش ترمکس و میکروآلیاژی ساخته می‌شوند. میلگردهای ساخته‌شده توسط هر کدام از این روش‌ها برای شرایط خاصی مناسب هستند:

  • میلگرد میکروآلیاژی: در این میلگردها مقداری از عناصر کمیاب مانند تیتانیوم و وانادیوم استفاده می‌شود تا مقاومت آنها افزایش یابد. آنها بسیار مقاوم هستند و برای مناطق زلزله‌خیز بیشترین کاربرد را دارند.

  • میلگرد ترمکس: این میلگرد‌ها مرسوم‌تر هستند. آنها پس از نورد‌شدن در دو مرحله سرد می‌شوند و به‌همین دلیل دارای ویژگی‌هایی مانند نقطه تسلیم بالا، استحکام بالا در عین قابلیت چکش‌خواری هستند. این ویژگی‌ها آنها را انتخاب مناسبی برای بسیاری از کاربردها می‌کند.

 

1697441372652ce65c5f6eb main

برای خرید بهترین میلگرد برای ساختمان سازی چه نکاتی را باید در نظر بگیریم؟

فارغ از انتخاب نوع میلگرد بر‌اساس ویژگی‌های مختلف، هنگام خرید میلگرد باید موارد زیر را در نظر بگیرید تا بهترین میلگرد را پیدا کنید.

  • استاندارد‌بودن: همه میلگردهای استاندارد دارای علامت اختصاری کارخانه خود به صورت حک‌شده روی میلگرد هستند.

  • ظاهر یکنواخت، قطر برابر در همه قسمت‌ها و آج‌های یکنواخت و برجسته

  • کارخانه سازنده: ذوب آهن اصفهان بهترین انواع میلگرد را تولید می‌کند.

  • قیمت مناسب: در پروژه‌های بزرگ تفاوت اندک در قیمت میلگرد می‌تواند تفاوت زیادی در هزینه نهایی ایجاد کند.

  • استفاده از میلگردهایی که به روش نورد سرد، تولید شده‌اند برای ساخت‌و‌ساز ممنوع می‌باشند؛ زیرا آنها شکننده هستند.

سوال و جواب درباره بهترین میلگرد برای ساختمان سازی

سوال: چطور می‌توان از با‌کیفیت بودن میلگرد مطمئن شد؟

پاسخ: خرید میلگرد یک برند معروف و با‌کیفیت می‌تواند کیفیت میلگرد را تضمین کند.

سوال: چه میلگردی برای پروژه‌های دریایی مناسب است؟

پاسخ: میلگردهای استیل ضد‌زنگ، فولاد گالوانیزه و کامپوزیتی برای استفاده در محیط‌های آبی مناسب هستند.

سوال: رایج‌ترین میلگردهای مورد استفاده در پروژه‌های ساخت‌و‌ساز چه هستند؟

پاسخ: میلگردهای گالوانیزه و میلگرد سیاه بیشترین کاربرد را در انواع پروژه‌ها دارند.

 

سخن آخر

انتخاب بهترین میلگرد برای ساختمان سازی بر اساس ویژگی‌های پروژه و محل ساخت‌و‌ساز توسط مهندس پروژه انجام می‌شود. ممکن است برای بخش‌های مختلف یک ساختمان از انواع مختلفی میلگرد استفاده شود. در میان میلگردهای معمول انواع A2 و A3 گالوانیزه و میلگرد سیاه، بیشترین کاربرد را دارند.

 

 


پایان مطلب


 

 

 

 

 

نوشته های مرتبط

ارسال یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید