تجهیز سالن همایش

مقدمه :

اصطلاح " تجهیز سالن همایش " به معنای طراحی و ساخت فضایی برای برگزاری همایش‌های مختلف است، به گونه‌ای که در این فضا تمامی امکانات لازم را برای برگزاری یک همایش خوب و با کیفیت وجود داشته باشد و طوری طراحی شود که هم شخص سخنران و هم افرادی که در یک همایش به عنوان شنونده و بیننده حضور دارند، به حد کافی راحت باشند و اوقات خوشی را سپری کنند. این مقاله با هدف توضیح نکات مهم در مورد تجهیز یک سالن همایش نوشته شده است؛ برای دانستن مهم‌ترین اصول تجهیز سالن همایش، با ما همراه باشید.

سر فصل‌های مقاله :

– سالن همایش چیست ؟

– امکانات اصلی یک سالن همایش

            * سیستم صوت و تصویر سالن همایش

            * چینش صندلی‌های سالن همایش

تجهیز سالن همایش

– سالن همایش چیست ؟

سالن همایش در واقع فضایی است برای برگزاری گردهمایی‌های مختلف، که دارای یک صحنه، تریبون و تعداد مشخصی صندلی می‌باشد. یک سالن همایش در یک ساختمان، بسته به اندازه فضایی که برای آن در نظر گرفته شده، می‌تواند گنجایش معینی داشته باشد و برای سخنرانی‌ها، جشن‌ها و گردهمایی‌های گوناگون استفاده شود. طراحی و تجهیز یک سالن همایش از اصولی برخوردار است که در این مقاله، قصد داریم به بررسی این اصول بپردازیم و ببینیم که چگونه می‌شود یک سالن همایش را به بهترین و با کیفیت‌ترین نحو، تجهیز کرد ؟

– امکانات اصلی یک سالن همایش

تمام سالن‌های همایش، فارغ از فضایی که به آن‌ها اختصاص داده شده، اندازه و گنجایش آن، باید دارای امکانات اصلی و اولیه یکسانی باشند. این امکانات مهم‌ترین بخش کارکرد هر سالن همایش هستند، که باید به طراحی و تجهیز سالن با آن‌ها، توجه ویژه‌ای داشت.

 

تجهیز سالن همایش

 

1. سیستم صوت و تصویر سالن همایش :

یک سالن همایش، محل گردهمایی تعدادی از افراد، برای شرکت در یک مراسم و سخنرانی است، که حول محوی خاص می‌گردد. همچنین محلی در وهله اول، نیازمند یک سیستم صوتی قوی می‌باشد. سیستم صوتی یک سالن همایش باید به میکروفون‌های قوی مجهز باشد، که روی صحنه و تریبون تعبیه شده‌اند، تا شخص سخنران در حین صحبت کردن، بتواند از هر نقطه صحنه، صدای خود را با بهترین کیفیت، به گوش افراد حاضر در سالن برساند.

البته مجهز بودن سالن به میکروفون به تنهایی کافی نیست و برای آن‌ که صدای سخنران در یک سالن همایش دارای برد خوبی بوده و به حد کافی رسا باشد، سالن همایش باید با بهترین بلندگوها تجهیز شود، تا همه افراد حاضر در سالن، در تمام گوشه و کنارها بتوانند صدای سخنران را به خوبی بشنوند. لازم به ذکر است که برای قدرت بخشیدن به صدای دریافت شده از میکروفون‌ها و سپس پخش صدا به بهترین کیفیت از طریق بلندگوها، سالن همایش نیاز دارد به یک آمپلی فایر قوی و مرغوب مجهز باشد، تا هر گونه امکان ضعف صدا را از بین ببرد.

در مورد سیستم تصویر سالن همایش باید گفت که بسیاری از سالن‌های همایش صرفا به سیستم پروژکتور و پرده نمایش مجهز هستند، تا فرد سخنور بتواند تصاویری را از طریق کامپیوتر، روی صفحه نمایش به حضار نشان دهد. اما در سالن‌های همایش بزرگ‌تر، مثل سالن‌های مخصوص تئاتر و یا کنسرت، نیاز به تجهیز سیستم تصویر بسیار حرفه‌ای و قوی می‌باشد. به دلیل این‌که سالن‌های مخصوص تئاتر و یا کنسرت بسیار بزرگ بوده و ظرفیت زیادی هم دارند، یک سیستم تصویر برای ضبط فیلم و پخش کردن آن بر روی صفحه‌های مانیتور پشت سر شخص مجری، بسیار ضروری است. صحنه این سالن‌ها باید مجهز به دوربین‌های با کیفیت بوده، که تصویر را به موقع ضبط و روی صفحه نمایش نشان دهند، به طوری که صدا و تصویر کاملاً با هم هماهنگ باشند.

 

2. چینش صندلی‌های سالن همایش :

یک سالن همایش باید به صندلی‌های مناسب مجهز باشد، تا بینندگان و شنوندگان بتوانند در حین گردهمایی، احساس راحتی هر چه بیشتر داشته باشند. سالن همایش به صورت شیب‌دار ساخته می‌شود، تا هر فردی از هر کجای سالن و از سمت هر صندلی، بتواند دید خوب و مناسبی نسبت به اشخاص حاضر روی صحنه و صفحه نمایش پشت سر آن‌ها داشته باشد. صندلی‌های یک سالن همایش به صورت تک نفره و به گونه‌ای طراحی می‌شوند که پشتی و دسته داشته باشند. این صندلی‌ها معمولا به صورت تاشو و پشتی و محل نشیمنگاه آن‌ها از جنس پارچه است.

چینش این صندلی‌ها و شیب سالن، بسته به اندازه، ظرفیت و کاربری سالن متغیر است. اما معمولاً چینش صندلی‌ها به صورت ردیفی و با فواصلی معین و یکسان است و همچنین، بین ردیف‌های وسط و ردیف‌های چپ و راست، فضایی خالی برای رفت و آمد و عبور افراد لحاظ می‌شود.

 

تجهیز سالن همایش

 

– نکات مهم در طراحی و تجهیز یک سالن همایش خوب

1. رعایت ایمنی سالن همایش :

رعایت ایمنی همیشه و در همه جا، از مهم‌ترین اصولی است که باید رعایت شود، تا همه بتوانند در امان مانده و در آرامش، به سر ببرند. این موضوع برای مکان‌هایی مثل یک سالن همایش اهمیت ویژه‌تری دارد، چرا که امنیت مکان‌هایی که افراد زیادی در آن جمع می‌شوند، مهم‌ترین اصلی است که باید به آن توجه کرد. برای حفظ امنیت یک سالن همایش، سالن همایش باید علاوه بر مجهز بودن به راه‌های خروج اضطراری، به سیستم تهویه هوای بسیار قوی نیز مجهز باشد تا در صورت بروز حوادثی مثل زلزله، آتش سوزی، گاز گرفتگی و … بتوان کنترل اوضاع را به خوبی دست گرفت و جان افراد را نجات داد.

2. توجه به نور پردازی مناسب سالن همایش :

همان‌ طور که گفته شد، افراد حاضر در یک سالن همایش در آن مکان حضور دارند، تا شاهد یک رویداد اجتماعی، یک سخنرانی و یا بیننده یک تئاتر و یا کنسرت باشند. در نتیجه نور پردازی مناسب سالن همایش از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و یکی از مهم‌ترین مسائلی است که در تجهیز یک سالن همایش باید به آن توجه کرد. نور پردازی سالن همایش باید به گونه‌ای باشد که صحنه به خوبی روشن بوده و از تمامی نقاط آن، به سمت مرکز نور انداخته شود. همچنین در کنار دیوارهای سالن – که محل عبور و رفت و آمد افراد است – نیز باید نور پردازی به خوبی انجام شود. البته لازم به ذکر است که نور پردازی یک سالن تئاتر و یا کنسرت، می‌تواند کمی متفاوت‌تر از نور پردازی یک سالن همایش معمولی، برای برگزاری سخنرانی‌ها باشد.

3. توجه به امکانات اضافی :

سالن همایش برای گردهمایی‌های طولانی مدت طراحی شده است و شما برای تجهیز یک سالن همایش، باید به امکانات اضافی نیز توجه کافی داشته باشید. امکاناتی که مدت زمانی که افراد در همایش سپری می‌کنند را برای آن‌ها ساده‌تر سازد، مانند سرویس بهداشتی مناسب نزدیک به سالن همایش، بوفه، سطل‌های زباله و حتی کاغذ و قلم در صورت نیاز به یادداشت برداری. توجه به این امکانات سالن همایش شما را از همه لحاظ بی‌نقص و عالی می‌سازد.

4. مشورت با افراد متخصص و یک مشاور خوب :

برای تجهیز یک سالن همایش به بهترین نحو، لازم است که قبل از صورت گرفتن هر اقدامی با یک مشاور خوب در مورد پروژه مشورت کنید. یک فرد متخصص می‌تواند پتانسیل‌های مختلف فضای شما را مشخص کند و مطابق با شرایط فعلی، بهترین طرح را برای تجهیز سالن همایش شما ارائه دهد، تا شما بتوانید از تمام فضا و امکانات موجود، بهترین استفاده را ببرید. برای تجهیز یک سالن همایش، مشورت با مشاوران و متخصصان خبره بهترین راه برای رسیدن به تجهیزاتی بی‌نقص و ایده‌آل است.

 

سخن پایانی :

یک سالن همایش باید بتواند محیطی امن، راحت و آسوده را برای فرد مجری و همچنین بینندگان و افراد حاضر در سالن فراهم کند، تا باعث ثبت شدن تجربه‌ای به یاد ماندنی در ذهن عموم باشد. برای تجهیز سالن همایش، شما نیاز دارید که با افراد متخصص و مشاوران خبره مشورت داشته باشید و شرکت توسعه مهندسی نیکان، آماده ارائه خدمات مختلف، در زمینه تجهیز سالن همایش می‌باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید به وب سایت نیکان مراجعه، یا با شماره 02188778797 تماس بگیرید و از مشاوره رایگان ما بهره‌مند شوید.

 

 


پایان مطلب


 

 

لینک های مرتبط 


 

 

نوشته های مرتبط

ارسال یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید