چیست و چه کاربردی دارد 1

کاربرد سیم ارت و تعریف سیستم ارتینگ

سیم هایی که برق ما را تامین می کنند و مدار برق را کامل می کنند، سیم های فاز و نول هستند که احتمالا نام آنها را شنیده اید. به این سیم ها گرم و خنثی نیز می گویند.

عیب یابی سیستم ارتینگ نیز از نکات مهم این بخش می باشد. همچنین سیم دیگری وجود دارد که تمام یا قسمتی از آن سبز است و برای محافظت از مدار استفاده می شود. این سیم، سیم زمین یا ارت نامیده می شود. 

سیم ارت یک سیم اضافی است که در سیستم برق برای ایمنی افراد و خانه گنجانده شده است. در این راهنما به این سوال پاسخ خواهیم داد که سیم ارت چیست و چه کاربردی در مدار دارد. برای نصب سیستم ارتینگ از کارشناسان مجرب وبسایت دانش آریا کمک گرفته و همچنین برای پاسخ به سوالات خود در خصوص طراحی ارتینگ، عیب یابی سیستم ارتینگ و … با دانش آریا همراه باشید. 

ارت چیست؟

سیم مورد استفاده در مدارهای الکتریکی برای افزایش حفاظت و ایمنی، سیم ارت نامیده می شود که به آن سیم زمین نیز می گویند که از خروجی دستگاه الکتریکی ارت به زمین متصل می شود. به عبارت دیگر، سیم ارت از برق گرفتگی جلوگیری می کند و برق را از تجهیزات الکتریکی به زمین منتقل می کند.

مثلا ممکن است برای شما هم پیش آمده باشد که وقتی دست خود را روی بدنه یخچال و ماشین لباسشویی می گذارید، لرزش بسیار ضعیفی مانند برق گرفتگی احساس کنید. این احساس در واقع یک جریان ضعیف برگشتی است که البته برای بدن بی خطر است. در واقع مدار داخلی وسایل الکترونیکی معمولاً برای تخلیه بارهای اضافی به وسیله یک سیم رسانا به زمین متصل می شود که در لوازم جانبی مانند ماشین لباسشویی هم بر روی زمین قرار دارد و به این ترتیب بار الکتریکی اضافی وارد زمین می شود.

 به سیم هایی که بار از طریق آنها تخلیه می شود سیم یا کابل ارت نامیده می شود. اگر کابل ارت در دستگاه های مختلف وجود نداشته باشد، اتفاقاتی مانند آسیب دیدن دستگاه به دلیل بار الکتریکی زیاد و حتی آتش سوزی رخ می دهد و سیم ارت می تواند از بروز چنین حوادثی جلوگیری کند.

165684716262c17b3aa9036 main

کاربرد ارت 

مهم ترین دلیل و کاربرد ارت کاهش یا جلوگیری از وقوع برق گرفتگی یا آتش سوزی ناشی از نشت برق است. طراحی ارتینگ واستفاده از سیم ارت علاوه بر افزایش ایمنی، از افزایش ناگهانی ولتاژ و خرابی وسایل برقی نیز جلوگیری می کند.

سیم ارت را می توانید در وسایل مختلف خانه ببینید. هنگام نصب انواع لامپ و چراغ، رنگ سیم ارت زرد مایل به سبز است و قطر این سیم مشابه سیم فاز می باشد. سیم ارت برای یخچال، سیم ارت برای ماشین لباسشویی، سیم ارت کولر آبی و … از انواع سیم ارت محسوب می شوند.

اگر به جای دو سوراخ روی سوکت سه سوراخ وجود داشته باشد، به این معنی است که پریز به زمین متصل است و جریان اضافی را به زمین منتقل می کند.

وظیفه سیستم ارت

در ادامه ارت چیست باید بگوییم، وظیفه اصلی ارتینگ ساختمان این است که هر جریان الکتریکی وارد شده به سیستم را به طور کامل به زمین منتقل کند. سیستم ارتینگ از چاه های ارت و سیم های متصل به چاه تشکیل شده است. اگر ما چه بدنه همه وسایل برقی و چه به طور کلی هر نوع منبع تغذیه را با یک سری سیم به زمین وصل کنیم، یک سیستم ارتینگ ایجاد کرده ایم.

165684701962c17aabd29d1 main

انواع سیستم ارت

الف– سیستم توزیع برق زمین شده

در این سیستم نقطه سیستم توزیع که معمولاً نقطه خنثی سیستم است بدون مقاومت زیاد در مسیر خود مستقیماً به زمین متصل می شود.

ب- سیستم توزیع برق زمین نشده

در یک سیستم توزیع برق زمین نشده، هیچ نقطه ای از سیستم زمین نشده یا نقطه آن، معمولاً نقطه خنثی از طریق امپدانسی که جریان زمین را محدود می کند به زمین متصل می شود.

چگونه یک سیستم ارت ایجاد کنیم؟

پس از پاسخ به ارت چیست باید بگوییم، سیستم ارتینگ از یک چاه ارت و سیم ارت تشکیل شده است. برای نصب آن باید بدنه دستگاه برق یا هر نوع مصرف کننده برق را به سیم ارت متصل کنید. سر دیگر سیم ارت نیز به یک چاه ارت یا سیستم لوله کشی خانه متصل می شود.

ارت چیست و آنچه باید در مورد چاه های ارت بدانید!

ارت یک حفره عمیق در زمین است. دقیقاً جایی که خاک به رطوبت نسبی رسیده است. داخل چاه ارت یک صفحه مسی قرار دارد که با سیم مسی به صفحه جوش داده می شود. محیط دال با مواد بنتونیت پوشانده شده است و سیم مسی از چاه ساخته شده است. سیم مسی این ناحیه به تمامی وسایل برقی متصل خواهد شد.

165684704662c17ac63dd90 main

چرا استفاده از ارتینگ ساختمان مهم است؟

در ادامه ارت چیست باید بگوییم، سیم های متصل به وسایل و تجهیزات الکتریکی به دلایل مختلفی می توانند پوسیده و بشکنند. این ممکن است به دلیل طولانی شدن عمر دستگاه و خراب شدن پوشش سیم آن باشد و یا در هنگام انتقال دستگاه و تماس آن با محیط یا اشیاء اطراف اتفاق بیفتد.

اما این امر خطر برق گرفتگی در اثر تماس با قطعه بی سیم را افزایش می دهد و می تواند برای کاربران خطرناک باشد.

وجود سیم زرد مایل به سبز ارت در دستگاه که جریان اضافی را به زمین منتقل می کند این خطر را از بین می برد. مقاومت این سیم صفر بوده و در اثر جریان شدیدی که از آن به زمین می گذرد، باعث بالا آمدن آمپلی فایر و بیرون آمدن فیوز می شود و جریان مدار را قطع می کند و ایمنی لازم را در حین کار ایجاد می کند.

به طور خلاصه، برای پاسخ سوال ارت چیست می توان موارد زیر را عنوان کرد:

    پیشگیری از برق گرفتگی

    پیشگیری از آتش سوزی و حوادث منجر به جراحت و فوت

    ثابت نمودن سطح ولتاژ و جلوگیری از اضافه بار مدار و نشتی جریان

    محافظت در برابر بار الکتریکی اضافی مانند رعد و برق یا جریان قوی که وارد مدار می شود

نکات ایمنی هنگام استفاده از سیم ارت

پس از پاسخ به این سوال که سیم ارت چیست، بهتر است کمی در مورد نکات ایمنی در مورد استفاده از سیم ارت صحبت کنیم.

    اگر به هر دلیلی عایق سیم در دستگاه برقی شما آسیب دیده باشد، برخورد این سیم به بدنه فلزی دستگاه ممکن است باعث برق گرفتگی یا آتش سوزی شود. در این صورت مراقب باشید که به دستگاه دست نزنید یا تماسی با آن برقرار نکنید.

    اطمینان حاصل کنید که دستگاه الکتریکی شما به زمین متصل شده است و ایمنی را با اتصال به زمین افزایش دهید.

    اگر مطمئن نیستید که کدام وسیله برقی به زمین وصل است، از متخصصین این حوزه بخواهید تا سیستم شما را بررسی کنند و خودتان این کار را انجام ندهید.

    ساخت چاه های ساختمانی ارت باید به متخصصان سپرده شود. گاهی اوقات سیم کشی نادرست می تواند منجر به خطرات جبران ناپذیری شود.

در این نوشتار به سوال ارت چیست پاسخ دادیم. به طور کلی می توان گفت که تمام دستگاه های الکتریکی نیاز به سیم ارت دارند، اما وسایل الکتریکی که بدنه آنها از هادی است باید به یک سیستم اتصال به زمین متصل شوند.

 برای بررسی دقیق تر به وبسایت دانش آریا مراجعه فرمایید. 

 


پایان مطلب


 

 

لینکهای مفید

آب استخر عمومی چند وقت یکبار عوض میشود

 

نوشته های مرتبط

ارسال یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

Bespar Reportaj Services