برای ویلا و باغ 1

استابلایزر برای ویلا و باغ؛ حل مشکل نوسان برق با ترانس تقویت

برای کاهش ولتاژ برق آن هم در تابستان گرم پیش‌رو چه فکری کرده‌اید؟ نوسانات برق مشکلات زیادی ایجاد می‌کنند. از خراب شدن و سوختن وسیله‌های برقی گرفته تا ماندن در گرمای تابستان به‌خاطر این‌که اسپلیت‌ها و تهویه‌ها کار نمی‌کنند. معمولا باغ‌ها و ویلا‌ها هم از نظر مکانی، حاشیه شهرها قرار دارند. دقیقا این‌جاست که نیاز به تثبیت‌کننده ولتاژ بیشتر از هر زمان دیگری احساس می‌شود. چون ولتاژ برق در شهر‌ها، معمولا ثبات بیشتری دارد و قطعی برق کمتری شاهد هستیم. اما هرچه به سمت حاشیه شهر حرکت می‌کنیم، مشکلات برق هم بیشتر می‌شود. با خرید استابلایزر برای باغ یا ویلای خودتان می‌توانید این مشکل را به‌راحتی حل کنید.

اگر برای پیدا کردن استابلایزر مناسب برای ویلای خودتان این‌جا هستید، تا پایان این مطلب با ما همراه باشید تا نگاهی به ویژگی‌های یک دستگاه استابلایز با کیفیت و نحوه انتخاب آن بیندازیم.

ترانس تقویت یا استابلایزر ولتاژ چیست؟

کار این دستگاه مناسب‌سازی ولتاژ برق شهری است.  ایده‌آل‌ترین حالت، ولتاژ نزدیک‌تر به 220 ولت است. اما اکثر دستگاه‌های خانگی طوری طراحی شده‌اند که با ولتاژ بین 200 تا 240 ولت به‌خوبی کار کنند. پس باید کاری کنیم که ولتاژ برق، با ولتاژ ورودی دستگاه‌ها متناسب باشد.

دستگاه‌های استابلایزر با تکنولوژی‌های مختلفی تولید می‌شوند. اگر دنبال خرید یکی از آن‌ها بودید حتما اسم استاب‌لایزر‌های رله‌ای، سرووموتوری و استاتیک به گوشتان خورده است.

استابلایزر رله‌ای

همان‌طور که از اسمشان مشخص است رله یکی از اجزای اصلی آن‌هاست و برای تنظیم ولتاژ از آن کمک می‌گیرند. علاوه‌بر چند رله، در این دستگاه تعدادی ترانسفورماتورِ چندسیم‌پیچه و برد الکتریکی هم وجود دارد. این دستگاه‌ها معمولا به‌شیوه باک و بوست کار می‌کنند. ولتاژ خروجی این استاب‌لایزر‌ها بسته به برند آن‌ها، می‌تواند کمی می‌تواند متفاوت باشد. اما به‌طورکلی، طوری طراحی می‌شوند که برای دستگاه‌های برقی معمولی که زیاد حساس نیستند مثل وسایل خانگی مناسب باشند. مثلا استابلایزر‌های رله‌ای صنعتی الپیرو ولتاژ خروجی را در بازه 210 تا 235 ولت تثبیت می‌کنند. اگر دنبال استابلایزر برای ویلا، باغ یا بعضی از تجهیزات الکترونیکی در این مکان‌ها، مثل پمپ آب، اسلپیت و غیره هستید، استابلایزر‌های رله‌ای گزینه‌هایی مناسب و مقرون‌به‌صرفه هستند.

استابلایزر سروو موتوری

این مدل، تکنولوژی پیشرفته‌تری از رله‌ای دارند. در این سیستم، دستگاه با مقایسه ولتاژ ورودی و خروجی، نوسان ولتاژ را تشخیص می‌دهد و بلافاصله آن را اصلاح می‌‌کند تا ولتاژ خروجی ثابت 220 ولت را با کمترین خطا فراهم کند. دستگاه‌هایی هم هستند که به ولتاژ ثابت 110 نیاز دارند. بعضی استاب لایزرها دو خروجی مجزا دارند، یکی برای 110 ولت و دیگری برای  220 ولت. در این تثبیت‌کننده‌های ولتاژ از سروو موتور استفاده می‌شود که دقت بالایی برای تنظیم ولتاژ دارند. سرووموتور میزان سیم‌پیچ درگیر در فرایند تنظیم ولتاژ را مشخص می‌کند و به این ترتیب ولتاژ ورودی به‌اندازه‌ای که باید کاهش یا افزایش پیدا می‌کند تا به 220 یا 110 برسد. این دستگاه‌ها به‌دلیل عملکرد پیچیده‌تر قیمت بالاتری هم نسبت به ترانس‌های تقویت رله‌ای دارند.

استابلایزر استاتیک

این مدل دستگاه‌ها هیچ قطعه متحرکی ندارند، به‌همین خاطر هم به آن‌ها استاتیک گفته می‌شود. از هر دو نمونه استاب لایزری که بالاتر اشاره کردیم گران‌تر هستند و با دقت خوبی ولتاژ خروجی را تنظیم می‌کنند. از این نظر مانند استاب لایزر‌های سرووموتوری هستند، یعنی ولتاژ خروجی آن‌ها به‌صورت ثابت 220 ولت است.

انتخاب استابلایزر برای ویلا و باغ

حالا که با سه‌نوع اصلی استاب‌لایزر آشنا شدید وقتش رسیده که تصمیم بگیرید کدام استاب لایز برای باغ یا ویلای شما مناسب‌تر است. اول از همه باید به این سوال جواب دهید: آیا از برق سه‌فاز استفاده می‌کنید یا تک‌فاز؟ بله، استاب لایزر‌ها علاوه‌بر سه نوع کلی که بالا به آن اشاره کردیم، براساس جریان ورودی هم به دو دسته تک‌فاز و سه‌فاز تقسیم می‌شوند. بنابراین، باید باتوجه به برق‌کشی باغ یا ویلای خودتان انتخاب کنید. هر سه نوع رله‌ای، سرووموتوری و استاتیک هم انواع سه‌فاز دارند و هم تک‌فاز.

168922753664af9110d315e main

اکثر وسایل برقی باغ و ویلا معمولا نیاز به ولتاژ ثابت ندارند و اگر ولتاژی در محدوده 210 تا 235 دریافت کنند به‌خوبی کار می‌کنند و در اثر نوسانات برق مستهلک نمی‌شوند. منظورمان از وسایل الکترونیکی معمول در باغ و ویلا، پمپ آب، کف‌کش، اسپلیت، سیستم‌های تهویه، پمپ چاه آب و از این دست است. البته خودتان هم می‌توانید برچسب روی دستگاه را بررسی کنید و ببینید ولتاژ ورودی مناسب دستگاه از نظر تولیدکننده چقدر است. به‌علاوه همیشه می‌توانید از پشتیبان‌های فروش هم کمک بگیرید. کارشناسان گروه فنی و مهندسی الپیرو آماده‌ هستند تا شما را در زمینه خرید انواع استابلایزر با کاربردها و توان‌های مختلف راهنمایی کنند.

ویژگی‌های استاب‌لایزر ایده‌آل

قیمت مناسب

یک وسیله کارآمد و باکیفیت با قیمت مناسب، این‌چیزی است که اسمش را خرید خوب می‌گذاریم. پس اگر نمی‌خواهید هزینه اضافه‌ای متحمل شوید بهترین گزینه استاب لایزر برای ویلا، انواع رله‌ای هستند. اگر دستگاه‌های شما به ولتاژ ثابت 220 نیاز ندارند، چرا برای آن هزینه اضافه بپردازید؟

موج جریان خروجی به‌شکل سینوسی کامل

این یکی از مهم‌ترین مواردی است که باید برای خرید استابلایزر درنظر بگیرد. اما متاسفانه زیاد به آن اشاره نمی‌شود. وسایل برقی برای این‌که به‌صورت بهینه کارکنند و آسیب نبینند علاوه بر ولتاژ مناسب باید جریانی با موج مناسبی هم دریافت کنند. گاهی اوقات چیزی که به وسایل برقی گران‌قیمت ما آسیب می‌زند نوسان ولتاژ نیست، بلکه جریان غیرخطی و غیر سینوسی است.

کارایی صنعتی

ترانس‌های تقویتی که برای کاربری صنعتی تولید می‌شوند بسیار مقاوم‌تر هستند. این دستگاه‌ها دائم‌الکار هستند. استفاده مداوم از آن‌ها به هسته و دیگر قطعات دستگاه فشار نمی‌آورد و استهلاک آن‌ها را بالا نمی‌برد. گروه فنی مهندسی الپیرو، ازجمله تولید‌کننده‌هایی است که تمام دستگاه‌هایش را با استانداردهای صنعتی تولید می‌کند. باتوجه به نیازتان می‌توانید استابلایزر صنعتی 5 کاوا تا 35 کاوا یا حتی بالاتر و باتوجه به نیازتان را سفارش دهید.

168922750764af90f39abbb main

حل مشکل افت ولتاژ شدید

بله، کار اصلی استابلایزر همین است. اگر افت ولتاژ شما نهایتا تا 170 ولت باشد، زیاد هم به مشکل نمی‌خورید. تقریبا همه استابلایزر‌ها ولتاژ 170 را به بازه استاندارد می‌رسانند. اما اگر افت ولتاژ بیشتر باشد تکلیف چه می‌شود؟
به استابلایزر‌هایی که ولتاژ را از 170 تقویت می‌کنند اصطلاحا سه پله گفته می‌شود. اگر که افت ولتاژ بیشتری دارید باید دنبال استابلایزر‌های پنج پله باشید. ترانس‌های تقویت پنج پله حتی می‌توانند ولتاژ 120 را استاندارد کنند. این گزینه برای تمام استابلایزر‌های صنعتی الپیرو قابل انتخاب است. اگر می‌خواهید دستگاه استاب لایزر شما پنج پله باشد، کافی است در تماس با مشاور خرید این مسئله را مطرح کنید.

خدمات‌ پس‌ازفروش مناسب

این را می‌توانیم یکی از مزیت‌های دستگاه‌های صنعتی تولید داخل بدانیم. چون، بسیاری از تولیدکنندگان خارجی در ایران نمایندگی ندارند و همین کار ارائه خدمات پس‌ازفروش مناسب و گارانتی را سخت و پیچیده می‌کند. خوشبختانه، تمام محصولات الپیرو، علاوه‌ بر گارانتی یک‌ساله، خدمات پس‌ازفروش ده‌ساله و گارانتی مادام‌العمر هسته دستگاه را هم دارند.

جمع‌بندی

باید فکری به‌حال نوسان‌های برق کرد. این مشکلات هم به دستگاه‌ها و وسایل برقی گران‌قیمت آسیب می‌زنند و هزینه‌های هنگفت تعمیر را روی دستمان می‌گذارند و هم کارایی و راندمان دستگاه را پایین می‌آورد. چاره کار هم ساده است؛ یک ترانس تقویت مناسب. این دستگاه‌ها برای همه ضروری هستند، چه برای خانه و شرکت‌ها، چه در مصارف صنعتی و کشاورزی. در ضمن، اگر با مشکل افزایش بیش‌ازحد ولتاژ هم مواجهید باید دنبال استاب‌لایزری باشید که پله‌های کاهنده هم داشته باشد. درنهایت، برای این‌که از انتخابتان مطمئن باشید بهتر است قبل از خرید با مشاوران تخصصی این حوزه در ارتباط باشید. کارشناسان الپیرو از طریق تلفن و شبکه‌های اجتماعی در اسرع وقت پاسخ‌گو همه تماس‌های شما خواهند بود.


پایان مطلب


 

 

نوشته های مرتبط

ارسال یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

Bespar Reportaj Services