چیست 1

 

متاورس چیست؟ Metaverse کاربرد متاورس در معماری و دکوراسیون

متاورس شبکه ای بسیار وسیع از محیط های مجازی همیشه روشن و فعال که به صورت زنده و واقعی تجربه می شود. در واقع پلی است بین زندگی دیجیتالی با جهان فیزیکی. متاورس میزبان هر تعداد مخاطب در دنیا می تواند باشد با اقتصادی خاص به خود و اقتصادی بسیار فعال و پویا. متاورس تمام پلتفرم ها و دنیاهای فیزیکی و دیجیتالی را در بر گرفته با انتقال دارایی های دیجیتال در تمامی پلتفرم ها به طوری که محتوا و تجربیات آن توسط کاربران و شرکت های بزرگ ایجاد می شود. آنچه در توصیف متاورس گفته شد ویژگی هایی از متاورس بود که توسط متیو بال، سرمایه گذار و رئیس قبلی استراتژی در آمازون ذکر شده بود.

بنابراین در تعریف متاورس می توان این گونه گفت که متاورس: شبکه ای است وسیع و گسترده  ( جانشین اینترنت امروزی )از محیط های مجازی همواره فعال که افراد به عنوان آواتار و یا توسط عینک های واقعیت افزوده با اشیا و یا افراد دیگر در دنیای دیجیتال اطراف خود ارتباط می گیرند.

متا (meta) معنای فراتر و universe معنای جهان را می دهند.

متاورس چیست

 

تاریخچه متاورس

اصطلاح متاورس نخستین بار توسط نویسنده آمریکایی کتاب علمی تخیلی” سقوط برفی” آقای استفنسون در سال 1992 آورده شده بود. ایشان این واژه را برای وصف کردن نوعی از دنیای مجازی مورد استفاده قرار داده بودند. قهرمان این داستان در نقش آواتار با دیگران تعامل داشت. گرچه گفنه می شود که قبل از سقوط برفی در سال 1984 رمان نورومنسر نوشته ویلیام گیبسون مطرح شده.

طبق گفته پیم دو ویت، مدیر اجرایی و بنیانگذار پلتفرم اشتراک گذاری کلیپ بازی medal، متاورس هم مانند اینترنت مجموعه ایست بسیار گسترده از زبان ها، پروتکل ها، فناوری ها، کابل ها و دستگاه هایی به منظور دسترسی به آن و محتواها و تجربیات ارتباطی.

از دید بسیاری افراد نخستین پیشگامان متاورس را بازی های ویدئویی باید دانست. به عنوان مثال بازی روبلاکس که در آن توسعه دهندگان مستقل بازی هایی دوست داشتنی کودکان را طراحی می کنند در اصل نمایی از آینده متاورس دارند.

مفاهیم اصلی و کلیدی متاورس

  1. حضور( presence): حس بودن در فضای مجازی به شکل ملموس و واقعی در تعامل با دیگران.
  2. تعامل پذیری(interoperability): بدین معنا که می توان در متاورس از مقصدی به مقصد دیگر سفر کرد البته با همراه داشتن همه دارایی های دیجیتال خود مثل: آواتار و دیگر آیتم های مجازی گردآوری شده.
  3. استاندارد سازی( standardization): استانداردسازی در واقع تعامل پذیری بین سرویس ها و پلتفرم ها را در سراسر متاورس امکان پذیر می سازد.

دنیای مجازی متاورس جنبه های متفاوت شبکه های اجتماعی، فناوری واقعیت مجازی(vr)، بازی های ویدئویی، واقعیت افزوده(ar) و نهایتا بلاک چین را باهم ترکیب می کند. این همان دلیلی است که باعث می شود متاورس را دنیایی دانست که بوسیله واقعیت های مجازی و افزوده ساخته و به هم نسبت داده.

متاورس در معماری

 

متاورس و معماری

واژه داغ این روزهای فناوری متاورس است. متاورس برای معماران مهم است چرا که تمام دنیا در شرف تغییر اساسی از اقتصاد واقعی به اقتصاد دیجیتال می باشد. متاورس برای معماران حوزه عملیست سرشار از امکانات و شهریست بدون محدودیت دنیای فیزیکی. در متاورس معماران می توانند دارایی هایی مثل: ساختمان ها، شهرها، مبلمان، مجسمه ها و… را بسازند و چندین بار به دنیای مجازی و بازی ها و فیلم ها بفروشند. علاوه بر این طرح های ثابت معماران می توانند فرمول هایی طراحی کنند تا کاربران بتوانند پارامترها را برای خلق نتیجه های متفاوت تغییر دهند. برقراری ارتباط با کاربران بالقوه و ایجاد محتواهای با کیفیت و پلتفرم های مختلف منجر به رشد و توسعه در کار می شود. برای گسترش مرز طراحی به دنیای دیجیتال باید راس متاورس که همان بازی است را در نظر گرفت. معماران به راحتی می توانند با صنعت بازی تعامل داشته باشند. مثلا بازی simcity  که یک بازی کلاسیک شهر سازی است می تواند الهام بخش ایده آلی برای معماران باشد. نرم افزارهای مدل سازی سه بعدی که معماران با آنها آشنایی دارند و بسیار برایشان کاربردیست از آن جمله می توان به ،3ds blender ، max maya  ، zbrush substance painter ، و موتورهای بازی مثل: unreal  unity ,اشاره نمود.

استفاده از ابزارهای محاسباتی در جهت تقویت قدرت محاسبات در طراحی شیوه ای بسیار عالیست. طراحان با انتزاع کردن مراحل طراحی به جای تکیه بر شهود و تجربیات خود و مبادله چالش های بزرگ به چالش های کوچک تر می توانند مثل یک توسعه دهنده نرم افزار فکر و عمل کنند.

نرم افزار تجاری مدل سه بعدی با نام cityengine که به وسیله مرکز توسعه و تحقیق esri زوریخ گسترش پیدا کرده در تولید محیط های سه بعدی شهری بسیار متخصص می باشد.  حرفه معماری همان طور که می دانید حرفه ایست بسیار زمان بر اما متاورس سرعت دنیای معماری را صد چندان کرده است. طراحان و معماران می توانند با همراه شدن با این تکنولوژی که فضای مجازی و آینده زندگی را بدون هیچ محدودیتی در بر گرفته کسب و کار خود را به خوبی رشد دهند.

حتی امروزه شاهد تجربه های گردشگری متاورس نیز هستیم بدین معنی که قلعه ها و موزه ها ی تاریخی می توانند با کمک تکنولوژی متاورس پذیرایی عموم بازدیدکنندگان یا میزبان رویدادها و جلسات مجازی باشند.ابداعات خلاقانه در دنیای متاورس هیچ محدودیتی را شامل نمی شود.

این گونه حتی می توان به آسانی بناهای تاریخی مهم گذشته را به نسل جدید نیز ارائه داد وحتی می توان درک گسترده تری از فرهنگ و اصالت معماری و ریشه های آن به مخاطبین منتقل نمود. سرعت بی سابقه ی تکنولوژی  و ابزارها و سیستم ها که طی سالیان گذشته شاهد آن در کل جهان بوده ایم نگرش ما را نسبت به دنیا بسیار تغییر داده است.طراحی معماری و صنعت ساختمان نیز به نوبه خود به منظور رشد و پایداری نیازمند همراهی با متاورس می باشد. معماران برای ورود به متاورس باید برنامه نویسی را فرا بگیرند.

متاورس و صنعت ساختمان

 

متاورس و صنعت ساختمان

نخستین خانه دیجیتالی mars house)) در دنیا تحت nft توسط هنرمند کانادایی به نام کریستا کیم به قیمت بیشتر از نیم میلیون دلار فروخته شد. این خانه دیجیتالی یک فایل سه بعدی در دنیای واقعی دارد که قابلیت اجرا و پیاده سازی را داراست. پس از این مورد سرمایه گذاری های بسیاری در حوزه املاک مجازی در دنیای متاورس آغاز شد و از اوایل سال 2021 این حوزه بسیار مورد توجه سرمایه گذاران قرار گرفت و قیمت املاک مبنی بر فناوری بلاک چین در دنیای مجازی همواره در حال افزایش می باشد. تاثیر متاورس بر معماری و صنعت ساختمان آنقدر با اهمیت است که حتی مارک زاکر برگ نیز قصد تغییر نام فیسبوک بر روی پلتفرم جدیدی به نام متاورس را دارد.

دلایل اهمیت متاورس برای معماران

  1. پیدایش اقتصاد دیجیتال در تمامی کسب و کارها
  2.  معماری و دنیای دیجیتال و دنیای مجازی
  3. تغییر مدل کسب و کارها از مشاور به تولید کننده محتوا
  4. رمز ارزها و معماری

همان طور که ذکر شد برنامه نویسی و علاوه بر آن استفاده از هوش مصنوعی جهت ورود معماران به دنیای متاورس بسیار مهم و ضروری می باشد.

توکن های غیر قابل تعویض یا همان گواهی اصالت مجازی مبتنی بر فناوری بلک چین (nft)  به معنای غیر قابل تعویض و منحصر به فرد بودن آخرین برنامه در فناوری بلاک چین است که وارد صحنه شد و به هیچ عنوان نمی توان آن را با چیز دیگری جایگزین نمود و بدین ترتیب دارایی های دیجیتال در دنیای معماری پا به عرصه ظهور نهاد. به زبان ساده تر شخصی که یک nft دارد تنها مالک آن در دنیا فقط خودش می باشد.

مزایای متاورس

با کمک متاورس دیگربه حضور فیزیکی در محل کار در دنیای واقعی  نیازی نیست چراکه محل کار همان متاورس خواهد بود. جایگزینی عینک های واقعیت مجازی با گوشی های هوشمند و لپ تاپ ها، انواع تصاویر دیجیتالی، بازخوردهای لمسی، حسگرهای بیومتریک و پخش و ضبط صوتی همه و همه قابلیت موجود در متاورس را دارند.

کلام نهایی

دنیای شگفت انگیز و نوین متورس در اصل مکانی مجازیست در محیط دیجیتال در جهت تعامل افراد با یکدیگر. و این دنیای باشکوه می تواند فرصتی بی نظیر و نامحدود برای طراحان و معماران در جهان باشد.

 


پایان مطلب


 

 

برای ثبت و خرید رپورتاژ آگهی هوش مصنوعی ساختمانی ، با ما تماس بگیرید.

نوشته های مرتبط

ارسال یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

Bespar Reportaj Services