از آجر نسوز در دکوراسیون داخلی و نمای ساختمان 1

آجر نسوز دکوراتیو

آجر نسوز دکوراتیو از مصالح ساختمانی پرکاربرد در بناهای مدرن و امروزی است. در میان موارد مختلف کاربرد این نوع آجر، مصارف آجرنسوز دکوراتیو برای ساخت شومینه، و بخاری دیواری، دکوراتیو و طراحی داخلی ساختمان و نیز نمای خارجی بنا بیش از سایر موارد متداول است.

از دلایل اقبال به آجر نسوز می‌توان مقاومت بالا در برابر حرارت، تنوع در رنگ و زیبایی و کاربردهای متنوع و آسان این محصولات را نام برد.

در نوشتار پیش رو ضمن پرداختن به این موارد می‌خوانیم:

  • آجر دکوراتیو از کاربرد آسان تا دوام بالا!
  • از ترکیبات آجر نسوز بیشتر بدانیم!
  • نکات مهم در انتخاب و خرید آجر نسوز!

با ما تا انتها این مطلب همراهی کنید.

آجر نسوز دکوراتیو

آجر دکوراتیو: زیبا، کاربردی، متنوع!

تنوع مصالح ساختمانی و کاربردهای گوناگون و بهینه آنها بخشی از تاریخچه رشد صنعت ساخت‌و ساز را تشکیل می‌دهد. مسیری طولانی که در آن مواد اولیه گوناگون، با طی مراحلی تبدیل به مصالحی کاربردی و مفید با خواص انتخابی می‌شوند.

آجر نمونه‌ای موفق از این مصالح ساختمانی پرکاربرد است. دلایل گوناگون باعث شده این متریال در ساخت بنا و نقش‌های تکمیلی آن کاربردهای وسیعی داشته باشد. از قیمت مناسب تا تنوع بالا و وجود مواد اولیه در دسترس و فراوان، آجر را به کالایی اقتصادی و مقرون به‌صرفه بدل کرده که در بازار ساخت‌و ساز از استقبال خوبی برخوردار است.

در این میان آجر دکوراتیو با خواص و ویژگی‌های لازم برای مصارف گوناگون ساختمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در ادامه برخی از این مزیت‌ها را با هم مرور می‌کنیم.

مطلب پیشنهادی : 15 ایده‌ برای محوطه سازی و تزیین باغچه با آجر

آجر دکوراتیو زیباست!

باید اذعان کرد در میان مصالح ساختمانی مصرفی در بخش نما و دکوراتیو، آجر نسوز همواره به‌عنوان یکی از نمونه‌های زیبا جلب نظر نموده است.

دلایل زیبایی آجر دکوراتیو که آن را برای مصارف گوناگون در نمای داخلی و خارجی بنا مناسب کرده است.

خاک چینی به‌کار رفته برای ساخت آجر نسوز بسیار ریزدانه و متراکم است. در نتیجه از زیبایی و ظرافت بالایی نیز برخوردار است. تا جایی که در دیواره‌های داخلی اتاق‌ها و سالن نشیمن و برای ایجاد نماهای ویژه استفاده‌های خوبی از آن صورت می‌گیرد.

آجر نسوز کاربردی است!

خاک مصرفی در ساخت آجر دکوراتیو، خواص فیزیکی و شیمیایی باثباتی داشته و در مجاورت گرما و سرما، رطوبت بالا و دیگر شرایط محیطی، شکل و نمای آن تغییر نمی‌کند. مزیتی که نه‌تنها زیبایی این محصولات را به‌دنبال دارد، بلکه زمینه استفاده از آجر نسوز دکوراتیو را در شومینه، پاتیل و کوره و موارد مشابه فراهم می‌کند.

علاوه بر این موارد، در کوره‌های صنایع غیرفلزی نظیر ذوب شیشه، صنایع فلزی از جمله کوره باز فولاد، کوره‌های دایره‌ای تولید سیمان، و نیز در پوشش دیواره داخلی بسیاری از این موارد، آجر دکوراتیو مورد استفاده قرار می‌گیرد.

آجر دکوراتیو از محصولات کاربردی با تنوع بالاست. زمینه‌ای مناسب برای کاربرد این مصالح در موقعیت‌های مختلف که بسته به ترکیب آن نامگذاری شده و مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در بسیاری از این موارد، جهت بالا بردن توان مقاومتی این نوع آجر در مقابل حرارت، ترکیبات متفاوت بیشتری در ترکیب آن وارد می‌شود. تنوع محصولات این نوع آجر نیز بر همین مبنا و بر اساس مواد مصرفی در آنها تعیین می‌شود.

در ادامه به کاربردهای هر یک از این نوع آجر و خواص مرتبط با آن می‌پردازیم.

آشنایی با تنوع آجرهای نسوز!

آجر نسوز

انواع آجر نسوز در ۴ گروه اصلی زیر تقسیم می‌شوند:

  • آجر نسوز سیلیسی: آجرهای سیلیسی نسوز، همانطور که از نامشان برمی‌آید، عمدتا از خاک سیلیس تهیه می‌شوند.

این نوع خاک، ترکیبی از اکسیدهای فلزی نظیرآهن، تیتانیوم، پتاسیم، سدیم و آلومینیوم با خاک سیلیس است که خواص رسانای گرمایی بسیار بالایی داشته و در برابر نفوذ گازها، مقاومت خوبی از خود نشان می‌دهد.

از اصلی‌ترین موارد کاربرد این نوع آجر سیلیسی نسوز می‌توان به کوره‌های مستقر در کارخانجات سرامیک‌سازی، کارگاه‌ها و کارخانجات تولید شیشه و کوه تولید کک و فولادسازی اشاره کرد.

  • آجر نسوز قلیایی: این نوع آجر از ترکیب اکسید منیزیوم و سیلیسیوم دی اکسید تهیه و در صورت لزوم و برای بالا بردن مقاومت حرارتی در شرایطی به آن اکسید آهن و کروم اضافه می‌شود. بیشترین کاربرد این نوع آجر نسوز قلیایی در ذوب شیشه و صنایع غیر فلزی بوده اما در ساخت کوره‌های دایره‌ای تولید سیمان و نیز دیواره کوره‌های فولاد نیز مورد استفاده هستند.
  • آجر نسوز آلومینیومی: در این نوع آجر از اکسید آلومینیوم در مقیاس بالا استفاده شده و دمای پخت کوره‌ای آن بین ۱۲۰۰ تا ۱۸۰۰ درجه سانتی گراد متغیر است. این مورد نیز کاربردهای وسیعی در کوره‌های سیمان، صنایع شیشه و کوره‌های ذوب فولاد دارد.
  • آجر نسوز ویژه: این نوع خود به ۳ زیرگروه آجر نسوز زیرکونیوم،  آجر نسوز اکسید کروم و آجر نسوز اکسید کروم کورندوم تقسیم می‌شود.

کاربردهای متنوع این نوع‌ آجرها نیز بسته به خواص آنها دارد اما اغلب در کوره‌های ذوب شیشه و ذوب آهن مورد استفاده قرار می‌گیرند.

در ادامه مطلب از کاربردهای آجر دکوراتیو در مصارف نمای خانه در دو بخش داخلی و خارجی بیشتر با شما گفتگو می‌کنیم.

با ما همراه باشید.

آجرهای دکوراتیو، نمای ساختمان و مزایای فراوان!

بسیاری از ما بر زیبایی انواع آجر در نمای ساختمان اذعان داریم و می‌دانیم که تنوع رنگی این نمونه‌ها و عدم محدودیت در اجرای انواع‌ آجرهای نسوز، جلوه‌های جالبی به ساختمان می‌بخشد.

اما اغلب از فواید کاربردی آنها کمتر مطلعیم.

آجر نسوز مقاومت بالایی در برابر گرما دارد. هم‌چنین نسبت به نمونه‌های معمولی، در برابر رطوبت و شوره مقاوم بوده و با ترکیبات خاصی که در ساخت آن به‌کار رفته، مانع از رشد قارچ و کپک نیز می‌شود.

این همه، آجرهای نسوز و دکوراتیو را به مصالحی ایده‌آل برای استفاده در بخش نمای خارجی ساختمان و دکوراتیو و طراحی داخلی آن تبدیل کرده است.

دوام بالای این آجرها در قیاس با سیمان نیز بر طول عمر مفید چنین نماهایی افزوده و آنها را به متریالی با طرفداران زیاد در این بخش تبدیل کرده است.

از دیگر مزیت‌های کاربردی آجر دکوراتیو در نمای ساختمان می‌توان به صرفه اقتصادی این مصالح اشاره کرد. این نوع آجر به‌دلیل وزن کم، هنگام نصب نیاز به نگه‌دارنده نداشته و از این بابت، هزینه‌های نصب آن کاهش می‌یابد.

به‌دلیل جذب بالایی که این سیمان و ملات دارد، بحث ایمنی آن هنگام نصب نیز بر مزایای کاربردی افزوده و نتایج جالبی به‌دنبال داشته است.

از دیگر فواید کاربردی آجرهای نسوز، عایق بودن‌ آنها نسبت به دما و رطوبت است که با صرفه‌جویی در مصرف انرژی گره خورده و رضایت کاربران را در پی داشته است.

آجر نسوز و کاربردهای آن در نمای داخلی آشپزخانه و شومینه!

ویژگی‌های آجر دکوراتیو، در کنار نمای زیبا و جلوه‌های متنوع رنگی، آن را به محصولی مناسب برای استفاده در نماهای داخلی از قبیل دیواره شومینه، تی‌وی روم و دیوارهای آشپزخانه در بخش‌های مختلف تبدیل کرده است.

آجر نسوز شومینه

با هم برخی از این خواص و ویژگی‌ها را برمی‌شماریم:

  • خواص ضدشوره و قابلیت پاکسازی آسان آجر نسوز دکوراتیو، آن را برای استفاده در شومینه و آشپزخانه به متریالی ایده‌آل تبدیل کرده است.
  • سهولت و تنوع در نصب از دیگر خواصی است که این نوع آجرهای نسوز را با اقبال خوب مشتریان روبرو کرده است. قابلیت چسباندن این نوع آجر، کاربرد آن را در تغییر فوری نمای داخلی بسیار آسان و سریع و بدون نیاز به ریخت‌وپاش‌های معمول بنایی، به گزینه‌ای محبوب بین کاربران و طراحان دکوراسیون داخلی در بخش دیوارپوش‌ها تبدیل کرده است.
  • دوام عالی حتی در مجاورت دمای بسیار بالا و شعله مستقیم، از ویژگی‌های مهم این نوع آجر دکوراتیو است. در شومینه‌های کلاسیک و تا پیش از پیدایش آجر نسوز، کاربرد سنگ و مصالح ساختمانی معمولی برای این مورد مشکلاتی ایجاد می‌کرد که با وجود این متریال ویژه از میان برداشته شده است.

امروزه و با استفاده از آجرهای نسوز دکوراتیو در دیواره و بدنه شومینه و انواع بخاری دیواری، نه‌تنها مشکلات معمول از پیش پا برداشته شده، بلکه زیبایی خاصی نیز به نمای داخلی و فضای سالن‌ نشیمن و پذیرایی اضافه شده است.

  • تنوع رنگی موجود در این نوع آجر، امکان اجرای طرح‌های متنوع و رنگی را با استفاده از این متریال ایجاد می‌کند. به‌شرط آنکه پیش از آغاز به‌کار، طرح مشخصی برای چیدمان آجرها در نظر داشته باشیم.

اگر قصد خرید آجر دکوراتیو دارید…!

توجه به نوع‌ آجر و کیفیت آن هنگام خرید، از الزاماتی است که مراعات آن به رضایت مشتری و فروشنده هر دو می‌انجامد.

در این مورد توجه به نکاتی از قبیل قیمت، کیفیت کاربردی و برند تولید کننده بسیار مهم است. به‌علاوه لازم است تا نمونه‌ مورد نظر از سالم بودن تک‌تک آجرها و نبود پریدگی، کیفیت رنگی و نیز اصالت متریال مصرفی مورد توجه و دقت قرار گیرد.

باید در نظر داشت که این نوع‌‌ آجر، به‌دلیل بالا بودن قیمت خاک نسوز مصرفی در تولید آن، از قیمت بالاتری نسبت به انواع معمولی برخوردار است.

طیف رنگی وسیع موجود در میان ۴ رنگ اصلی موجود از این آجرها را باید هنگام خرید در نظر داشت. رنگ‌های قرمز، مشکی، زرد و قهوه‌ای با تنوع بسیار وسیع در طیف، امکان اجرای طرح‌های بسیار متنوعی را در هنگام کاربرد این نوع مصالح ایجاد می‌کنند.

و در پایان…

کاربرد مصالح مناسب و زیبا، همواره بخش مهمی از کیفیت ساخت‌وساز را شامل شده و تاثیر عمیقی بر نتیجه نهایی کار برجا می‌گذارد. در میان انواع آجر مصرفی در نمای ساختمان نیز، نمونه‌های نسوز و دکوراتیو، چنین نقشی را در نمای خارجی ساختمان و نیز طراحی داخلی ایفا می‌کنند.

از دیواره‌های آشپزخانه و شومینه در داخل بنا تا نمای خارجی و دیوارهای ساختمان، همه‌جا می‌توان رد پای این مصالح زیبا، مفید و کاربردی را دنبال کرد.

با توجه به الزامات کاربردی و انتخاب دقیق، خرید موفق این نوع‌ آجر را تجربه کنید!

 

 

 


پایان مطلب


 

لینکهای مفید و مطالب پیشنهادی مرتبط 

 

 

 

نوشته های مرتبط

ارسال یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید