گمرک بوشهر 1

راهنمای ترخیص کالا از گمرک بوشهر

بندر بوشهر از جمله بنادر تجاری و توریستی مهم کشور عزیزمان ایران می باشد که بیشتر تجار و بازرگانان خارجی و داخلی از گمرکات فعال در گمرک بندربوشهر برای انجام خدمات بازرگانی و وارادات کالاهای تجاری خود استفاده می کنند. به همین دلیل امور گمرکی و تشریفات اداری گمرک بندر بوشهر برای بازرگانان و تجار که قصد انجام مبادلات و حمل و نقل بین المللی کالای خود را با کشورهای عربی را دارند، یک مسله بسیار مهم در تجارت بین المللی آنها محسوب می شود.

گمرک بوشهر کجاست؟

بوشهر هفدهمین استان بزرگ ایران با قدمتی 5000ساله در جنوب غربی کشور ایران است . گمرک بندر بوشهر یکی از قدیمی ترین گمرکهای کشور محسوب می شود. یکی از ویژگیهای منحصر به فرد گمرک بندر بوشهر تخفیف 23درصدی در این گمرک می باشد. یکی از امتیازات بزرگ بندر بوشهر دارا بودن سالنها و سوله هایی با متراژ سی و هفت هزار متر می باشد. استان بوشهر دارای 700کیلومتر مرز دریایی با کشورهای مختلف است که این مسله به نوبه ی خود نوعی رکورد برای استان بوشهر به حساب می آید. وجود نیروگاه اتمی در بندر بوشهر باعث فراوانی و رونق بسیاری در این بندر شده است به همین دلیل پایتخت انرژی در ایران لقب دارد.

جهت انجام امور بازرگانی خود، با شماره ۰۹۱۸۴۷۴۹۳۴۳ آقای مهندس مهدوی تماس حاصل فرمائید.

به دلیل موقعیتهای اقتصادی و تجاری و جغرافیایی این بندر ترافیک زیاد ترخیص کالا از گمرک بوشهر و صادرات محصولات در این بندر وجود دارد که در ادامه توضیحات لازم به این مبحث را هم خدمت شما عزیزان ارایه خواهیم داد . (ترخیص کار کیست)

گمرک بندر بوشهر بزرگترین پایانه ی دریایی و مسافری در خاورمیانه را داراست. بندر بوشهر با دریافت روزانه بیشتر از 8میلیون تن کالا یکی از قطبهای اصلی تجارتهای بین الملی کشور شناخته می شود. این بندر با مرز آبی پهناوری که دارد از اسکله های زیادی برای بارگیری کالاها استفاده نموده و در واقع تخلیه و بارگیری کالاها در این منطقه در سریع ترین زمان ممکن صورت می گیرد. طوریکه اغلب کشتیهای خارجی که از که از کشورهای امارات متحده ی عربی ، سریلانکا ، فیلیپین ،کره جنوبی و… به سمت ایران فرستاده می شوند بارگیری و تخلیه ی آنها در این بندر انجام می شود.

خدمات 24 ساعته و شبانه روزی کارکنان بندر بوشهر موقعیت جغرافیایی مناسب و وجود منابع انرژی فراوان از جمله مهمترین دلایلی است که از گذشته تا کنون مورد توجه بازرگانان داخلی و خارجی قرار گرفته و موجب شده که بندر بوشهر به یکی از مهمترین بنادر تجاری و بازرگانی تبدیل شود.

لینک پیشنهادی: ثبت سفارش واردات کالا

 

مزایا و ویژگیهای گمرک بندر بوشهر

1. گمرک بوشهر دارای منابع انرژی بسیار زیاد

2.دارا بودن بندرهای بسیار برای امور بازرگانی

3. گمرک بوشهر دارای سالنهای بزرگ برای نگهداری کالاهای وارداتی و صادراتی می باشد

4. گمرک بوشهر دارای موقعیت جغرافیایی عالی است

5. امکان ترخیص کالا از گمرک بوشهر

بنادر استان بوشهر

کنگان ، گناوه ، عسلویه، دیلم ، دیر، ریگ، بوالخیر، دلوار، نخل تقی

گمرک بوشهر

از گمرک بوشهر چه کالاهایی صادر میشود؟

بندر بوشهر با کشورهای زیادی مبادله ی کالا انجام می دهد.با توجه به آمارهای موجود می توان گفت صادرات نفتی و غیر نفتی ایران از گمرک بندر بوشهر به 28کشور به ترتیب هجده کشور در آسیا ،شش کشور در اروپا ،سه کشور در آفریقا و یک کشور در آمریکای جنوبی انجام می شود.

بیشترین صادراتی که از گمرک بندر بوشهر به کشورهای برزیل، چین ،امارات متحده عربی، پاکستان ،عراق و ترکیه انجام می شوند عمده کالاهای مواد معدنی ،سبزیجات، پتروشیمی، میعانات گازی ،آبزیان ،صیفی جات و… هستند.

چه کالاهایی وارد میشوند؟

مهمترین و بیشترین محصولاتی که واردات آنها از طریق این بندر مهم انجام می شود شامل کالای ساختمانی مجاز، پارچه، ترخیص ماشین آلات ساختمانی و صنعتی، قطعات خودرو، لاستیک، بلبرینگ، شیرآلات صنعتی، برنج، موز، قطعات موتورسیکلت و…هستند.

چه کشورهایی بیشترین تبادلات تجاری را با گمرک بوشهر دارند ؟

بیشترین مبادلات در گمرک بندر بوشهر با کشورهای انگلیس و هند در گذشته های نه چندان دور انجام می شد.با رونق روزافزون این بندر و گسترش فعالیعتهای آن زمینه ی ارتباطات و تبادلات تجاری این بندر تا 70کشور افزایش یافت که این عدد نشان دهنده ی شهرت و اعتبار گمرک بندر بوشهر در بین تمام بنادر بازرگانی می باشد.

کشرهایی مثل چین، هند،ایالات متحده عربی ،کره جنوبی، چین ، فیلیپین و سریلانکا در راس این تبادلات و ارتباطات تجاری قرار گرفته اند.

مدارک لازم جهت ترخیص

برای خروج کالا از گمرک باید اظهارنامه ای تنظیم شود و برای تنظیم این اظهارنامه چه به صورت فیزیکی چه به صورت الکترونیکی به مدارکی همچون کارت بازرگانی، قبض انبار ،مجوزات مورد نیاز کالا مانند: مجوزهای بهداشت ،قرنطینه ی نباتی، گواهی یا فاکتور خرید و فروش کالا و… نیاز است.

مهمترین مدارک:

1. قبض انبار گمرکی

2. بارنامه

3. پکینگ لیست

4. اسناد حمل

5. بیمه نامه

6. پروفرما

و…

مراحل خروج کالا از گمرک

بندر بوشهر یکی از مهمترین و معروفترین قطبهای تجاری در ایران می باشد. به طوریکه حتی نظر کمپانی های هند شرقی،انگلیسی، فرانسه و هلند را به خود جلب کرده است .در زمان ناصرالدین شاه بوشهر به شکل بندری آزاد بوده و واردات بسیاری از محصولات از این گمرک تعرفه گمرکی نداشته است.ترخیص کالا از گمرک بوشهر یکی از دغدغه هایی است که هرتاجر با آن روبرو می شود.تاجران معمولا به دلیل موقعیت جغرافیایی بوشهر با ترافیک زیادی در ترخیص کالا مواجه می شوند.دلیل حجم زیاد این ترافیکها این است که به یک سری از بارها و کالاها تخفیف گمرکی تعلق می گیرد و دلیل این تخفیف چیزی نیست جز عدم توقف و ماندن کشتی در دبی!

دلیل دیگر این مورد است که ترخیص کالا در این بندر به صورت 24 ساعته انجام می شود .

مراحل ترخیص کالا در این بندر مانند هربندر دیگری تحت نظارت و بر طبق قوانین صادرات و واردات ایران انجام می شود.

  • اولین قدم در ترخیص کالا وارد کردن اطلاعات با استفاده از سیستمی با نام ELP می باشد.
  • مرحله ی بعدی شامل پرینت گرفتن از اظهارنامه ی گمرکی
  •  مرحله سوم تعیین مسیر و دریافت کوتاژ
  • مرحله چهارم ارزیابی کالاهای مورد نظر
  • مرحله پنجم دریافت مجوزهای ورد نیاز
  • مرحله ششم کارشناس سرویس
  • مرحله هفتم صندوق
  • مرحله هشتم انبارداری و پرداخت ده درصدی از کرایه حمل
  • و مرحله نهم درب خروج یا همان خروج کالا می باشد.

هزینه ترخیص کالا

این هزینه شامل تمامی مبالغی است که در پروسه ترخیص کالا و تشریفات گمرکی باید پرداخت شود و با هزینه های ترخیص در تمامی گمرکها یکسان است مگر در موارد و کالاهایی خاص که شامل معافیت می شود.

از جمله این هزینه ها شامل باربری، تخلیه کالا، صفافی، تعرفه آزمایشگاه مالیات ، بسته بندی و…  است.این هزینه ها توسط صاحب کالا یا نماینده قانونی وی باید به گمرک پرداخت شود.

شناسه ملی گمرک بوشهر:

اخذ الکترونیک  قبض انبار در گمرک بوشهر

گمرک اطلاعات قابل توجهی از کالاهای موجود در محوطه ها و انبارهای بندرها و دریانوردی از طریق تبادل الکترونیکی مجموع بارنامه های موجود در کشتی و تالی بندر به دست می آورد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی iranway در راستای تفاهم نامه گمرک جمهوری اسلامی ایران و سازمان بنادر و دریانوردی و اجرای موفق طرح اخذ الکترونیک قبض انبار در گمرک شهید رجایی به اطلاع کلیه خدمت گیرندگان می رساند از تاریخ 01/02/97 طرح مذکور در گمرک منطقه ویژه بوشهر به مورد اجرا گذاشته خواهد شد.با آغاز این تبادل الکترونیکی اطلاعات گمرک ایران به اطلاعات “تالی تخلیه و مانیفست بنادر” در بستر الکترونیکی دسترسی پیدا کرد و بدین ترتیب گمرک اطلاعات قابل توجهی از کالاها ی موجود درمحوطه ها و انبارها ی بنادر و دریانوردی از طریق تبادل الکترونیکی مجموع بارنامه های موجود در کشتی(مانفیفست کشتی) و تالی بندر به دست می آورد.

آدرس گمرک بوشهر:

نشانی گمرک بوشهر: کیلومتر 8 جاده بوشهر ـ شیراز، منطقه ویژه اقتصادی بوشهر.

اطلاعات تماس گمرک: مرکز تلفن: 33451221-33442187-33454542-077.

  تلفن دفتر مدیریت گمرک بوشهر: 33454540-077.

رئیس گمرک بوشهر:

رئیس گمرک بوشهر:

در تاریخ هشت اردیبهشت 1401، طی مراسمی؛ با حضور فریده زبیدی معاون حقوقی و نظارت گمرک جمهوری اسلامی ایران  ناظر جدید گمرکات استان و مدیرکل گمرک بوشهر معرفی شد.

بر این اساس علی سلیمانی در این آیین به عنوان ناظر جدید گمرکات استان و مدیرکل گمرک بوشهر معارفه و بجای بهروزه قره بیگی سکان این اداره را به دست گرفت.

بهروزه قره بیگی از تیر ماه سال ۱۳۹۸ عهده دار این سمت بود.


پایان مطلب


 

مطالب پیشنهادی و مرتبط 

 

نوشته های مرتبط

ارسال یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید